Rally3 eller 2 för Toyota, kortat Rally Finland, Team Nybe hårdsatsar i ”SM”, Porsche-åkarna får SM-status, vad gör man för ”fel” i Danmark och vad betyder dagens FHM-besked för rally?

Från den dag Toyota (2017) gjorde comeback i WRC har det snackats om att man snabbt även skulle ansluta till sina kollegor med R5:or på programmet med att även bygga en R5-version av Yaris. Av olika anledningar har dock inte planerna realiserats och nu verkar det som att Jari-Matti Latvala återigen har tagit upp frågan med Toyota-ledningen.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Under tiden har en ny spelare dykt upp som kan bli intressant, en bil för nya Rally3-klassen. Idag är det enbart M-Sport som genom filialen i Polen har en bil klar för klassen som FIA sätter stort hopp till som ett naturligt steg mellan dagens Rally4 och Rally2. Inte bara siffrorna som skiljer, både körmässigt och inte minst ekonomiskt är det ett gigantiskt steg mellan en 2WD Fiesta och upp till den nya Rally2-varianten. Nu gör ERC lite av pionjärarbete när man gjort junior-klassen där öppen för bilar i Rally3-skick. I praktiken blir klassen en ”Märkesklass” då det enbart finns Fiesta att köpa. Nu velar Toyota mellan vilket som är mest ekonomiskt bärkraftigt, att ge sig in i en fajt med Ford, Hyundai, Skoda och Citroën som redan kan leverera vinnarbilar för Rally2 eller gå in och utmana Ford i Rally3? En källa nära teamet i Jyväskylä hävdar att det ska finnas testbilar klara tidigt nästa år, men än har inget beslut tagit för vilken klass. Istället undersöks nu ”the customer market” för att se var intresset vore störst för en ”mini-Yaris”. Det som talar för Rally2 är att det redan är en väletablerad klass över hela världen och då även med chans att sälja fler bilar, men som sagt där är många fler än Toyota som vill ha del av den kakan.

Foto: M-Sport Poland

Rally3 kan om FIA:s drömmar slår väl ut vill säga, bli ännu större då fler mindre pengastarka förare/team får möjlighet att köra ”riktig rallybil” till en lägre kostnad. Oavsett så känns det ändå som att Latvala vill ”speed up” beslutet och bredda marknaden. Toyota är även unika genom att inte ha sålt någon WRC-bil, utan de som pensioneras hamnar längst in på lagret…

*

Mer från Finland där man i dag släppte tidsplan och annan info till i oktober framflyttade Rally Finland. I stort så är det ett ”Finska” med färre mil än normalt, dessutom kortat med en dag och start först på fredagen, allt med hänsyn till Covid-19. En annan sak som kommer helt naturligt med en flytt från sommaren är att det även blir mörkersträckor i årets rally. Totalt 19 sträckor kommer att köra i det 70-årsfirande rallyt men varnar arrangören, det kan bli förändringar med kort varsel hänvisande till pandemins utveckling. Ett stort dilemma och anledningen till datumändringen är att rallyt måste kunna tillåta publik för att få ihop ekonomin. Tävlingsledare Kai Tarkianen håller tummarna för att pandemin inte ska utveckla sig negativt innan oktober.

Vi hoppas att vaccinationerna fortskrider och att alla restriktioner fortsätter som planerat och så länge det ser ut så är vi säkra på att vi kan köra med publik! 

*

Ännu mer Finland och kommande helg är det första grustävlingen i landets mästerskap med Mad-Croc Länsirannikon Ralli, i Lieto utanför Åbo. Som jag redogjort för tidigare med sju svenskbilar i fältet och där småländska Team Nybe gör första utlandsatsningen med både Jonas Åkesson och Christer ”Chribbe” Haglund anmälda. För Jonas med inhoppande kartläsartalangen Maja Bengtsson i högerstolen, blir det även 4WD-premiär med nya R5-Fiestan. För Majas del var det de tuffa norska Covid-19 restriktionerna som var hennes lycka, då ordinarie och Norgebosatte lots Martin Holmdal inte hade någon möjlighet att ansluta i Finland.

Foto: Team NYBE

Trots att det är tuffa restriktioner även i Sverige så hoppas många att den värmländska SM-premiären i mitten av augusti ska kunna köras. En som hoppas detta är Karlskrona-förare Åkesson.

Det gäller att få några tävlingsmil i bilen nu inför SM-premiären. Att det blir i Finland gör inte saken mindre spännande dessutom in första utlandsstart, förklarar Jonas förväntansfullt.

Inte bara de finska sträckorna där tre körs på asfalt blir spännande, utan även bytet från 2WD-Toyota till 4WD-Fiesta menar Jonas.

Att komma från en potent framhjulsdriven bil har varit en framgångsfaktor tror jag. Vad som skiljer är att man behöver vara lite mer noggrann in i svängen för att få en bra fart, linje, ut ur kurvan. Men fyrhjulsdrift är helt underbart nu när det börjar sätta sig lite i ryggmärgen, särskilt den häftiga accelerationen!

Lite testmil har det blivit med Fiestan både i vinter och nu på grus och hoppas Jonas inställningarna ska vara de rätt på bilen. Men även i ”e-riggen” har han tillbringat tid.

Spelriggen har gått varm och är ett grymt bra komplement för att hålla huvudet igång…

Att få trots allt mindre erfarne Maja i bilen, ser inte Jonas som något problem.

Vi har åkt väldigt mycket test ihop, även några mindre tävlingar och hon är väldigt ambitiös och hennes utveckling som co-driver har varit fantastisk! Tävlingen i Finland kommer att bli mycket lärorik och viktig för oss båda i den nya R5-bilen!

Foto: Team NYBE

Även för ”Chribbe” Haglund och kartläsare Niclas Edvardsson är det premiär men inte med 4WD men väl med nya Skoda R5 och desutom som ny i Team Nybe

Ska bli så kul att köra rallytävling igen och har laddat hela vintern för att få åka, säger han och tillägger att jobbet i byggbranschen tagit mycket tid men där det ändå blivit tid för test.

Har testat många mil och både bilen och farten börjar sitta i arslet nu! 

*

Inte för att jag vill påstå att jag har speciellt bra koll på rally men åtminstone lite mer än på racing. När jag så upptäcker att Porsche Carrera Cup Scandinavia av ”Svensk Bilsport” från nästa år får höjd status från Riksmästerskap (RM) till Svenskt Mästerskap (SM). RM-status har Porsche-klassen haft sedan 2006 och att detta innebär ett lyft förstår nog alla för klassen som lockat fler och fler startade för varje år.Foto: Porsche Carerra Cup Scandinavia

Det är mycket positivt att Förbundsstyrelsen tagit beslut att återuppväcka det vilande SM-tecknet i racingklassen GT från nästa år och tilldela detta Porsche Carrera Cup Scandinavia. Detta innebär att vi nu har SM-status i alla de tre huvudkategorierna – GT, Formel (JSM) och Touring Car. Porsche Carrera Cup har under drygt 15 år drivits målmedvetet och uppfyller med råge Racingutskottets kriterier för SM-status, säger Claes Elofsson, ordförande i Svensk Bilsports Racingutskott till Auto Motor & Sport.

Förbundsstyrelsen har samtidigt gett oss i uppdrag att rent allmänt göra en genomlysning av GT-racing i svensk bilsport.

Men inte alla är lika lyriska och mest kritiska är deltagarna i GT4 Scandinavia där det tävlas med olika bilar till exempel Maserati Audi och McLaren men även Porsche förekommer. 

Från min synvinkel borde ett SM-tecken ligga på GT4 Scandinavia eftersom det finns möjlighet att bli mästare i mer än ett bilmärke. Dessutom kör vi längre distans, vilket är GT-mässigt. Nu har SM-tecknet tillfallit en sprintklass, säger Robert Björkman, promotor för GT4 Scandinavia.

Från Svensk Bilsport är man dock nöjd förklarar vd Anna Nordkvist.

Att vi har en SM-serie med ett bilmärke som Porsche som inte bara internationellt utan även här i Sverige ser värdet i att använda bilsporten som en hörnsten i byggandet av profilering, image, kundupplevelse, varumärke, och inte minst svensk bilsport, ser jag som mycket positivt. 

Nordkvist lyfter även fram.

Vårt gemensamma arbete med Prins Carl Philips Racing Pokal och även SM i virtuell racing har vi sedan tidigare och nu stärks samarbetet ytterligare.

*

Till DM3, Rally Kalundborg den 5 juni är nu anmälan stängd och där utländska deltagare hade fri startavgift. Hur stort intresset är från ”udlændinge” är svårt att uppskatta, då det bland de 63 anmälda endast redovisas bilar med dansk förare. Annars vore rallyt en timmes bilväg söder om brofästet ganska naturligt för svenskar att ta sig till. Jag menar känns Italien och Tjeckien som ”no problems” borde en tripp över Öresund vara busenkel.

Foto: Henrik Åkeson

Vad jag vet så är inte heller restriktionerna tuffare i Danmark än vad dom är i övriga ”öppna rallyländer”. Det som imponerar i rallyt som består av 75 procent asfalt och 25 procent grus med en längd av 22,5 mil, är hur snabbt överstökat det är. Besiktning lördag morgon och sedan genomkörning av sträckorna som stoppar klockan 11.00. En timma senare är det första start och sex timmar senare rullar första bil i mål. Om jag är lite elak så fixar man här hemma inte ens en RS med betydligt  kortare bana på samma tid. Frågan är vad danskarna ”gör för fel” som lyckas klara en sådan här stor tävling på så kort tid? För det måste ju ändå vara där det görs fel eftersom vi svenskar är de som vet och kan bäst, om det sedan handlar om pandemi eller rally är oväsentligt… 

*

I dag presenterades reglerna för hur landet ska öppnas upp efter den 1 juni och det mest är vad jag förstått, redan ganska välkänt. Steg 2 i öppnandet ska börja gälla den 1 juli och där ska då bland annat utomhussporter kunna ta emot både fler deltagare och större publik. Vad detta nu innebär i praktiken för till exempel rally återstår att se. Det viktigaste som jag ser det, är att tillståndsgivande myndigheter (Länsstyrelse/Polis) går i takt med vad som bestäms av FHM/RF/SBF vilket ännu inte varit fallet. Istället har dessa tolkat reglerna på helt olika sätt, vilket för en stackars arrangör verkligen ställer till oreda…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *