Rallysverige stöder beslutet, Monte kortas, PG och Anders laddar för nytt guld, Evans fick samma utmärkelse som ”Mäster” och tjejerna dominerar i danska högerstolar!
Inte utan att man känner en viss rallybaksmälla efter gårdagens besked att Rally Sweden 2021 ställs in. Ett beslut som var både väntat och som merparten av alla som skrivit kommentarer på sociala medier också menar, är det enda riktiga under rådande pandemi. Har inte gjort någon vetenskaplig undersökning men som jag upplever det så är det nog cirka 98 procent av alla kommentarer som ger Glenn Olsson och Svenska Rallyt AB fullt stöd i sitt tunga beslut. Övriga två procent framhåller som vanligt de nu så uttråkade argumenten där orden ”utomhus, Ullared, köpcentra, kollektivtrafik” likt något sorts mantra alltid upprepas. Dessa nödutgångar fungerar inte längre och har egentligen aldrig gjort så och med nya gränsen med att bara åtta personer får träffas samtidigt på ett arrangemang är de helt stendöda. Det är bara att ladda om och hoppas att kommande vaccinering kan få stopp på eländet.
Inte utan att man är lite orolig för SM-premiären i rally med Boden som högkvarter och detta bara två veckor senare än vad Rally Sweden skulle ha körts. Kommer myndigheterna då att medge så mycket lättnader att tävlingen kommer att kunna köras är den stora frågan.
Några som däremot verkar helt obekymrade om Covid-19 är SBF:s motsvarighet på två hjul, SVEMO. En aktiv mc-åkare förmedlade deras inställning som faktiskt jag upplever som ofattbar. Vid ett styrelsemöte nu i december och inte mars 2020, beslutade man att det skulle vara möjligt att göra undantag från det tävlingsförbud som nu gäller för deltagare födda 2004 eller tidigare. Man kör alltså över de av FHM och RF fattade restriktionerna och det enda som krävs är att arrangören gör en ”riskanalys” plus att man kontrollerar med ”lokal sjukvård och polismyndigheten”. Mot slutet får dom ändå en viss känsla för det rådande läget och konstaterar, ”Vi vill inte bidra till att belasta sjukvården med eventuella skador och läget i sjukvården varierar stort på olika håll i landet.”. I det sistnämnda har man onekligen rätt men vad man inte verkar ha förstått, är att de regler som satts upp av Regeringen, FHM och RF är rikstäckande. Från Ystad till Boden gäller samma åtta personers-regel och tävlingsförbud för alla under 16 år, enda undantaget ska då alltså enligt SVEMO gälla mc-tävlingar…
*
Nu är allt ljus från rallyvärlden riktat mot hur Rally Monte Carlo ska agera plus om det blir någon ersättnings tävling för Rally Sweden. I går beslutades det för Monte att förutom publikfritt och ingen shake down även att lördagsetappen skulle kortas ner. Bedömare gör nu gällande att chansen att tävlingen körs är ungefär ”fifty-fifty”. Arctic Lapland Rally är glödhett som ersättare för Rally Sweden men då inte versionen i januari utan en ny tävling som då ska köras efter Monte. Till och med i mars har det spekulerats att det skulle vara möjligt att köra runt Rovaniemi
– Ärendet utreds för närvarande och än har ingen tävling eller ort pekats ut, låt oss istället titta på olika alternativ, har Yves Matton förklarat för finsk media.
Den största utmaningen är att klämma in rallyt i befintlig kalender men även vilja och ekonomi är icke obetydliga pusselbitar plus Covid-19.
– Ett besked ska komma inom de närmaste dagarna, lovar Matton.
*
Med Rally Sweden borta och Monte Carlo i fara har det redan blivit lite hela havet stormar för WRC. Enligt belgiska La Derniere Heure ska även Safari-Rallyt i juni månad flagga för att man riskerar att följa i Sveriges fotspår. Detta skulle då öppna upp för Ypres Rally Belgium som i år som reserv, fick kasta in handduken i elfte timmen. Man spekulerar även i att Rally GB kommer att få problem och då att ACI Rally Monza skulle vara en bra ersättare. Men allt detta är som sagt en delar av ”silly season”. I dag har FIA World Motor Sports Council där läget ska diskuteras och nu är det enbart att vänta och se vad dom kommer fram till.
*
Att inte PG Andersson skulle ha någon lust att lägga sig på sofflocket under 2021 har nog ingen trott och i dag kom bekräftelsen på att SM-vinnaren vill försvara titeln. Detta gör han och Anders Fredriksson med samma SM-vinnande Ford Fiesta MK ll från GN Motorsport i Åhuskärr, skodd med Pirelli-däck.
– Det ska bli fantastiskt kul att få försöka försvara SM-guldet, menar P-G.
Efter en strulig start med en tekniskt strulig Fiesta lossande det för PG med ny bil under grussäsongen med tre raka segrar.
– När jag fick tillgång till GN Motorsports nyinköpta Ford R5:a under andra deltävlingen i år kom rallysuget verkligen tillbaka, berättar PG.
– De erbjöd mig att försöka försvara SM-guldet tillsammans med dem och det var en för bra möjlighet för att tacka nej till. Speciellt när rallysuget finns kvar. Ska bli fantastiskt kul att få köra hela SM nästa år också.Foto: Henrik Åkeson
Samma känsla genomsyrar det skånska Ford-teamet där teamchefen Staffan Andersson är nöjd.
– Vi i GNM Sweden är glada att P-G väljer oss för vidare samarbete för att försöka försvara SM-guldet även 2021. Lyckas han blir det teamets tredje SM-guld i rad!
*
Elfyn Evans missade chansen att bli världsmästare när han backade av i Rally Monza. Men walesaren kan trösta sig med att i år få ta emot ”Autosport´s 2020 International Rally Driver o f the Year Award”. Den ansedda motortidningen lyfter fram Evans stora sportsliga driv då han istället för att deppa ihop efter avåkningen, istället klättrade upp och gick för att varna sina konkurrenter för den glashala kurvan.
Bland dessa då Sebastien Ogier som därför kunde ta sin sjunde VM-titel. Evans har röstats fram av tidningens läsare och detta före Ogier, Tänak och Neuville.
– Den här utmärkelsen är et briljant sätt att runda av säsongen som har varit mycket speciell för mig, förklarade en tacksam Evans.
Utmärkelsen som delats ut varje år sedan 1982 har även en svensk förare som mottagare. 1983 fick Stig Blomquist ta emot samma heder som Evans. Detta plus en halvsvensk, Petter Solberg som fick ”Awarden” 2003.
*
Att danska co-driver-proffset Jeanette Kvick toppar EWRC:s lista över danska ”högersittare” är inte så överraskande med tanke på alla som hon läser noter åt. Men det som jag menar är lite unikt med listan är att av de 16 namnen är mer än hälften eller nio stycken tjejer. Har inte lyckats hitta sammanställning för Sverige men jag tvivlar på att den är lika tjejig…
Inte nog med att ”Kvicken” är flitig själv utan nu passar hon på att tipsa om en ”Sidste julegave”. En Co-driver-kurs hos henne inför säsongstarten 2021 är perfekt för den ambitiösa co-drivern oavsett kön eller om man nybörjare eller mer rutinerad.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33