R5-Polo eller (?), PG ersätter Ekström (?), Grahn vinner i Tingsryd (?) och ”bara” 34 till DM2.
Nu är jag säkert sent ute men detta är för mig första gången jag ser det som ska bli nya Volkswagen Polo R5 och som om allt fungerar ska begår premiär den 1 juni 2018. Men efter en närmare koll på bilden ser det mer ut som att det är Raimund Baumschlagers vagnpark, allts en R5-Skoda och så den Polo WRC 2016 som han körde i österrikiska mästerkapet. Nu är min spanska (eller kanske är det på italienska som jag läser detta???) inte den allra bästa men tror mig förstå att homologeringen ska vara klar till den utsatta datumen.
Vidare kan man läsa att VW naturligt har sneglat mycket på koncernkollegan Skoda och det är väl ingen större överdrift att påstå att Fabia R5 är den för tillfället mest segerrika bilen. Testerna görs av f.d tyske stjärna Dieter Depping och så även Marcus Grönholm som även gjorde mycket test med saligen avsomnade Polo R WRC 2017. Men det skrivs även att Andreas Mikkelsen har fått förfrågan från Volkswagen Motorsports-bossen Sven Smeets om att delta i utvecklingen av R5 Polo.
På Twitter hittar jag så ytterligare bränsle på R5 Polo-elden och där visas en bild på något som ska vara en prototyp. Enligt avsändaren ska den vara ”great & ready to throw dust on the roads of Harju Rally”. Hur som helst är det kul att där händer så mycket med R5-klassen, Proton har visat sin nya Iriz och Opel är på gång med en Holzer Corsa R5. Har sagt det tidigare, tror faktiskt att WRC hade blivit mycket intressantare, dessutom billigare och kanske till och med lite säkrare med enbart R5-bilar. Idag får jag ihop åtta tillverkare som redan har eller är på gång med R5-bilar, alltså hundra procent fler än i WRC…
*
I dag avslöjar Värmlands Folkblad att PG Andersson kan bli den som ersätter Mattias Ekström i Höljes World RX om Mattias inte lyckas blidka Audi-bossarna och istället får stå över DTM.
– Jag har testat bilen. Mer vet jag inte, säger PG till Johan Hedlund på VF
Mattias nu sexa i DTM där Lucas Auer leder medan han i World RX leder på tre poäng före Johan Kristoffersson.
PG är mycket hemlighetsfull när han snackar med VF-Hedlund och avslöjar enbart
– Det jag kan säga är att jag har testat bilen lite hastigt och lustigt, sen får ni dra era egna slutsatser. Jag vet ingenting mer än så, för ingen vet om Mattias ska köra eller inte, säger han.
*
Lovade igår en närmare titt på South Swedish Rally med start på fredag men detta får av tidsbrist anstå till i morgon torsdag då det även blir tips för både SM och SSRC som kör på lördagen med ”Sydrallyt”.
Istället går jag rätt på ”Nordens roligaste asfaltsprint” som körs redan i morgon, Tingsryd Rallysprint. För mig är det helt obegripligt att Ryds MK inte sprängt ”hundravallen” och bara fått 69 asfaltssugna förare till start. Vad detta beror på är jättesvårt att förstå och jag förstår om arrangören är lite besvikna på intresset.
Första start från Nelson Garden Arena (samma ställe som Tingsryds duktiga hockeylag spelar sina hemmamatcher på) är klockan 12.30. Då väntar tre heat vilket ger sammanlagt 22,5 kilometer kanonkul asfaltåka. Riktigt lika kul som det var i fjor blir det ju tyvärr inte, tänker på när jag, Stefan och Silver-VOC:en hamnade i planteringen, detta då arbete lägger hinder i vägen. Men där finns så många andra och dessutom mycket duktigare förare att kolla på och som storfavorit måste man nog räkna Joachim Grahn/Rickard Nilsson med R5-Fiestan. Vill dock varna för att den knixiga sträckan på Industriområdet kanske blir för svårkört med en 4WD-bil?
En som alltid trivs i Tingsryd är Rolf Grybb, Hässleholm och jag blir inte ett dugg förvånad om det blir Opel i topp i morgon. Men där finns utmanare och jag tänker då närmast på mina klubbkompisar Robin Svensson/Sandra Wybrands med den vassa Super 1600 ”Peggan”. Förra helgen strulade det på Sturup men samboparet hann åtminstone med att vara snabbast i en körning innan man åkte hem för att ägna sig åt andra aktiviteter(?)…
Måste även nämna Svedalas Mats Lundahl, SMK Hörbys Tommy Andersson och Joachim Kristiansson för att inte glömma numera sporadiskt tävlande nyinflyttade blekingen Ebbe Nilsson med Hässleholms MK som klubbadress. Eller varför inte den lilla knallen på Sturup, Jonas Olsson i sin ex. Ebbe Nilsson kit-car Puma.
*
Ungefär som ett Tingsryd fast i dubbel skala så körs det i helgen Formel 2 på Monacos gator och redan i morgon börjar träningen för skåningen Gustav Malja. Racen körs sedan med ett på fredag och det avslutande på lördag.
– Monaco är en av de stora höjdpunkterna på säsongen, menar Malja.
– Det är en stor utmaning och det finns absolut noll utrymme för misstag. En fantastisk tävling på alla plan, både på och utanför banan.
Tävlingen är deltävling tre och Malja kommer dit med självförtroende efter i Barcelona för två veckor sedan.
– Jag har kört i Monaco ett par gånger nu, fortsätter Malja.
– Det har inte varit min bästa bana rent historiskt, men det är ett ställe som kräver erfarenhet och det känner jag att jag har skaffat mig nu. Vi hade en bra helg senast i Barcelona och mitt mål är att ta poäng i båda racen igen i Monaco.
*
På lördag är det dags för andra deltävlingen i Danska Mästerskapet med Rally Juelsminde och även här var det knackigt med intresset. Ska man jämföra med SSR så är det exakt hälften så många som åker DM2 vilket måste vara en besvikelse. På slutet anslöt sig Joachim Grahn som tar Tingsryd Rallysprint som lite uppvärmning. På Jylland är det dock Michael Kjellgren som sköter notläsandet.