Privatteamen vill ha mer makt i WRC, fortsatt osäkert om BRC-premiär, Slottssprinten ställer in utan att leta kryphål, RU förtydligar och kanske SM till Åsum?

Fortsatt är det väldigt ovisst hur många tävlingar som kan komma att köras av WRC 2020. Realistiskt är mellan fyra och sju enligt WRC-promotorn Oliver Ciesla och för att kunna avsluta året med en värdig mästare krävs minst fyra tävlingar till förutom de tre redan genomförda. Med sex tävlingar kvar förutom de som kan tänkas flytta från våren borde detta kunna gå. Näst överst på agendan för FIA och WRC är att få ner kostnaderna men allra överst är så klart att få igång tävlandet igen efter Corona. Över detta styr inte ens Jean Todt & Co däremot har man större möjligheter att påverka kostnaderna. Men oftast är det ”The big three” alltså Toyota, Hyundai och M-Sport som sitter på andra sidan bordet när FIA och Rally Director Yves Matton  behandlar dessa frågor.  Ett förhållande som inte privatteamen i WRC3 och även J-WRC imponeras av, istället känner dom sig ofta överkörda när det kommer till såväl ekonomi som regelförändringar. Ganska naturligt då ingen utom WRC-teamen ingår i kommissionen som står för de tunga besluten.

Foto: Tommy Svensson

Nu väntar alla på att få i gång VM-cirkusen igen och för FIA är målet att så många tävlingar som möjligt ska genomföras. En åsikt som delas av alla men menar ansvarige hos ”Saintéloc Racing” Vincent Ducher, ingen frågar hur privatteamen ser på saken. Till DirtFish säger han.

Vi är alla i samma båt och behöver varandra. Det får inte glömmas bort att i slutändan är det ändå föraren och dennes sponsorer som betalar, inte FIA, promotorn eller rallyarrangören.

Föga förvånade så försvarar Matton systemet och förklarar hur hårt det jobbas för att få igång WRC igen. Till DirtFish säger han också.

Naturligtvis skulle jag vilja kommunicera mer med alla men det är svårt när det inte finns någon säker information att delge.

Han menar också att WRC3-teamen självklart kommer få göra sina röster hörda när det väl blir dags för viruset att klinga av.

När vi inte vet hur många tävlingar som kommer att köras är det inte så lätt och jag är ledsen över att inte kunna ge mer information än så här.

Vad gäller kostnaderna så hoppas Sanitéloc-basen att man inte enbart ser att dessa behöver sänkas hos dom tre stora, utan även hos de mindre aktörerna. Duchner ställer också frågan.

– Kan motorsport på VM-nivå överleva utan privata team?

Något svar väntar han inte på då detta är ett självklart nej, istället har han egna förslag på att sänka kostnaderna.

– Lägre anmälningsavgifter, kortare tävlingar men även begränsa antalet mekaniker för varje bil. Får vi sedan köra på vanlig bensin med färre däck så kan kostnaderna sänkas med uppemot 40 procent mot idag.

Foto: Tommy Svensson

Han rankar även åtgärderna och där det första är att korta ner tävlingarna, både i antalet SS-mil och dagar. Kritiken avslutas med tänkvärda ord.

Budgeten bör utformas av tävlande och ekonomer och inte ingenjörer. Om man istället lyssnar på dom, så har vi snart en serie med Formel 1-utgifter!

Har vi inte hört detta förut, att det är ingenjörerna som styr och hela tiden ser nya möjligheter med nya utvecklingsområden för rallybilen. Kan tyckas vara positivt med utveckling, men som alltid har medaljen en baksida samtidigt ökar kostnaderna. Även  Tommi Mäkinen punkterar FIA:s förhoppning att nya hybridreglementet 2022 skulle bli en broms för kostnadsstegringen i WRC. I Paris dröms om en ”Rally1-bil” som ska landa på runt 500 000 euro att jämföra med dagens prislapp som är 300 000 euro högre. Mäkinen tror inte alls på detta scenario då ny teknik nästan alltid automatiskt medför högre kostnader. Både hybridteknik och batteri kommer att göra bilarna dyrare än dagens menar Toyota-chefen.

*

Över till alltid lika trista ”Dagens inställda arrangemang”. I går nämnde jag att ”Klappjakten” flyttades till 2021 och var då samtidigt lite svävande huruvida premiären av Bilsport Rallycup, ”Semesterturen” skulle köras eller inte. Tog inte lång stund förrän bättre pålästa informerade mig om att Södra Sunnerbo ställt in för länge sedan. Därmed är det Trelleborgs MK i det här läget som har glädjen att hantera premiären med ”Rally Anderslöv” den 25 juli, men hundra procent säkert att det blir så verkar det inte vara. Häromdagen snackade jag med ”Mr Trelleborg” Lasse Mattsson och han hade då inget mer att säga än att läget är högst osäkert för rally på Söderslätt i juli. Än har man dock inte gett upp hoppet.

*

Detta har däremot Katrineholms MK gjort som igår meddelade att deras framgångsrika koncept ”Slottssprinten” kring Ericsbergs Slott den 10-11 juli ställs in. Någon möjlighet att flytta till ny datum såg inte heller KMK och tävlingsledare Crister Nystrand.

Möjligen kan det bli en träningssträcka eller minitävling den 11 juli om större förändringar kommer från myndigheter och förbund, som öppnar för någon typ av verksamhet med mer än 50 personer, berättar Nystrand.

Beslut om detta kommer efter myndigheternas utlovade ställningstagande i början av juni.

Nystrand trycker också på något som jag och många andra tycker är väldigt viktigt i dessa tider.

Vi kommer inte att leta efter kryphål eller egna tolkningar för att få till ett event, det är situationens allvar allt för viktigt för då det med all sannolikhet kommer att vara fortsatt smittspridning och hård belastning på landets sjukvård även under sommaren!

Till 2021 hoppas nu KMK att komma tillbaka med den populära tävlingen/eventet. Lite positivt i allt mörker är att allt då kan överflyttas.

*

I detta sammanhang kan det kännas naturligt att hjälpa Rallyutskottet med sitt förtydligande vad som gäller angående träning och vilka möjligheter där finns med hänsyn till FHM och SBF:s regelverk. För ”vitskyltade” bilar gäller vanliga trafikregler medan det för bilar med orange skyltar är lite annorlunda meddelar RU.

Foto: Tommy Svensson

Då gäller följande: 

1. Man hyr en bana med banlicens (antingen som privatperson, klubb eller företag) och så kör man fritt. Inga försäkringar gäller men man får köra med orange skyltar också.2. Man åker på en officiell träning arrangerad av en motorklubb på en motorbana. Då måste man ha en giltig licens och någon form av besiktning. SBF försäkringar gäller för tävlande/funktionärer/tredje part.
3. Man hyr in sig på ett industriområde (förslagsvis inhägnad grusgrop eller annat) vilket gör att länsstyrelsen inte blir inblandad (inhägnat område) och polisen kan ge tillstånd om man har en lämplig begränsning i antal. Kräver tillstånd från distriktet och en ansvarig ledare. Giltig licens krävs och försäkringar gäller för tävlande/funktionärer/tredje part.
4. Man hyr en väg. Då krävs tillstånd från Länsstyrelsen och de har 4 månaders handläggningstid. Om det finns tillstånd inlämnat på en tävling kan man nog förhandla med Länsstyrelsen om man får omvandla någon sträcka ur tävlingen till träning i stället. Kräver tillstånd från distriktet också. Giltig licens, försäkringar gäller. 

Det kan hända att jag söker på fel ställe men jag har inte någonstans hittat vad som gäller för att kunna köra tävling istället för träning i ”Coronatid”, finns kanske inga…  

*

Inte bara rally som ställs in, för några dagar sedan kom även besked att Rasbo inte kör SM i karting i augusti som tänkt. I samband med detta meddelade Kartingutskottet att man välkomnade en ny arrangör som ville ta över stafettpinnen senare i höst. Fick då en påstötning att detta vore en perfekt uppgift för Kristianstad Kartingklubb vars kommande EM-tävling i juli just nu befinner sig i verklig riskzon för att inte bli av. Redan inställt är ”förfesten”  ”Champions of the future” som skulle ha körts två veckor tidigare. Besked om EM-tävlingen har FIA lovat lämna i början av nästa månad.

Foto: Tommy Svensson

Då har klubben trots allt bättre förutsättning med  traditionsenliga ”Grande Finale” den 10-11 oktober ute på Åsum Ring. Här menar min källa, vore det perfekt att samköra med SM och säger.

Vid ett normalt SM så inleds detta av en veckas fri träning. Fimpa den och kör en eller två klasser per dag istället – det borde väl kunna funka? Det blir ju lika för alla. 

Alltså ungefär samma upplägg som för två veckor sedan och som då fungerade bra, så varför inte… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *