Rådström tar paus, Johan J. ny hos SM-debuterande Reiersen, Arhusiander åker Toyota, Lörd saknar glädjen, Rallyradion sänder från Boden, 135 till Arctic, mc-påkörning straffas, Sainz tog första Audi-segern, Eriksson tvåa medan Mikkelsen tvingats bryta.

Idag börjar Motorbloggen med en tråkig men för mig inte helt oväntad nyhet att värmlänningen Dennis Rådström tar en paus i rallytävlandet. När han ifjol bytte ut Rally4-Fiestan mot f.d Oliver Solbergs Volkswagen Polo R5 var ambition och motivation på topp hos Torsby-föraren och kartisen Johan Johansson. Med tre ändå väldigt framgångsrika säsonger i Junior-WRC fortsatte duon till Junior-EM innan 2021 skulle bli deras år i Rally-SM.

Foto: Tommy Svensson.

 SM-tävlandet inleddes med en stark tredje plats i Kil efter PG Andersson och Pontus Tidemand men redan i deltävling två, South Swedish Rally tog säsongen slut efter en tung avåkning och nu väljer Dennis att ta en paus.

Det är flera faktorer som ligger bakom beslutet. Men framförallt är inte motivationen där just nu, att göra allt jobb som krävs för att driva runt en sån här satsning. Detta är inget besked om att jag ska lägga av med rally, men jag behöver en paus för att hitta ny energi och komma tillbaka, säger Dennis.

Vid kraschen skadades kartläsare Johan som varit Dennis följeslagare på hela resan men nu är Söderköpingsbon återställd och hoppar in som notläsare åt SM och rallydebutanten Isac Reiersen. Debuten sker i Boden och Dennis är väldigt glad över att Johan så snabbt kommer ”tillbaka på hästen”.   

Väldigt kul att Johan får åka med Isak och vi har tillsammans byggt upp mycket erfarenhet och rutin så det känns kul att han nu får åka med en ung talangfull förare i Boden, avslutar Dennis.

För andra halvan av Rådström Motorsport, pappa Arne väntar Rally Sweden Historic med kartläsaren Thomas Nilsson med deras klassiska ”Rådström-orangea” Volvo 262. Skulle inte förvåna mig om man i servicebilen där hittar Dennis… 

*

För Johans nya förare Isac Reiersen är rally ett oskrivet kort, istället är det RallyX Nordic som varit hans arena, men nu väntar full SM-säsong för paret.

Foto: JC Raceteknik

–  Det känns såklart fantastiskt bra. Jag har alltid brunnit för rally och haft som mål att ta det här steget, säger Reiersen.
Tillsammans med världsmästarteamet JC Raceteknik kommer de ta sig an Rally-SM i en Ford Fiesta R4 och Isak har ett gediget CV inom motorsporten och senast med guld i RallyX Nordic-klassen Crosscar 2021, samt brons i mästerskapet 2019 och 2020.

I år går vi för en satsning i rally-SM vilket känns fantastiskt bra. Rally går inte att jämföra med något annat, vilken känsla det är när du ligger på gränsen i bilen och kör flat out i skogen, med träden en halvmeter från bilen, förklarar den 18-årige värmlänningen.

– Jag ser det här som läroår och ska försöka samla så mycket erfarenhet som möjligt!

I Boden blir det premiär för noter vilket Isac menar blir en stor utmaning. 

Det blir också första tävlingen med Johan som kartläsare men vi har fått några mil tillsammans  under test och det känns riktigt bra.

Johan känner sig också motiverad att få ta sig an ännu en ung lovande förare  och paret tar sig till Boden utan någon högre målsättning.

Vi siktar på att samla erfarenhet och mil tillsammans och försöka undvika misstag, för att kunna nå resultaten och bli snabbast i framtiden. Själv hoppas jag kunna bidra med trygghet, både inne i bilen och utanför!

Även för Joel Christoffersson, teamchef i JC Raceteknik blir det nytt med rally istället för rallycross.
Känns jättekul att få ta steget in i rally tillsammans med Isak, även om det är debut i SM är han en rutinerad förare. Utvecklingskurvan har alltid pekat uppåt, och självklart finns det potential att göra bra resultat även nu i Rally-SM, konstaterar Johan. 

I klassen får Isac tufft motstånd från kanske främst nya Team NYBE-duon från Ydre, Albin Nordh/Alexander Glavsjö med samma Rally4-Fiesta som SMK Hörbys Victor Hansen körde i fjol. Klassen är dock tunn, bara fem anmälda så som främste ”Nordh-utmanare” utnämner jag Isac Nordström/Karl-Johan Borhammar, Kulings MS och så rallyt näst mest långväga gäst (Karl Rumpler från Österrike har ännu  längre), Trelleborgs Lucas Hägg/Daniel Borgqvist.

*

Noterar även ett annat kartläsarbyte i anmälningslistan. Jämten David Arhusiander som åkte i WRC2 med Tom Kristensson i fjol byter till SM och Nationella 2WD. Gävles Toyota-åkare Patrik Dybeck ska här nyttja hans rutin och kunskaper.

*

En som följer Rådströms exempel är Hässleholms junior Elias Lörd med pappa Magnus som kartläsare.

Foto: Tommy Svensson

I fjol slutade paret sjua i Junior-SM med den R2-Fiesta som införskaffades 2019 men detta kommer inte att följas upp i år.   
2021 blev inte året som vi hade tänkt oss med inställda tävlingar så hösten drog SM i gång med tävling varannan helg och det blev väldigt intensivt, menar Elias.

Den helgen man inte tävlade var det förberedelser till nästa så det blev helt enkelt för mycket rally,  glädjen och motivationen försvann!

Nu pausar Elias och Magnus som sålt Fiestan till Jakobsson Motorsport där den framöver ska köras av Hannah Jakobsson som redan hunnit med ett par tävlingar med bilen.

Foto: Privat

Detta är inget besked om att jag ska lägga av med rally, men jag behöver en paus för att hitta ny energi och komma tillbaka, konstaterar Elias.

*

I North Rally blir det stå klart även Rallyradio som livesänder med trion Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen. Sändningarna hittas via https://rallysm.streamify.io/. Köp alla sändningar för hela säsongen för 595kr eller bara Boden för 99kr.

*

Arctic Lapland Rally kring Rovaniemi som körs helgen efter Boden fick ihop ett riktigt stort och bra startfält med 135 ekipage. I stort sett hela finska elitgänget finns på plats och som kompletteras med ekipage från runt  om i Europa. Längst resväg har Ken Blocks co-driver Alessandro Gelsonimo som i Rovaniemi sköter noterna i britten Kyle Tilleys Hyundai i20R5.  Med blågula flaggor på ruterna finns Lars Stugemo/Kalle Lexe och Hans Bååth/Andreas Sigfridsson.

*

Mycket strul i Dakarrally där ledande Nasser Al-Attiyah från Toyota Gazoo Racing dömts till 5 000 euro böter för att inte haft sin datalogg korrekt inkopplad. Ovanpå detta lades även ett hot om uteslutning om Toyota Hilux #201 upprepar något likande misstag under rallyt. Även en annan Toyota-förare, Giniel de Villiers har dragit på sig domarnas missnöje sedan han i en trång passade kört på en tävlande på motorcykel. Foto: Okänd

Påkörningen var inte det värsta utan att han inte stannade för att kolla hur det gick för föraren vid krocken bedömds som oansvarigt. de Villiers försvarade sig med att det gick väldigt sakta och att föraren reste sig upp och vinkade till Toyotan vilket han uppfattade som ett OK. Straffet blev tidstillägg på fem minuter men sedan gjorde Toyota Hilux #207 om samma sak på tisdagen och körde rakt över en mc som fastnat bakom en sanddyn. Utgången av detta har ännu inte beslutats.

*

I dag tog Carlos Sainz först sträcksegern för Audi Q etron och detta halvminuten före Toyotas Henk Lategan och så ny Audi som trea, Stephane Peterhansel, 1.41,0 efter. Foto: Audi Sport

Mattias Ekström/Emil Bergkvist rullade in med sin Audi som femma nästan exakt tre minuter efter Sainz.  De båda bestraffade Toyota-åkarna Al-Attiyah och de Villiers gick in som åtta respektive sjua. Quataren leder dock fortfarande med 37 minuter över Sebastien Loeb och så Lucio Alvarez på tredje plats. Ekström/Bergkvist parkerar på 19:e plats efter dagens regntyngda sträcka.  

Första delen av sträckan var lätt och njutbar medan andra halvan var väldigt snabb med stora dyner där jag var lite för försiktig, berättar Mattias.

Han berättar också hur nöjd han är med Emils kartläsande och sin egen körning.

Att bli femma på en sådan här sträcka är riktigt bra och vi lär oss hela tiden att läsa sand och dyner, en del av vår utveckling! 

*

I ”Buggy-Klassen” fortsätter Sebastian Eriksson att imponera men så gör även andra delen av EKS South Racing, Francisco Lopez Contardo. I dag slutade han tvåa och Eriksson  in som trea medan Seth Quintero vann sträckan. På 20e plats hittas Annett Fisher och Annie Seel, 43 minuter bak sträckvinnaren. Dubbelt EKS South Racing i topp genom Contardo och Eriksson nio minuter bak efter elva timmars körning. Firma Fischer/Seel håller 16.e plats dock över tre timmar bak.

En bra dag för oss, vi ”push” så mycket vi vågade men tyvärr fick vi ett mindre tekniskt problem så att vi fick stanna på sträcka ett kort stund, berättar rallytvåan.

I listan hittas Andreas Mikkelsen/Ola Fløene som 36:a men om man ska tro Mikkelsens egen kommentar på sociala medier är rallyt över. ”Tråkigt att säga att Rally Dakar är slut för oss. Burskada betyder att vi inte kan fortsätta på grund av säkerhet. Jag lärde mig mycket om hur rallyraid fungerar och det är tråkigt att det är över precis när vi började får greppa tag i det. Jag vill tacka Red Bull för möjligheten och nu åker vi hem igen och fokuserar på Rally Monte Carlo.”

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *