Rally fixar inte sig själv, TV-Svängs-tipset, Tom toppar ERC-News, Tobias J. sitter återigen i EG53CCN men Thunström blir hemma från ESR!

Med TV-Svängen väntade runt hörnet blir det av förklarliga skäl mindre tid över för Motorbloggen. För det ska man ha dj-ligt klart för sig, en rallytävling gör sig nämligen inte själv. Tror tyvärr att stora delar av dagens rallyåkare och även publik, inte riktigt förstår hur mycket jobb som krävs av ideella krafter för att det ska kunna ”sprättas grus” runt om i landet. Nu är jag långtifrån representativ för alla som jobbar med att arrangera rally. Tvärtom är min arbetsinsats i sammanhanget tämligen blygsam, ändå kräver allt mitt småfix en veckas semester för att få ihop. I dag till exempel har jag varit runt och lämnat över ”Säkerhetsplanen” till berörda myndigheter och räddningstjänster i nordöstra Skåne. Ett ”småfix” som måste göras på dagtid och allt som allt gick där fem timmar till detta. I ärlighetens namn ska jag dock tillägga att jag även fick göra en avstickare till ”min sträcka” eftersom jag i går kväll missade, i samband med ”pilningen” att lägga tävlingsprogram till tre av de boende på sträckan. Med detta vill jag bara säga att nu tar Motorbloggen fritt för TV-Svängen fram till söndagskväll. Om jag överlever så är tanken att då få återkomma.

*

Men ett tips måste levereras och som vanligt är det svårt, för att inte säga extremt svårt. 

4WD.

1. Stoffe Nilsson         Subaru

2. Joachim Grahn        Ford

3. Robin Adolfsson      Mitsubishi

Stoffes åtta segrar långa svit i TV-Svängen spräcktes i fjol av Jocke Grahn efter att de två bytt sekunder från första till näst sista sträckan. Här åkte Stoffe på en punktering, tappade 20 sekunder och blev därmed bara trea då Robin Adolfsson också smet förbi. Nu tror jag att Vinslövs-föraren tar revansch på Jocke som i högerstolen den här gången har Stoffes gamle kartläsare Per ”Börje” Andersson.

2WD.

1. Tom Kristensson       Opel

2. Joachim Kristiansson Toyota

3. Mattis Olsson            Toyota

Med EM-tempo i kroppen och med knallsegern i Rally Blekinge i fjol i minnet dit Tom kom med lånad bil, lär han och Henrik Appelskog bli svårslagna på hemmaplan. 2017 blev inte Jocke Kristiansson långlivad i hemmatävlingen efter att ha åkt av redan på första sträckan. Med tempot från Snapphanerallyt i ryggen tror jag att det blir två hemmaförare i topp. I fjol vann Mattis Olsson 2WD, blir alltså tuffare att upprepa segern med två tunga hemmanamn före. Sedan är det så klart svårt att bortse från SM-åkande Johan Green för att inte tala om snabba Volvo-trion Simon Karlsson, Thomas Grönberg och Anton Claesson. För att inte tala om publikfavoriten Johan Kastenman, men som jag brukar säga pallen har bara plats för tre…

*

Med 52 TV-Svängar i ryggen (missade 1965 och -66) får jag ofta frågan ”var ska man åka och titta” vilket jag trots alla år i TV-Svängens tjänst inte kan ge några bra svar på. Fast i år är det lite enklare då det för första gången finns en familjeaktivitet på sträcka ett i regi av Volvo/Renault-handlaren Bilmånsson. En aktivitet som är lättillgänglig då den finns på den på tävlingskartan utmärkta ”Publikparkeringen”. Att det direkt bakom korvgrillen, hoppborgen och de nya Volvo/Renault-modellerna finns en fin högerkurva gör inte saken sämre. Om detta är ett bra ställe eller ej får ni själv avgöra men jag tänker åtminstone göra ett besök här…

*

Kan inte hjälpa det men när jag ser en förare från min egen klubb, i det här fallet Tom Kristensson figurera på internationella rallysajter får jag ståpäls. I dag är det ERC-News som med rubriken ”It´s Payback time: Kristensson rewards hard-working team with ERC Junior podium”. Handlar om Tom och Henrik Appelskogs insats i Barum Czech Rally Zlin som slutade med en tredje plats. I artikeln får Tom utveckla sina känslor efter kraschen i Tyskland och hur det kändes att sätta sig i en helt ny Opel Adam R2 och nästan direkt (SS2) vara sträcksnabbast i klassen.

*

En som var på plats i Zlin för nionde gången var Magnus Brudigam som försett mig med en hel drös fina bilder från rallyt. Bland annat på snabbaste 2WD-åkaren som kom från Danmark och hette Kenneth Madsen med Mette Felthaus vid nothäftet. Bilen som var så snabb var en Suzuki Swift Maxi 2000. Inte utan att man ställer sig frågan, varför tävlas det inte med sådana i Sverige?

*

Brudigam skriver också, ”Hemkommen från årets Barumrally och jag läste din blogg om att Barumrallyt inte höll måttet vad gällde vägarna och här måste jag protestera. Först så har jag själv åkt som kartläsare på rallyt senast 2009 och kan bara säga att det är ett asfaltsrally och karaktären på sträckorna är från dåligt oljegrus och smalt till fina 2 filiga vägar. Men i år så var det som hör till ovanligheterna för den här tävlingen REGN under hela helgen i större eller mindre mängder ( jag var här för femtonde gången i rad och det är andra gången vi fått regn på oss senast inför shakedown sen var det fint hela tävlingen ) Och det som var problemet är att nästan alla åkte slicks plus att man precis som här hemma genar i kurvorna och drar upp lera och skit på vägen så det blir väldigt halt. Bifogar lite bilder från tävlingen bla. på den Fiat som du hade i reportaget och där är även däcket så du kan se vad dom var skodda med, här hade kartläsaren änglavakt.

Tack för detta men jag hade inga synpunkter på vägarna, redogjorde bara för fakta via förarkommentarerna och att väldigt många åkte av och bröt…

*

Lite grann i skymundan av EMK Kannan och TV-Svängen körs det RS i Eksjö, ”Lill Eken” med runt 50 startande. Tävlingen ingår i E-Cupen och körs på en elva kilometer lång sträcka som körs två gånger. Vet inte men det känns som att Appendix K-åkaren Mats Karlsson mycket väl skulle kunna blanda sig i toppstriden totalt…

*

I veckan avslöjades det att SM-ledaren i ”4WD Övriga”, Tobias Johansson, Ludvika sålt sin Mitsubishi. För att säkra SM-guldet i East Sweden Rally laddar han om med grövre ammunition och hyr Jocke Grahns WRC Focus. Ett resultat av att Tobias fick bryta i Hässleholm och istället blev ”expertkommentator” hos SM-sponsorn Tools. Ett lyckokast visade det sig för Tools och Tobias klickade direkt och nu kommer han till start med Jockes Focus folierad i Tools färger rött och vitt. Inte nog med denna slump, utan Focusen har Tobias själv speciella minnen av

Det är inte klokt egentligen, men det är samma bil som jag körde av bandet när jag jobbade hos M-Sport i England, berättar Tobias.

Jag testade Focusen ordentligt innan estländaren Markko Märtin tävlade med den i det argentinska VM-rallyt 2004!

För Tobias som återigen har Bosse Holmstrand till höger räcker det att rulla över startrampen vilket automatiskt ger 10 SM-poäng och då är guldet klart. Men Ludvikasonen har högre ambitioner.

Är bara bilen i absolut toppskick ska vi kunna ge världsmästaren Pontus Tidemand en match om totalsegern! 

Detta med toppskick sätter onekligen lite press på bilägare Grahn om han tänker använda samma bil i TV-Svängen. Hit är Simrishamnaren anmäld med det kryptiska ”Ford 4WD”, kan alltså även handla om ännu en R5-start

En som inte kommer till SM-finalen är en annan Ludvika-förare, Thomas Thunström/Jörgen Lindahl med sin R5-Citroën. Thunström har bilen till salu och anger den skrala samlingen SM-poäng som skäl till att stanna hemma.

*

I helgen drar ”The Kristoffersson show” till Frankrike och Loheac för World och Euro RX. Känns lika spännande som när Sebastien Loeb var i toppform i WRC och vann i stort sett allt han körde. För inte tror jag att Johan släpper av när han väl fått smak på segerskumpan och då blir det för resten att kämpa om ”best of the rest”. Med segrar här de två senaste åren är så klart Arvika-föraren storfavorit till ny seger.

Strategin är att hålla sig borta från problem. De senaste deltävlingarna har jag verkligen ansträngt mig för att försöka skaffa mig en position där jag kan kontrollera racen och göra min egen grej. Det vill jag fortsätta med den här helgen, förklarar Johan sin segersvit. 

Med sex vinster på sju tävlingar och 55 poängs ledning har han inte någon större press på sig med att säkra VM-poäng.

När mästerskapsställningen ser ut som det gör så behöver jag inte ta några stora risker, utan kan sikta på att försvara min position och hjälpa PSRX Volkswagen Sweden att stärka sin position i teammästerskapet.

*

Om nu någon skåning mot förmodan inte tänker komma till Hörby och TV-Svängen på lördag så finns det andra alternativ. I MalmöHedbergs Bil i Fosie arrangeras bilträff och dit  Ford Club of Sweden och Mustang-klubben bjudits in. Lite rallystuk blir det också berättar Johan Paananen från Hedbergs.

Vi har också bjudit in Stig Blomqvist tillsammans med den BDA Escort han körde i Midnattsolsrallyt. Plus att vi får låna herr CG Wilkes Escort Mexico som han köpte ny på just Hedbergs Bil.

I sanning riktiga dragplåster men Wilkes Ford Escort Mexico får klara sig utan sin ”husse” då denne samtidigt är domare på TV-Svängen…

*

Härmed stängs Motorbloggen fram till söndag, ha en trevlig helg och be till Gud att regnet slutar innan lördag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *