Redan i veckan kan tas beslut om WRC-framtiden, Pirelli kan göra WRC-comeback, Ingram växlar ner till ”BRC”, SSR-sträcka från 2007 i SSRC, 80 anmälda till kurs i Uråsa, STCC kör premiären bredvid Ullevi och f.d SM-co-driver bakom bilsporten i SM-veckan.
Ska man tro Jari-Matti Latvala så förväntas besked redan den här veckan om Hybridbilarnas framtid i WRC och då är han och Toyota Gazoo Racing beredda förklarar han för rallit.fi
– Jag är mentalt förberedd på att det kan bli snabba förändringar!
Det är när FIA:s World Motorsport Council träffas i morgon som beslut kan komma. Beslut vilket kan komma att förändra WRC snart, kanske redan om tio månader.
– Det måste vi förbereda oss på, men det är inte hugget i sten, tillägger Latvala.
Det finns dock möjlighet att FIA väljer en medelväg med lite smärre förändringar. Latvala menar att FIA måste få försäkringar från dagens WRC-trio så att man stannar kvar inom överskådlig tid. Kanske till och med få ett krav på sig att ställa upp med mer än tre bilar som är det normala idag.
– Detta är utmaningen, menar Toyota-basen,till den finska rallysajten.
FIA har också gjort en undersökning bland rallyfans hur man vill att sporten ska formas framöver. En undersökning där resultatet kan bli offentligt i morgon, något som Latvala gillar och som ser fansen som ett stödjeben för WRC. Men menar han, teamen och arrangörernas åsikt är ändå viktigare.
– En ekvation av detta bör utgöra grunden så att alla kan komma överens!
*
Mer WRC, vid årets slut är Pirellis tid som däckleverantör till WRC över för den här gången och relativt oprövade Hankook tar över för 2025-27. Därmed körde sydkoreanerna över Michelin och MRF som ensamt däckmärke i WRC-klassen.
Nu flaggar dock Pirreli för att det kan bli en comeback efter 2027 medan man fram till dess fokuserar på ERC och runt 40 nationella mästerskap. Här trycks det på hur viktigt det är med rally för att utveckla ”gatdäck”. Italienaren lovar också att stanna kvar i sporten på ”top level” och bland annat utveckla däck för historiskt rally.
*
2019 vann britten Chris Ingram ERC med en Skoda men därefter har karriären varit mer ”berg och dalbana” med såväl psykisk sjukdom som brist på pengar. I fjol började han dock om på ny kula och där WRC2 2024 var målet men debuten i ”Monte” blev inte lyckad där han tvingades bryta. Nu sänker Ingram ribban och idag berättar 29-åringen att det istället blir full satsning på BRC (Brittiska Mästerskapet). Vid sin sida får han svensk-bekantingen Sean Johnstons tidigare co-driver Alex Kihurani som åkte med även ifjol i en handfull tävlingar.
Årets BRC ser ut att bli det bästa på många år vilket beror mycket på att ITV Sport täcker mästerskapet. Ett nytt namn i BRC blir ”North West Rally” utanför Manchester där det enligt uppgift redan är över 50 R5/Rally2-bilar anmälda. Inom kort lovar Ingram att presentera team och bil för säsongen.
*
Än har inget komplett regelverk presenterats för nya SSRC och inte heller någon inbjudan till de två första deltävlingarna i ”SSR Weekend” berättar mästerskapets Tomas Borsén.
– Om inte alltför lång tid kommer inbjudan ut till de två första deltävlingarna i cupen som inleder SSR Weekend. Vi får en hel del frågor vilket tyder på att det finns ett stort intresse för den nya serien, vilket är roligt.
Nu har dock information kommit om deltävling tre, Ljungby MKs smått klassiska ”Midsommardansen” där det utlovas ”teknisk spännande sträckor” den 1 juni. Två sträckor nordost om Ljungby och välkända från klubbens del i SSR 2007. Frankie Larsen är ordförande i arrangörsklubben samt miljöchef på tävlingen berättar.
– Vi kommer att köra två sträckor vilka har en längd på 4,4 och 5,3 kilometer och körs två gånger. Totala SS-längden blir 19,4 kilometer där mellanservice är belagd i Ryssby.
Frankie menar att ”sträckorna är krokiga, snabba, tekniska, spännande och avancerade vägavsnitt”. I Ljungby delas ut fyra startpoäng även om man bryter eller räknar bort en tävling i totala poängtabellen.
*
Inte långt från Ljungby ligger Uråsa där Drive VXO håller till och där det lördagen den 9 mars tas ett för distriktet nytt grepp med licenskurs på en enda dag.
– Genom att reagera på svårigheterna som många upplevt i att komma in i rallysporten och ta licens, har vi skapat en lösning som löser licensen på endast en dag. Kursen blev snabbt fulltecknad med över 80 deltagare, berättar en glad Andreas Sigfridsson från kursledningen.
Ryd-entusiasten Gustav Johansson håller med om att konceptet blev lyckat.
– Licenskursen har slagit alla förväntningar och vi hade räknat med 20 deltagare och att då få över 80 är långt över vad vi kunde föreställa oss.
Med detta har Karlskrona AK och Gullabo RC fått ett tillskott av både nya medlemmar och än viktigare, ny energi. Deltagarna spänner över stort ålderspann och där det även finns 15 tjejer anmälda.
– Det är fantastiskt att se engagemanget från alla åldrar och att 15 av de anmälda är tjejer är extra kul då sporten fortfarande domineras av killar, menar Sigfridsson från Wäxjö MS.
I kursen ingår även L-ABC utbildning som sköts av Kjell Stegefors, Nybro AC och Peter Holgersson, Ryds MK. Basen i DRIVE VXO Hans Bååth är lika nöjd som övriga inblandade och menar att kursen gynnar alla klubbar i Sydsveige
— Detta är något som vi verkligen brinner för. Att kunna bidra till detta är en självklarhet för oss, rally finns i våra gener.
*
Att STCC befinner sig långt ner i en formsvacka är svårt att snacka bort och när hela fjolåret försvann är det med stor spänning som 2024 nalkas. Stolt proklameras ” världens första 100% elektriska nationella mästerskap kommer att hållas den 8-9 juni”. Platsen blir Göteborg där en ”Head 2 Head-bana” byggs, granne med Ullevi.
– Vi har hittat en perfekt plats för vår comeback mitt i epicentrum av Göteborg ihop med Göteborg & Co och Got Event där vi kommer att kunna bjuda på elektrifierad racing på högsta nivå i ett helt nytt och explosivt format, säger Micke Bern, vd för STCC.
Målsättningen är att ta racingen till folket och frågan är om man lyckas med detta, då motorfolket hittills varit kallsinnig till elbilar, se på World RX som nu tvingas blanda upp med ”vanliga” bensinbilar. Bern igen.
– Vår expansion till städerna är en nyckeldel i vår hållbara nysatsning där vi kommer att kunna ta STCC till en publik som vanligtvis inte har möjlighet att se våra tävlingar. Göteborg är en stad med starkt sportintresse där STCC har tävlat framgångsrikt tidigare och vi ser fram emot att nystarta vår tradition här.
I det nya ”Head 2 Head-formatet” tävlar två förare åt gången i ett Race of Champions-liknande upplägg. Efter inledande testpass börjar en stege med kval, kvartsfinal, semifinal och final för att kora en finalsegrare. Jagvill absolut inte strö salt i något sår, men av reaktionerna på sociala medier att döma så är just ”två och två racing” inte något som tilltalar racingfolket…
*
Som bekant blev det inget av ”SM i Vinter Sprint ” under SM-Veckan men nu är det snart sommar och då ska det köras ”SM i Sommar Sprint”. Ansvarig för bilsporten under veckan i Västerås är Niklas Fransson med ett förflutet som kartläsare åt Uppsals tidigare SM-åkare Mats Thorszelius. Efter detta blev det Crosskart, dessutom framgångsrikt för Fransson.
– Idag är det jättekul att få gå runt i Crosscart-depån och snacka med farsorna som man en gång tävlade emot i rally, säger Fransson som blir tävlingsledare för Rally Sprint och så klart Crosskart.
Ser väldigt mycket fram emot STCC i år. Jag tror det kan bli väldigt bra racing, vilket är det viktigaste. Att det är elbilar bekymrar mig inte, jag prioriterar racing framför ljudet. Jag tror att många som klankar ner på elbilsracing aldrig har gett det en chans. Nitro rallycross var bland det häftigaste jag sett!