Regelröra i WRC2 inför avslutningen, Monza-arrangören sitter lugnt i WRC-båten, Mikkelsen kan köra både Ypres och Monza, Subaru-dubbel i Falsterbo och varför är SBF så hemliga?
Vilken dj-la soppa! Bättre än så kan jag inte beskriva röran i WRC2 inför avslutningen i Ypres och Monza. DirtFish var i går först med att berätta om att Mads Østberg och Citroén/PH-Sport är på krigsstigen då man anser att reglerna inte är kristallklara om hur många tävlingar varje förare får starta och räkna poäng från. Mads är ensam om att bara kört fyra tävlingar medan övriga kört fem, vilket han menar är max starter. Han fick också bekräftelse på detta på Sardinien berättar han.
– Jag pratade där med både Hyundai och M-Sports förare som förklarade att deras säsong slutade på Sardinien, dom hade kört sina fem rallyn.
– Så uppfattade jag också reglerna och med Sardinien som min fjärde har jag fortfarande ett resultat kvar att räkna vilket jag är ensam om…
Innan Corona kastade om hela säsongen var det tillåtet med start i åtta deltävlingar i WRC2 (varav en obligatorisk utanför Europa) men bara poäng från fem fick räknas i slutresultatet. Skulle Mads tolkning komma att gälla, så är det färdigkört för ledande Pontus Tidemand och då krävs minst en andra plats i Ypres av Mads för att han ska vinna serien. Sedan kommer det ju till detta med en tävling utanför Europa, gäller detta så är Mads ändå rökt då han inte körde i Mexiko vilket däremot Pontus gjorde.
Röran gäller även i Teammästerskapet där alla resultat räknas och som leds av tyska Toksport WRT (Tidemand och Brynildsen). Skulle nu ingen av de här två kunna köra i Belgien är det inte otänkbart att Toksport engagerar Jan Kopecky och även Andreas Mikkelsen har nämnts för att säkra segern. Med Skoda Motorsport i ryggen vore en WRC2-triumf vara viktig för både Toksport och Skoda. Att det kan bli oklarheter och regeltolkningar är inte direkt ovanligt i lägre sammanhang. Vi minns i fjol när Sydsvenska Rallycupen avgjordes i efterhand efter lusläsning av reglerna men att samma sak ska behöva gälla på VM-nivå är faktiskt för dj-la dåligt. Sitter FIA-folk med höga löner för att sköta sådant här och ändå lyckas man röra till det!
*
Medan Coronasnaran dras åt allt hårdare i Belgien är det andra problem för nya WRC-finalen ”Monza Rally”. Idag är ungefär tio procent av förberedelserna gjorda och med sex veckor till start börjar det för en svensk onekligen kännas lite skakigt. Men Automobile Club Italias ansvariga Antonio Turitto bedyrar att det inte finns någon anledning till oro.
– Det är mycket jobb med Monza Rally men jag känner mig helt lugn då jag har ”a very professional team”.
Som bevis på detta avslöjar han även att sex veckor var precis lika lång tid som behövdes för att sno ihop tävlingen på Sardinien. Dessutom tvingades man där ändra banan en vecka före tävling på grund av att en storm förstörde vissa vägar.
– Efter detta så sov vi en hel vecka men nu är vi på gång igen!
Nu tittar man på vilka sträckor som kan vara aktuella utanför Formel 1-banan och detta startar på måndag berättar Turitto för DirtFish.
– Vi har mycket att jobba med och att ha två VM-tävlingar samma år i Italien är onekligen en trevlig utmaning!
Rykten har gjort gällande att man skulle utnyttja vissa sträckor som först körs i ”Rally Trofeo ACI Como” 6-7 november men detta dementeras.
– Vi har andra ”nice roads”…
Farhågor har rests att finalen blir mer show än rally vilket varit vad Monza blivit känt för under även 40 år. Även detta förnekas av Turitto. Ett annat problem är så klart Corona som återigen nästan exploderat i Lombardiet där Monza ligger. Ett faktum är att man återigen infört hårda restriktioner vilket kan göra att både Ypres och Monza blir publikfria.
*
Mer rykten och den här gången är det Andreas Mikkelsen som källor i WRC påstår är nära ”a deal” att köra både Ypres och Monza. Först är det alltså med Skoda i Ypres medan det på Monza skulle bli start med Pirellis WRC-Citroën. Båda två låter högst sannolika då Andreas och Ola Fløene testade senaste versionen av Skoda i Belgien i förra veckan, då skodd med Pirelli-däck. Dessutom har han goda kontakter med Mlada Boleslav för vilka han gjorde senaste rallyt 2017 i Monte Carlo med en sjunde plats totalt. Dessutom anmäld med Skoda till Rally Hungary så nog finns där många tecken som tyder på att en start i Ypres kan vara aktuell. Att Pirelli när en önskan att visa upp sig på hemmaplan i Monza är inte så svårt att räkna ut och jag tror inte heller Andreas blir svår att övertala…
*
Från Monza till Falsterbo Rallysprint är det väldigt långt men ändå finns släktskapet där, från A till B på kortast möjliga tid.
Nu har jag inte lyckats hitta någon resultatlista från tävlingen men har ändå fått reda på att Ingvar och Adam Andersson, Hässleholms MK var snabbast på det vindpinade övningsfältet med Östersjön som närmaste granne. Deras Subaru hade mest bråttom och direkt efter dom kom klubb och märkeskompisarna Tobias och Gert Ekelund.
För dagens knall svarade ändå hemmaföraren Lukas Hägg och Daniel Borgqvist. B-förarduon med R2-Fiestan slutade trea totalt och snabbast med enbart 2WD.
*
Avvaktar med Elektrikerna Marknadsnatta i Skänninge där man för övrigt verkar ha haft problem med åskådare på sträcka ett. Via Facebook uppmanade arrangören VÖMK den otillåtna publiken att åka hem från rallyskogen annars skulle sträckan strykas. Ett hot som inte behövde verkställas vad jag förstått då alla fick tider på sträckan. I morgon har jag även resultatet klart från Djurs Rally med premiären för Volvo Euro Cup.
*
I veckan berättade jag att Tom Kristensson var på besök hos elbilsspecialisten STARD i Österrike vilket jag fick nys om via Toms FB-sida. Har nu även förstått att RX-tvåan i Junior-SM, Klara Andersson från SMK Hörby även hon fick tillfälle att prova RX-bilen med elmotor. Nu var inte de här två ensamma utan hade sällskap av flera från SBF:s ambitiösa landslagssatsning. Men varför sker allting som detta landslag gör under ”största möjliga tystnad”? Varför i hela fridens namn informerar inte SBF om den här typen av nyheter? Efter över 50 yrkesår på lokaltidning vet jag ändå hyfsat vad som väcker intresse på en sportredaktion. En provkörning av nästa generations tävlingsbil av förare från egna spridningsområdet är exakt vad som behövs för väcka nyfikenhet med åtföljande reportage. Därför kan jag inte få in i skallen varför SBF aldrig mejlar ut den här typen av nyheter som absolut vore den naturligaste sak i världen. Inte ens på egna hemsidan berättas om landslagets olika äventyr, utan allt sker enbart mellan de redan invigda. För mig känns denna mediastrategi som att missa öppet mål när målvakten har gått för att köpa korv. Det går att missa men det är förbannat svårt…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se