Rally Sweden har fått banan FIA-godkänd, nytt team för Kevin H. i Extreme E-finalen, Mikkelsen nära Hyundai-kontrakt men…, WRC2 kvarstår som 2022, Neuville stöttar ”Happy Dog” och Tom på japanska クリステンセン
Med nästan exakt tre månader kvar till start så släpper nu Rally Sweden både tidsplan och karta över version 2023 i Umeå 9-12 februari. I år gick en del lite med som man säger i Skåne, ”en trå i röret” men nu har man i Västerbotten bättre koll berättar tävlingsledare Stig Rune Kjernsli.
– Till skillnad från i år då vi fick börja om från början, är mycket av grundarbetet redan gjort. Nu vet vi vad vi har att jobba med. Och framför allt vet lokala invånare, företag och lokala och regionala myndigheter vad ett globalt evenemang av det här slaget innebär, och även vilka fördelar det kan medföra.
Banchef Roland ”Mikro’ Åström är nöjd med resultatet och ser fram emot årets tävlingar som han säger kommer att bli ännu bättre och tajtare.
– Vi har givetvis gjort några justeringar sedan förra året. Det finns tre nya sträckor och i år blir Red Barn Arena ett ännu mer naturligt nav där varje tävlingsdag börjar och slutar.
På Red Barn Arena sker presentation, invigning, start och inte minst power stage stage att avgöras plus att serviceområdet som tidigare finns på gångavstånd på Nolia Exhibition & Congress Centre. Allt för att rallyt ska vara ”åskådarvänligt”. Två nyheter finns en är att Junior-WRC inte kommer att ha sin premiär i Sverige men också att Rally Sweden Historic som jag förstår ligger utanför WRC-delen.
I stället blir detta ett rally som helt sköts av de lokala motorklubbarna kring Umeå.
– Eftersom vi har fått banan godkänd av FIA och WRC, kan vi nu ägna tid och energi åt att förbereda etapperna och åskådarplatserna, allt för att göra det bästa möjliga evenemanget”, avslutar Mikro.
Den 9 december presenteras inbjudan och anmälan öppnar och en månad senare stänger anmälan. Då vill det till att man som svensk privatförare skramlat ihop de 30 000 kronor plus moms som är anmälningsavgiften. Ändå mindre än hälften mot de som kör i WRC-klassen…
*
Mer än lovligt rörigt i Extreme E kan jag tycka och där teamkonstellationerna inte verkar speciellt stabila och fortfarande har ansvarige för hemsidan inte noterat att Klara Andersson är ny i ABT Cupra XE. Här står fortfarande Jutta Kleinschmidt som teamkompis till Nasser AlAttiyah. Idag kom så nytt besked att Kevin Hansen byter från Jenson Buttons team JBXE och i Uruguay kör för Veloce Racing. Borta där är både Lance Woolridge och Christine GZ och nu kliver Molly Taylor in vid sidan av Kevin. Taylor som i år kickades till förmån för Mikaela Åhlin Kottulinsky vid sidan av Johan Kristoffersson.
*
Läste på en estnisk rallysida att Ott Tänak fullt förståeligt, är trött på alla rykten kring att han lämnar Hyundai efter kommande Rally Japan. Det som irriterade allra mest var rykten som kom från ”säkra källor” och där menade Tänak att det var folk inom WRC-sfären som spred dessa och med för honom okänt syfte. Intervjun avlutades med att Tänak förklarade att han fortfarande inte visste vad, var eller om han skulle köra rally 2023…
*
En som pekats ut som trolig ersättare hos Hyundai (inte minst jag har misstänkt detta) är Andreas Mikkelsen med ett förflutet i teamet 2017-2019. Enligt norska Parc Ferme var detta också nära att bli verklighet och enligt PF hade Andreas klart med sex tävlingar 2023. Då inte som Tänak ersättare misstänker jag, utan som den som skulle fylla platsen efter Oliver Solberg vid sidan av Dani Sordo. Men plötsligt så slutade man höra av sig från Alzenau vilket nu tolkas av Andreas som att det inte blir någon WRC-körning för Hyundai 2023. Istället lär det ringas flitigt till Finland och där det i andra änden lär höras ”Hei, tämä on Espakekka…
Nu betyder detta inte utan att Mikkelsen har både ratt, stol och bil för 2023 då källor inom Skoda Motorsport förklarat att man gärna vill fortsätta samarbetet som i dagsläget innebär en visserligen tunn men ändå, ledning i WRC2.
*
På tal om WRC2 så planerar inte FIA att göra några förändringar till nästa år för ”supportklassen” som enligt mig borde vara ”huvudklassen”. Många har annars bland annat Mikkelsen, efterlyst förändring och till DirtFish förklarade han, ”FIA bör försöka hitta ett sätt så alla försöker köra samma rally för att undvika den situation som har uppstått i år där Kajetan Kajetanowicz i huvudsak planerade sin kalender runt de evenemang som jag inte körde.”.
Att detta gett ”Kajto” en stor möjlighet att bli världsmästare går inte att snacka bort. Ansvarige på FIA Robert Reid viftar bort kritiken och menar att rally alltid varit ”en taktisk sport” och ur deras synpunkt är årets WRC2 en succé där guldet inte avgörs förrän i sista tävlingen. Han låter även framskymta att WRC2 är viktigt för hela serien som annars skulle få allt för få deltagare om Rally2-förarna uteblev.
– Jag tror att vi för närvarande har 92 förare som har anmält sig till WRC2 under säsongen, vilket är fenomenalt.
Detta att jämföra med runt dussinet i WRC. För mig vore det mer rättvist att utse sex obligatoriska tävlingar och så två frivilliga och där till slut sju kunde räknas.
*
Att jag är hundälskare har nog ingen missat och när nu Thierry Neuville väljer att supporta organisationen ”Happy Dog” i samband med Rally Japan så går jag självklart igång. ”Happy Dog” tar hand om hemlösa, misshandlade hundar eller sådana som ägarna inte längre kan ta hand om vid sin anläggning i Osaka. Just nu över 500 hundar får husrum. Jämförbart med ”Hundstallet” här hemma där jag sedan många år är månadsgivare…
*
Kollar på japanska ”Rally Plus” som hade en artikel om ”Lausitz Rallye” och därför kan jag nu avslöja hur Tom Kristensson i20 Hyundai Rally2 skrivs på japanska ”クリステンセン(ヒョンデ i20 Nラ Aldrig fel att bredda sitt kunnande…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com