”Rally-Bonanza”, svårt med anmälningsavgifter, stor skillnad för SSR 1976 mot 2023, tjejerna i landslaget uppmärksammas och Brink Motorsport startar ”Akademi”!
Efter att nu grussäsongen sparkat igång med ”Rally Anderslöv” syns ändå ljuset i vintertunneln och redan om tre veckor är det rena rama ”Rally-Bonanza”. Helgen den 22-23 april är det vad jag hittat sex tävlingar som körs i Karlshamn, Älmhult, Eskilstuna, Gotland, Skänninge och Västerås. Bara att hoppas att det inte blir kannibalism mellan klubbarna så att det blir respektabla startfält?
*
Några veckor senare den 6 maj, är det premiär för Svenska Rallycupen med Götene MK:s ”Götenerundan” som även ingår i Västsvenska Historiska Rallycupen och Mega Rally Cup. Har fått lite frågor kring hur klubbar sätter sina anmälningsavgifter föranlett av att man tycker ”Götenerundan” ligger i ovankant på vad som är acceptabelt. Alltid lika svårt (för att inte säga omöjligt) att avgöra vad som är okej anmälningsavgift då det i min värld är så att klubben sätter avgiften efter sina egna kostnader. Jag vägrar tro att det finns arrangörer som ”hugger till” för att förstärka klubbkassan, utan avgiften baseras på att tävlingen ska gå runt och i bästa fall även ge en liten vinst för framtida behov. Att man lyfter fram SRC-premiären är ändå förståeligt då man här önskar 3 800 kronor inklusive noter för 35 kilometer SS. En snabb jämförelse med Älmhults MK som även dom står för en premiär den 22 april men här det Sydsvenska Rallycupen som är bas. Smålänningarna begär exakt tusenlappen mindre och då är banan enligt inbjudan enbart två kilometer kortare.
Men det är inte så enkelt att man bara kan kolla på siffror för att avgöra saken, till exempel finns det olika förutsättningar i olika klubbar. I en klubb finns en medlem som förfogar över lämpliga utrustning för återställning av sträckor och gör detta till självkostnadspris. Har man sådan tur så kan det skilja många nollor i kronor i kostnadskalkylen mot den klubb som måste hyra in tjänsten och då sjävklart med moms på både arbete och material. I mina ögon är det därför oerhört svår att kritisera klubbar för att man vill ha full ”kostnadstäckning” men samtidigt så förstår jag också de som reagerar. Tänker på att det troligen även behövs nya däck till rallybilen och lite annat och då kan det snart sticka iväg till både 20-30 000 kronor innan kopplingen kan släppas…
*
På motorklubben i torsdags gled snacket över till att South Swedish Rally samma dag öppnat anmälan för den 47:e upplagan. När det dessutom var så att det bland besökarna fanns ett antal som uppnått ”mogen ålder” (vissa menar övermogen…) började det minnas tillbaka på första året 1976. Minnena började med att jämföra årets upplaga med 11 sträckor där fem körs dubbelt mot premiärens 44 sträckor. Totallängden på banan som startade och gick i mål i Malmö var 120 mil med sammanlagt 40 mil SS. Skåne utgjorde basen för rallyt men det kördes sträckor både i Småland och Blekinge plus att nattuppehållet var förlagt till Ronneby Brunn. Att det då uppstod en diskussion om hur sporten hamnat där den är idag var ofrånkomligt. Att säga att rally nu är mycket tuffare än då med fem unika sträckor mot 44 i slutet av 70-talet köper inte jag. Visst det går mycket fortare i skogen idag, men då var sporten verkligen ett äventyr något som jag tyvärr tycker idag har försvunnit till stor del. En sak som stack ut då var att arrangören räknat totalt fel på transporttiderna vilket man också fick mycket kritik för. Nyligen bortgångne Gert Blomquist som slutade femma totalt med sin Daf 66 konstaterade efteråt.
– Ett underbart rally, men transporterna var jobbiga. På sträckorna fick man köra så fort det gick, men på transporterna körde man så fort bilen förmådde…
Vet inte om det behöver tilläggas men det här året med sina ultratuffa förhållande blev det så klart Opel-seger genom värmlänningen Jan-Erik Lundgren. Bästa Volvo dessutom näst bästa skåning, blev Tom-Villy Björklund från Tomelilla som körde in som sjua totalt med då välkända DKE 978, Volvo 142.
Över till nutid och redan idag finns där 13 SM-sugna ekipage anmälda och bland dessa finns SMK Hörbys Pontus och Peter Berglund. Efter en stark inledning på första sträckan i ”Rally Anderslöv” blev det ”Tekniskt” för den röda 940:an. I SSR blir det årets första försök att försvara femte platsen 2022 som blev slutresultatet i SM-klassen ”Nationella 2WD”.Foto: Tommy Svensson
*
Den internationella sociala plattformen för tjejer , ”Females in Motorsport” uppmärksammade så klart att det fanns fyra tjejer i ”Bilsportlandslaget” 2023. Pier Steffansson, landslagsansvarig plockade ut Mikael Åhlin-Kottulinsky, Jessica Bäckman och så de två skånskorna Klara Andersson och Julia Thulin. Att hälften av de uttagna (Klara och Julia) är klubbkompisar till mig värmer mitt Hörby-hjärta!
*
Även så att Brink Motorsport väljer att bredda sin verksamhet och tänker även på återväxten i sporten genom nya satsningen ”Brink Junior Academy”. Över 50 juniorer sökte sig till programmet vilket innebar stenhård konkurrens om de fyra platserna i ”akademin”. De fyra om är uttagna är Siri Hökfelt (16), Oscar Pedersen (16), Vendela Kördel (16) och Caspian Hagman (15).
Kul och uppmuntrande för alla tjejer att man även i Eslöv ser till att det finns återväxt här. Siri Hökfelt, kör NXT Gen Cup 2023
– Det är ett stort steg att gå från karting till elektrisk bilracing och jag har som mål att utvecklas som förare så mycket som möjligt. När Tobias Brink meddelade att jag var uttagen till Brink Junior Academy så blev jag otroligt glad!
Samma reaktion kom från Vendela Kördel, som ska tävla i karting under året.
– Jag ser fram emot att ta del av all kunskap och erfarenhet som finns inom Brink Motorsport och jag är övertygad om att det kommer göra mig till en bättre förare och ge mig den hjälpen jag behöver för att ta nästa steg i min racingkarriär!
Oscar Pedersen tävlar i Formula Nordic medan Caspian Hagman gör Vendela sällskap i karting.
– Det ultimata målet med satsningen är att hjälpa fler ungdomar framåt i sina karriärer oavsett om de kör för Brink Motorsport eller har planer på andra karriärvägar än de serier vi är engagerade i, förklarar projektledare Tobias Brink.
– Programmet kommer hjälpa talangerna med allt från förarcoaching, mentorskap i sponsorarbete och ingenjörsstöd.
Efter mer än 20 år inom racing har ”Brinkarna” en längre tid funderat på det här projektet där man vill ge tillbaka och nu kändes tiden rätt. Foto: Tommy Svensson
Att åren stämmer är bilden bevis på när Tobias hjälpe pappa Tommy till seger i i SMK Hörbys RS-tävling 2002.
–Vi kommer forma det efter varje individ och vi kommer även forma det efter den framtid vi vill se. Vi utövar en sport där kvinnor och män kan tävla på lika villkor och detta vill vi se speglas i deltagandet!