Rådström-Gustavsson segerkandidater i tunn ”huvudklass”, Adam G. med ungersk boost, Liam har respekt i ”2WD”, Larspers tar en sträcka i taget, JWRC-poängen ger supertajt topp där Mille J. delar ledning och kommunen bjuder på fri entré i MSR.
Med Isac Reiersen anmäld i ERC-delen av ”Royal Rally of Scandinavia” och Tom Kristensson fortsätter att njuta av succén nere i Australien är ”Internationella 4WD” väldigt tunn. Saknas gör så klart även hemmaförare med stjärnglans som PG Andersson, Fredrik Åhlin och Pontus Tidemand, namn som alla satt välbehövlig guldkant på klassen. Med denna facit så borde helgen bli en uppgörelse mellan SM-ledande och på hemmaplan, Dennis Rådström, Toyota och allt snabbare för varje rally, Haninges Kalle Gustavsson, Ford.

– Det är såklart extra speciellt att få köra i Värmland, förklarar Dennis Rådström som har norska Sunniva Rudi vid notblocket.
– Vi har laddat på ett bra sätt och jag tror vi har en bra känsla i teamet så vi kan försöka få till ett komplett rally, där vi kan vara med och slåss om segern!

Om tipset håller blir det främst om tredjeplatsen det blir spännande där då Polo-åkande Kim Nydén, Niklas Hägg (bilden), Hyundai och ”Chribbe” Haglund även han i Polo lär göra upp. Blir också intressant att se vad de norska SM-inslagen kan göra, Petter Fausko och Roger Rustand. Att Sverige halkat efter i det här sammanhanget märks när man ser att av de sju i klassen, kör bara tre med ”moderna” Rally2-bilar, resten med R5:or.

I ”Nationella 4WD” hålls de skånska tummarna för Adam Grahn om än med licens hos Älmhults MK som återigen Morten Erik Abrahamsen vid sin sida . Bra tempo i Ungern kan ha gett den extra boost som Adam behöver och efter avklarad studentexamen från Lantbruksgymnasiet i Önnestad helt kan fokusera på rally. Mästerskapsledare är Filip Karlström efter seger i Älmhult och bland övriga utmanare finns Mattias Monelius, Peter Johansson, Kevin Jirvelus, och legenden Mats Jonsson, dubbelsegrare i Rally Sweden under 1990-talet. Nyköpingsföraren Jonna Eson Brådhe är tillbaka i SM efter ett års uppehåll. Dock fick Jonna problem när det saknades kartläsare i hennes Mirage R5, vilket löstes nu på morgonen. Östgöten Liam Berg svarade för en superskräll när han och Theo Bergsten tog sin Ford Fiesta Rally4 till seger i Älmhult före mer tippade favoriter. Mästerskapsledaren Patrik Hallberg är inte på plats i Värmland, utan kör i Italien vilket innebär att Liam går ut först i 2WD.
– Det känns riktigt bra att komma till Royal Rally med fart i kroppen och jag har stor respekt för de andra i klassen, men det är klart att man vill utmana igen. Jag tycker vi har utvecklats mycket sen Boden, och känslan är positiv, är Liams analys före start.
Andra starka namn i 2WD är främst Patrik Flodin och Jonas Åkesson men även Tim Liljegren, Elliot Sjögren, Patrik Dybeck och Isak Arvidsson. Varnar även för segermaskinen i Svenska Rallycupen, Torsbys André Nygren med sin BMW.

Ont om skånska namn i startlistan men Osbys Rickie Borgström/Ola Sandberg finns där med sin blå Volvo 240 precis som Hans och Isabell Johansson med orange 240 med klubbadress Olofströms MK. I Älmhult hade mina klubbkompisar Mikael och Ebba Larsson ingen tur när deras välbyggda Volvo plötsligt inte ville fungera som tänkt. Nu är problemet åtgärdat och B-förare ”Milab” kommer till start med tror jag, samma blygsam målsättning som i Älmhult.
– Att ha minst en bil i klassen bakom oss!
”Standard” ser närmare 30 bilar till start, varav hälften även kör i ”JSM Standard”. Anders Banger leder fortsatt klassen, före SMK Hörbys-junior Karljohan Ingesson. Blekingeföraren Moltas Olofsson vann gruspremiären i Älmhult, och toppar JSM före Arvid Larspers, BMW (Bilden).

– Det har känts bra i bilen och vi har fått kvitto på att vi håller en bra nivå. Men det är en lång säsong och många snabba juniorer i klassen så vi fokuserar på att hålla oss till planen och ta en sträcka i taget, är Larspers ”game plan”.
Henrik och Ida Levin, SMK Hörby har inte fått till någon fullträff så här långt med sin turkoslackade Volvo. De värmländska vägarna lär dock passa och då är pallen inom räckhåll. Flitig i SM är klubbkompisen Ingemar Månsson/P-I Hellberg som så klart finns på plats även helgen.
*
Om Isac Reiersen/Stefan Gustavsson är det största svenskhoppet i ERC-avdelningen så är inte Mille Johnasson /Johan Grönvall långt efter inte minst efter sin seger i Junior ERC 2024.
– Det är en av årets höjdpunkter såklart att få vara tillbaka i Karlstad och köra EM. Det är alltid bra stämning och riktigt fräna vägar. En tävling som jag sätter högt upp på listan bland favoriterna, menar Mille.

– Vi spenderar en stor del av året utomlands men nu kan vi både ha familj och närmsta vänner på plats för att se vad det är vi egentligen håller på med, fyller värmländske Grönvall i.
Mille och Johan har tidigare under våren kört Rally2-bil i det italienska grusmästerskapet där de bland annat vunnit klassen U25. De har även imponerat i Junior-VM, där de delar ledningen i mästerskapet efter två deltävlingar.
– Målsättningarna i helgen vet jag inte riktigt. Jag har ingen koll på hur EM-motståndet är på grus utan vi kör på i vårat tempo, sen får det bli vad det blir, säger Mille.
Paret har många olika fokus i år förutom ERC så även Junior-WRC och så flera tävlingar i Italien. I Junior WRC har paret två andra platser medan australiensaren Gill Taylor stått som segrare både i Umeå och senast i Portugal. Trots dessa framgångar delar han och Mille ledningen mästerskapet.
– Det är så det är, sa Gill till DirtFish efter att ha säkrat sin andra raka seger.
Boven eller vad man nu kan säga, är klassens unika poängsystem med bonuspoäng för varje vunnen sträcka. Här har Mille varit överlägsen och vunnit 25 av de 40 sträckor som körts fram till nu, vilket gör att båda står på 59 poäng.

Nu tar Gill det som en man och menar att han mycket väl vet hur saker och ting fungerar.
– Vi har bevisat att vi kan vara stabila och hålla oss borta från problem medan Mille har bevisat att han kan vinna sträckor, så är det…
Hade juniorerna haft samma poängsystem som övriga i WRC, hade det varit fördel Gill med 16 poäng. I fjol syntes detta tydligt då Romet Jurgensen trots två ”DNF” ändå ledde inför finalen tack vare alla sina sträcksegrar. Medan Mille har en trots sin ungdom gedigen bakgrund med massor av tävlingar sedan debuten 2021, har Gill inte samma rutin som kommit in i sporten via talangprogrammet FIA Rally Stars. Det är också i de tävlingar som stöds av detta, som han kört mest de senaste tre åren.Senast rullade Mille men när röken lagt sig hade svensken bara två poäng mindre med sig hem än Gill, efter 13 vunna sträckor mot vinnarens sju. Nästa gång de båda möts blir i mycket utmanade Grekland innan man drar till Finland. Lite fördel Gill kan tyckas, då han bor i Jyväskylä och det var här han tog allra första juniorsegern. Men Mille verkar inte skärrad och säger till DirtFish, där finns mer att ge.
–Det är alltid någon procent kvar och jag försöker alltid köra fort med bra flyt…
*
Med tre veckor kvar till anmälan stänger (19 juni) för sommarens största ”happening” (Värmland får ursäkta) superkombon ”Midnattssolsrallyt/Slottssprinten” med idag nästan 300 anmälda totalt. Att det blir publikrusning till markerna kring Ericsbergs Slott är garanterat och som uppskattad gest går Katrineholms Kommun in med 150 000 kronor i sponsring för att möjliggöra fri entré för allmänheten under fredagen.

– Det här är en fantastisk möjlighet att bjuda våra invånare och besökare på en upplevelse utöver det vanliga. Midnattssolsrallyt är en motorhistorisk institution och att det nu kombineras med vår egen Slottssprint vid Ericsberg gör evenemanget ännu starkare. Vi är stolta över att kunna öppna upp fredagen gratis för alla, säger Johan Söderberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Katrineholm.
Samarbetet mellan KAK och Katrineholms MK med tävlingsledarna Crister Nystrand/Leif Fredriksson har fått kommunens gillande
– Vår ambition har varit att skapa något nytt och bättre för både tävlande och publik. Genom att samköra dessa två rallyklassiker optimerar vi tävlingssträckor, minskar transporterna och maximerar rallyupplevelsen, säger Crister Nystrand.
Fredagen innebär sex ”MSR-sträckor” kring Flen, Eskilstuna, Gnesta och Malmköping med avslutning vid Ericsbergs Slott. Lördagen körs med fyra sträckor för Midnattssolsrallyt samt hela Slottssprinten följt av prisutdelning och en gemensam After Rally-grillfest i Slottsparken.
– Att Katrineholm får vara värd för ett av Europas främsta historiska rallyn är en stor ära. Vi ser det som en investering i både kultur, turism och föreningsliv, säger Christer Sundqvist, kommunstyrelsens vice ordförande.