RIN avslog överklagande av SBF-beslut, M-Sport Ford först ut med hybridbil, Gryazin vil bli oslagbar i WRC2 först…, BRC har fler tävlingar 2022 än i år, väldigt förenklat rally, STEC kör på, Citroën till salu och Tom K. presenterades för Victoria och Daniel!
Den anmälan som gjordes av en privatperson till RIN (Riksidrottsnämnden) med anledning av att SBF-styrelsen beslutat att inte hålla det Extra Förbundsmöte som ett antal distrikt drivit igenom vann inget gehör hos RIN. Detta meddelades igår och därmed skulle det bli till att vänta till den 18 april innan SBF kan få ny styrelse. Anledningen till att RIN lämnade saken utan åtgärd var enligt nämnden, ”Varken enskilda föreningsmedlemmar eller ombud vid SBF:s förbundsmöte har klagorätt enligt 15 kap. 3 § 4 punkten RF:s stadgar. ”. Klart är att RIN inte tog ställning till själva klagomålet mot SBF utan avslog, då det inte inlämnats enligt formaliteterna. Men dröjde inte länge innan Katrineholms MK ställde sig bakom samma krav och nu kunde överklagandet behandlas vilket gjordes med vändande post. Men för de klagande med negativt besked och RIN skriver, ”RIN avslår Katrineholms Motorklbubs yrkade att Svenska Bilsportförbundet styrelsebeslut den 5 mars 2021 tills vidare, i avvaktan på RIN:s slutgiltiga prövning av ärendet, inte ska gå i verkställighet (inhibition). RIN:s beslut får inte överklagas”. ”Case closed” och nu blir det vid ordinarie Förbundsmöte den 18 april som ny styrelse kommer att väljas.
*
Ett av FIA:s största mål är att få in hybridtekniken i WRC redan till 2022 vilket kan bli nog så tufft då leverantören haft svårt att leverera komponenter till teamen. Lite förvånade för en del är kanske att det är M-Sport Ford som ligger längst fram och så långt, att en testbil snart är klar för första provturen den här veckan. Först imorgon ska Hybrid-Fiestan visas upp officiellt men redan har Teemu Sunninen känt lite på bilen i Cumbrias bakgård. Intresserad åskådare var Malcolm Wilson som ser framför sig en chans att M-Sport Ford återigen blir en aktör mogen för VM-titlar.
Flera namn utanför dagens M-Sport-förare har nämnts som testförare men detta dementeras och istället blir det Sunninen, Gus Greensmith och Adrien Forumaux som får ansvar att utveckla hybridbilen. Även Malcolms son med ett förflöt som WRC-förare, Matthew Wilson finns med i testgruppen. Hans uppgift blir att köra ”long time test” för att se hur pass slitstarka komponenterna är i tid och mil. Detta utesluter dock inte att någon ny utanför M-Sport kommer in när testerna börjar närma sig slutet. Malcolm har varit lite förtegen men sagt att han gärna vill ha med någon av de som får plats hos teamet 2022. På önskelistan i den frågan står Ott Tänak, Thierry Neuville och Elfyn Evans, alla med ett förflutet hos M-Sport. Ryktet säger även att Andreas Mikkelsen finns med på önskelistan medan Esapekka Lappi själv gärna vill skriva in sitt namn på densamme. Ingen hemlighet att WRC:s äldsta team vill tillbaka till året när Sebastien Ogier tog hem VM-titeln i en Fiesta, men med den skakiga ekonomin hos M-Sport har ingen förare av kaliber lönekrav som rimmar med vad M-Sport kunnat betala. 2022 går många kontrakt ut och då lär det röra på sig rejält i WRC och kanske så pass att det knackas på Cumbria-porten från en del oväntade namn. Hittade en bra uppställning på hur M-Sport Ford kan se ut 2022 märk väl, kan komma att se ut…
*
Esapekka Lappi nämndes här ovan och som i år inte har någon WRC-plats utan kan om allt går vägen få full säsong i WRC2 med Volkswagen Polo GTI R5 för italienska Movisport. Seger direkt i Arctic försämrade inte hans chanser och med temakompisen Nikoaly Gryazin som trea ser så här långt Movisport ut att bli Toksport WRT med Andreas Mikkelsen tuffaste utmanare. Annars är det på pappret Hyundai som laddar på mest i WRC2 men än så länge med klent resultat där Ole Christian Veiby är bäst på en åttonde plats. I fjol körde ryssen Gryazin med Hyundai men tog ändå steget till att köpa sig en egen Polo R5 trots Volkswagens ljumma inställning till motorsport. Bilen sköts än så länge av både Printsport och SRT men där Gryazin ska sortera ut vem av de två som sköter jobbet bäst och framöver sedan får ensamt ansvar. Vet inte hur man tolkar ”egen Polo” för sanningen är att Gryazin kört fyra rallyn och alla med olika Polos. En kan vi direkt avskriva som framtidsbil och det var den från Printsport som tog tvärslut i Otepää-Ralli.
Polon köpte Gryazin innan chocken kom från Hannover att Volkswagen slutade med all form av icke el-driven motorsport. Ett faktum som han beskriver som ”черт возьми” eller på svenska rent skit men vad var det att göra, bilen var köpt förklarra han. Att det därmed inte sker någon större utveckling av bilen är han medveten om, men hoppas att ändå reservdelstillgången ska vara tryggad vilket också Hannover lovat. Ett annat problem är att World Anti Doping Commission efter 2019 förbjuder ryska idrottsmän att representera sitt land i utländska tävlingar. Endast bevisat dopingfria idrottare får numera lov att tävla och då under neutral flagga vilket försvårar för snart 24-åriga Gryazin. Företag i hans hemland är väldigt patriotiska och vill oftast bara stötta sina egna och med ”vit flagga” på Polon är det svårt att spela på de nationalistiska strängarna. Något annat som ligger honom i fatet är att WRC fortfarande är på efterkälken gentemot Formel1 och att få till finansiering även för R5-tävlande är svårt. Trots att Gryazin testade en WRC-Fiesta inför Finland är det inget som stressar honom att få sitta i även om det självklart är målet, men först vill han uppnå ett annat mål.
– Innan WRC måste du i princip visa dig oslagbar i WRC2/3, först då kan man börja fundera på nästa steg!
Onekligen en mycket mognare och realistisk tanke än vad jag förväntade mig från den ryske ”kraschkungen. Kanske även detta är lite orättvist även om runt 20 krascher på 120 starter är svårt att komma runt…
*
Tro det eller ej men idag har där inte kommit till min kännedom om någon inställd tävling, kan det vara ett trendbrott kanske? Lite lustigt är att Bilsport Rallycup nu har fler tävlingar klara för 2022 än vad som ser ut att köras under 2021. I år har Trelleborg, Nybro och Ydre ställt in vilket i bästa gör att årets cup körs med fyra deltävlingar (i bästa fall). Till nästa år har idag fem klubbar anmält intresse och fått godkänt av BRC-General Roger Rooth och där serien inleds den 2 april med ”Rally Anderslöv” i regi av Trelleborgs MK. Efter detta följer sedan Nybro, Ydre, Katrineholm och Nässjö. I dagsläget är det tomt i kalendern under maj-augusti och dit lär nog Rooth styra eventuella nytillskott.
*
När jag försöker skumma igenom alla olika åsikter som poppar upp i spåren kring SBF:s berättigande eller ej så blir jag ärligt orolig. Tar inte ställning i sakfrågorna om vem som ”ljuger” eller inte, inte heller om vad man ”ljuger om” det får mer belästa och kompetenta krafter ta hand om. Men det som bekymrar mig är att allt fler och fler ifrågasätter bilsportens förhållande till de krav som myndigheterna ställer på vårt utövande. Krav som en del nu menar att vi mer eller mindre ska strunta i och istället ”köra vårt eget race” för att få till den bilsport som just de enskilda krafterna önskar se. För mig är detta snudd på anarki och när jag läste ett mail från en ”hardcore rallyfan” reste sig nackhåren. Han och hans kompisar planerade för en egen rallyserie där man enbart skulle köra på ”Enskilda vägar” och med bara ”vitskyltade bilar”. Deras utsiktspunkt var att med markägarens tillstånd så behövdes inget tillstånd från myndigheterna. Två klasser skulle köras ”Rallybil” och ”Svenssonbil” och där enda kravet på de sistnämnda var att den var besiktigad hos Bilprovningen, plus hjälm på besättningen. ”Stefan”, han heter egentligen något annat, men jag vill ogärna låta honom skylta med sitt rätta namn förklarar i mailet.
– Vi måste få in nytt blod i sporten och då måste vi göra det enklare. Dessutom ska vi använda vägar som inte är så raka så om man åker av vägen är risken minimal att skada sig även om bilen inte har någon bur. Försäkringarna borde också gälla som vanligt då det inte ”officiellt” är tävling och i slutändan är det ju upp till var och en att själva avgöra hur fort man vill köra eller hur?
Att jag blir mörkrädd är inget snack och i min värld måste man ändå ha lite krav på de som arrangerar en biltävling. Detta även om det för vissa är väldigt frestande att förenkla men något gräns på detta måste där finnas…
*
En som kör utanför SBF är Hasse Söderström med sina olika serier och som många ser som förebild för hur saker och ting kan skötas på ett enklare sätt. Nu drar Hasse åter igång STEC med start på Mantorp den 11 april och till detta söker han funktionärer, ”Längtar du till banorna som funktionär så finns det möjlighet oavsett licens nivå eller förkunskaper att vara med som funktionär. Viktig medspelare är funktionärer och det gör ingenting om man är dubbel på posteringarna eller i depåområdet. Är du ny eller kort erfarenhet så får du gå ihop med en rutinerad. Har du A-Licens så får du gärna bli gruppledare. Tävlingsledare är mycket duktiga Lars Samuelsson och Björn Nilsson Funktionärsansvariga är Tessan och Nina.”. Premiären blir publikfri på grund av Covid-19 och allt kommer att livesändas på de sociala mediakanalerna. Men funktionärer som är de viktiga deltagarna för tävlingens genomförande är välkomna. Är du sugen så kontakta Hasse 070-798 23 78.
*
På tal om sugen, så är du detta på den Citroén C3 WRC med chassinummer 20 som Sebastien Ogier körde i bland annat Rally Sweden 2019 så är det läge nu. Sista gången Ogier körde bilen var i Wales Rally GB innan franska Sainteloc Racing tog över bilen 2020. Det är också dom som säljer C3:an som senast användes av Pirelli med Andreas Mikkelsen bakom ratten i fjol när man testade de nya WRC-däcken. Finns nog lite prutmån då faktiskt Ogier inte lyckades vinna en enda gång med bilen på sex starter.
Å andra sidan kan säljaren hävda att den är extremt driftsäker då han heller aldrig bröt med FB-061-PF…
*
Jag blir alltid lika glad när jag ser motorsport utanför de gängse kanalerna och idag blev jag extra glad efter att ha läst Skånska Dagbladet. Tidningen hade en artikel med rubriken ”Kronprinsessparet på digitalt besök i Hörby” och normalt sett så passerar sådant ”hovskvaller” under min radar. Av någon anledning läste jag ändå och det var då jag blev glad när kommunalråd Cecilia Bladh in Zito (SD) i samtalet med kungligheterna lyfte fram Tom Kristensson och hans J-VM-guld som en av Hörbys tillgångar. Ett stort tack Cecilia för att du med fingertoppskänsla känner vad som bör lyftas fram när du har en ”date” med kungligheter.
Nämnas kan att samma Cecilia även var med och gratulerade Tom efter andraplatsen i J-WRC 2019 i en fullsatt idrottshall. Tråkigt nog har Covid-19 gjort det omöjligt att göra något liknade eller ännu bättre efter fjolåret VM-guld. men förhoppningsvis kan det ske längre fram.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.