Rally-SM i Snapphanerallyt, Polar Classic inställt medan PG åker till Australien!
Rally-SM till Hässleholm och Snapphanerallyt 2013 är dagens glada nyhet, den tråkiga är att Polar Classic Rally tvingas ställa in med bara en dryg månad kvar till start. Först den glada nyheten, där ordförande CG Wilke hade svårt att dölja sin glädja över förtroendet att för 15:e gången stå som arrangör för en SM-tävling i rally. Länge har har han också varit osäker på om klubben är landets mesta ”SM-klubb” eller ej.
– Nu har jag kontrollerat fakta och då har Sandviken minst en tävling färre än vi, avslöjar Wilke.
Upplägget blir nästan en kopia av senaste SM-tävlingen 2011. Start på Garnisonens asfalt på fredagen och sedan 3×2 sträckor på lördagen. Just inledningen med asfalt på fredagen har inte varit helt okontroversiell i SM, många förare var kritiska senast.
– Vi ser det dock som ett trevligt sätt att inleda tävlingen, publiken kan enkelt ta sig hit och se full rallyaction, menar Wilke.
Jag har ingen annan uppfattning, men självklart hade det optimala varit om Garnisonen bestod av grusgator istället för asfalt. Att övertala kommunalråd Widmark till att riva upp asfalt/gatstenen för att få fram grus, där tror jag t.o.m Wilke går bet…
Övriga tävlingar i SM-serien 2013 är 1-2 februari TBA – 22-23 februari Östersund Winter Rally – 9-11 maj South Swedish Rally – 9-10 augusti AM-Snapphanerallyt – 13-14 september East Sweden Rally och så final den 4-5 oktober med Rally Uppsala. Det som slår mig är att Snapphanerallyt låter lite ”bonnigt” och för svenskt i jämförelse med övriga mer internationellt stukade. Mitt förslag är, döp om till ”AM- Freedom Fighter Rally”, sug på den CG!
Desto tråkigare var det att ta del av beskedet att Rallyklassikerna tvingas ställa in Polar Classic. Som skäl anges den sena våren som gjort att vägarna norr över ännu inte är helt snöfria och det finns så klart ingen orsak att inte tro på detta. Lider med framförallt Jårs Damberg som lagt ner massor av jobb för att förverkliga MSR-utmanaren och nu tvingas man ställa in på grund av vädrets makter. Nu ger han och de övriga i rallyledningen sig inte så lätt och lovar att Polar Classic Rally återkommer 2013. Kanske idé att lägga det längre fram på sommaren än sista veckan i juni. Fast väntar man till augusti riskerar man väl istället att få ställa in på grund av tidig vinter…
När beskedet kom hängde Mönsterås MK på direkt och förlängde anmälningstiden till Oknörundan som ingår i Klassiska Rallycupen och Tinter Classic Rally Cup. Nu har man t.om. fram till tosdag kväll på att anmäla sig hit.
Satt och funderade på varför ”klassikerrally” måste köras söder till norr alternativt tvärtom? Detta koncept strular till det rent logistiskt för de tävlande som jag ser det och det skulle varit mycket enklare att köra på tvären. Till exempel ta Jönköping som startort. Härifrån ger man sig iväg i en slinga med övernattning i Trollhättan, omstart och nytt etappuppehåll i Motala. Sista dan kör man sedan söderut igen och med målgång i Jönköping. På det här viset kan släpar och annat stå kvar på samma ställe. Publiken har lättare att genskjuta de tävlande för att hinna med att se flera sträckor samma dag, ja fördelarna är många.
Men Midnattsolsrallyt som har Västerås som centralort det måste ju ändå vara optimalt ur logistik synvinkel? Absolut, men det jag menar med mitt förslag är en återgång till ”ursprungstanken” med rallyt där det sträcker sig genom flera olika landskap och städer. Då måste det vara bättre att köra på tvären istället för på längden!
I helgen som kommer är det dags för PG Andersson och Emil Axelsson att ställa kosan mot Australien och Rally of Queensland, tredje deltävlingen i Asia Pacific-mästerskapet. Förhoppningsvis går det bättre än senast med Protonen då PG fick bryta. Storfavorit är återigen hemmaföraren Chris Atkinson i Skodan.
I morgon drar Rally-VM igång i det oroliga Grekland och bara det känns lite märkligt. Pontus Tidemand ställer upp i WRC-Academy och ska åka totalt tretton tuffa grus/stensträckor.
– Det är riktigt tuffa vägar här nere i Grekland. Det är mycket sten i kanterna och det gäller att tänka sig för så man inte får punkteringar eller slår sönder bilen, berättar Pontus.
Efter tredjeplatsen i första deltävlingen i Portugal så är Pontus bästa rookie i årets serie och vilket han hoppas kunna behålla efter helgen.
– Första målet är ta sig runt och att komma i mål och samla värdefulla poäng men självklart skulle det sitta fint med en pallplacering igen.
– Nästa deltävling efter Grekland är Finland och där är det mer som hemma och inte så mycket yttre omständigheter som kan ställa till det. Där kan man köra för vinst medan tävlingen nu i helgen handlar mest om att överleva, avslutar Pontus.
I går avled f.d brittiske rallymästaren irländaren Rory Galligan efter en längre tids sjukdom. Rory körde för både det brittiska Mitsubishi och Peugeot-teamet. Sista tävlingen för Rory var hemma på Irland 2007 i Ulster Rally där han fick bryta med trasig koppling på Mitsubishin, han blev 39 år.
När jag slutar för dagen väntar en titt i senaste numret av Teknikens Värld. På första sidan ger rubriken ” Subaru slår Audi och BMW” lite lässug, å andra sidan är detta ingen nyhet direkt…
Tack, Tommy! Du har just hjälpt till i sverige-reseplaneringen för nästa år. Nu gäller det bara att övertyga sambon också. Glöm inte ”Dragonloppet”! Sydligaste SM-backtävlingen, på Hovdala!
Skoda-Nilsson
Hej Björn!
Då ses vi kanske 2013!
MVH
Tommy