Pulsen stiger inför World RX i Höljes, 70 bilar i NM:s barmarkspremiär, Rally Hedemarken ställs in, publikfritt(?) Rally Turkey, pallen direkt för ”The Bäckmans” och när en Opel likställdes med hink…
Pulsen börjar onekligen höjas inför World RX-premiären på Höljes och så klart är det uppgörelsen mellan Johan Kristoffersson och Timmy Hansen som är den allra största pulshöjaren. När så Mattias Ekström kom in i elfte timmen vid sidan av Robin Larsson börjar pulsen banka ytterligare. Lägger man så till Anton Marklund som absolut inte kan räknas bort, är pulsen nära dubbelslag. Att målsättningen är solkar för Kristoffersson hymlar han inte med.
– Målet är ett tredje guld. Vi har allt som behövs för att vara med och fightas om titeln!
Man har nästan redan glömt att senast Johan körde i World RX var 2018 och då med historiska segerraden elva av tolv möjliga. Den nya satsningen med Volkswagen Dealer Team BAUHAUS har också Johan som ende förare en skillnad mot 2018 då Petter Solberg fanns vid hans sida.
– Då var vi två chaufförer som kunde prata ihop oss och hjälpas åt. Det blir en utmaning att vara själv.
Den viktigaste biten är ändå att han får ratta en bil av samma sort som tog honom till mästartitlarna, Volkswagen Motorsports Polo R Supercar. Årets VM-bil fick han sätta sig i för första gången under förra veckans tvådagarstest i Strängnäs.
– Det dröjde inte många varv förrän jag hade hittat tillbaka till känslan igen. Vi hade två väldigt bra dagar, helt utan driftstörningar.
Han lyckades dessutom hitta mer ”speed” i Polon och känner sig nu beredd att möta resten av gänget.
– Jag vet att det blir tufft. Det är många konkurrenter och det är en annan förare som har nummer 1 nu, påpekar Johan och syftar på regerande världsmästaren Timmy Hansen.
När nu VM äntligen rullar igång så är det förstås under speciella förutsättningar med corona-test, munskydd och publikfria tävlingar. Säsongen körs dessutom komprimerat med dubbeltävlingar de två första helgerna, i Sverige och Finland.
– Det blir hektiskt med två tävlingar på två dagar. Det gäller att vara noggrann med förberedelserna och extra varsam med grejerna, säger Kristoffersson.
Teamchefen Tommy Kristoffersson är också positiv.
– Äntligen får vi sjösätta det projekt vi har jobbat så hårt för och som har gjorts möjligt tack vare vårt långa samarbete med Volkswagen och BAUHAUS!
I andra ringhörnan står då Timmy Hansen supertaggad att försvara sitt guld i helgen. Han analyserar läget med.
– Kan vi vara snabba i Höljes kan vi vara snabba överallt!
Timmy utvecklar.
– Jag vill fortsätta detta år där vi slutade ifjol min bästa säsong. Men jag fortfarande mer att ge och det finns mer i mig som jag vill ge den här sporten.
Viktigast enligt Timmy är ”stay out of trouble” och att köra klokt inte bara i Höljes utan även i de nästa två tävlingarna. Han är också stolt över att ha fått #1 på sin Peugeot Supercar.
– En trevlig påminnelse om vad vi lyckades med ifjol, en resa jag aldrig kommer att glömma!
Klart också att det blir tv-sändning på Sportkanalen från Höljes 15-17 både lördag och söndag.
*
På lördag är det barmarkspremiär för norska mästerskapet med hårda Corona-restriktioner från ”Helsedirektoratet” för de styvt 70 deltagarna i ”Grimstad Sommer Rally”. Bland annat måste alla lämna in en hälsodeklaration för att få lov att starta förklarar arrangören KNA Aust-Agder. I Norge råder ”200-gräns” och det gäller då alla på samma arrangemang och för tillfället är man upp i 190 då inkluderat tävlande, mekaniker och funktionärer. Segerstriden lär stå mellan Anders Grøndal/Marius Fuglerud och Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen såvida inte Stavanger-föraren Trond Sveinsvoll och Jørgen Nordhagen får till en en fullträff med nya C3 R5. I 2WD-klassen sätter jag en slant på Steve Røkland/Jørgen Eriksen, Peugeot och som outsider, Ole Jr Nore/Veronica Engan i Opel Adam.
*
Om det nu blir rally på lördag så lyckades inte arrangören för grustävlingen Rally Hedemarken som ställs in. Planerad datum för den nästa sista deltävlingen i NM var den 19 september. Anledningen är att man inte anser sig klara 200-gränsen men är även i huvudsak baserad på att man inte vill tumma på säkerheten för såväl deltagare som funktionärer och öka på smittrisken.
–Beslutningen med å avlyse det tradisjonsrike arrangementet er en tung avgjørelse og ta, sier løpsleder Børger Brænd.
– Men det var bred enighet både i arrangørkomite og styret om at dette var den riktige avgjørelsen å ta!
*
Ser även ut som att WRC Rallye Turkey blir utan publik enligt rallyts hemsida. Därmed blir man först att köra enligt ”Snapphanerally-modell” och kanske det är detta som blir den bistra verkligheten för resten av rallysäsongen även internationellt.
*
Oväntat trögt intresse för Rally Österlens helt nya tävling, ”Minnesbergs-Sprinten” och i dag när anmälningstiden egentligen gick ut är man 29 anmälda. Med tanke på detta har tiden förlängts och nu är det söndagen den 23 augusti som är sista dagen om man vill köra upp backen bakom Minnesbergs Tegelbruk den 29 augusti.
*
När Andreas och Jessica Bäckman anlitades som gästförare av det tyska Hyundai-teamet för premiären av ADAC TCR Germany var det Andreas som lyckades bäst.
– Det var kul att direkt få kliva upp på pallen redan i första tävlingen för året, menade Andreas.
Detta var ”The Bäckmans” första tävling för året och nästan 10 månader sedan de senast tävlade. Helgen började lovande med bra kvalfart från båda syskonen under fredagen, där Andreas kvalade in som 4:a och Jessica som 7:a till Race 1. I Race 1 på lördagen hade Andreas ett stabilt race och slutade på en 2:a plats efter 2019 års världsmästare Norbert Michelisz, som även han gästade det tyska TCR-mästerskapet under helgen. Jessica hade mer oflyt under Race 1 då hon blev involverad i en krasch redan direkt i starten och tvingades bryta redan på första varvet. I Race 2 drabbades Andreas av ”Drive through”för tjuvstart och slutade på 10:e plats. Jessica hade mer flyt i Race 2 med en bättre start och körde upp sig till 6:e plats, bland annat efter en spektakulär omkörning.
– Min helg var mycket upp och ner. Jag hade bra fart både i kval och race, men hade en del oflyt både under kvalet och första racet. Men farten finns där så vi laddar vidare mot nästa helg, konstaterade Jessica.
*
Kan fortfarande minnas besvikelsen när Opel presenterade ”helt nya Opel Ascona” på hösten 1981. Borta var det bakhjulsdrivna rallyämnet där Ascona 400 var ”top dog” och nu visade man istället upp en helt utslätad familj bil, dessutom med drivning i fel ända. Kvar fanns Opel Manta i programmet för alla som menar att riktiga bilar har bakhjulsdrift och som valt de sportiga versionerna före mer gubbstämplade Opel Rekord. Även om jag inte hittat till Opel 1981 utan var stadigt förankrad i Saab-träsket ,så led jag med mina Opel-kompisar där omdömena inte var nådiga.
– Fy f-n vilken dj-la hink man försöker lura på oss, aldrig att jag köper en sådan, minns jag att en kompis som via ett antal Rallye Kadett nu körde Ascona B.
Men allt detta var som bortblåst när jag häromdagen stötte på just en sådan ”dj-la hink” eller en Opel Ascona C som är den officiella benämningen. Inte nog med att den hade de suveränt fula plastkapslarna kvar, utan var även begåvad med en obestämbar beige kulör. För 30-35 år sedan var detta definitivt en bil som ingen normalt bilintresserad skulle ägna en enda blick åt. Men på den här parkeringen stal den all uppmärksamhet och BMW:n med sin vulgära kaross vid sidan om, försvann helt och hållet. Tänk att jag en dag skulle ägna både tid och intresse åt en beige Ascona C och av detta lär jag mig, ”man ska aldrig säga aldrig”…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se