Rådström med bra minnen från Polen, noterna är viktiga menar Tidemand, Tom nöjd efter test, regn stoppade även rally i Italien, är MSR på väg att skjuta sig i foten, Vallentuna ställer in på grund av chockhöjd hyra och Motorbloggen laddar för SSR…
Har lite svårt att bestämma vilket som är hetast i helgen, South Swedish Rally eller Orlen Rally Poland? Oavsett så inleder jag med Dennis Rådström /Johan Johansson som gör internationell comeback i turistområdet Masuri och staden Mikolajki. I den ena av GN Motorsports Ford Fiesta Rally2 tar man i helgen sats för den första av de tre EM-tävlingar man tänker sig köra. Efter Polen väntar Litauen och den tämligen naturliga avslutningen på hemmaplan med Royal Rally of Scandinavia i början av juli.
–Det ska bli riktigt spännande. Det är pojkdröm att få tävla på den här nivån igen. Vi har en riktigt bra känsla i teamet, och vi ska börja vår resa tillsammans nu. Så vi tar steg för steg i utvecklingen. Polen har riktigt roliga vägar, så vi ska bara njuta, säger Dennis.
Lite erfarenhet har värmlänningen av rallyt då han körde här i Junior-WRC 2017 med en andra plats som resultat, även då med Johan vid sin sida. Han i sin tur håller med om de roliga men snabba sträckorna.
– Att få göra detta i en Rally2-bil är något vi båda drömt om en längre tid. Polen är en tävling vi gillar men såklart helt nytt i en fyrhjulsdriven bil!
*
Under samma GNM-tält och med samma typ av däck från MRF finns även Pontus Tidemand/Julia Thulin.
–Med ett av årets snabbaste rallyn framför oss är det inget annat än målmedvetenhet och fullt fokus som gäller,konstaterar Pontus.
Premiären i Portugal kantades av problem vilket han nu helst slipper.
– Hoppas att vi har lämnat dessa bakom oss och får bättre flyt i helgen. Vi måste sikta på att plocka poäng och komma in i matchen…
Mycket press på Julia i högerstolen då noterna på de snabba vägarna måste vara perfekta. Inga problem för SMK Hörby-kartläsaren som ifjol gjorde samma sak för Junior-världsmästare Robert Virves vilket gav seger i klassen.
– Det går undan, det kan jag lova, konstaterar Pontus.
– Man får lägga mycket krut på att ha så perfekta noter som möjligt eftersom tveksamheter kostar tid. Vägarna är snabba och rytmiska, men det tar hårt på dem och det gör det ofta tufft frampå dagen och det gäller att hålla fokus!
För honom är det tredje starten så han har bra koll på vad som väntar kring Mikolajki, tre timmars bilfärd från Warszawa.
Tävlingen startar i morgon med shake down och kval vilket som vanligt avgör hur förarna kommer att starta. Sedan är det publikskträcka på kvällen och på lördag körs sju sträckor, och ytterligare åtta sträckor avslutar tävlingen på söndag. Hela tävlingen sänds live av Rally-EM via streamingtjänsten www.Rally.TV.
*
I går kördes test och samma väg utnyttjade då Tom Kristensson/Andreas Johansson och Simon Andersson/Jörgen Jönsson. Efteråt analyserade Tom dagen i hop med Simon och konstaterade att det mot slutet blev riktigt bra i de röda C3:an.
– Det var en ganska blöt skogsväg som kanske inte är helt jämförbar med tävlingen. Till slut lyckades jag hitta en ganska bra balans och avslutade med en bra känsla, menar föraren i #4.
De fria träningen på fredag blir viktig då det efter den finns möjlighet för sista justeringar. Tom berömmer även samarbetet med teamkompisen Mads Østberg.
– Kul att ha ett så tätt och bra samarbete med Mads som är väldigt behjälplig och öppen!
”Rajd Polski” är alltid tuff och utslagsgivande och årets upplaga lär inte heller bli något annat. Vädret är dock stabilare än normalt och under lördag/söndag förväntas högsommar värme med 22 grader och inget regn.
I dag är det rek och notskrivning och igår var det presskonferens där hela svenskgänget i ERC Juniors ställde upp. Fr.v Johan Grönvall/Mille Johansson, Victor Hansen/Victor Johansson och Simon Andersson/Jörgen Jönsson som poserar framför Håkan Nyquists kamera.
*
Inte bara Formel 1 på Imola som fick ställa in på grund av mycket regn, även Rallye Adriatico andra deltävling i italienska grusmästerskapet fick kasta in handduken. Nu jobbar arrangören för att hitta nytt datum för det Skoda-dominerade rallyt kring staden Urbino.
*
Alltid lika fascinerande med välutvecklat självskadebeteende och nu ser jag att KAK/Midnattssolsrallyt kan märk väl kan inte helt bestämt, skjuta sig själv foten. Det hela handlar om att man gett mannen bakom omstarten 2006 av Midnattssolsrallyt, Jårs Damberg löfte att få köra ”Förbil” i årets upplaga i slutet av juni. Jårs med 69 år i rallysporten tyckte det var ett fint och värdig avslut på karriären genom att få lufta sin Appendix K Volvo 164 på sträckorna kring Linköping.
Nu verkar arrangören ångrat sig och enligt Jårs med motiveringen, ”att jag var för gammal för att kunna hantera publiken o.s.v. ”. Något Jårs inte förstår då han är fullt frisk och i bra kondition plus att han besitter ”alla nödvändiga kunskaper”. Ett bud kom från KAK att han skulle få byta ut sin egen rallybil och istället köra en ”Sponsorbil” vilket Jårs också accepterade, men.
–Nu har jag inte hört något bestämt och ingen svarar i telefonen när jag ringer, så jag är orolig att man*glömt* bort vad man talat om. Jag hoppas att jag har fel, skriver Jårs på Facebook.
Stödet är också massivt och alla uppmanar KAK till, gör om gör rätt och Motorbloggen håller med. Utan Jårs och bortgångna fru Brittas envisa och uppoffrande jobb för snart 20 år, sedan så hade inte dagens Midnattssolsrally då med start i Hörby ens funnits. Klart Jårs ska få köra och självklart med 164:an. Strunta i ”Förbils-etiketten” om det är det som stör och sätt istället ”VIP” på den bronsfärgade Volvon. Bättre och mer passande VIP än Jårs går absolut inte att hitta i det här sammanhanget!
*
Det blir ingen ”YRC-Sprinten” för Vallentuna MK den 4 juni efter att markägaren på Kungsängens skjutfält, Fortifikationsverket begär 50 000 kronor för att upplåta vägarna på fältet. Till detta kommer så att klubben även ska stå för återställning.
– En femdubbling från förra gången vi körde, berättar tävlingsledare Stefan Jägerhult som fortsätter.
– Motiv till prisnivån är att upplåtelsen sker till marknadsmässiga villkor samt så att myndighetens kostnader täcks av nyttjanderättsavgiften. Fortifikationsverket har heller inget formellt uppdrag att upplåta försvarsfastigheter för allmänheten…
Beslutet kom först igår och med bara tre veckor till tävlingsstart fanns så klart inget manöverutrymme för att hitta ny väg. Att lägga kostnaden på anmälningsavgiften är också omöjligt, det var bara att ställa in.
– Vi riktar in oss på andra marker kommande år och hoppas att Fortverket i framtiden förändrar sin prisidé, avslutar Jägerhult.
Är det inte Trafikverket som är sugna på att sätta krokben för rally så är det Fortifikationsverket (Försvaret) som med skattepengars hjälp sätter så höga avgifter om i praktiken betyder stopp. Ändå en viss ljusning i den delen av Sverige där bara prislappen stör, i Skåne är det helstopp för allt vad rally heter på militärens mark…
*
Med detta sätter jag punkt för Motorbloggen för den här veckan och återkommer med lite tur på söndag kväll. South Swedish Rally kommer jag att som vanligt bevaka för Kristianstadsbladet/Norra Skåne ”on location” på Millebygden Arena och då medges inte tid för bloggskrivande. På söndag måste jag invänta resultat från Orlen Rally Poland innan jag kan trycka på ”Publicera”, men därefter ses vi.
Trevlig helg