Rally Gotland dementerar ryktesspridning, Tom K. med trogna samarbetspartners, Tobias Brink kör vidare med nya Audi, idag grattas 80-årige Östen A. och en Safari-ikon har gått ur tiden!
Exakt hur ryktet uppkommit att Gotlands MF:s deltävling tre i MAS Rallycup, ”Rally Gotland” den 30 april var på väg att ställas in, har jag ingen aning om. Anledningen till ryktesspridningen skulle vara ett nej från militären att under rådande läge upplåta Tofta Skjutfält för rally. I ryktet finns dock ingen ingen som helst sanning och igår gick också Gotlands MF ut och dementerade.
–Det florerar rykten om att Rally Gotland kommer ställas in pga Tofta Skjutfält, dessa rykten är felaktiga. Jane Erixon som är tävlingsledare har kontakt med både Försvarsmakten & Fortverket varje vecka och allt löper på som planerat!
I dag finns runt 70 anmälda till ”årets Rallyhändelse på öjn”.
*
Nästan en hel månad före detta är det RS-premiär i Hörby med Bilmånsson Rallysprint söndagen den 3 april. I går tillkom ett högintressant namn i form av Tom Kristensson som på hemmaplan gör tävlingsdebut 2022 med en Hyundai i20 Rally2 från polska Hyundai-teamet KOWAX 2Brally. Foto: Tom Kristensson Motorsport
Än har inte Tom och Andreas Johansson bestämt varken bil, team eller hur resten av säsongen kommer att se ut. Att i den här oroliga tiden knåpa ihop en rallysäsong med höga mål är som alla förstår, inget man gör ens på flera kafferaster. Foto: Tom Kristensson Motorsport
En liten fördel har Tom som under många års idogt arbete skaffat sig en stabil grund av trogna samarbetspartners.
– Detta har inneburit hårt arbete för att också kunna ge någonting tillbaka till dessa fantastiska människor och företag, vilket har varit en av de mest tidskrävande uppgifterna under säsongernas gång, berättar Tom.
– I dessa mycket speciella tider är det inte lätt att planera för framtiden men det är väldigt viktigt att vi tar hand om varandra, både privat och i vårt arbete. Att samarbeta, hjälpa och stötta varandra är mer väsentligt än någonsin!
Att Tom brinner för sin sport vet alla som någongång stött på hans namn och han vill absolut inte kalla sin samarbetspartners för sponsorer.
– En sponsor innebär envägskommunikation och för mig är det gemensamma arbetet det viktigaste. Alla ska vinna på ett samarbete, förklarar Tom hur han jobbar med att få ihop budget.
– I denna bransch är det alltid en utmaning att hitta nya samarbeten plus Corona och ett krig, då är det viktigare än någonsin att göra jobbet mot företagen och hjälpa samtliga att kämpa framåt.
Trots många yttre motigheter har SMK Hörby-profilen lyckats, inte bara behålla merparten av sina tidigare samarbetspartners utan även hitta nya.
– Otroligt viktigt att bibehålla, stötta trogna och befintliga samarbeten och i min ”lista” finns både företagare och privatpersoner som kan erbjuda fantastiska insatser i dom flesta branscher och kategorier!
Du som vill få full koll på vilka alla samarbetspartners som Tom Kristensson Motorsport knutit till sig för 2022 kan gå in på teamets hemsida eller via Facebook. Här visas även de senaste tillskotten i Toms webbshop.
*
Mer nytt med SMK Hörby koppling då Tobias Brink idag förklarade att han är klar för sin femte STCC TCR Scandinavia-säsong. Efter en silvermedalj och två bronsmedaljer de tre senaste åren menar Tobias att det är hög tid för en guldmedalj.
– Motivationen och hungern efter titeln är mycket stor och nu är det dags att ta steget längst upp på pallen.
Vapnet i jakten på guld är helt nya Audi RS 3 LMS en modell som skördade stora framgångar i WTCR 2021.
– Givetvis har vi respekt för uppgiften att lära oss de nya bilarna, men vi har en gedigen erfarenhetsbank med oss in i detta, säger brorsan Ted Brink tillika teamchef för Brink Motorsport.
– Kombinationen av Tobias erfarenhet och Hugo Nermans unga talang i vår föraruppställning kommer att ge oss mycket starka möjligheter till att slåss om såväl förar- som teamguldet i år!
I fjol utmanade Tobias mästarna PWRC Racing men nådde inte ända fram konstaterar SMK Hörby-föraren.
– Vi har bra koll på vad vi saknade jämfört med konkurrenterna och våra nya Audi-bilar är nyckeln i att kunna utmana om guldet på ett helt annat sätt än förra året.
Bilarna anlände till Eslöv lite sent för att ge optimala förberedelser menar Tobias ,men ser inte detta som något större problem.
– Vi har ett hektiskt schema framför oss men vi är samtidigt starkt motiverade inför vad som komma ska!
*
Håller oss kvar i Eslöv för idag är det ingen vanlig dag, det är Östen Anderssons födelsedag. Att greppa evigt unge Östen som 80-åring känns för mig helt overkligt, även om jag minns tillbaka till mitten av 60-talet när jag som mopedpåg såg Östen köra rally med VW 1500S för dåvarande MK Gnistan. Alltså över 50 år sedan första träffen och helt ärligt så var det inte förrän det blev bilbyte till en ljusgul Saab V4 av udda årsmodellen 1966.
Med denna blev det både starter i massor plus framgångar här nere. 1970 laddades Östen om med en nyare vit Saab V4 och blev ett därmed ett ständigt orosmoment för alla ”söder om Dalälven” med ambitioner på totalsegrar. Med fru Christina som kartläsare hade man många duster med två andra Saab-åkare, Ronnebys Kaj Jönsson och inte minst Roger Johansson från Trollhättan. Hett åtråvärt var att vinna TV-Svängen något som tyvärr aldrig Östen lyckades med vilket däremot både Jönsson och Johansson gjorde, tvåa var bästa placeringen för dåvarande SMK Hörby-föraren. I slutet av 70-talet sadlade Östen om till rallycross men fortsatt med samma Saab, FYF 300 som han inledde årtiondet med. Foto: Tommy Svensson
När så sonen Mats Andersson blev rallymogen sadlade Östen om till coach/mekaniker/stöd vilket som de flesta vet, bar till åtskilliga framgångar för ”Asfaltkungen”. Förutom åtskilliga DM-guld så är det ändå titeln Brittisk Rallymästare som står överst på Mats statuslista där då Östen och Christina hade stor betydelse.
Foto: Tommy Svensson
I modern tid har nu FYF 300 blivit Appendix K-Saab och bland annat gjort en start i Rally Sweden Historic, då med Mats i högerstolen. Bilen är i dag i toppskick och så sent som i fjol kördes den i TV-Svängen där då Östen med ett leende beklagade sig.
– Hänger inte med så som jag vill fast, på andra omgången gick det bättre. Gubben börjar nog bli gammal och behöver värmas upp!Foto: Tommy Svensson
Inte bara med Saaben Östen visar upp sig, han har även kört åtskilliga RS-tävlingar med en Opel Kadett GSi. Här har han och barnbarnet Frida ofta bytt roller med varandra innan det blev tid för yngsta delen av rallyfamiljen Andersson att göra rallydebut. I Simons bilar var Östen till e början självklar som kartläsare och mentor vilket gav samma lyckade resultat som när Mats startade sin karriär. I fjol tillhörde Simon (dock inte med Östen i högerstolen) toppförarna i Asfalt SM och lär vara en tuff utmanare även i år med Opel Adam R2. Är inte helt säker men att Östen som tävlar för Eslövs MK, tillhör gruppen världens äldsta aktiva förare måste ändå vara ett faktum. Även om det kanske finns dom som kanske är äldre så tvivlar jag på att någon av dessa har samma pigga ungdomliga framtoning. ”80-år ung” stämmer till hundra procent och bitvis känns kombinationen Östen och Mats mer som två jämngamla bröder, än som far och son.
Kan även tillägga att jag känner stor stolhet över att ha haft förmånen att få känna och följa en sådan rallyprofil som dagens födelsedagsbarn. Som jag brukar säga, hans sort blir allt mer ovanliga för varje dag som går…
Grattis Östen!
*
I går lämnade en av Afrikas största rallyförare oss, Vic Preston Jr. Kenyanen startade sitt första Safrirally 1966 som 16 åring i en Ford Cortina för att 24 år senare göra sin sista start i samma tävling 1990. Då fick Preston nöja sig med en elfte placering efter att hans Nissan 200 CX fått problem med fjädringen. Även om han gjorde många försök lyckades han aldrig vinna hemlandets VM-tävling och andra platsen 1978 bakom Jen-Pierre Nicolas Peugeot blev hans bästa resultat. Detta år var Preston teamkompis i Martini Racing med Björn Waldegård och båda körde Porsche 911. Medan Preston tog en pallplats slutade Björn fyra av de 13 bilar som nådde målet i Nairobi. Tufft år, 56 bröt…
Efter rallykarriären flyttade Preston till Seychellerna där han drev en Shell-station. Igår dog Preston 72 år gammal efter sviterna av en lunginflammation.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.