Reiersen vann ”Finnskogarally”, Grahn skrällde som trea totalt, Asunmaa tog hem ”SM1”, alla tre WRC-teamen klara med sin design, fortfarande inget renbeslut, BRC-Rooth galahyllades i Linköping och lite hästtjafs i ”vår” skog…

Att kommande ”Rally Sweden-duon” Isac Reiersen/Stefan Gustavsson skulle bli svårslagna i MK Rattens ”Finnskogsvalsen” trodde nog de flesta. Rätt tänkt och med JC Raceteniks Skoda var man nästan fyra minuter snabbare än 2WD-vinnarna som var närmast.

Foto: Jens Johansson

Lika förutsägbart enligt mig, var att detta skulle bli syskonen Levin från Lima, Andreas och Therese med sin alltid  välpreparerade Nissan Sunny. Här jagade norrmännen Marius Hansen Solberg/Erik Storø med Peugeot R2 snabbast och var minuten efter familjen Levin. Norskt även som trea, Thomas Bryntesson /Ulf Rinden Volvo 242, 14 sekunder efter Solberg. Ny R2:a som fyra, Elliot Sjögren/Dennis Norén, deras Peugeot var futtiga två sekunder från pallen. Bästa ”sörlänning” blev Nybros Håkan Thagesson/Casper Johansson med ”244:an” som tia i klassen.

Foto: Grhan Motorsport

Om Reiersen och Levin följde förhandstipsen så skrällde faktiskt skånske Adam Grahn med klubbadress i Älmhults MK genom att i par med Christofer Bäck bli tvåa i 4WD-klassen och trea totalt. En placering med Ford Fiesta Rally3 som bådar gott inför vinterns äventyr, närmast kommande helgs ”NM-Runde” ”Rally Finnskog” innan ”Grande finale” med Rally Sweden. Adam testade för övrigt VM-däcken Hankook som uppenbarligen fungerade bra, åtminstone bättre än vad alla belackande ”gummiexperter” redan förkunnat… 

Foto: Jens Johansson

I Volvo Euro Cup blev det småländsk drömöppning med ”Die Thörnbergs” Robin och Elinor i ”240:an” från Vetlanda som snabbast. Lite imponerande att som smålänning åka ifrån infödda Fryksdalingen Patrik Fredriksson/Mattias Johansson med 14,3 sekunder. Han i sin tur hade bara 4,7 tillgodo mot trean Tim Almquist/Sofie Sjöberg Karlsson, Degerfors. Tunt med deltagare från Södra BF i VEC-premiären men Asarums David Pettersson/Isa Kolmbäck försvarade ändå distriktets ära  med bravur, genom att bli femma. Tyngre för ”Generalen” själv, Ted Malm (bilden), för dagen med klubbkompisen i SMK Hörby, Anders Östberg till höger. 23:a av de 25 som nådde målet.

Foto: Jens Johansson

I Appendix K var hemmafamiljen Arne och Matilda Rådström med sin Volvo 262 vad Reiersen var totalt, helt överlägsna. Tvåan från Munkfors Christer Larsson/Jan Adolfsson, var lite över tre minuter bak Rådströmmarna och Håkan Lindh/Håkan Berger, Laxå ytterligare halvminuten efter.

Så är första deltävlingen i Cupen för 2025 avklarad och det är med stolthet vi kan se att det blev 51 startande VEC-ekipage. Jag lovade att vi skulle lotta ut en startavgift om 50% av startfältet bestod av VEC ekipage. Nu nådde vi inte hela vägen fram MEN jag tycker att vi nådde trots allt 62 anmälda av 120 då jag gick ut med tävlingen, så vi kommer lotta ut en startavgift under dagen idag iallafall, berättar en stolt Ted Malm på väg hem mot Blentarp.

Ingen bra start för Sukka-profilen och numera Spanien-boende Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som hamnade i listan över brutna i 1300 Rallycup. Desto bättre gick det för Laxås Marcus Johnsen/Amelie Jakobson som var runt en minut snabbare än tvåan Joacim Rydin/Magnus Simensen. Trea slutade Eskilstunsa Robert Andersson/Jesper Samuelsson.Hade min ”rallyröst” i världen Jens Johansson på plats i Värmland och han öste i likhet med deltagarna, beröm över MK Rattens tävling.

Foto: Jens Johansson

Fint arrangerat, speciellt de stora och upplogade publikparkeringarna uppskattades, lite WRC-stuk på det hela!

Nästa vinterstopp i Sverige blir Supercupen, Klassiska Rallycupens ”Hälsingerallyt” som krockar med norska ”Rally Finnskog” nu på lördag.

*

Foto: Asunmaa Racing

Det blev favoritseger direkt i Finska Mästerskapet (SM) även om Teemu Asunmaa och Janne Ferm (bilden) fick oväntat hårt motstånd av Toyota-kompisen, blott 18-årige dessutom 4WD-debuterande Tuukka Kauppinen med Sebastian Virtanen vid notblocket. Bara 6,8 sekunder skilde de båda åt och duon var helt outstanding i ”Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250v” där trean Benjamin Korhola/Kristian Temonen var över minuten efter med sin Hyundai i20 Rally2. Det blev en fjärde plats för Niclas Grönholm/Samu Valeri i sin debut som ”fabriksförare” för finska Skoda-importören. 23 sekunder från pallen, ändå fullt godkänd av rallycross-stjärnan. Enkelt att konstatera att JWRC-åkaren från Frankrike Tristan Charpentier inte har Finland som sitt ”Funland”. Tre starter med Ford Fiesta Rally3, även tre brutna tävlingar och i helgen krånglade bränsletrycket för 24-åringen.

*

Nu har även M-Sport Ford och Hyundai visat hur deras WRC-vapen kommer att se ut under 2025. Svårt att välja vilken som i mina ögon är snyggast, men tvingas jag ändå kora en vinnare så får det nog ändå bli Puman. I synnerhet ”den röda tjuren” mot det gula tycker jag är tufft…

*

Planen är som bekant att alla tre teamen plus många andra ska köra i ”Rally Sweden” men än har inget tillstånd kommit från Länsstyrelsen. Inte heller uteslutet från deras sida att det kommer att krävas ytterligare en ”yttrande runda” innan det kommer beslut. En sak lovar dock handläggare Moa Garpebring till TT på frågan när ett beslut kan tas.

Sedan är det klart att det inte kan komma ett beslut efter arrangemangsstarten, det är självklart!

Rally-vd Anna Nordkvist har tidigare sagt att tillstånden måste bli klara tidigare än vad som varit fallet varje år sedan flytten till Umeå. Inget som handläggaren har synpunkter på, utan det är upp till rallyt att ta ställning till och Garpebring säger som avslutning.

Det som sägs om ansökningstiden är att den ska vara inne senast fyra månader innan arrangemangsstarten. Det går jättebra att lämna innan det datumet.

Nu är jag som är välkänt, från Skåne och har därmed noll koll på renar/samer och deras liv och leverne. Men förstår åtminstone att en specialsträcka rätt igenom renarnas betesmarker inte är direkt lämplig. Vad jag inte förstår är däremot, att efter en rundlig ekonomisk ersättning från rallyt så är samma sträcka plötsligt lämplig? 

*

I går kväll var det bilsportens ”Oscarsgala” i Linköping där SBF i samarbete med tidningen Bilsport och dess förlag Albinsson&Sjöberg, delade ut priser och utmärkelser. 

Foto: Mikael Johansson/Biilsport

Ett av de tyngsta ”Bilsport Special Award” hamnade hos Ryds MK och Bilsport Rallycup-profilen Roger Rooth som för över tjugo år sedan drog igång och jag sticker ut hakan, landets populäraste breddcup. Alla som känner till Rooth behöver nog inte ha någon närmare motivering till juryns val men i alla fall, så här tänkte dom: ”Den egna förarkarriären gav varken VM- eller SM-guld. Som så många andra tävlade denna eldsjäl för sitt höga nöjes skull. De personliga erfarenheterna omsattes senare till ett mångårigt engagemang för bilsportens stora bredd. Få, om ens någon, har under mer än två decennier lyckats entusiasmera såväl arrangörsklubbar som tävlande. Genom att vara lyhörd, osjälvisk och jobba ideellt, har han varit drivande i att skapa en av landets mest populära tävlingsserier. Bilsport RallyCup startade 2001 och står 24 år senare starkare än någonsin.”.

I övrigt var det följande som prisades.

Bilsport Awards 2024

Årets Junior och

Årets Dragracingjunior:

Isak Lagg, Boxholm, (75.000 kr).

Årets Rallyjunior/Co-driver:

Mille Johansson, Katrineholm/

Johan Grönvall, Arvika, (25.000 kr)

Årets Racingjunior:

Linus Granfors, Eskilstuna (25.000 kr).

Årets Rallycrossjunior:

Nils Andersson, Arvika, (25.000 kr).

Årets Kartingförare:

Scott Kin Lindblom, Falun, (25.000 kr).

Årets Senior och

Årets Rallycrossförare:

Johan Kristoffersson, Arvika.

Årets Dragracingförare:

Jimmy Ålund, Norrköping.

Årets Rallyförare/Co-driver:

Oliver Solberg, Mitandersfors/

Elliott Edmondson, Storbritannien.

Årets Racingförare:

Lukas Sundahl, Växjö.

Bilsport Special Award:

Roger Rooth, StockholmBilsportens Hederspris

Björn Eriksson

Årets Bilsportare

Johan Kristoffersson

Christoffer ”Kicken” Jacobssons Minnesfond

Hampus Juteryd

Årets Arrangör

SMK Hälsinge

Rydell Special Award

Scott Kin Lindblom, Falun (75 000 kr)

*

Före bloggskrivandet så tog jag och Nova en promenad i ”vår” skog. Vår och vår, egentligen är det en del av Fulltofta Naturcentrum strax utanför Hörby men där vi brukar uppehålla oss, är en bit från Malmö/Lundabornas utflyktsmål med korvgrillning och annat, så vi är ofta tämligen ensamma i skogen.  Idag i den täta dimman dök plötsligt två ryttare upp framför oss och Nova lydig som hon är, tvärstannade och väntade in mig. Hon har inga problem med hästar och träffar sådana dagligen, men när sitter ryttare på tycker hon dom är lite läskiga.  Ett par korta skall från Nova förklarade detta vilket irriterade tjejer/damerna i sadlarna.

Du ska ha din hund kopplad, upplystes jag om med lite munsnörp.

Förklarade att vad jag vet, så är det fullt tillåtet att vid den här tiden på året ha lös hund i skogen, dessutom en hund som håller sig 10-20 meter från mig hela tiden. Ryttarna hade en annan uppfattning som jag bemötte med.

Foto: Tommy Svensson

Förresten är det skyltat med ridförbud på stigarna här inne, har ni missat detta?

Munsnörpet blev ännu mer markant och de båda hänvisade till att de red var de ville, plus att Allemansrätten gäller. Dom har kanske rätt, men när markägarna med skyltar markerar vad som gäller tycker jag att man måste respektera detta, eller är jag snett på det?   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *