Portugal passerar Finland som rallyt med mest publik, Umeå har Rally Sweden ytterligare tre år, ”Standarddäck” testas i Nybro, trögt till Rally Uppland, ingen svensk i Euro RX och Rullstolsrace väntar i Hörby.

I årets Vodafone Rally de Portugal punkterades en seglivad myt, den att Rally Finland är WRC-tävlingen som lockar mest publik. Med hjälp av entré och liknande har nu den portugisiska arrangören presenterat 800 000 åskådare totalt längs sträckorna. En som imponerades var FIA:s säkerhetsansvarige Michele Mouton som vid Fafe-sträckan konstaterade att där var mer publik vid målet/hoppet än vad hon någonsin bevittnat.

Normalt räknar vi med runt 100 000 åskådare längs de elva kilometerna, men det verkar som om det var ännu fler i år, förklarade Mouton på WRC.com.

Foto: Jens Johansson

En som också bevittnade storpublik var Jens Johansson som kom till sträckan drygt tre timmar före första start på ”SS20 Fafe 1”.

Lite sent men hade tur och hittade en bra parkering ”bara” 3,5 kilometer från publikplatsen. En skön promenad lätt uppför där vägen kantades av övernattande publik, berättade Jens.

Promenaden dit var en upplevelse i sig, väl värd mödan. Detta är verkligen rallyvärldens Mecka!

Till och med Jari-Matti Latvala tvingades erkänna att Portugal passerat Finland i det här avseendet.

– Passionen här för rally är unik, menade en imponerad Latvala.

Rallyt beräknas inbringa runt 60 miljoner euro till regionen…

*   

Inte bara i Portugal som det firades över förlängt avtal med WRC, även i Umeå fanns anledning då det nu är klart att Rally Sweden kommer att använda Västerbottens krona som centralort fram till 2027.

 – För oss är det en trygghet att ha Umeå och dess region med oss på den här utvecklingsresan som Rally Sweden är. Vi går nu mot det fjärde rallyt i Umeå i februari 2025 och jag tycker att vi tillsammans med Umeå och regionen tagit positiva kliv framåt med event för varje år, där Red Barn Arena är ett otroligt hjärta för rallyt och all den publik som vill uppleva festen på bästa sätt, säger Anna Nordkvist, vd för Rally Sweden. 

Lika nöjd var Hans Lindberg, kommunstyrelsens ordförande i Umeå.

Umeå är en stad i framkant. För oss är Rally Sweden en del i det arbetet och ett stort event som på flera olika sätt är med och bidrar till tillväxten i Umeå, men framförallt skapar en fantastisk folkfest för Umeåborna och hitresande från hela världen.

Även WRC-promotorns VD, Jona Siebel är nöjd med att avtalet nu är klart. 

Rally Sweden är så mycket mer än ett rally på snö – det är en av de mest unika fanupplevelserna inom motorsport och Red Barn Arena har snabbt flyttat till toppen av rallyfansens måste-besök. 

*

I morgondagens ”Zabra Rally” i Nybro körs förutom Bilsport Rallycup även två klassikertävlingar, RM och KRC. Här ska då göras en skarp test av det som många snackat och efterlyst länge, ”Standarddäck” i Appendix K. Finns åtskilliga som tycker det är konstigt att ett reglemente in till nästan dekalregler kräver att bilarna förutom rena säkerhetsprylar, uppfyller likheten med dåtiden. Men en sak skiljer och det är att det tävlas med moderna rallydäck utvecklade för FIA-bilar/Grupp H. Att jämföra en modern Skoda Rally2 med till exempel Jan-Erik Erikssons Saab Sport från 1965 förstår alla är omöjligt, ändå körs bilarna på i princip likvärdigt (kostsamt) gummi.  I Nybro kommer det därför att bli ”Standarddäck” på förutom Jan-Eriks Saab, även på Saab-kollegan Tommy Wikströms nyare V4:a plus mer ”hästkraftstinna” Volvo 164 i händerna på Bengt ”Rullarn” Karlsson. 

Mycket olika bilar, både fram och bakhjulsdrift och lite respektive mycket hästkrafter.Om testen går bra kanske vi kan/ska fundera på att testa standard däck i en större skala?

Bör vara bra både för markägare och för den privata plånboken, berättar Torbjörn Jernberg från KRC.

Även jag delar åsikten att det på Appendix K borde vara mer eller mindre självklart att köra på däck avsedda för ”vanliga bilar”. Kritikerna hävdar att det inte funkar, åtminstone inte på de lite nyare bilarna typ Volvo 240, Opel Ascona och Ford Escort då dom idag är mycket vassare än på 80-talet. Redan här lyfter jag på ögonbrynen då detta i praktiken är omöjligt, bilarna ska ju överensstämma med hur bilarna såg ut för 40 år sedan. Var hittas nya hästkrafter utan att runda eller åtminstone nagga reglementet i kanten? Åter till däcken och om nu det argumentet jag återgäldar stämmer, så låt åtminstone klasserna upp till 1975 köra på tidsenliga däck. När dessa bilar kördes på ”riktigt” så var det ofta mjuka ”Grus SP”eller ”Michelin MS100” som användes plus att vägarna då var mycket sämre mer uppkörda och spåriga. 

Foto: OKänd

Ändå funkade däcken och vad jag minns hade jag aldrig några problem med punkteringar på mina Saab V4 StandardB. Använde oftast tjeckiska billiga Barum som köptes med rabatt på Saab-kortet. Samma sak när jag gjorde comeback med Opel Kadett och på över 100 tävlingar hade jag en enda punktering på mina 12-tums odubbade Toyo. I de decimeter djupa spåren på Ravlunda kom där in sten mellan däck och fälg.     

Kullings Conny Hansson har länge kämpat och oftast i kraftig motvind, för standarddäck. Då har han inte bara haft de tävlandes ekonomi för ögonen utan även tänkt på arrangören och i förlängningen de som lånar ut vägar till rally. Att moderna ”traktordäck” klår vägarna mycket mer än ett mer finmönstrat däck kan nog inte ens de mest inbitna motståndarna säga inte stämmer. I bland känns det faktiskt som att rallysporten har ett problem med utpräglat självskadebeteende. Så fort någon ens andas ordet ”billigare” slås det bakut, för att i nästa sekund klagas över de ökade kostnaderna (oftast då kopplat till FIA) för att få tävla…

*

Lite ”all time high” kunde nya SM-ansvarige Jonas Kruse belåtet konstatera i förra helgens ”Rally Nyköping” med en bit över hundra anmälda.

Foto: Pierre Skytt

Konstigt nog ser det lite tyngre ut för kommande ”Rally Uppsala” där anmälningstiden löper ut på söndag klockan 18.00. I dag finn 45 SM-åkare anmälda som sedan kompletteras med 26 tävlande i Appendix K och andra utanför SM-poäng. Nu lär det strömma till fler namn, speciellt i ”Internationella 4WD” saknas tunga aktörer och där kan nog förväntas tillskott före söndagkväll…

*

Samma dilemma med få anmälda är inget som den finske arrangören av  ”Ikalalinen Spa Ralli” behöver fundera över. Med hjälp av 40 deltagare i Volvo Euro Cup upptar anmälningslistan 237 ekipage. I dag har sträckorna kring Tammerfors rekats för egen notskrivning, bara detta ett äventyr i sig.

*

I dag släpptes ”Entry List” för Euro RX i Frankrike och Essay dock utan svenskt deltagande bland de 20 bilarna. Närmast oss är Norges Jens Hvaal med svenska JC Racetekniks Audi S1. Landsmannen Sivert Svardal kör VWPolo medan Ulrik Linemann är ensam dansk, även han kör VW Polo.

*

I morgon är det åter dags för ”Wheels for feels”  utanför Lågehallarna i Hörby. Då väntar ”Rullstolsrace” och en massa annat kul, till exempel finns SMK Hörby på plats för att visa upp lite rallybilar (bland annat Silver Kadetten). Klockan 11.00 startar evenemanget.

*

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *