Rally1 blir oförändrat till 2026, dansk rallystjärna väljer bort egna mästerskapet, analys av bristande rallyintresse, KRC vill fortsätta testa ”Standarddäck”, ny rallytragedi i Tjeckien och STCC-biljetter snart slut…

DirtFish brukar ha koll på vad som händer i WRC och enligt deras källor blir det ingen förändring av Rally1 förrän efter 2026. Den 11 juni träffas FIA World Motor Sport Council för att bestämma och enligt dokument som DirtFish tagit del av ligger kursen fast, för att sedan 2027 innebära ännu inte helt klara betydande kursändringar. 

Foto: Hyundai Motorpsort

Att FIA har lyssnat på teamen är uppenbart men också att man är osäker på vilka bränslen som Rally1 ska köras på från 2027. Ryktet säger att Alpine vill ha in el i WRC för att ens diskutera ett engagemang. Subaru å sin sida är inte alls inne på samma linje. Klart verkar dock vara att även efter 2027 är det samma grund för Rally1 som idag.

*  

Inte bara i Sverige som det råder delade meningar i rally om vilka vägar som är de rätta för att utveckla sporten. En som nu lämnar ”Dansk Super Rally” är helgens tvåa på Sönderjylland, Simon Vallentin med Hyundai i20 N Rally2. I samråd med sina sponsorer drar man sig ur striden om DM-medaljer, för att istället satsa på rally utanför Danmark.

Med tanke på de senaste tidens utveckling av ”dansk rallysport” är tiden kommen att fokusera på andra möjligheter, förklarar Valentin.

Foto: Allan Post Christiansen

Vad han syftar på med ”senaste tidens utveckling” preciseras inte, men uppenbarligen är han inte helt nöjd. Inte heller är det klart vilka tävlingar som Valentin ska köra framöver, men att det ska vara sådana som är nyttiga för hans utveckling är helt klart. Han är dessutom inte ensam då Team Glad Sports Jacob Madsen kör ”Stellantis Rallycup” i Belgien med omnejd i teamets Peugeot 208 Rally4. Även Steen Andersen med Mitsubishi EVOX har aviserat att han följer fjolårets DM-trea Vallentins väg.  I år har Vallentin testat ”TER-serien” och slutade fyra efter tekniska problem på Sardinien, men vann sedan belgiska ”Rallye Salamandre”. 

*

Att intresset för nya Svenska Sprintrallycupen och MAS Rallycup inte är på topp är kalla fakta som man brukar säga. När ”Dackefejden” (DM/SSM/MAS Rallycup) den 8 juni i natt stängde anmälan, så var det med 60 bilar eller tio färre än vad Wäxjö MS enligt inbjudan ville ha för att köra. Även i nästa deltävling i SSRC, ”Midsommardansen Sprint” är intresset ljumt, 56 tävlande finns till lördagens tävling, cirka 25 färre än i ”SSR Weekend”. Nu diskuteras det varför det är på det här viset och en som mejlade mig, hade analyserat problemen lite mer noggrant. Enligt denne så tappar både Ljungby och Växjö tävlande B- och C-förare som här kör i skuggan av A-förarna, då man inte delar upp i ”Förarklasser”.   

Detta gör att de som till exempel är bra på det i B-klassen inte syns alls då de oftast hamnar längre ner i resultatlistan efter A-förarna. Ännu värre är det för C-förarna, löd analysen.

Vid kontroll så ser jag att i det i Ljungby är 13 B-förare och 16 C-förare anmälda… 

*

Kan här passa på att ta upp en sak som jag ibland blir påtalad/kritiserad över, är att jag missar att skriva om alla ”duktiga B och C-förare”. Praktiskt rent omöjligt med tanke på alla tävlingar med resultat som snurrar runt varje helg. Skulle jag analysera alla klasser, hade det krävts ännu mer timmar för Motorbloggen, plus att jag inte vågar tänka på hur lång den skulle bli efter helgerna. Förstår att man tycker att jag borde lyfta ”framtiden” men i motorsport precis som i all annan sport är man mer anonym i de lägre sammanhangen. Det borde vara en sporre till att komma upp, få mer ljus på sig och därmed även öka möjligheterna att sponsorer hittar en. Ett fotbollslag i gärdsgårdserierna, trots att man kanske kämpar lika mycket som ett i allsvenskan, får mycket sällan Sportspegeln på besök. Så är den bistra verkligheten, men jag ska verkligen lägga mig vinn om att uppmärksamma även tävlande i de lägre klasserna…

*  

I dag presenterar Klassiska Rallycupen/Torbjörn Jernberg lite tankar kring ”Standarddäck-testen” i samband med ”Zabra Rallyt” i Nybro. Jernberg konstaterar att utfallet för Jan-Erik Eriksson med Saab Sport (bilden) inte kunde ha blivit bättre då det blev klasseger.

 

Foto: Niclas Nilsson

I denna klass så finns det redan idag bilar som kör på standard däck, och med en relativt motor svag bil kanske däcken har mindre betydelse, förklarar Jernberg.

Tommy Wikström, Saab V4 var inte lika nöjd utan klagade på greppet och bytte i halvtid till ”normala rallydäck”. Här har vi en motorstarkare bil där det säkert märks mera. Bengt ”Rullarn” Karlsson testade samma typ av däck på sin Volvo 164 och enligt honom så styrde bilen in bra i kurvorna och accelerationen var också bra. 

Dock så blev det svajigare i kurvorna vilket kanske inte är så konstigt med en lite tyngre bil med mera hästkrafter, menar Jernberg.

Han har även gjort en liten sammanfattning om Standarddäck.

+ Passar säkert de motorsvagare bilarna bättre, där redan    idag standard däck används.

+ Det är troligtvis skuldrorna på däcken som är lite mjuka med lite svajigt beteende, då som en konsekvens.

+ Det behövs säkert mera tester av rätt lufttryck för att göra däcken rättvisa.

+    Du bör åka lite långsammare med ett standarddäck, och det behövs säkert mera tid att anpassa körstilen till detta.

+ Om samtliga deltagare i en klass använder standarddäck blir det ett mera rättvist resultat, än som här vid en test.

+ Ska vi tillåta oss bilar som blir mera svårkörda och ger oss sämre tider?

Nu flaggar Jernberg för fler tester och att man även provar olika däckmärken. 

Kanske att användas på bilar upp till 1971, menar han.

Vi får se hur detta fortlöper och hoppas att vi kan få en konstruktiv dialog. Om vi väljer de så kallade standarddäcken så blir det sannolikt billigare och kommer att ge ett mindre slitage på vägarna.

Tycker att KRC gör ett bra försök att sänka kostnader för både tävlande och arrangörer…

*

I helgen skakades återigen Tjeckien av en rallytragedi när Michal Fikejs kraschade sin Ford Fiesta Rally4 på sjätte sträckan i asfalttävlingen ”Podorlická Rally” och omkom. Av de snudd på 120 startande bröt 35 och många då för avåkningar efter att tungt regn fallit över tävlingsområdet vilket gjorde de redan före start lite lömska sträckorna ännu värre. Dock ingen så allvarlig olycka som den för relativt orutinerade Fikejs, som i fjol körde en enda tävling och helgens var hans andra start för året.

Foto: Okänd

Märkligt nog fullföljdes rallyt trots den allvarliga olyckan som är den tredje på kort tid i Tjeckien, varav två med dödsfall som resultat.S

*

Tvärt emot vad olyckskorparna kraxade så ser STCC 2024 ut att bli succé med de nya elbilarna. Enligt STCC själv så ”går biljettförsäljningen starkt där det snart är slutsålt för såväl lördagens som söndagens tävlingsdagar (8-9 juni)”.

Foto: STCC

Vi skriver ett nytt motorsportkapitel med två dagar av fullspäckat schema där vi debuterar såväl våra nya elektriska tävlingsbilar som det nya Head 2 Head-tävlingsformatet. Detta kombinerar vi med uppvisningar på banan och ett stort eventområde som är öppet för allmänheten där vi ser fram emot att välkomna alla fans, berättar STCC.
Under lördagens tävlingar är VIP-läktaren slutsåld och en del av B-läktaren medan söndagens tävling har två delar av B-läktaren slutsåld och ett begränsat antal platser tillgängliga på VIP-läktaren. I Göteborg lättar man på många restriktioner och låter publiken träffa STCC-förarna, titta närmare på de nya 550-hästars tävlingsbilarna, köra STCC E-SPORTS, spana in de senaste elektriska bilmodellerna och delta i aktiviteter för hela familjen.
Inne på arenan kommer publiken bland annat att kunna uppleva FMX Show med MX-motorcyklar, uppträdanden och utvalda gäster får åka hot laps runt banan med STCC-förarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *