Rally SM 2025 med tre stopp i Sydsverige, anmälan till MSR öppnad, Neuville tappade direkt på Sardinien, ingen start för Oliver, Toyota måste pigga upp, Kvick ut ur danska RU och SMK Hörby med korv och ”Hygge”…
Idag presenterade ”Styrgruppen för Rally-SM” kalendern för 2025, snudd på rekordtidigt om man betänker hur det sett ut de senaste åren. I år håller sig SM borta från de sydligare nejderna och om det är en kompensation för detta är oklart, men 2025 är det kraftig slagsida mot Småland/Skåne. En knall är att Älmhults MK taggar upp ”Silverratten” och inleder grussäsongen 1-3 maj. Frågan är om det blir HQ inne i Älmhult eller om Anders Martinsson lyckats övertala de SM-styrande om förträffligheten med Millebygden Arena?
Foto: Tommy Svensson
Efter Småland bär det av till Tierp som återigen använder en sen Kristihimmelfärdshelg 29-31 maj för sin tävling. Näst sist ut blir Hässleholms MK med ”Snapphanerallyt” där CG Wilke följer sin plan med SM-status vartannat år, senast var 2023. Den 8-9 augusti invaderas Hässleholmsgården av SM-gänget. Åter med SM på programmet blir South Swedish Rally finalmed både nya lokalisering, Kosta och ny datum 12-13 september.
–Vår vision är att ha start och mål i Kosta utanför Växjö 2025. Vi flyttar till hösten för att ha en och samma helg hela tiden och blir nu fler klubbar som kan dela på ansvaret och fördela arbetsbördan, det blir också en större spridning på vägarna som används,” säger Gert Andersson, ordförande för South Swedish Rally.
Allra först ut i SM 2025 blir Boden den 7-8 februari som sedan följs av klassikern Lima 7-8 mars. Mixen av norr och söder är något som projektledaren Jonas Kruse gillar.
–Jag är glad och stolt över det stora engagemang och hårda arbete som lagts ner på kalendern för 2025 och framåt av alla inblandade.
Han fortsätter.
– Vi vet av egen erfarenhet hur viktigt det är med tidiga besked för att klubbar och tävlande skall kunna förbereda sig och arbeta långsiktigt med sina partners. Därför satte vi målet att presentera en kalender i maj, och nu kan vi göra det!
Nu är det inte säkert att det bara blir sex deltävlingar, en sjunde finns där också plats för avslöjar arrangörsansvarige Patrik Persson. En arrangör har visat intresse att komplettera kalendern.
–Denna sjunde deltävling skulle kunna lyfta Rally-SM på flera sätt men vi är mycket medvetna om att det också innebär stora kostnader för de tävlande. Därför kommer ett eventuellt beslut tas i samråd med Tävlanderådet när vi vet hur ett upplägg skulle kunna se ut.
Patrik vill även tacka alla för engagemanget för 2025.
– Jag vill tacka alla arrangörer för deras välvilja och positiva inställning i samarbetet med att få till en kalender för Rally-SM. Vi märker ett stort intresse bland arrangörerna runt om i landet att vara en del i SM.
Kalender Rally-SM 2025:
1. Boden, 7-8 februari
2. Lima, 7-8 mars
3. Älmhult, 1-3 maj
4. Tierp, 29-31 maj
5. Hässleholm, 8-9 augusti
6. South Swedish Rally, 12-13 september
Här passar det bra att konstatera att helgens tidsschema för ”Rally Upland” inte går i takt med Motorbloggen. Första sträcka startar inte förrän efter att jag publicerat.
*
Om SM 2025 kom lite tidigt så var det lite motsatsen för anmälan och Inbjudan till ”Midnattssolsrallyt” som normalt brukar presenteras i samband med påskens motormässan i Jönköping. Nu kom den igår och som tidigare avslöjats är det Västervik den 22-24 augusti som gäller för det KAK backade rallyt. Vilka klubbar som man samarbetar med för att genomföra rally framgår inte av inbjudan.
Två Regularity-klasser är nytt och elva andra klasser är vad som erbjuds och då med helt nya ”Rally Icons” upp till 1990. En klass för förare med ”ikoniska rallybilar” som man inte är beredda att offra i skogen för att tjäna sekunder. Anmälan är öppen till den 22 juli och för att få lov att köra MSR krävs att man slantar upp 17 500 kronor och för detta får man 15 mil specialsträckor. Med detta är också den snudd på ”perfekta rallykrocken” ett faktum, då det samma helg körs Rally-SM och ”East Sweden Rally” i Linköping, bara tio mil bort. Först in med sin anmälan var Linköpings Peter Strand/Anders Scharff med på optimala klassikern, VW 1500S.
*
När ”Rally Italia de Sardegna” drog igång med 25.6 kilometer långa ”Osilo-Tergu” fick VM-ledande Thierry Neuville direkt känna på hur det är att spåra i lösgruset. Satte blott en tionde tid och tappade nästan halvminuten till snabbaste som var Sebastien Ogier.
– Mycket, mycket utmanande. Inget grepp överhuvudtaget och dom bakom kommer at vara mycket snabbare, konstaterade belgaren vid sträckmålet.
Elfyn Evans hade något bättre startförhållande men körde punktering efter fyra kilometer men var ändå någon sekund snabbare än Neuville.
Alla klagade på lösgruset så även Sebastien Ogier som menade han fick ”städa” mycket.
– Försökte samtidigt undvika vassa stenar i spåret!
Tvåa, 7,7 efter var Ott Tänak och tredje tid sattes av Dani Sordo exakt lika med Adrien Fourmaux, 14,5 efter #17 Toyota Yaris GR Rally1.
I WRC2 var det även där Toyota i topp genom Sami Pajari, 7,5 före Pierre-Louis Loubet, Skoda och lite mer överraskande, Marcus Bulacia som trea.Tre sträckor återstår av fredagen med målgång runt 19.00.
*
Igår dominerade Oliver Solberg ”snackislistan” totalt, först med beskedet att han kör med Skoda i ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Bara timmar senare kom ett tråkigare besked, att han på grund av en trolig allergisk reaktion tvingas avstå start på Sardinien.
– Oliver måste använda medicin mot en allergisk reaktion och utifrån de medicinska råden har man tagit beslut om att de inte ska starta säsongens sjätte race med Skoda Fabia RS Rally2-bilen, skriver Toksport i ett pressmeddelande.
Så klart ett bakslag för Oliver men trots allt ett hanterbart sådant, då han inte nominerat ”Rally Italia de Sardegna” för poäng i WRC2. Bara att hålla tummarna för att allergin gett med sig till den 13-15 juni när det är rally på hemmaplan…
*
Att Toyota under Jari-Matti Latvalas ledning varit lite av välsmort maskineri i WRC är ingen överdrift. Men nu verkar det som att oljan är under strecket på stickan och alla mest hos Elfyn Evans. Nu var visserligen Sebastien Ogier med i ”SD-toppen” på Sardinien men för övrigt var det bara ljusblå bilar, alltså Hyundai. Evans kom längre ner i listan och hade fullt sjå med att hålla WRC2-bilarna efter sig.
Nu blev inte ”nerskakningen” speciellt lyckad, vissa kallade den även för fiasko eftersom dammet låg tjockt över sträckan. Varken tävlande eller åskådare såg mycket men enligt uppgift ska underlaget inte vara samma när tävlingen väl rullat igång. Sardinien kan utan tvekan utnämnas till ”Paese Hyundai” (Hyundai-land) med fem segrar de senaste sex åren. Inför helgen har Latvala haft lite snack med teamet och kräver nu en uppryckning, speciellt hos Evans. Yaris GR Rally1 är inget problem vilket däremot förarna är enligt Latvala , de måste (bortsett från Ogier) prestera bättre. Fransmannen med sitt splittrade program jobbar bara för Märkes-poäng, medan Evans är den som ska utmana om VM-titeln för förare.
– Så är det och vi behöver pigga upp oss så att Hyundai inte drar ifrån, erkände Latvala för rallit.fi
Han tror mycket på Ogier helgen men varnar för Ott Tänak (precis som jag i tipset).
– Ott har smugit sig in i toppstriden och även om han inte kör speciellt bra hjälper det nya poängsystemet till att ge honom många poäng!
Toyota-basen rundar av.
– Jag tror att Seb och Ott kan vara killarna som börjar köra lite hårdare på lördag…
*
Ibland undrar man om rallyfolk är mer ”bråkbenägna” än andra och tanken att svaret på frågan är ja, kommer upp för mig när jag ser att Jeanette Kvick-Andersson lämnat ”Rallyudvalget” i DASU. Hon skriver på Facebook att där är en plats ledig i danska RU och som skäl till detta berättar hon vad som förespeglats henne.
– J. Kvick är bara deltagare och vet inte en hint om något på samma nivå med alla andra!
Hon menar att hennes roll som kartläsare i Ib Kraghs Hyundai Rally2 samtidigt som hon är med i RU ifrågasätts.
– Så arbejder man pludselig kun for dansk rally udfra et egoistisk synspunkt noget som specielt jeg jo er kendt for åbenbart, menar landets för närvarande mest internationellt meriterade kartläsare.
”Kvicken” ser dock även fördelar med att slippa lägga tid på RU, nu kan hon fokusera ännu mer på sina egna projekt. *
I samband med gårdagens Familjekväll hos SMK Hörby med tipspromenad och grillning, avslutades även min karriär som ”Tävlingsledare för tipsrundan” efter närmare 30 år. Totalt var vi närmare 60 SMK:are som bevistade det som är klubbens sätt att tacka alla som gör vår 64-åriga verksamhet möjlig. Grillmästare Rickard Andersson hade fullt upp med att langa fram korv till alla hungriga, samtidigt som ”hygget” låg tungt över klubbens uteplats. Nu tar vi sats mot TV-Svängen den 7 september.
Trevlig Helg.