Rätt beslut att stryka sträcka, dansk asfaltweekend, första EVO Fabian har landat, Haglund snabb i Eskilstuna och Joki snabb i Lathi Historic!

Innan jag börjar det nästan omöjliga uppdraget att förmedla lite av allt som hände i helgen återkopplar jag först till EC Snapphanerally. Har uppstått en liten diskussion om det var rätt eller fel att stryka SS3 för bilarna efter att startnummer 93 Filip Svensson passerat? Det räcker att kika på Filips incar-film för att förstå att detta var helt rätt beslut, kör man mitt på vägen och sätter sig så hårt att det behövs runt tio ur publiken för att få loss 940:an begriper ju vem som helst vad som skett om nästan ytterligare 40 bilar skulle passera ”hårnål vänster”. Det hade blivit  tvärstopp med en lång kö av  väntade rallybilar och då med automatik strykning  av sträckan. Sträckchef Nicklas Andersson förklarar.

– Strykningen av sträckan var rätt beslut då min funktionär som stod i vägbytet, ringde mig efter att fyra bilar fastnat på underredet. Tio man fick lyfta loss bilarna. och trots att folk vinkad var det nära att man kört in i stillastående bilar.

Fortfarande någon som anser att det var ett felbeslut?

*

Då försöker jag redovisa lite i tidsföljd och börjar med fredagens danska ”Birch Tvilum Rallyshow i Fårvang”. Pamela Oddshammar i högerstolen på maken Håkans R5-Fiesta slutade 11:a i den tuffa konkurrensen Pamela berättar.

Kul Rallysprint med jättestor publik och mycket show där ett par rejäla missar kostade mycket, men vi tog oss till final och där slutade vi 11:a. 

Vann ”showen” gjorde Ib Kragh/Ditte Kammersgaard, detta för femte gången och ännu mer imponerande första segern togs för exakt 30 år sedan. Favorittippade Brian Madsen med WRC Peugeot 206 körde ett varv för mycket i heat två . Nu räknas bara tre heat så till slut blev ändå Madsen och Suna Schwaen två i finalen, två sekunder efter R5-Skodan. Svenskt på tredje plats genom Rolf och Tobias Grybb i Kraghs f.d R5-Cittra, lite över fem sekunder upp. Fyra i den nya häftiga 4WD Suzuki R+ slutade Anders Lysen. Stenungsunds Bjarne Rutgersson körde hem klassen RS5 med sin röda Ford Escort och som 16:e totalt.

På lördagen var det så förflyttning till Randers och Yokohamamesterskabet Vest 3 som också blev en blöt historia enligt fru Oddshammar.

Tror aldrig vi bytt så många däck nån gång, ömsom brännande sol och ömsom störtregn. Första heatet blev struket då en del av sträckan inte blev körbar.

Nått som inte gillades i Lunda-Fiestan som där hade satt riktigt bra tid.

Det blev till slut ändå en 3:e plats i klassen efter att Grybb tyvärr fick bryta med tekniska problem inför sista heatet, summerar Pamela sin DK-helg.

I Randers tog Anders Lysen/Line Nedergaard en gruvlig revansch för den missade pallplatsen på fredagen. Med detta togs också första segern med nya spanskbyggda R4-Suzukin och detta hela sex sekunder före Ib Kragh/Ditte Kammersgard. Arrangören hade hittat en ny bana där det ingick en del i skogen vilken sedan fick strykas på grund av regnet, allt för hal och lerig.

Der var godt fart i bilen, og jeg endte med at tage den generelle sejr efter en fed dyst med Ib Kragh, men også Kenneth Madsen, förklarade Lysen efteråt.

Därmed var det två Suzuki på pallen då även Madsen/Mette Felthaus kör ”Sukka” men bara med drivning på framhjulen. Nu slutade paret trea och tio sekunder bak Lysen medan familjen Oddshammar gick in som fyra totalt. Bjarne och Mattias Rutgersson snuvades på klassegern av Niels Jörgen Jørgensen/Lissi Kristensen och fick nöja sig med andra plats Men att med en Ford få stryk av en Opel Manta Magic EVO 8 var för mig inte helt oväntat…

Sexa i klassen YM1 slutade Lunds BMW-åkande Skawomir Bronk/Michel Helgesson. 

*

Mer Danmark och i ”Munkebjerg Hillclimb” blev det Volvo Turbo-seger genom favoriten Heino Mejer som slog Vincenzo Santangelo med en Fiat X 1/9 Dallara från 1973. Trea slutade Per G. Hansen i en BMW M3 fem sekunder efter. 75 bilar startade och följdes av stor publik uppför Munkebjerg.

*

Avslutar den danska delen av Motorbloggen genom att konstatera att de allra första nya Skoda Fabia R5 EVO nu landat i Skandinavien och då i Danmark. Inte direkt överraskande att det blev Varbergsboende Roland Poulsen som blev först med nya ”Polo-killern”. Nu siktar han på start i kommande DM-tävlingar ”hemma” i Danmark. 

*

I fredags körde Eskilstuna Sprintcup sin 3:e deltävling ”Kvällssprinten”.  

85 deltagare och 1000-talet publik, prioriterade fredagskvällen på rätt sätt, berättar Pierre Skytt.

Ekeby-banan hade legendaren Anita Pentell fått ihop en slinga på 2,3 kilometer som skulle köras två gånger. Totalsegrade gjorde SMK Nyköpings Christoffer Haglund/Jens Jacobsson i en Fiesta R5. Tvåa blev David Dannevall/Josefin Brandelius, Värmdö MK i Mitsubishi och som trea Örjan Vahlund/ Göran Ek, Subaru Impreza.  I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen kom den mest långväga deltagaren, Mikael Ekman i Seat Ibiza från Oskarshamn RRC. 

-Med bisittare Kenneth Ekman körde han så där tråkigt fort, ingen dramatik utan bara rakt på och inga konstigheter, vilket resulterade i den snabbaste tiden, berättar Skytt.

Tvåa blev Eskilstunas egen Pontus Florin i Honda Civic. SM-åkande Emil Karlsson från Hällefors blev trea i sin Volvo 940  tillsammans med Jessica Larsson. Fyran i klassen, Eskilstunas Stefan Hanhela med hustrun Elisabeth Hanhela i VW Polo super 1600, kände på materialet innan nästa SM ralli i Finland där Hanhela skall prova de finska vägarna då tillsammans med Stefan Packalen i högerstolen.

Måste även nämna att entrépersonalen gjorde ett starkt jobb som räknade in massor av publik och tillskott i klubbkassan denna sköna fredagskväll, avrundar Skytt som hade en jäktig helg.

I söndagskväll frotterade han sig nämligen med rallyadel av bästa sort i Stockholm, Marcus Grönholm.

– Trevlig som han är stannade han upp och pratade med rallynördar från Eskilstuna, berättar Skytt.

Marcus med familj (inte Niclas) kom från Dalarna och Cykelvasan som han inte tyckte gått så bra, då det regnat och blivit spårigt och var inte nöjd med sin insats!

*

SM i Backe avslutades med AD Hill Climb i Ludvika och med serien avslutad blev det Gävles Mikael Lundberg som vann Rallyklassen för 2WD. Sedan två Saab-åkare Magnus Karlsson, Norrköping och Johan Eriksson, Ludvika. Den stora snackisen i backen blev Films Kent Jari Olssons våldsamma krasch med sin Supernationella Volvo S40.  Trots detta klarade ha andra platsen totalt i SM-tabellen bakom Per-Erik Blomkvist.  I Klassen -2400 blev det Andres Israelsson, Finnskoga som fick en guldmedalj före Opel-åkande Peter Karlsson, och så ny BMW som trea, Henrik Jansson, Karlstad. 4WD-åkarna får inte tävla om SM utan här gäller RM och det blev då RM-guld för Jennie Lee Hermansson före Micke Gälliner och Jari Liiten som trea.

*

Långt hopp mellan Hässleholm/ EC Snapphanerally och Boden där det samtidigt kördes ”Kanonrundan”. Att hemmahoppet Michael Wikström/Lennart Nilsson skulle vara snabbast med WRC-Focusen var tämligen väntat. När så värste konkurrenten Thomas Lathi/Tomas Wikström fick bryta var saken klar. I 2WD blev det 940-seger genom Peter Bäck/Michael Jansson före Nils Östgård/Fredrik Andren i en Citroën R3. Den 60-års jubilerande NMS Boden-tävlingen lockade 27 startande.

*

I Finland kördes Lathi Historic Rally och där Esa Peltonen i en liten Toyota Starlet vann tio sekunder före italienaren ”Zippo” med en Audi quattro.  Harry Joki och Esko Juntilla hade oflyt med sin Volvo 240 och fick bryta första dagen med ” tekniskt”. Startade om och mot slutet gick det riktigt bra för paret som avlutade med ett par andra tider och så på sista sträckan var 240:an allra snabbast. Detta gav en tionde plats totalt. Smålänningen Göran Jonasson hade inget flyt med sin Vauxhall Chevette 2300 HSR, fick ge upp på sträcka med kylproblem.  Bryta fick även strävsamma EM-paret Anders och Ingrid Johnsen med sin Porsche och detta från en nionde plats efter åtta sträckor. Paret berättar att man fick bryta efter avåkning efter att blivit överraskad av att hemmaföraren Ville Silvasti rullat framför Porschen.

Jag släppte nog gasen tror jag (dödssynd med en Porsche) och körde av på insidan, och lika bra var det, annars hade vi klippt baken på Quattron.

Anders drogs dessutom med inflammation i sitt ena öga vilket så klart inte var optimalt och avslutar.

– Ferdinand såg ut att ha klarat sig bra, ingen större åverkan. Bara att ta nya tag och komma igen!

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *