Rovanperä ”out” direkt i Kroatien, Tom K. håller sig till ”game plan”, Neuville i ledning efter SS6, inget hybrid 2022 då lämnar M-Sport WRC, Tuff klar för STCC och Rallycross-SM i tv.
Det blev dramatik om inte direkt så bara fyra kilometer in på första sträckan när Croatia Rally startade i morse. Om det var den extra tyngd det innebär att vara VM-ledare och därmed gå ut först eller om det bara var en felbedömning låter jag vara osagt, men faktum kvarstår längre än så kom nämligen inte Kalle Rovanperä.
– Sista nerförsbacken var riktigt hal vilket vi kände till men det var svårare att få grepp än vad jag räknade med, förklarade Kalle för hemmasajten rallit.fi
– Bilen styrde in bra men plötligt blev det understyrt och vi åkte ut för kanten, mitt eget fel, konstaterade Toyota-föraren.
Både han och co-driver Jonne Halltunen klarade sig oskadda medan det var sämre med #69 Toyota Yaris WRC.
– Lyckligtvis tog det aldrig något tvärt stopp vilket är det värsta, så både Jonne och jag är okej, lugnade en bedrövad Rovanperä.
När bilen kom tillbaka till Zagreb började man direkt riva isär för att se om det är möjligt med omstart enligt Rally2-regeln. Men av bilderna från kraschen blir det utan tvekan en tuff uppgift för mekanikerna om man ska ro detta i land…
*
Som vanligt är det inte så kul att behöva skriva innan hela dagen är klar i Kroatien men nöden har ingen lag, så därför blir det från SS6 Kostanjevac – Petruš Vrh 2 som jag ”slutrapporterar”. Då återstår två sträckor eller runt 20 kilometer SS innan det är uppehåll till i morgon. Men börjar rapporten med ur svensk synvinkel ”huvuklassen” eller WRC2. Tom Kristensson/David Arhusiander håller sig till sin ”game plan” vilket så här långt visat sig innebära stabil körning och med en femte plats precis som jag tippat.
Det är också här som Tom legat på de nu sex körda sträckorna förutom på SS4 där han körde in som trea.
– Vi börjar hitta lite mer tempo, förklarade Tom efter tredje tiden.
När så Andreas Mikkelsen slog bort ett hjul på Toksport-Skodan och Teemu Sunninen i M-Sport Fords andra Fiesta Rally2 åkte av lite lätt, har plötsligt SMK Hörby-föraren pallen inom synhåll. Upp till Sunninen har Tom och David nu 12 sekunder men sekunder som jag är övertygad att paret i #26 inte bryr sig om i det här läget. Att försöka jaga ikapp dom kan kosta mycket mycket mer än det smakar och Tom håller med.
– Det är fortfarande väldigt långt kvar och nu gäller det att fortsatt ha fullt fokus på på vårt eget!
Regerande mästaren Mads Østberg/Torstein Eriksen toppar nu med C3 Rally2 och detta fem sekunder före Nikolay Gryazin. Att det är de här två som gör upp är solklart då Sunninen som trea har 52 sekunder fram. Tilläggas kan även att Tom är 16:e bil totalt och av alla Rally2-bilarna som är över 20 stycken håller nu svenskarna en sjunde plats. Detta hade även gett tredje platsen i WRC3 där Tom egentligen borde hört hemma sett till sina erfarenheter.
*
I WRC3 är Yohann Rossel som är snabbast före polacken Kajetan Kajetanowicz och detta med2,2 sekunder. Trea är österrikaren och detta väldigt överraskande Niki Mays-Melnhof. Min vinnare, Emil Lindholm är femma.
*
Junior-WRC toppas av Martin Koci, 18 sekunder före finnen Lauri Joona. Sämre gick det för landsmannen Sami Pajari som rullade våldsamt på sträcka tre.
Men otroligt nog fick man i hop bilen igen och efter detta har det även blivit sträcksegrar för Pajari, starkt. I klassen RC4 där J-WRC ingår inledde Dennis Rådström/Johan Johansson bra med flera sträcksegrar men när man så fick punktering på sträcka fem så var dagen förstörd. En åttonde plats i klassen och två minuter skiljer nu från RC4-seger.
*
I allra minsta klassen RC5 är det danskt i topp genom Jeanette Kvick som kartläsare i österrikaren Alfred Kramers Renault Clio. Dessutom en stor ledning, över fem minuter till tvåan i en identisk bil.
*
I WRC-klassen håller mitt tips än så länge alltså med Thierry Neuville i topp. Men det är inte med mycket som belgaren leder, bara 5,2 sekunder före Elfyn Evans. På sträcka sex var det mer grus i kurvorna än vad Neuville och Martijn Wydaeghe räknat med vilket skapade lite drama.
– Vägen var torr, men många kurvor gick det inte att att ha ”a clean line” så jag fick lyfta av lite, men bilen fungerar perfekt vilket underlättar, menade Neuville vid sträckmålet.
Även Evans klagade på allt grus som han själv och alla andra drar upp på vägen när det genas alltför friskt.
– Very, very bad och väldigt halt trots att vägen var torr!
Trea är Sebastien Ogier som fick en tuff inledning även han med punktering på sträcka ett. Ingen katastrof men han tappade 6,5 sekunder till Neuville och utan dessa hade han varit tvåa bara 2,9 efter Hyundai-föraren.
Ott Tänak verkar inte helt harmonisk på de kroatiska sträckorna och har tappat nästan halvminuten till sin Hyundai-kompis i ledningen.
– Vi har provat att ända set up men förhållandena skiftar att det är svårt att hitta rätt, försvarar sig Tänak.
– Ärligt, jag är glad att ha kommit så här långt…
Femma är ny Hyundai med Craig Breen bakom ratten och han har nu 43 sekunder för att komma upp i ledning. M-Sport Fords bägge bilar ligger sexa och sjua och där faktiskt fransmannen Adrien Fourmaux förtjänar en hyllning. I sin allra första start i en WRC-bil är han före Gus Greensmith, visserligen bara fem sekunder men ändå imponerande.
*
I skuggan av helgens Croatia Rally händer där mycket bakom kulisserna och som kan innebära ett stort omtag för WRC. När Compact Dynamics drog tillbaka alla sina hybrid-drivlinor efter att det uppstått problem under de första testerna, så mörknade orosmolnen för projektet. Enligt källor nära de tre VM-teamen så ryktas det nu att hybridprogrammet kan komma att försenas så mycket att det inte längre blir möjligt att dra igång 2022 som planerat. Än så länge har ingen utomstående sett någon testbil med systemet och inte ens M-Sport Ford som ligger längst fram, har officiellt visat upp sin ”mula”. Med så mycket hysch-hysch kring detta så menar källor att allt kommer att försenas så mycket att det även 2022 blir rallytävlande med samma bilar som idag. I så fall ett beslut som varken Toyota eller Hyundai blir speciellt ledsna över som ännu inte satt någon bil på hjul. För M-Sport däremot är hybrid en fråga om överlevnad och helt avgörande för hur mycket Ford är villiga att putta in i teamet. Richard Millener, ansvarig för teamets rallydel påtalar också att konsekvenserna blir kännbara om hybridprojektet inte blir verklighet efter årskiftet. Han talar till och med i termer som att M-Sport Ford drar sig ur WRC-klassen om inte hybrid blir verklighet. M-Sport ser inte heller det tillfälliga stoppet som något större problem, det är fortfarande gott om tid att få till fungerande bilar enligt källor nära Dovenby Hall.
Samtidigt med detta är där andra krafter som öppet kritiserar FIA:s beslut och menar att det är helt felaktigt att göra ett mellanspel med hybrid. Dessa lyfter fram Hayden Paddon på Nya Zeeland som på egen hand byggt en eldriven Hyundai Kona. Det är också den här vägen dessa menar WRC borde gått direkt, från dagens bilar till eldrift och inte via ett kortlivat hybridprojekt.
*
I går begravdes den stora brittiska rallyprofilen David Sutton som gjorde sig känd som framförallt teamchef med vassa och pålitliga Ford Escorter. Han var även mannen bakom Ari Vatanens VM-guld 1981 och att det de var just den Escorten som gick närmast efter likbilen när 81-årige Sutton fördes till sista vilan känns helt naturligt. Att det dessutom kom en Audi quattro efter är även det fullt naturligt då Sutton även här var en viktig kugge i den framgångssagan.
*
Lestrup Racing fortsätter att bygga för STCC-succé och när fjolårsmästaren Rob Huff skrev på för ytterligare en säsong lutar det ånyo guld kring de ljusblå Golfarna. Britten tog titeln efter en lång kamp med Robert Dahlgren och Tobias Brink detta trots att han aldrig tävlat på någon av de svenska banorna tidigare.
– Det var verkligen ett blankt papper förra året och jag känner mig mycket mer förberedd inför 2021 då jag har tävlat på fyra av banorna vi ska köra på, säger Huff.
– Det borde definitivt göra mitt liv enklare vad gäller att ställa in bilen för varje bana, snarare än att tvingas lära mig varje bana på nytt.
Att Fredrik Lestrup är nöjd med att få in Huff i sin line up är uppenbart.
– Vi hade höga förväntningar inför vår första säsong tillsammans, förväntningar som han överträffade med råge. Rob delar vår passion för motorsport på precis rätt sätt och vi har ett oförändrad team runt honom som kommer vara en nyckeldel i vårt titelförsvar i år!
*
Hoppas jag inte trampar allt för många på tårna när jag säger att Rallycross-SM ändå levt en ganska tynande tillvaro de senaste åren. Nu hoppas SBF ändra på detta bland annat genom omfattande tv-sändningar från alla sju deltävlingar under de fyra tävlingshelgerna.
– Skadedrabbat som idrotten är av den globala coronapandemin är det för Svensk Bilsport riktigt roligt att vi kan genomföra den här serien och det med den satsning som nu görs från centralt håll i ett nära samarbete med arrangörerna, säger Jörgen Ekwall, marknadschef på Svensk Bilsport och fortsätter.
– Det stora är den TV-satsning som görs för SM-serien. Det är det största vi gjort sett till antal personer, kameror, teknik och budget. Det blir en produktion värdig en VM-tävling med kända kommentatorer, förarintervjuer efter målgång och studio där förare kan tas in för intervjuer. Det är en stor satsning i år, vi vet att rallycrossen har en trogen publik.
Nu blir det tråkigt nog inte i någon etablerad tv-kanal utan via SBFplay.se och då mot betalning. De första heaten kommer dock att kunna ses på Facebook gratis. Programledare blir bröderna Christian och Johan Holmudd och Christian ser framåt ”nya jobbet”.
– Riktigt roligt att det snart är dags för tävlingar igen och kul att det görs en stor satsning på TV-sändningarna, något som passar extra bra nu när vi ännu inte vet hur det blir med publik på arenorna under året !
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.