”Rally USA” kan bli WRC 2024, Hyundai-basen tvekar inte för tuffa samtal, Mexiko-tipset, inte mycket tv från WRC-tävling tre, Dansk Rally Club prisade, Ditte K. byter IB mot Peter och Lefevbre testas väl hårt!
Innan jag kastar mig över helgens WRC Rally Guanajuato Mexico så avslöjar i dag Autosport att ett WRC-rally i USA kommer allt närmare. ”Rally USA” ska då placeras i Tennessee och i från musiken välkända staden Chattanooga (Glenn Miller-låten om tåget ”Chattanooga Choo Choo”). Redan den 7-8 april körs ”Rally Tennessee” som lite av observationstävling innan man i september återkommer med ett rally som ännu mer ska likna WRC. Underlaget blir grus och merparten ska enligt Autosprts källor köras i Cherokee National Forest och runt Ocoee River-regionen i Polk County. Med stöd av American Rally Association (ARA), Chattanooga Tourism och delstaten Tennessee plus privata sponsorer ska ekonomin vara säkrad.
Senast Rally-VM kördes i USA var 1988 då Miki Biasion vann ”Olympus Rally” med en Lancia men då körde man i nordöstra delen av landet, i staten Washington. Att WRC-promotorn länge velat ha en deltävling landet är ingen nyhet och faller alla pusselbitar på plats kan det bli verklighet redan 2024. WRC-promotorn Simon Larkin bekräftar att intresset är stort.
– Vi välkomnar tillkännagivandet från Chattanooga och vi har länge varit intresserad av att återvända till USA som kört i VM två gånger 1973 och 1988!
Bekräftat är att Lettland med ”Rally Liepaja” som grund 2024 kommer att ingå i WRC och skulle nu även USA komma till innebär detta att två av dagens arrangörer måste lämna. Skulle sedan FIA:s ”gullande” med Saudiarabien också bära frukt kan det bli tre nya VM-rallyn om två år. Detta är ”bad news” för Storbritannien som kämpar för att komma tillbaka till finrummet och nu måste man kämpa både mot nya fräscha länder med tilltänkta ”Rally Northern Ireland” och en budget som verkar bli svår att sy ihop…
*
I Umeå hjälpte det inte att Hyundai-basen Cyril Abiteboul såg til att Craig Breen fick tio sekunders tidstillägg för att Thierry Neuville skulle kunna klättra förbi på sista sträckan. Belgaren gjorde ett litet misstag och så blev det som rättvisan tänkt, Breen tvåa efter Ott Tänak och så Neuville som trea. Rättvisan må ha vunnit där men för Hyundai som vill matcha fram Neuville till VM-guld, blev det ett litet bakslag.
Men Abiteboul utesluter inte att han kan tvingas ta samma beslut fler gånger och då är det Esapekka Lappi som är mest i skottgluggen som ende förare att köra full säsong förutom Neuville. Chefen vill ”sända ett tydligt budskap” till alla i teamet att det är Hyundai #11 som i det här läget är viktigast och resten är mer eller mindre ”hjälpryttare”. Egentligen inget konstigt då han måste kunna se höjdarna i Seoul i ögonen och förklara varför han inte ”gjort allt” för att ge Hyundai. Det hela kompliceras av att Lappi egentligen har minst lika stor chans att bli världsmästare medan Breen och Dani Sordo med sin begränsade program är chanslösa. I Mexiko ställde DirtFish Abiteboul mot väggen och frågade hur han skulle agera om Lappi ledde sista dagen med Neuville tätt bakom och han svarade.
-Det skulle bli ett tufft samtal men jag utesluter inte att jag skulle fatta samma beslut som i Sverige…
Fransmannen utvecklar sitt svar med att där är många olika faktorer som spelar in och att det var enklare i Umeå med Breen som ”offerlamm” då han inte kör alla tävlingar. Neuville å sin sida menar att det vore lite drastiskt att ta till teamorder mot Lappi så här tidigt på säsongen. Finländare i sin tur menade menade att om ordern skulle komma måste han lyda ”chefen” som avslutar till DirtFish.
-Jag vet att jag kommer att bli kritiserad för den här typen av beslut, men jag tror att det här också är vad man förväntar sig av en teamchef!
*
Inte helt enkelt heller i Mexiko att få ”13 rätt” på tipset men ändå är magkänslan att det blir en bit ner bland de nio ekipagen i WRC-klassen som man hittar vinnaren.
WRC
1. Sebastien Ogier Toyota
2. Esapekka Lappi Hyundai
3. Elfyn Evans Toyota
4. Kalle Rovanperä Toyota
5. Thierry Neuvile Hyundai
När Ott Tänak tvingas att köra först lösgruset tror jag det hämmar hans ”speed” under fredagen, räcker att kolla på bilden av Emil Lindholm för att förstå att det är en nackdel. Samma sak för Rovanperä och Neuville som går ut som andra respektive tredje bil vilket kan bädda för en sjunde seger åt Sebastien Ogier.
Fransmannen är faktiskt ende förare i startfältet som tidigare vunnit rallyt, dessutom med fyra olika bilar, Polo, Ford, Citroën och senast med Toyota 2020. Allra senaste vinnare 2022 när man stod utanför WRC, är faktiskt Mads Øtberg med svenske kartisen Johan Johansson.
*
WRC2.
1. Oliver Solberg Skoda
2. Emil Lindholm Skoda
3. Gus Greensmith Skoda
4. Kajetan Kajetanowicz Skoda
5. Adrien Fourmaux Ford
Här väger mitt svenska blod mer än det finska, men jag blir inte alls förvånad om det blir Emil och Reeta Hämäläinen som står överst på pallen på söndag. Frågan är om det kanske blir rysk seger genom Nikolay Gryazin som väljer att stå utanför WRC2-poängen i Mexiko?
*
Inte så mycket tv från Rally Mexico för alla som inte har C More utan bara ”Sportkanalen” och då måste du dessutom vara en riktig nattuggla om du vill följa Oliver och grabbarnas framfart i helgen. Under lördagen sänder Sportkanalen från SS9 (00.15 första start) och SS10 (start 01.15). På kvällen fortsätter man med SS13 (17.00) och SS17 (23.00). Sista dagen, söndag är Sportkanalen helt bortkopplade istället kliver TV12 in och sänder SS23 ”Power stage” på plus ett sammandrag i SVT1 klockan 23.30. C More sänder live från samtliga sträckor.
*
När ”Dansk Rally Club” hade årsmöte var det så klart även prisutdelning. Till vänster på bilden Kenneth Madsen, som under 2022 var Danmarks bästa rallyförare med segrar i alla sex deltävlingar i Dansk Super Rally 2022 med Team Glad Sports Peugeot 208 T16 R5.
I mitten de historiska rallyförarna Kenneth Kruse Simonsen och Otto Kristensen som hedrades med ”Rallye Monte-Carlo-pokalen” för bästa danska placering i årets Rallye Monte-Carlo Historique i deras Lancia Fulvia HF från 1968. Till höger tävlingsledaren och domaren Finn Højlund som fick ta emot ”Arne Guldmarks Hederspokal” för sitt mångåriga arbete som tävlingsledare och domare i danska och internationella rallyn.
*
På lördag den 18 mars inleder man danska säsongen med ” Yokohama Mesterskabet Vest 1. afd.”. Tävligen körs på Jyllands östkust i Randers och tidigare år har alltid en dryg handull skåningar sökt sig till mästerskapet, men så inte i år. Nu är detta inte helt klart då utlänningar inte alltid visas i listan över ”Løbsdeltagere”. Dagens ineds med ”Rallytest” i Kongensbro och på eftermiddagen är det dags för ”YM1”. En jäktig dag väntar därför på Ib Kragh som kör båda med sin nya Hyundai i20 Rally2. En lördag som är ”shake down” inför Dansk Super Rally som är Kraghs mål för 2023. Efter Rally Stoholm har hela bilen varit i bitar, bland annat har motorn varit i Alzenau för de senaste uppdateringarna. Under fyra säsonger har Ditte Kammersgaard suttit i IBs högerstolar men nu går paret skilda vägar. Hennes plats tas i helgen över av Karsten Isaksen och Bo Mølgaard.
Dittes planer för 2023 är inte kända men hon är i alla fall anmäld i hop med SMK Hörbys Peter Blomquist till ”Bilmånsson Rallysprint”. Dit kommer Peter och Ditte med en nystrajpad Mitsubishi efter att bilen varit på ”rehab” sedan den tunga kraschen i ”Simrishamnsmixen” för ganska exakt ett år sedan.
*
I morgon startar ”63. Rallye Le Touquet – Pas-de-Calais”, deltävling ett i Franska Asfaltmästerskapet. Lite skillnad på intresset där och på vårt Asfalt SM, 170 anmälda i Le Touguet är onekligen imponerande. Dessutom många storfräsare som Yoann Bonato, Nicolas Ciamin, Eric Camilli och inte minst med Citroën WRC-rutinerade Stéphane Lefebvre.
Den här gången sitter han i en lite mer ovan Porsche 991 GT3Cup men uppvärmningen i dag var mindre lyckad. Med kraftiga skador höger bak fick Porschen bärgas till service för omplåstring. Förhoppningsvis lyckas mekanikerna få ordning på ”skrotet” men oavsett, så är jag glad över att slippa betala fakturan efteråt…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com