Rally Liepaja ny ERC-premiär, Bourghardt med ny rallypodd, STCC drabbas också, Antilla får nytt jobb, tysk premiär för Volvo Euro Cup och äntligen Opel-spotting!

Då blev även deltävling två i World RX som skulle ha körts i Portugal i slutet av maj framflyttad. Även Titan RX Europe flyttar fram sin premiär till okänt datum och man ställer även in deltävlingen i Kanada helt. ERC-premiären ”Azores Rallye” som skulle ha körts i nästa månad är på grund av Corona flyttad till september. Nu blir det inte heller deltävling två, ”44 Rally Isla Canarias” som får äran att inleda ”Rally-EM”. Igår kom besked att man efter beslut av myndigheter och förbund flyttar tävlingen till ännu icke bestämd datum.

Därmed ser det nu ut som att serien inte förväntas starta förrän med lettiska ”Rally Liepaja” sista helgen i maj. En tävling som i fjol vanns av Oliver Solberg, då bara 17-år gammal. Hit lär hemmaidolen Martins Sesks komma även om hans fokus i år är Junior-WRC.

Foto: Tommy Svensson

Inte bara komma, utan lär även vara revanschsugen efter att han 2018 fick se sig slagen av Tom Kristensson när båda var teamkamrater i Opel Motorsports EM-satsning. Nu kämpar båda i Junior-WRC och för tillfället med samma resultat som i Rally Liepaja, Tom leder medan Martins är tvåa, nio poäng efter. Även i fjol körde Sesks på hemmaplan och då med en R5-Skoda vilket gav honom en tredje plats i junior-klassen. Något som säkerligen gladde staden Liepajas borgmästare Uldis Sesks, Martins pappa och dessutom f.d rallyåkare själv med både Lada och Escort Cosworth.

*

När Falköpings MK också ställde in sin tävling ”Lill Jumbon” räknade Ericsson Motorsport fram att i år totalt 37 tävlingar ställts in. Dock inte alla på grund av Corona, den milda vinterns stökade också till det för rallyåkarna.

*

Ambitiösa mediachefen för bl.a Rally-SM och Rallyradion, Sebastian Bourghardt från Borås  försöker dock ingjuta lite positiva tankar hos rallyfolket och drar igång en livepodd.

Foto: Steffens Foto

Jag satt i söndags och var besviken när i stort sett alla tävlingar man sett fram mot den närmsta tiden blev inställda på löpande band, berättar Sebastian.

Då slog tanken mig att försöka hitta ett sätt att ändå ta del av sporten vi brinner för på något annat vis. Där föddes tanken om att göra livesända poddavsnitt där jag pratar med profiler och människor inom sporten.

Projektet har tagits emot väl av företagare inom motorbranchen, och flera företag har valt att stötta satsningen så den nu kan bli av.

– Det känns jättekul att det är flera fantastiska människor och företag som trots det tuffa läget vill gå in och göra detta möjligt, för att vi som älskar bilsport ska kunna fortsätta samlas kring sporten. Stort tack till Nybe AB, Ramudden, PP Engeneering, AM Elteknik, MP5 Sweden och Appelskogs Bil som tror på detta och gör det möjligt!

Sändningarna kommer att äga rum måndagar 19-20 på Facebooksidan Rally Live, men även Youtube på Rally Live:s kanal och SBFplay.se, det kommer även gå att lyssna via appen SBFPLAY Radio. Premiär den 23 mars.

*

Även STCC TCR Scandinavia dras in i Corona-karusellen” och aviserar att årets första samling med försäsongstest på Ring Knutstorp den 24 april hänger löst.

Foto: Brink Motorsport

Just nu arbetar vi med en plan för eventuell omstrukturering av kalendern om det inte är möjligt att genomföra testerna och tävlingshelgerna enligt de sedan tidigare planerade datumen, förklarar Micke Bern STCC.

Alla på STCC arbetar hårt för att säkerställa att säsongen kommer att genomföras, även om det innebär att flytta tävlingshelger till senare datum.

*

Foto: Tommy Svensson

När Jari-Matti Latvala inte längre fick plats hos Toyota innebar det samtidigt att WRC:s mest erfarne co-driver Miikka Anttila stod utan jobb. Ganska omgående engagerade finske talangen Eerik Pietarinen Anttila och paret gjorde WRC3-debut i Rally Sweden med Skoda. Nu har 47-åringen med 220 WRC-tävlingar i ryggen, fått ännu ett jobb som assisterande Assistant Race Director i 70-års firande Rally Finland.

Att vara länken mellan de tävlande och arrangören kommer säkert att öppna mina ögon för helheten i en WRC-tävling, menar Anttila.

Även om Rally Finland håller hög nivå är det en bra utmaning att se till att vi håller oss i framkant vad gäller utveckling!

*

Volvo Euro Cup fick en tuff start med de två första tävlingarna inställda/flyttade men Ted Malm ger sig inte som den ”Duracellkanin-kopia” han är. Nu siktar han på premiär i tyska  ”Stemweder Berg” 12-13 juni.

Foto: Volvo Euro Cup

Jag hann knappt lägga ut och be om intresseanmälan förrän det rasslade till i SMS , mail och meddelanden från er alla, berättar Ted.

Nu är 17 team anmälda så stort tack för det stora intresse som ni alla visar.

Anmälningslistan till tävlingen som körs söder om Hamburg ser ut så här. 

KLASS EURO 1
Christer Westerdahl
Christer Jönsson
Peter Lundell
Patrik Jonsson
Henrik Levin
Ingemar Thelander
Lukas Kindgren
Gustav Johansson
Jacob Johannesson
Dag Lundqvist
Tim Lagerstam
Joel Bergqvist

KLASS EURO 2
Patrik Tallåker
Ted Malm
Morgan Nillekvist
Lennart Söderqvist
Michael Harmsen

*

Sällan har man väl behövt lite ljus i detta virusmörker bättre än nu och då kommer det form av en Opel-Spotting från Claes Ansterus.

Foto: Claes Anterus

Såg denna bil utanför Willys i Alingsås för några dagar sedan, inte precis en av de vanligare man ser. Enligt Bo Lindman och Bernt Karlsson som jag träffade i tisdags är det en Rekord A Caravan 63-65. Du som har full koll på Opel, har de rätt?

Absolut har dom det. En exakt likadan förmedlade jag i mitten på 70-talet till banjo och gitarrvirtousen Jesper Lindberg, då en av förgrundsfigurerna i kultbandet ”Grus i dojan”. Jesper körde innan Opeln en Saab 95 med tvåtaktsmotor som i likhet med många av dess släktingar, drabbades av skuren motor. Då visste jag att en sådan här gul Rekord Caravan fanns till salu hos en kompis vars pappa  tragiskt omkommit någon månad tidigare. En snabb affär och plötsligt blev Jesper ännu en i raden av många lyckliga Opel-ägare. Så småningom gick flyttlasset tillbaka till Stockholm för Jesper med familj och gissa vad dom åkte i för bil från gården i Sniberup till huvudstaden?

*

Trevlig helg.

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *