Rovanperä avslutar i WRC, SBF förklarar kritik om Rally Sweden, heldag väntar på Uråsa, SSRC förlänger anmälningstid, Upplands BF gör tvärtom, en av Danmarks största ”gör en Kalle” och vem saknar ett rallyhjul efter TV-Svängen?
Ingen som följt WRC de senaste åren kan ha undgått att notera hur ”#69KR” alltså dubbla världsmästaren Kalle Rovanperä genomgått någon form av svacka och bitvis verkat nästan ointresserad. Därför slog det inte ner som en bomb hos mig när 25-åringen idag gick ut officiellt och förklarade att WRC-eran är över. Finalen i Saudiarabien i november blir hans sista med Toyota Yaris GR Rally1 innan nytt fokus blir i Japan och Toyotas team i racingserien ”Super Formula”.

– Beslutet har inte varit lätt, men det är något jag har funderat på ett tag. Eftersom jag redan har uppnått så mycket inom rally att jag började fundera på vilka andra möjligheter som finns och vilka andra utmaningar jag skulle vilja ta mig an. Det har varit ett tufft beslut, men det känns som rätt beslut för att följa mina nästa drömmar och utmaningar!
Kalle tackar även alla som varit med på rallyresan och uppehåller sig speciellt vid kartläsaren Jonne Halttunen samt så klart till Jari-Matti Latvala och Toyota Gazzoo Racing men glömmer inte alla dom som haft ”#69KR” i sina hjärtan
–Även ett stort tack till alla ni fans som stöttat oss genom alla upp och nedgångar.

Latvala menar att Kalle kommer att göra allt för att avsluta med flaggan i topp och kanske med en tredje VM-titel.
-Kalle, tillsammans med Jonne, har spelat en stor roll i vårt teams framgångar under de senaste säsongerna och med tre rallyn kvar vet jag att han definitivt vill avsluta sin rallykarriär som världsmästare – även om han har två teamkamrater som också desperat vill vinna…
Den stora frågan är nu om detta öppnar dörren för Oliver Solberg till full säsong i Rally1 med Toyota? Enda hotet mot detta är nog Ott Tänak vars kontrakt med Hyundai löper ut vid årsskiftet. I det här läget är det blågula tummar som hålls!
*
Det krävdes att VF-journalisten Johan Ekberg började gräva lite kring Rally Sweden innan SBF valde att lyfta lite på locket. I går kom ett pressmeddelande på deras hemsida. Denna inleddes med, ”Med anledning av artiklar och samtal om Rally Sweden och försäljning önskar Svenska Bilsportförbundet (SBF) delge information kring diskussionerna om WRC-deltävlingen i Sverige.”. Inte en dag för tidigt med tanke på alla rykten/spekulationer som förekommit under en längre tid. Pressmeddelandet går att läsa på hemsidan (sbf.se) och där man försöker lugna alla, ”Oavsett ägarform kommer Svenska Bilsportförbundet att säkerställa att rallyt fortsatt är en svensk VM-tävling och en del av bilsportens hjärta.”.

Det framgår också att inte alla distrikt står bakom kravet om försäljning, men även att det inte är dom som bestämmer och inte kan blockera styrelsens dagliga beslut, ”det är viktigt att komma ihåg att SBF:s stadgar tydligt lägger ansvaret för förbundets verksamhet och helägda bolag på förbundsstyrelsen. Styrelsen står trygg i sitt mandat och arbetar i enlighet med våra stadgar och beslut som fattats av förbundsmötet. Samtidigt verkar ägaren (SBF) inom ramen för förbundsmötets beslut och stadgar, vilket skapar transparens gentemot våra klubbar och distrikt”. Att ekonomin inte är på topp går att läsa mellan raderna när man nämner ”stigande kostnader och minskad sponsorvilja”. Som avslutning förklaras också att någon risk att Rally Sweden lämnar Umeå inte finns och tvärtemot vad kritikerna i distrikten menar, ”Vi är nöjda med utvecklingen där och ser positivt på framtiden”. SBF trycker även på hur viktig VM-tävlingen är för bredden och enligt dom ”gynnar hela svenska bilsport från klubbnivå till VM-toppen”. Fortsättning lär följa, kanske redan SBF-mötet den 18 oktober…
*
På lördag på Uråsa Flygfält mellan Tingsryd och Växjö avslutas Södras RS-DM med nya ”DRIVE VXO-Sprinten”.
–En heldag med fart, spänning och publikvänlig rallyaction väntar och väderprognosen visar strålande förutsättningar för storpublik, menar tävlingsledaren Andreas Sigfridsson från Wäxjö MS och lägger till.
–Vi har ett riktigt fint startfält, ett unikt underlag (asfalt) och en bana som bjuder på både fart och teknik. Det kommer bli en riktigt rolig dag, både för förarna och publiken.

Entrén öppnar klockan 09.00 och en timma senare är det dags för ”shake down” innan första tävlande ger sig iväg klockan 11.15. Prisutdelning förväntas ske runt 19.00. Entréavgiften är 100 kr/person, 200 kr för familj medan ungdomar under 18 år är 50 kr. Tävlingsprogram finns att ladda ner kostnadsfritt påhttps://www.resultatservice.com/resserv/v2/tvlinfo/rally.jsp?tvlnr=2025025 Ett stort prisbord väntar de främsta ekipagen och snabbaste junior vinner även en sponsordag värd 12500 kr hos DRIVE VXO. Sigfridsson avslutar.
–Ta med familj och vänner för att uppleva rally på nära håll, en dag fylld av motorsport, matservering, speaker och publikområden som ger bästa möjliga upplevelse.
Drygt 60 anmälda i totalt 25 klasser (?) är vad som bjuds och av dessa tävlar drygt 40 om DM-poäng resten som kör på grusdäck är på plats mest för att ha kul och för show. Fem danska ekipage och ett tyskt finns också på plats. Tunt med DM-åkare i A2WD och bland annats saknas ledande Joacim Kristiansson, SMK Hörby, en sedan länge bokad semester sätter stopp.
*
När anmälan till ”SSRC Finalen” på Millebygden den 18 oktober stängde igår var anmälningarna på fel sida av 50-strecket enligt Älmhults MK. Därmed var det tyvärr också klart med i mina ögon ”otyget” att förlänga anmälningstiden till på söndag klockan 17.00. Har sagt det förut och gör det igen, det är respektlöst mot arrangören att inte anmäla sig i tid. Som det nu är vet denne inte vad man har rätta sig efter och min erfarenhet säger att ofta mindre än en handfull nya anmälningar droppar in på grund av ”fjäsket”…
Att förlänga anmälan blir allt vanligare och inte utan att man undrar om det ens är av värde att sätta ut tid när anmälan ska vara gjord? Kanske det är vettigare att istället enbart berätta när anmälan måste vara hos arrangören om man ska komma med i tävlingsprogram och lottning? Efter den dagen får man automatiskt starta först eller sist i klassen, beroende på vilket som är minst fördelaktigt. Bara en tanke alltså…
*
Nästan som på beställning kom där igår besked från Upplands BF som genom SGA Jörgen Joons och Benny ”Pitan” Erixon i samma fråga.
– Vid gårdagens möte med arrangörerna och UBF togs ett beslut att alla rallytävlingar stänger anmälan två veckor före på söndagen 18,00. Ingen efteranmälan kommer heller att godkännas. Man kan avanmäla till och med tisdag klockan 18.00 samma vecka som tävlingen genomförs utan att betala avgift.
Ett klokt beslut som ger arrangörer rimlig chans att dra i handbromsen om antalet som anmält sig, är för lite för att få ihop ekonomin. Tilläggas kan att samma kloka beslut tog Södra BF redan inför årets säsong och bara att hoppas på att fler distrikt följer efter så det blir samma regler inom SBF-familjen…
*
I samband med kommande lördags DSR-final ”Rally Stoholm” gör en av Danmarks vassaste rallyförare Jacob Leutenberger Madsen ”en Kalle”, alltså lägger hjälmen på hyllan. Efter 13 framgångsrika år med bilar som Suzuki, Opel och senast i Glad Sports Renault Clio Rally3 är Jacob mätt. Under karriären har bland annat tre duktiga co-drivers använts i Jacobs bilar, Ole Frederiksen, Line Lykke Jensen och Line Nedergaard.


Under några år i tyska ADAC Opel Rallye Cup hade Jacob stora problem att runda SMK Hörbys Tom Kristensson/Henrik Appelskog och i resultatlistan var det även ofta fördel Skåne.
– Vi ses i Stoholm för en sista resa, hälsar Jacob.
*
Efter att TV-Svängen sopats ihop dök där upp ett rallyhjul på Parktorget som ingen verkar sakna då det fortfarande står kvar vid klubblokalen. Ett inte alltför slitet grusdäck på fin aluminumfälg handlar det om. Saknar någon detta så mejla, motorbloggen@telia.com och beskriv däck och fälgmärke…