Rådis kör Petters WRC-Citroén, viktig info inför Rally Sweden, när Volvodirektör Skanse körde KAK-Rallyt och Pedro Johansson har gått bort.

Då var det alltså i rallydelen av SM-veckan i Umeå som Thomas Rådström gör comeback och detta i en WRC-Citroén utlånad av Petter Solberg. Även Peter är nu anmäld och blir i mina ögon skyhög favorit då han kommer med samma C4 WRC som han körde till en tredje plats i WRC 2011. Rådis får nöja sig med en äldre variant, en Xsara WRC men även detta en bil som fortfarande står sig mycket väl i konkurrensen. Till Värmlands Folkblad säger Petter.
– Det ska bli skitkul, det var över ett år sedan jag senast körde en WRC-bil.
Petters bil har stått i Frankrike sedan han körde den senast men är nu hemma i Värmland där den har sällskap av den Xsara som uppenbarligen är Petters egen.  Den bil som nu ska köras av Rådis berättar Petter.
Han kommer köra min Citroën Xsara WRC. Vi ska se till att ha det riktigt roligt, det verkar vara ett bra upplägg så förhoppningsvis blir det en jäkla bra tävling.
Vem de bägge ska ha i högerstolen är ännu inte klart.

*
Idag kom mejl från Magnus Säfström, Media Marshal på Shake Down som behövde hjälp att sprida info inför Rally Sweden. Magnus skriver,
Hej Tommy!!
Här kommer info från centrum av rallylandskapet Värmland.
Vi hade igår stormöte i Karlstad med ledarfunktionärer från alla sträckorna i Rally Sweden. Tyvärr också ett tryckfel i Rally Magazinet som du gärna får informera om, då vi vet att många i rally Sverige läser din blogg.
Feltrycket är att på Värmullsåsen SS 20/24, är en väg grönmarkerad för publik. Den vägen är en evakuerings väg för ambulanser. Det gäller den väg som går ifrån Hagfors och upp till sträckan och sista väg skälet, innan bilarna svänger höger mot slalombacken.
Om man tittar på kartan på sida 104 i Rally Magazinet är det den vägen som går just i H:et, i Hagfors. På den vägen kommer inga publikbilar att släppas in, då ambulansen inte kan köra ut i slalombacken, utan måste ut den vägen. Gående är dock inga problem, men en bit att gå…
Den väg som går upp till V Ullen är publikväg som det ståri Magazinet, skiljer 300 m i avfarterna från v 246 i Hagfors, men man hamnar ju på ett helt annat ställe.
Ha det bra och trevlig helg
Nu är det 2,1 minus i Munkfors och prognosen för dom kommande 10 dagarna är minus 5-10 grader.”.
Med mitt lokalsinne (inte det absolut bästa) handlar det om sista biten före mål där det stora hoppet och efterföljande tvära högerBlogglatvala (bilden) finns.

*
När jag ändå är inne på Rally Sweden, ( alla håller väl tummarna, ber böner för att vintern, kylan och snön nu kommer på allvar till Värmland?) hittade jag för en tid sedan den här fina bilden på Volvodirektören i Kristianstad Sören Skanse.BloggSkanse Kan garantera att detta är enda gången det körts en ”rödskyltad” gul Volvo 142 med länsbokstav ”L ”(Kristianstad län) i KAK-Rallyt, Svenska Rallyt eller som nu Rally Sweden. Året är 1972 och troligen premiärtävling för Skanse med den Grupp 2-trimmade Volvon. När han kom ner till Skåne från Värmland och övertog Kristianstad Automobil körde han en vit (kan ha varit väldigt ljusgrön) 142:a med en mörkgrön rand längs sidan. Men det var med den gula Volvon han blev lite av en segermaskin i Sydsverige. Trots sitt höga tempo blev det ändå detta år bara en delad sjätte plats i DM för ”Södra Regionen”, både Småland och Södra. En placering Skanse delade med Saabåkaren Östen Andersson från Eslöv som nu åter är aktuell för Rally Sweden Historic där han för övrigt slutade 41:a  när han körde senast 1972 med samma bil som han ska köra i år. Hörbyföraren Ulf Larson fick även han ihop med samma poäng som Skanse/Andersson. Vann DM det här året gjorde Saabsuveränen från Blekinge Kaj Jönsson med ännu mer kände Gert Blomquist som tvåa.

*
Något som kunde slutat riktigt illa för ”Volvodirektören” som han ofta kallades i rallyskogen var i Hässleholms föregångare till Snapphanerallyt, ”Snapphanenatta” i slutet av augusti samma år som starten i Värmland. Skanse var favorittippad ihop med ”Östens svåger” Mats Bengtsson Volvo 142 och Kaj Jönsson, Saab V4. Men redan på sträcka två ute på Hovdalafältet gick det allt för fort för Skanse med kartläsaren Anders Johansson.BloggSkanse2 I full kanon gick Volvon med fullt uppställ ut på en bro med träräcke vilket trängde in precis bakom förarstolen och sedan ut i höjd med höger baklykta. Dubbelpunkteringen var dock det som gjorde att man fick kasta in handduken och lämna fältet fritt för Kaj Jönsson.

*

Något som inte har ett dugg med detta att göra är att Motorbloggaren slutade tvåa i B-förare Grupp 1 med den gröna Saaben. Före i resultatlistan var bara ”Fastighetskungen” i Kristianstad Claes Dahlqvist med den betydligt vassare Ford Escort Mexicon.  För att kunna hoppa vidare, så blev min klubbkompis Karl-Gustav Philip fyra i samma klass efter ett ”sidlägg” på sista sträckan som även den gick på Hovdala. Samme Philip är kompis med Jan Bonving som numera finns i Nässjö och som meddelar den sorgliga nyheten att välkände Saabprofilen Roger Johanssons bror Pedro gått bort, Jan skriver, ” Ber att tillönska dig ett fortsatt gott 2014. Jag har ett meddelande om en vän som gått ur tiden. Han var välkänd inom SAAB:s tävlingsavdelnings kunder + all kraft han lagt på sin brors och brorsons tävlande. Dessutom kan man beundra bröderna för att ALLTID hållit ihop med tävlingsbil och egna verkstäder. Här på Höglandet har vi fått snö nu igen. Vi hoppas det blir tjäle och sedan snö till Svenska om en månad. Vad händer om det inte blir hårt och snö med rallyt?

Ha en skön helg.

Många hälsningar Jan Bonving”.”

Minns helt klart Pedro som alltid var med när Roger JohanssonBloggPedro ( Pedro t.v och Roger t.h) gästade TV-Svängen och andra tävlingar här nere. Pedro skulle fyllt sjuttio år den 29 januari och så klart väldigt tråkigt när stora profiler försvinner!

*
Nu börjar det sippra ut lite om Skånska bilbygge för nya Grupp F. I Vinslöv bygger Nicke Larsson på en f.d VOC:are, en ”riktig” Volvo alltså en 240. Simrishamnsåkaren Emil Olin väljer däremot den modernare 940:an för attacken på Grupp F-segrar. Här handlar det så klart om RWD medan f.d Subaruföraren Jens Persson, Hässleholms MK enligt uppgift redan fått i bur och nylack på en S70, den enda mig veterligen än så länge. Någon som vet mer?

*
I Vinslöv pågår även ett intressant Grupp E-bygge, ”Golfaren” Jesper Larsson, Kristianstads MK och pappa Jocke har satt tänderna i en i Grupp E, udda Toyota CorollaBloggJocke (bilden från flitiga bloggaren Pia). Två frågor har jag, vad gör den gröna stötfångaren på bilden, inte kan det väl vara så illa att det är ett färgprov inför kommande lackering?BloggJesper Nästa fråga ska texten från handskfacksluckan i Golfen följa med över till nybygget?

*

Om några timmar är det dags för ”shake down” inför rallysäsongen 2014 och detta på SMK HörbysÅrsfest 2013”. Visst är det lite märkligt med 2013 års fest den 11 januari 2014? Detta är dock något som Mr President Lars Servin får svara på och inte någon av oss andra en bra bit över hundra ”vanliga gäster”…

 

2 svar på “Rådis kör Petters WRC-Citroén, viktig info inför Rally Sweden, när Volvodirektör Skanse körde KAK-Rallyt och Pedro Johansson har gått bort.

  1. Hej Tommy
    Lokal kännedomen är inte den bästa, så sant som det sagts, man kan inte veta allt!?!?
    Det är vägen som kommer in på sträckan 3 km före mål, har inte med slalombacken och det stora hoppet att göra.
    Tack för hjälpen, att sprida informationen!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *