Publik fick underkänt i Monte, ingen P4-radio från Umeå, inte mycket el i WRC, Greensmith/Andersson värmer upp i Numedalsrally, mycket rally i Västerbotten, Lima lockar, MAS-cupen har det tyngre och Ilka Minor tyngsta namn i helgens ”NM-runde”!
WRC-premiären Rallye Monte Carlo kan nog inte betecknas som något anat än succé och farhågorna att de nya hybrid-bilarna inte skulle ge förväntad underhållning, de kom absolut på skam. Dessutom spänning in i mål med Loeb och Ogier i huvudrollen plus oväntat bra väder och där den vanliga ”rysk roulette-känslan” uteblev. Men allt var inte succé, till exempel lämnade viss publiks uppträdande mycket att önska enligt DirtFishs kritiska artikel. Till exempel lyfts fram när Craig Breen kom mot mål på sträckan Val-de-Chalvagne / Entrevaux 2 fick han se en syn som ingen rallyåkare vill få. I vägkanten stod en ”fotograf” och fibblade med kamerastativ på ett snabbt parti och ganska exakt där M-Sport-åkaren tänkt placera sina hjul.
– Här tappades två-tre sekunder då jag blev tvungen att släppa av, förklarade Breen vid målet och som gjorde tummen upp som ironiskt ”tack för detta” till idioten.
Nu var Breen inte ensam om att bli störd av ”rallyfans” även Ott Tänak, Takomoto Katsuta och Kalle Rovanperä råkade ut för djärva åskådare. Något som förvånar mig efter några år som frekvent Monte-besökare, är hur killen lyckades komma så nära vägen? Sträckorna kantas normalt av hårdhänta, icke förhandlingsbara funktionärer plus det ännu tuffare ”Gendarmeriet”. Att lyckas smita förbi alla dessa gula västar tyder inte bara på extrem dumhet utan även ”kreativt tänk”. Tyvärr en väldigt dålig kombination hos rallyåskådare. DirtFish varnar också för att sådant här kan äventyra framtida WRC-status. Som exempel nämns Rally Poland där åskådarnas uppträdanden gjorde att WRC lämnade landet efter 2017…
*
Ett av Rally Swedens absolut bästa inslag för åskådare både på plats och hemma vid datorn, har varit P4 Värmlands ”Rally Radio”. Ibland kunniga men alltid entusiastiska reportrar, har parats ihop med rallyprofiler som förmedlat aktuella rapporter vid sträckmålen. Att man dessutom varje år gjort egen rallylåt är lite av bonus och där min favorit är ”Vroom, vroom i Värmlandskogen”, byggd på ”Hum hum Humlegården”, är bara en så dj-la bra låt. I Umeå verkar det dock inte bli radiosändning genom P4 Västerbotten och än mindre någon rallylåt. Istället för heltäckande sändningar under alla rallyts dagar, kommer lokalkanalen enbart sända resultatrapporter i samband med ordinarie nyhet/sportsändningar uppger källor i Umeå. Med andra ord får vårt VM-rally sämre radiotäckning än både SM och många mindre tävlingar, där då utmärkta Rallylive svarar för det som P4 Värmland gjorde ”in the good old days”!
*
”Mycket skrik för lite ull, sa gumman när hon klippte grisen” och lite av detta stämmer med nya hybridbilarna och deras påstådda miljöeffekt. I Monte Carlo kördes bilarna på ren eldrift någon kilometer totalt och i Umeå lär det bli ännu kortare. Insatta i saken har räknat ut att under 710 meter tvingas Rally1-bilarna att glida fram ljudlöst eller 0,07 procent av bansträckningen. Enbart till, inom och från serviceområdet gäller el-drift…
*
Med bara två tidigare starter i Rally Sweden och då med R5-Fiesta är rally på snö och is tämligen oskrivet kort för Gus Greensmith. Kartläsare Jonas Andersson har betydligt mer rutin från detta underlag vilket självklart blir till stor hjälp när paret ska bättre på poängskörden (10 poäng) från femte platsen i Monte.Foto: Crown Oil
Som ett led i förberedelserna ska paret ihop med andra M-Sport Ford köra norska ”Numedalsrally” helgen före Umeå. Något start med Puma Rally1 blir det inte utan istället någon av M-Sports andra produkter. Många hävdar att det blir med Rally3-Fiesta, då ett antal sådana finns på plats i Norge för att ge juniorerna en sista testchans inför sin premiär helgen efter, vi får se om ”experterna” har rätt i detta…
I Numedalsrally får Greensmith möjlighet att mäta sina krafter med bland annat Skoda-duon Eyvind Brynildsen och Marius Aasen.
*
Att de närmaste dagarna är en intensiva för rallyfolket kring Umeå är absolut ingen överdrift. I morgon kör Vännäs MK som axlar en tung roll i VM-tävlingen, sin egen ”Vännäs-Plåt Rallyt” med knappt 40 startande. Två veckor senare är det Umeå AK:s tur att värma upp funktionärerna med ”Hörneforsrundan” så visst är det en intensiv period i Västerbotten.
*
LBC-Ruschen i Lima fortsätter att locka deltagare och med en hel vecka kvar tills anmälan stänger, är nu antalet anmälda 157. Kul att även en vinterovan skåning som SMK Hörbys Ingemar Månsson/Per-Ivar Hellberg åker hela vägen från Landskrona. Enligt uppgift lär detta också vara ett led i Grupp F-förarens 60-års firande.
*
Att Lima närmar sig maxantalet deltagare (200 bilar) är inget som förvånar om man tittar bakåt i historien där det alltid varit lite av ”lapp på luckan”. Mer förvånade är att nya premiären i MAS Rallycup ”Gällö Skog Rallyt” den 5 februari idag inte har fler än 32 anmälda och där anmälan stänger på söndag. Förvånade då flera kända rallynamn sagt sig ha ”Mascupen” som en av säsongens landningsplatser. Deras upplägg med rek och därmed möjlighet att göra egna noter är det som skulle väga över som fördel gentemot SM, SRC, Supercupen, SSRC med flera.
En som dock står till sitt ord är Lars Stugemo/Kalle Lexe som tidigt pekade ut cupen som en serie man tänkte lägga krut på.
*
I helgens deltävling för Norska Mästerskapet, ”Rally Hadeland” finns styvt 90 anmälda. Hela norska elitgänget förutom Mads Østberg är anmälda och vad gäller Mads (WRC2-tvåa 2021) är det fortsatt väldigt tyst kring hans och Patrik Barths planer för 2022. Det som sticker ut i Hadeland mot andra år, är avsaknaden av svenska flaggor i anmälningslistan. Däremot finns en tysk flagga tillhörande Olli Walter och nu måste arrangören be 22-årige Olli om ursäkt för han är faktiskt österrikare. Vid sin sida har han om Torstein Eriksen ursäktar, rallyts absolut mest meriterade kartläsare vid sin sida. Totalt över 300 rallystarter varav nästan hälften i WRC gör Klagenfurth-boende Ilka Minor lite överkvalificerad för en ”NM-runde”. Många rally ihop med norska förare som Henning Solberg och Eyvind Brynildsen gör henne väl hemmastad i landet. Foto: Tommy Svensson
Ändå är det åren med ryske ”Kamaikaze-piloten” WRC-åkande Evgeny Novikov som vi minns den 47-årige österrikiskan allra bäst.
*
Trevlig om än blåsig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.