Rallye Monte Carlo överger Gap, jobbet med Safari fortgår, Renault med ny cup i ERC, många ”Al” för Meeke att slå, Henning ett föredöme, ”Mr Subaru” , Tom gav halktips i P4 och lite konstigt, när Ferrari slog en Kadett!
I fjol var planen från Sebastien Ogier att avsluta sin enastående WRC-karriär men så blev det som bekant inte. Istället jagar han nu ännu en VM-titel och som jag sa för någon dag sedan, i min värld blir det också så efter att konkurenterna sprattlat sig trötta så är är det ändå Ogier som står där som mästare. När jobbet är klart är jag också säker på att Ogier väljer att pensionera sig och blir det så, får det konsekvenser för Rallye Monte Carlo.
Som en hyllning till Ogier flyttade Automobile Club de Monaco start och servicepark till hans hemstad Gap och inte förrän under söndagen fanns teamen på plats bland lustyachterna i Monte Carlos hamn. Men med Ogier ur leken vill nu ACM dra tillbaka starten och service ner till hamnen som det var före Ogiers tid och 2014 var första gången Gap figurerade som startplats, men nu kan detta vara avslutat.
– En stark önskan från vår sida då vi vill ha mer rallysynlighet i Monaco, förklaras det från ACM.
Tror inte dom får mothugg från så många på detta önskemål då det är samma upplägg i övriga WRC med start, mål, HQ och servicepark på samma ställe.
*
Kan inte vara en tillfällighet att det idag på sociala medier dök upp flera inlägg från Kenya som visade hur arrangören av WRC Safari Rally Kenya jobbar med comeback i rallyts finrum. Att det blev upprört efter den belgiske borgmästarens uttalande att rallyt inte skulle köras, märks tydligt på inläggen. Tävlingsledare Gurvir Bhabra har idag varit flitig med kameran och både dokumenterat sträckorna men även funktionärer som är ute och som vi säger, ”pilar”. Blir intressant om det är han eller borgmästaren i Ypres som får rätt…
*
Som ni vet efterlyser jag ofta fler ”märkescuper” i Sverige där det i dag bara finns VOC Mekonomen Rally och då med bilar som enligt en del för länge sedan passerat ”bäst före datum”. I ERC finns det Abarth Cup som trots tuff marknadsföring inte har så stora startfält. Nu kommer ett ekonomiskt rimligare alternativ när Renault går samman med alerta WRC2/3-teamet Toksport WRT och kör ”Clio Trophy by Toksport WRT”. I mästerskapet blir det nya Renault Clio Rally5 som kommer att användas och då med enhetsdäck från Michelin. Fem deltävlingar, två grus och tre asfalt ska ingå, Azorerna, Polen, Italien, Tjeckien och så final i Ungern.
Upplägget blir lite som M-Sport Polands i Junior-WRC där då Toksport kommer till tävlingarna med alla bilar och servicepersonal. Priset är inte billigt men ändå hanterbart om man jämför med till exempel J-WRC och landar på runt en miljon kronor för samtliga tävlingar. Nu är detta ingen junior-serie utan alla som vill, kan köra oavsett ålder. Det delas ut prispengar i varje tävling från €4000 ner till fyran som får €500. Segraren totalt får sedan tre fria starter i ERC 2022 med en Renault Clio Rally4. Mycket pengar men ändå i jämförelse en hyggligt överkomlig språngbräda ut i den internationella hetluften…
*
I helgen gör Kris Meeke och Seb Marshall comeback i en rallybil igen och detta med en Skoda R5 från SRT-teamet i ”Manaetq Qatar Internationell Rally”. En tävling mellanösterns rallymästerskap och startfältet är väl inte att man som svensk blir så imponerad med totalt 20 bilar och där Al-Attiyah Nasser är Meeks värste utmanare vad jag kan se. Här kör WRC-rutinerade Nasser med en Volkswagen Polo R5 på de elva ökensträckorna på totalt 12 mil. Idag var det shake down och då konstaterade ”The Ulsterman”.
– Tuff terräng, snabba ökenvägar genom platt landskap, inte lätt att läsa vägen. Men unikt och utmanade och det är därför jag är här!
En sak noterades jag, av de 20 förarna i startlisan hade 15 av dessa ”Al” som första namn…
*
Eyvind Brynildsen har drabbats av lite filosofiska tankar under sin rallypaus som nu blev än längre när Rally Finnskog ställdes in. Där skulle han ha kört sin VOC-740 och varför han tagit detta dramatiska beslut efter många år med R5-bilar är för mig lite oklart. Hur som helst så ställde han idag på Twitter frågan.
– Om intervjuerna vid sträckmålet gjordes utan att föraren visste sin sträcktid, skulle då intervjuerna se annorlunda ut?
– Skulle det då komma lika många ursäkter eller skulle förarna svara annorlunda mot idag?
Eyvind svarar själv på frågan och lyfter fram sin landsman Henning Solberg som ett lysande exempel på hur stjärnorna borde svara.
– Han svarade alltid,” I was flat out! Tried my best!”…
*
I fjol blev Fabrizio Zaldivar från Paraguay fyra i Junior-WRC efter Tom Kristensson, Martins Sesks och Sami Pajari. I år laddar snart 20-årige ”Fau” om och tar ett kliv upp och tänker sig en säsong i WRC3. Detta med nya kartläsaren Carlos del Barrio som tidigare skötte notläsandet till Dani Sordo men inte med Hyundai i20 R5 som han redan kört i flera tävlingar i hemlandet. Istället tar han plats hos Toksport WRT och kör en helt ny Skoda Fabia EVO Rally2. Debuten för ”Fau” blir i Arctic Rally Finland där han då får stå under samma servicetält som Andreas Mikkelsen och Marcu Bulacia Wilkinson som dock kör i WRC2.
*
På tal om Twitter så pågår där något som kan tolkas som ett sätt att få tillbaka Subaru i rally. Under samlingsnamnet ”#Subaru is rally” strömmar där in massor av bilder på mestadels blå Subarus i olika rallysammanhang och från alla världens hörn. Sjävklart är det även bilder på ”the big three” Colin McRae, Richard Burns och inte minst Petter Solberg men även på förare med namn som jag aldrig hört talas om.
Att Subaru är en saknad spelare i rallyskogen går inte att ta miste på och kanske, kanske kan detta hjälpa Toyotas högsta bas Akido Toyoda i sin strävan att få in fler japanska biltillverkare i WRC. Eftersom Toyota äger en ansenlig del av Subaru är det inte helt långsökt att hoppas att Toyoda en dag slår sin japanska näve i bordet och förklarar.
– トラムセットが終わりました。今日プロドライブに電話してください ( på svenska: nu får det vara slut med tramset, ring Prodrive idag).
Vad jag vet så är det idag bara Subaru USA av större länder som har motorsport på programmet och då både i rallycross och rally. Tänk att det inte är så många år sedan Subaru var hetast av alla på de svenska rallysträckorna. Om jag inte minns helt fel så var det också Hans Gustavsson som drev SM-teamet omen nu är detta blott en spillra av forna dagas storhet. Idag är det i stort sett bara Stoffe Nilsson som framgångsrikt tävlar med Subaru och har gjort så sedan 1995 när han i hemmatävlingen Snapphanerallyt körde pappa Tommys Subaru Leone.
Efter detta har det så när som på år 2002 när han körde Peugoet 206 S1600 i SM, enbart handlat om bilar från Fuji Heavy Industries. Hur många hundra tävlingar Stoffe kört eller hur många segrar det har blivit tror jag inte han själv har koll på. Men enligt eWRC har han en segerprocent på 44,6 procent, alltså i nästan hälften av alla tävlingar Hässleholms MK-föraren kört har det blivit seger. Att därför utnämnda honom till ”Mr Subaru” är absolut ingen överdrift och att han desstuom har registrerat företagsnamnet ”Subaru Rally Team Sweden” är inte bara sjävklart utan helt naturligt. I fjol blev det dock ett jack i rallykalendern för Stoffe på grund av pandemin, men hemma i Vinslöv står hans numera uppdaterade Subaru Impreza WRX STi och bara väntar på att återigen få spinna loss.
Breaking news: Precis när jag publicerat får jag reda på att Stoffe sålt Subarun…
*
Idag anlitade P4 Kristianstad Tom Kristensson som expert på halkkörning och vid sin sida i detta unika tillfälle satt reporter Johan Pettersson. För Toms del var det inte helt lätt att översätta den körstil han utnyttjade för att bli världsmästare i rally, till att klara av skånsk vinterhalka. Han gjorde dock ett mycket bra försök och kokade ner lärdomen till egentligen en enda mening.
– Sluta aldrig köra bil om det börjar sladda, utan fortsätt fokusera!
Jag kunde inte sagt det bättre själv…
*
Ett av historiens bästa tv-program svarade Top Gear-gänget för när man skulle korsa Botswana i Afrika med bilar som inte fick kosta mer än 1500 pund och som skulle inköpas på stället. Minns att James May köpte en bedagad Mercedes 230 medan Jeremy Clarkson satsade på en minst sagt udda Lancia Beta Coupé. Richard Hammond däremot gick all in på en ljusgul för att inte säga ”pissgul” Opel Kadett från 1963, dessutom högerstyrd. Om jag inte är helt fel på det, så var det ändå Kadetten som klarade strapatserna bäst och för detta fick bilen för alltid en plats i Hammonds hjärta. Inte bara där, för några år senare fick den även plats i hans garage hemma i England där den genomgick en viss renovering. Nu har Opel upptäckt detta och anlitat Hammond och ”Oliver” för en reklamfilm för nya Opel Mokka, bara den är sevärd (finns på You Tube) . Men än bättre är när Hammond och May ska avgöra vilken av sina egna favoritbilar som är bäst. May kommer med sin röda (vad annars?) Ferrari 458 Speicale medan Hammond självklart väljer ”Oliver”. När så de båda träffas på en Shell-mack så står av en ren ”tillfällighet” F1-föraren Sebastien Vettel på andra sidan pumparna och tankar sin bil. Direkt kallas Vettel in för att avgöra vilken av de båda bilarna som är bäst och efter att Hammond informerat honom om ”Olivers” alla fina egenskaper syns ändå mycket tvivel i de Vettelska ögonen. Efter lite munhuggning beslutar han trots all fakta att Mays Ferrari trots allt är överlägsen på alla punkter och detta till Hammonds förtvivlan. Alltid svårt att diskutera tycke och smak men det går inte att bortse från att det när filmen spelades in var Ferrari som betalade Vettels lön och att det var det som avgjorde avgjorde den för övrigt jämna kampen. När tumskruvar drogs åt nere ifrån Maranello vågade Vettel helt enkelt inte trotsa ”teamorder”…
*
I morgon väntar fullspäckad jobblördag med träff med lovande travhäst, diverse ”allmänjobb” och så som avslutning, hockey KIK-Väsby och handboll Vinslöv-Lindesberg (kommer du ner till Furutorpshallen Johnny Johansson?). Med andra ord, tid för Motorbloggen finnes ej men vi ses på söndag…
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.