Rally Uppland okänd mark för Tom K., Flodin den jagade, ingen Korhonen på Sardinien, Simon A. väljer Rehndalen före Värmland, Reiersen i ERC:s ”värstingklass”, boende överklagar rallytillstånd, ”Dackefejden” kör trots lite för få anmälda, RS-DM i Staffanstorp lockar mer än i Svedala, Kim Vatanen död och toppteam i Race4Fun från Hörby.

Tom Kristensson, SMK Hörby kämpar på för att få ihop en full SM-säsong och efter viss möda fick han med kartläsare Andreas Johansson ihop helgens ”Upplands-paket”.

Det har varit tajt att få ihop det till den fjärde deltävlingen i årets Rally SM i Tierp, eftersom det bara varit tre veckor sedan förra deltävlingen i Nyköping, men det lyckades, säger en lättad SM-trea.

Återigen start med tjeckiska Keane Motorsport i deras Skoda Fabia Rally2, en kombination som Tom är väldigt nöjd med.

Foto: Drutten

Jag har utvärderat en hel del från förra tävlingen, som var den första på grus med bilen, så det blir en del förändringar av inställningarna som jag hoppas skall göra den både snabbare och stabilare, säger Tom.

För Tom är Uppland precis som för många andra lite av en vit fläck på rallykartan, detta trots att landskapet har stolta rallytraditioner.

Antagligen lite snabbare vägar än i Nyköping senast, men det får vi se när vi gör rekognoseringen på torsdag kväll och fredag, avslutar Tom.

*

Den Tom och alla andra jagar i Tierp är SM-ledande GK Door-Polon med Patrik Flodin/Göran Bergsten. Efter Nyköping gick Flodin upp i ledning, sju poäng före teamkollegan Dennis Rådström/Johan Johansson.  

Foto. Tommy Svensson

Jag har kört i trakterna flera gånger tidigare, senast 2016 med BMW, jättefina snabba tempovägar så det ska bli skitkul att vara tillbaka. Det kommer garanterat bli stenhård fight i vanlig ordning och den här gången är det jag som får gå ut först på vägen, säger Patrik. 

SM-delen är nu nere i knappt 70 bilar varav då åtta i ”Internationella 4WD”. I morgon kollar vi lite på övriga tre SM-klasser.

*

Ingen Roope Korhonen Sardinien i WRC2, han försvann  efter en tung krasch med Toyota Yaris GR Rally2 i förra helgens ”SM Länsirannikon Ralli”. Efter kraschen gjordes en grundlig undersökning på sjukhus och efter den togs beslut att avstå start.

Foto: Okänd

Kraschen skedde i ganska hög hastighet, så jag tänkte att det var bäst att göra en läkarundersökning. Min rygg är öm och flera läkare rekommenderade mig att inte resa till Sardinien, förklarade Korhonen i ett pressmeddelande. Kraschen inträffade på första sträckan och efter en snabb högerkurva åkte man av vägen, berättar han. 

Hälsan kommer först och det här beslutet togs inte lättvindigt utan är baserat på läkarnas råd. Jag vill be om ursäkt till hela teamet och alla våra partners, tillade Korhonen.

Efter två tävlingar ligger Korhonen på nionde plats i WRC2.

*

Har inte full koll på när anmälningslistan till ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” presenteras men att det blir flera svenskar i Värmland den 13-15 juni är klart. En duo som dock inte ansluter är Simon Andersson/Jörgen Jönsson, Eslöv respektive Hörby. I fjol slutade dom med Renault Clio Rally4 sjua i klassen ERC Junior (bilden) där Isac Reiersen/Lucas Karlsson vann med Fiesta Rally4.

Foto: Tommy Svensson

Simon som hade en minst sagt strulig helg senast i Tyska Mästerkapet tar nu nya tag, den här gången i vackra Rhendalen och”Rallye ADAC Mittelrhein”. Fortsatt är man med i toppstriden i klassen RC4 (trea) med 10 poäng upp till tvåan. Än mer glädjande är att man leder ”Pirelli Junior Cup”. I Föhren den 15-16 juni får man 15 konkurrenter i klassen och bland dessa även danskarna Martin Johansen/Louise Hartwig Bang. Tävlingen har lockat 102 ekipage och körs på asfalt med 125 kilometer SS.

*

Isac Reiersen däremot kommer till Karlstad men den här gången i ”Värstingklassen” med JC Racetekniks Skoda Fabia Rally2. Att det är en upplevelse för Torsby-boende Isac är självklart.  

– Tävlingen är nära hemma, där jag är uppväxt och håller till. Man ser folk överallt som man känner, som jobbar med tävlingen och är ute och kollar på sträckorna. Det är också viktigt att kunna visa upp sig på hemmaplan för våra partners här på hemmaplan, och visa vad vi håller på med. Här får dom en bra chans att komma nära med ett riktigt bra event runt omkring, förklarar Isac.

Foto: Tommy Svensson

Att ha en målsättning i en helt ny klass är inte lätt, utan planen för rallyt tas först efter att SS1 avverkats.

–  Det är världens bästa Rally2-förare vi ställs mot, och dom har ett fruktansvärt tempo. Jag går in med samma tankar som vi hade i Umeå (8:a i WRC2) , att ta steg för steg och utvecklas.

Att få tävla mot fjolårsvinnaren Oliver Solbergs pappa Petter som han har en nära relation till blir väldigt kul menar Isac.

– Jag har alltid sett upp till Petter. Det är en person jag följt nära under min uppväxt på tv och sånt, och det ska bli fantastiskt att få köra mot honom, avslutar Isak.

Den här gången blir det utan Lucas Karlsson och istället är det Stefan Gustavsson vid notblocket, precis som i helgens uppladdning ”Rally Uppland”.

*

I dag berättar P4 Värmland att boende längs shake down-sträckan ”Bäck-Hult” utanför Skattkärr, kände sig överkörda av EM-rallyt och därför överklagat Länsstyrelsens beslut att tillåta rally på vägen. De klagande menade att att dom inte gett sitt medgivande och därför vill stoppa sträckan. Radioinslaget var tämligen rak nyhetsförmedling där det ändå verkar som att de klagande inte tillhör dom om krävs för att ge tillstånd, detta har enligt uppgift getts av Vägföreningen som brukligt är. Nu är överklagandet skickat vidare till Transportstyrelsen för beslut. 

*

Att Wäxjö MS är besvikna över att intresset för ”Dackefejden” den 8 juni blev så lågt är nog ingen överraskning. Med bara 60 anmälda när anmälan stängde, trots draghjälp av ”MAS Rallycup-Sydsvenska Mästerskapet-DM för Småland” är det så klart skäl för lite depp.  Detta innebar som ett brev på posten det enligt mig stora ofoget att öppna för efteranmälan. Förstår inte vitsen varken med  efteranmälan lika lite som varför tävlande inte kan anmäla sig i tid. Trots allt har möjligheten funnits sedan en bit över en månad och detta menar jag, undergräver respekten mot arrangörer. Alla vet att sista anmälningsdag numera är mer rekommendation än regel, att det sedan ger Tävlingsledare&co gråa år och början till magsår verkar mindre betydelsefullt. Hur som helst, efteranmälan till ”Dackefejden” är öppen och i går meddelade man även att tävligen kommer att köras.

Vi vill stolt meddela att det kommer bli tävling. Trots ett lägre antal än vi tänkt kommer Dackefejden 2024 avgöras den 8 juni i skogarna omkring Kosta, berättar tävlingsledningen.

Wäxjö MS lägger för säkerhetens skull även till, att efteranmälan kan göras utan extra  kostnad…

*

Samma datum den 8 juni är det deltävling fyra i Södras RS-DM, med ”Staffanstorp Festival Race” där Arlövs MC/Lunds AC arrangerar.

Att det trots datumkrocken med Växjö kommer 41 RS-åkare till Staffanstorp får anses fullt godkänt, ändå cirka 25 procent fler startande än senast i Svedala. En som saknas är vinnaren där och DM-ledaren Joacim Kristiansson, SMK Hörby som väljer att satsa på nya ”Sydsvenska Mästerskapet” som har den första av fyra deltävlingar i ”Dackefejden”. Inte heller i Staffanstorp blir det ”Varvlopp” utan det bjuds på tre specialprov som körs tre gånger. Start/mål är på Balderskolan i Staffanstorp och första bil ger sig i väg därifrån klockan 10.00. 

*

I måndags dog Kim Vatanen 51 år,  efter att en längre tid kämpat mot cancer. Kim var äldsta son till rallyvärldsmästaren Ari Vatanen och de tävlade tillsammans i Frankrikes olika rallymästerskap tidigt 90-tal.

Men talangen hos Kim var inte i samma division som pappas, utan han sadlade om till golf där han blev professionell på olika golftourer. Återvände sedan till motorsport och bildade V&V Sport Management där bland annat Sebastien Ogier hade en roll före WRC-karriären. Även Craig Breen, Hayden Paddon och yngre brodern Max Vatanen har fått ta del av kunskapen från V&V Sport.

*

Avslutar i helt andra änden på motorsportträdet och från WRC finns där Race4fun Sveriges största långloppserie som i helgen kör sin andra deltävling på Anderstorp. Nu har inte Motorbloggen fullt fokus på serien precis som fallet är med många andra grenar i bilsportfamiljen. Men när jag blir upplyst om att runt mitt eget hörn, finns ett av de mera framgångsrika  teamen i serien måste jag så klart ha bättre koll.

Foto: Privat

Det är ”ST-AUTO/Veidec Racing” som med Pontus Karlsson, Mattias Nilsson, Kevin Andersson och Rickard ”Fidde” Andersson fick till en tredje plats i premiären på Mantorp i april. Faktiskt också samma resultat som man kunde gotta sig åt i fjol, men detta när hela serien var slutkörd. Nu ska gänget som har SMK Hörby som klubbadress, ta nya tag och försöka klättra i tabellen med sin välfungerande gula VW Polo. Du som är intresserad kan följa tävlingarna på youtube eller via race4fun.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *