Poulsen vann DM4, Oliver S. tog två titlar i helgen, full pott i SSRC-tipset, EMK-Kannan blev en fullträff trots finsk seger i Finnkampen, tragedi på Spa och Timmy H. vann före Marklund i Loheac.

Börjar med att be om ursäkt för en bildfattig blogg då där är någon form av ”teknisk uheld” som gör att jag inte kan lägga in nya bilder. Av ren artighet börjar annarsMotorbloggen i Danmark och DM4, Suzuki Rally Sorø där Kristian Poulsen och Ole R Frederiksen tog en komfortabel seger. Med sin Skoda R5 dominerade man helt och vann åtta av de nio  sträckorna, på den allra sista var Ib  Kragh/Ditte Kammersgaard 1,8 sekunder snabbare. Med detta blev även Skoda-åkande Kragh tvåa drygt halvminuten efter vinaren. I fredags testade Roland Poulsen/Freddy Pedersen sin nya Skoda Fabia EvoSturup Raceway för allra första gången och dagen efter var det skarpt läge. Premiären gav en tredje plats och detta 47 sekunder efter broder Kristian.

Säkerligen en ”skuffelse” för Suzuki Danmark att Anders Lysen/John Madsen inte lyckades vinna ”sitt eget rally” med nya Suzuki Swift R+. Nu blev man fyra knappa minuten efter vinnaren. Dock en bra placering då den spanskbyggda Suzukin inte är riktigt lika kompetent som en R5-bil. Inte heller lyckades Suzuki bli bästa 2WD-bil som istället gick till Kim Boisen/Louise Christiansen i deras BMW M1. Femma totalt  och över två minuter efter vinnaren. Stort hopp i 2WD stod till Suzukis egen Kenneth Madsen/Mette Felthaus som och var snabbast i klassen fram till sträcka sex men sedan brast en ”traekaksel” (drivaxel) och Kenneth fick ge upp.  Johannes Fraas är välkänd i de sydsvenska tävlingar med sin pippigula och mycket potenta Volvo 940. Men på hemmaplan gick det den här gången inte så bra vilket tydligt syntes i fronten på Volvon. Att Johannes hade ”Nedlagt chikane” kunde han omöjligt förneka…

*

Oliver Solberg och Aaron Johnston gjorde ingen besviken i Lettiska Mästerskapets, Lõuna-Eesti Ralli. Oliver vann både R5-klassen och även mästerskapet totalt och faktum är att han har 100 procentig segerutdelning med R5-Polon. Han vann även Baltiska Mästerskapet och nu återstår endast att även säkra Estländska Mästerskapet som ännu inte är färdigkört. På de elva sträckorna kring Võru var ”värmlänningen” nästan helt omutlig. Den ende som förmådde bjuda motstånd var estländaren Georg Gross med en över hundra hästkrafter starkare WRC-Fiesta av senaste specifikation. Oliver tog ändå sex sträckvinster och i mål skilde futtiga 3,9 sekunder.

Jag vill alltid vinna men den här gången måste jag vara realist. Fast utan min snurrning så kanske det sett annorlunda ut, menade en ändå helnöjd Oliver.

*

pott blev det för mig i SSRC-tipset till Skilling 500 och då i 4WD-klassen. Satte alla fem rätt i torsdags då jag tippade så här:

1. Mattis Olsson Ford

2. Robin Adolfsson Mitsubishi 

3. Ingvar Andersson Subaru

4. Åke Kjellgren Mitsubishi

5. Sune Larsson Mitsubishi

Gick sämre i 2WD där jag hade tre namn rätt i topp-fem men tyvärr ingen på rätt placering. Vann gjorde Per ”Soda” Eriksson före sin Volvo 940-konkurrent/kompis Thomas Grönberg medan min vinnare Victor Karlsson ”bara” blev trea.

-Tävlingen inleddes lite oroväckande med en bil som gick orent på SS1, berättar Viktor.

Resterande sträckor har flutit på enligt plan och vi har kört utan att ta några risker för att ha allt helg till nästa helg och SM.

Eriksson med kartläsare Tobias Gunnarsson var om inte snabbast på alla fyra sträckorna så bara tiondelar bak vilket gav marginalen 5,1 sekunder till Grönberg/Mikael Johansson. Karlsson med Jonas Magnér vid sin sida i Toyotan var sedan ytterligare två sekunder bak. Sedan är det bara att ställa sig i skamvrån över att jag inte alls hade varken fyran BMW-åkande Daniel Brorsson/Julia Thulin eller Anton Claesson/Anton Geijersson i nyriktad Volvo 940 med i tipset. 

Bästa skåning blev Joachim Kristiansson/Roger Clausson som sexa med Toyotan och detta före vinnaren i Snapphanerally, Johan Green/Kevin Athley. Duon toppar även DM-klassen i samma ordning.  Riktigt rätt var ju inte detta då fyran Julia Thulin åker för SMK Hörby och likaså att Tollarpsboende Mats Jönsjö sköter notläsande i sjuan från Ljungby, Robert Karlssons Golf. 

Ännu mera fel egentligen då faktiskt Hässleholms Johannes Haraldsson/Kenny Andersson, inte bara vann B-2WD utan tiderna räckte till sjätte plats totalt och en fjärde plats i A-klassen. Helt klart trivs Johannes mycket bättre i sin ex Johan Green Golf än i den Toyota han inledde året med.

I VOC/Grupp F var som vanligt den stora frågan vem av årets dominanter Patrik Fredriksson/Chritian Rosén, Fryksdalen eller Henrik och Ida Levin från Hörby som skulle köra hem Skilling 500? Ingen av dom skulle det visa sig utan det blev unge Calle och Torbjörn Carlberg som snuvade de gamla rävarna på segern. Före helgen hade Calle bara en testtävling i 940-VOC:en och detta i onotade Badhotellrallyt.

Vi trodde nog vi skulle kunna vara med och ge dom en fight, då vi redan förra året hängt med skapligt trots att vi i ungdomsklassen åkte utan noter, berättar Calle.

Men att det skulle bli vinst i första försöket var riktigt kul!

Tiden imponerade också, hade gett en plats mitt i A-förare Trimmat 2WD, med en VOC…

Nu blev ändå ”Levinarna”  tvåa, tre sekunder efter och som trea slutade Simrishamns Fredrik Person/Johan Haak. Först som fyra rullade värmländske Fredriksson in och nu blir det en jättefajt mellan honom och Mattis Olsson i SSRC-finalen, TV-Svängen. Allt kan som bekant hända men jag satsar nog en slant på att någon av de här två vinner SSRC 2019. 

Mattis som vanligt med Marcus Sundh vid notblocket i R5-Fiestan fick som väntat hårt motstånd av Robin Adolfsson/ Nicklas Jidflo, Mitsubishi som även inledde bäst på första sträckan. Mattis svarade direkt medan Robin återigen, med 0,9 sekunder var bäst på trean. På sista sträckan satte dock R5-Fiestan bästa tid och därmed blev segern 3,1 sekunder stor.

Bästa Grupp E-bil kördes av Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson och detta före B-vinnaren Erik Sundqvist/Max Salomonsson. Hässleholmarna Lucas och Johannes Ljungbäck vann C-Grupp E och kopplade även grepp om segern i Södras C-förarcup. Tack för bilderna Henrik Åkeson.

Skillingaryd MK:s genrep in för nästa års Rally-SM blev en ”snäll tävling”, bara 18 ekipage fick bryta av de nästan 150 startande. Anmärkningsvärt var också att endast två av dessa uppgav ”Avåkning” som orsak till att man gav upp…

*

 

Som ni vet har jag haft ”jobbhelg” och knappt ens kunnat följa Skilling 500 och då ännu mindre EMK-Kannan i Eskilstuna. Där har däremot Pierre Skytt haft full kol på deltävlingen i Svenska Rallycupen som kom att köras i ett stekhett landskap.  I ”Finnkampen” de svenska VW-förarna mot de finska blev det finsk seger. Av de blågula laddade initiativtagaren Sune Vesterlund bra och körde för allt vad tygen höll. Breda sladdar så ratten inte gick att vrida fler varv på flera ställen.

Till sist blev det lite för roligt när sista krokiga SS5 blev för bred körning, vi gled ner i diket med vänster bak och slog i och tappade en hel del, sa ändå en superglad Sune.

Stefan Wiik från Sibbo (till höger) var lite av talespersonen för cupen då finnarnas svenska inte var kanon berömde Sune för det här landsöverskridande inslaget.

Vi har pratat flera år om att köra i Sverige men det har hela tiden fallit på att organisera det hela, men när Sune och Anita på EMK hjälpte oss med anmälan och våra licenser så är vi så tacksamma och glada att få åka på era hårda fina vägar. Och arrangemanget var helt superbt, berättar Stefan.

Vann gjorde Kari Aaltonen och tvåa kom SMK Örkelljungas Per Eriksson, alltså bet det skånska stålet även i Eskilstuna…

Länge så det ut som om SMK Nyköpings Christoffer Haglund/Jens Jacobsson var på väg mot seger efter en fin körning. Men en motorbrand/sprucket grenrör som orsakade brand tvingade duon att backa av. Tappade ett par minuter tills branden var släckt och kunde ändå rulla i mål som sjua. Hemmahoppet Per Göthberg/Christer Carlsson såg stark ut på skogen men tappade lite tid här och där mot MK Rimos Stig Andervang/Robin Eriksson som därmed knep totalsegern. Per slutade tvåa 5 sekunder efter Stig i mål. Trea blev MK Rimbos Martin Hagman/Niklas Edvardsson.  Hos de trimmade tvåhjulsdrivna bilarna tog äntligen Katrineholm MKs Fredrik Eriksson med Kristoffer Nordlund sin efterlängtade seger. Fjolåret rullade på väl för Fredrik i Golfen men så inte i år.

-I år har det alltid varit något problem varje gång, men nu har vi inget att klaga på, sa en riktigt nöjd Fredrik vid målgång.

Utropstecknet i klassen måste ändå vara Kolsva MS William Binbach/Robin Hallman. I sin otrimmade Peugeot 208 sopade paret banan med de flesta utom Fredrik som vann varje sträcka. I publikleden var det William man tittade på med lite extra stora ögon för sin framfart. Trea i klassen SMK Nyköpings Hampus Jackobsson/Pontus Jackobsson  i sin Toyota Corolla.

I VOC Mekonomen Rally segrade Kristoffer Karlsson och Albin Timell körandes för SMK Trollhättan hos A-B-förarna. Bland C-förarna blev det Patrik Lundberg med Peter Söderlund från Ilsbo som drog det längsta strået i sin 940. I C-ekonomi blev det hemmaseger för Eskilstuna MKs ordförande Pär Henrik Andersson med hustrun Susanne Carlsson i VW Golf. I C-2WD blev det ”som vanligt” Haninges Kalle Gustafsson med Magnus Nilsson vid noterna som gjort till vana att vinna i sin Skoda Fabia R2. Trots det fina underlaget blev det en del avåkningar, som många skyllde på att vägarna var hala. Men lovorden haglade över vägarna för sin trevliga karaktär trots att dom är breda och snabba så svänger det hela tiden.

EMK-Kannan ingick i SverigeSerien för VOC Mekonomen Rally och efter målgång gjordes det teknisk efterkontroll i klassen. Över 40 bilar kontrollerades och i mina ögon var det nedslående fakta att sex bilar inte var reglementsenliga.  Ingen hemlighet att det fuskas i rallyskogen med både det ena och det andra. Men tyvärr är det väldigt sällan som fusket kommer upp i dagsljus, undantaget var Midnattssolsrallyt där det verkligen blev uppmärksammat. Men kanske det vore dags att mer regelbundet göra lika noggranna kontroller som nu i Eskilstuna. Om inget annat så hade kanske ”skitsnacket” minskat…

*

Tävlingarna på Spa inleddes på det mest tragiska sätt man kan tänka sig när 22-årige franske Formel 2-föraren Antoine Hubert omkom i en våldsam krasch. Hubert körde in i däckvallen, studsade ut på banan igen där amerikanen Juan Manuel Correa körde på hans bil som mer eller mindre klövs på mitten. Hubert omkom troligen direkt medan Correa fördes till sjukhus med svåra skador, bland annat är båda benen brutna plus svåra ryggskador. F2-loppet avbröts och inför dagens F1-race hedrades Hubert med en tyst minut.

Gratulerar Timmy Hansen till seger i  World RX på banan i franska Loheac. Lika stort grattis till tvåan Anton Marklund.

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *