Rally Sweden är till salu (?), Adam G. kör Lausitz Rallye med Skoda, Kalle G. väljer Wales, VOC förtydligar, 100 000 kronor fördelas i Eskilstuna och resultat från Vetlanda uträknade…
En tid har det hos ”motståndsrörelsen till SBF” redovisats deras fakta om tillståndet i såväl förbund som i flaggskeppet ”Rally Sweden”. Utan att sitta med all information (i princip ingen) har jag därför valt att inte kasta mig in i denna fråga. Men när Värmlands Folkblad ”avslöjar” att SBF fått ett krav från distriktsförbunden att VM-tävlingen ska säljas, väljer jag ändå att berätta detta. Anledningen till DF-kravet ska vara stora ekonomiska förluster vilket tidigare vid flera tillfällen vd Anna Nordkvist tillbakavisat. VF-sporten har fått en kommentar från SBF:s nya ordförande Jessica Bjurström som konstaterar kort.

– Vi ser över hur en framtida utveckling av tävlingen ser ut.
Tråkigt nog är artikeln låst och för en skåning tillhör en prenumeration på VF inte livets nödtorft. Men så mycket har snappats upp att det ska finns intresserade köpare för att ta över driften och att SBF ska genomföra kostnadsbesparingar under 2026. Att ”Rally Sweden” inte är och aldrig varit en kassako är välkänt, även om man ibland nåtts av information om motsatsen. Oavsett ”avslöjandet” så känns det inte optimalt med den här sortens uppgifter med tanke på att det bara är fyra månader kvar innan deltävling två i WRC 2026 ska starta…
*
I helgen gör Älmhults Skåneboende SM-tvåa Adam Grahn med kartläsare Christoffer Bäck debut med Škoda Fabia Rally2 från JC Raceteknik. En debut som han gör ihop med 60-talet andra i Södras final för RS-DM i ”Drive VXO Sprinten” på Uråsa. En debut som följs upp med start på ”hemmaplan” i ”SSRC Finalen” den 18 oktober.

Första ”riktiga” testet blir dock tyska ”Int. ADMV Lausitz Rallye” i Boxberg den 31 oktober med målgång den 1 november. I RC2-klassen finns totalt 15 anmälda och även anmäld av JC Raceteknik och Skoda är norska Jens Hvaal/Stig Rune Skjaermoen. Från samma land kommer även Kristiane Hvaal Engh som har mamma Gunhild som co-driver i sin Skoda R5. Tio tuffa grussträckor på totalt 155 kilometer väntar i rallyt som alltid varit populärt hos svenska och norska förare. Till exempel vann Anders Grøndal totalt 2023 och året efter gjorde Andreas Mikkelsen samma sak. Då hade han SMK Hörbys Tom Kristensson efter sig i Kowax 2BRallys Hyundai i20N Rally2
*

En annan SM-tvåa, Haninges Kalle Gustafsson väljer Wales som utveckling inför 2026. Han och Tom Törngren är anmälda till BRC och ”Lewis & Hunter Cambrian Rally” i Llandudno med North Wales Car Club som arrangör. Här är det återigen Ford Fiesta Rally2 som ska användas efter mellanspelet i ”100-åringen” med Toyota Yaris i ”4WD Övriga”. Kalle kör i Wales den 25 oktober.

*
För andra gången på kort tid misslyckades jag med att förmedla VOC-ansvarige Roger Franssons tankar i Motorbloggen när jag skrev om det nya 2026, att även GruppF/E tillåts tävla i ”SverigeSerien”. Roger menade att jag missade hela poängen med det nya greppet och vill därför förtydliga med följande. ” Ingen har därför heller totalt fokus på, och kastar allt ljus på just standardrallybilar. Totalt sett gör det här att dessa serier inte blir samma fina exponeringsyta och språngbräda ut i rallyvärlden som SverigeSerien bevisligen varit under sina snart 40 år”. Även följande önskar Roger ha tillagt. ” VOC menar att standardklasserna förtjänar ett större fokus eftersom att dessa klasser är oerhört viktiga, helt enkelt så avgörande för att svenskt rally som helhet ska fungera. Dels är standard stomme i stort sett alla rallyn. Men standard är också insteg och plantskola till andra tyngre och dyrare klasser.”. Nu hoppas jag att rätt budskap gått igenom…
*
På lördag är det final i ”Eskilstuna Sprintcup” med ”Finalsprint” i Ekebygropen, årets sista arrangemang för EMK vad det gäller rally. Efter deltävling fyra kommer närmare 100 000 kronor att fördelas till toppåkarna i varje klass, pengar som varit en del av anmälningsavgifterna under året, Pierre Skytt vet mer.
” Som vanligt är det tre gånger 2,2 km som skall köras och med vädret som just nu råder i ”Sméstaden” kan vi nog vänta oss en dammfri lördag. Där totalsegraren brukar finnas – alltså i 4WD klassen kommer Eskilstunas egen Pontus Florin till start i sin Mitsubishi Evo 8 som har slagläge. Men David Dannevall Värmdö MK också han i Mitsubishi lär bli en tuff motståndare som hela säsongen haft fint flyt i Ekeby.

I trimmade tvåhjulsdrivna klassen kommer Eskilstuna MK:s Svenska mästare från 2009 Robert Eriksson att ladda för vinst. Robert kan utmana om topptider i sin Renault Clio R3. MSK Hammarens Henrik Oscarsson som stannade på en andraplats senast i sin SAAB 9-3 vill säkert klättra ett steg till på EMKs prispall. Den trevlige östgöten Jari Saarinen i nyinförskaffade BMW Compact kan säkerligen också blanda sig i leken. Men frågan är inte om Nyköpings Eric Johansson i Volvo 940 blir den att slå då han tagit hand om flera 1:a platser under säsongen.

Tävlingsledare Susanne Carlsson tyckte själv att anmälningslistan är lite mager med ”bara” 78 namn på listan. Men så här i slutet av säsongen brukar det bli färre startande.
– Det är okej, men vi hade hoppats på uppåt 100 ekipage, meddelar Susanne.
Med nydesignade skyltar av Pelle Wilén, har EMK förhoppningar om att man ska bli påmind om att leta sig till Ekeby – att det blir en hel del publik när första start går klockan 10.00 på lördag.”.
*
Lite som förr världen när man fick vänta på Idrottsbladet innan man fick reda på resultat från en tävling, när ”Rally Vetlanda” först nu presenterar hur det gick i lördags. En lista med den lite motsägelsefulla sidorubriken ”Preliminär slutlig”, i min värld kan man inte vara båda delar. Dessutom lite pikant att protesttiden går ut på fredag klockan 21.00 Med sina 20 klasser är det svåröverblickat och jag rekommenderar att ni med specialintresse går till ”bilsport-rallycup.se” där listan finns i sin helhet. Kan dock berätta att tävlingen vanns av Valdemarsviks Johan Stark/Jörgen Sandberg 16,5 sekunder före Håkan Tagesson/Teo Tagesson från Nybro. På tredje plats totalt, Johan Axelsson/Torbjörn Romedahl, Nässjö. Återstår i Bilsport Rallycup gör traditionellt ”Novemberskölden” i Nässjö och som vanligt hänger rallyfolket på låset. Redan nu är man uppe i 123 anmälda till finalen som körs den 1 november.