Porsche i WRC (?), Novikov saknas, ”fullt” i historiska Rally Sweden, tunt i Rally-SM:s 4WD och svensk i F1…

En Porsche i WRC är minst sagt ovanligt men i 2014- års WRC-premiär kör 57-årige belgiske ”all round-åkaren” Marc Duez den tyska sportbilenBloggduez. Har inte hundra koll på alla klasser i WRC men Duez kör i P2R4 vilket inte säger mig ett dugg, han är dessutom ensam i klassen.
Ensam är inte f.d Hyundai-testaren Bryan Bouffier som för mig överraskande är anmäld direkt av M-Sport i en WRC-Fiesta. Totalt elva klasskolleger har den av Hyundai uppenbarligen överkörde fransmannen att tampas med. Nu tror jag inte på några underverk, men topp-fem kan det kanske bli för den Monte-rutinerade 35-åringen. Rutinerad inte minst med tanke på segern i tävlingen 2011 då den startade upp IRC-året.
På rak arm är där en enda förare som saknas i WRC-gänget, ryssen Evgeny Novikov finns inte med bland de drygt sjuttio anmälda.

*
Tittade lite på Rally Sweden Historic som nu svällt till de exakt fyrtio anmälda som arrangörerna satt som tak. Nu kan man dock var säker på att detta inte innebär stopp för anmälningar, fler lär dyka upp vilket innebär sållning. Håller så klart tummarna för att Östen Andersson kommer med i slutdragningen, 42 år efter sin första och dittills enda start i rallyt. Förresten, springer ni på Östen så skvallra inte. Starten i Värmland är nämligen Mats julklapp till sin ”chefsmekaniker” så Östen själv är ”lyckligt” ovetande…
BloggGripEn skåning till har dykt upp och det är sporadiskt åkande Jan Grip från Hässleholm med den röda Saab V4:an. Första norrmanen dök också upp och det är veteranen, superrutinerade Per Engseth och självklart kör han Volvo 242. Kanske är jag lite orättvist kritisk mot ”alla 240:er” i klassiskt rally, än så länge är där nämligen bara sex ”tvåförtier” anmälda till Värmland i februari…

*
När Ramona Karlsson aviserade en rallycross satsning istället för Rally-SM blev jag mer än lite ledsen. Ramona var utan tvekan den som satte färg på Rally-SM i år med en silvermedalj som resultat i WRC-Skodan.BloggIngemar Om jag blev nedstämd då är det inte något mot vad jag nu känner när beskedet att både Ingemar Svensson, SM-femma (bilden) och Hans Gustavsson, trea även de lämnar SM 2014. De bägge Ford-åkarna hyrde sina bilar av Tommy ”Sillefallaren” Andersson som nu istället får göra plats i garaget till fullbloden. Gustavsson tror inte han lyckas sy ihop sponsorsäcken och anledningen är ungefär densamma för Ingemar som dessutom inte får tiden att räcka till. När så även Pontus Tidemand försvinner innebär det att fyra av ”topp-tio” i Trimmat 4WD i år inte kör 2014.
Med detta i bakhuvudet lär det 2014 bli en uppgörelse helt och hållet mellan Jerker Axelsson, Eddie Hörbing och Mats Jonsson. Frågan är om ens klassen kan kallas ”SM-värdig” med den här utarmningen? Kanske är detta ett gyllene tillfälle för nye SM-koordinatorn att ändra om i SM-klasserna och minska ner antalet? Är det för radikalt med enbart två SM-titlar, 4WD och 2WD där man med hjälp av ett smart poängsystem gör det möjligt att bli svensk mästare lika bra i en ”mesig Otrimmat 2WD” som i en ”värsting Trimmat 2WD”? Jag tror att detta hade varit ett sätt att få snurr och lite bättre status på SM, är jag ensam om dessa tankar tro…

*
Ryktena surrar nu allt högre att Kumlas Marcus Ericsson är på väg in i Formel 1 och detta i Caterham-teamet. Marcus själv lämnar inga kommentarer vilket initierade F1-skribenter tolkar som att ett kontrakt är nära, mycket nära.Om ryktena talar sanning är korrekt är det första gången sedan 1991 som Sverige har en förare i ”kungaklassen” och nästan tio år sedan Björn Wirdheim körde Jaguar F1. Som teamkompis får Marcus, fortfarande enligt ryktena japanen Kamui Kobayas som körde åttio GP-lopp under åren 2009-2012 och förlorade sin plats hos Sauber när sponsorpengarna tog slut. Marcus själv körde F1 för första gången hos Brawn GP vintern 2009, då han testkörde för teamet. Trots att man var väldigt nöjda med svensken blev det inget kontrakt istället har närkingen varit en av de bästa förarna i GP2-mästerskapen. Det är också hans stabilitet och snabbhet som nu gjort att Sverige kanske får en F1-förare igen. Då var det alltså inte råsaftcentrifugen som var ”Årets Julklapp” det var istället en svensk i Formel 1!

*
Mer racing, Audi har bekräftat att Mattias Ekström kommer att ingå i deras DTM-team 2014. Mattias och Timo Schneider ska vid sidan av årets vinnaren Mike Rockefeller se till att det blir ”ringar” i segerbucklan även nästa år. Mattias har tillhört Audi-gänget sedan 2001 och har vunnit DTM åren 2004 och 07.

*
Dagen började annars med att SGA:n Patrik Persson ringde och ”drog mig i örat”, jag hade fel i min text om DM-reglerna 2014.
– R1-bilarna gick i Klass D4 även 2013, informerade Patrik.
Ber om ursäkt, inte första gången jag skrivit fel och troligtvis inte heller sista…

*
Det har snackats länge om detta att homologerade rallybilar skulle få egna registreringsskyltar och nu ser det ut att bli verklighet. Svenska Bilsportförbundet visar nu för första gången upp den färdiga skylt en som är orange till färgen. Måste säga att jag är imponerad över marknadsförarna i IFK Kristianstad. Inte bara att det mesta på hemmaplan numera är målat orange i någon sorts hyllning till handbollskastarna, hela vägen upp till SBF:s kansli har man lyckats hitta med den ”brandgula” färgen.BloggSkylt Eller tänker jag fel och allt är bara en slump?
Enligt Transportstyrelsen kommer de nya skyltarna att träda i kraft i början av nästa år.
I den här frågan blev vi kontaktade av Transportstyrelsen tidigt i deras arbete med att gå över till nya skyltar och har under arbetets gång stöttat upp med vår kompetens för vad som kan fungera och inte fungera när det gäller tävlingsbilarna, säger Pär Karlsson, ansvarig för teknik, regler och säkerhet på Svenska Bilsportförbundet.
Den nya skylten ska finnas på rallybilar och tävlingsmotorcyklar som endast får köras på vanliga vägar i begränsad omfattning. Denna skylt kommer att börja tillverkas då lagstiftningen har förändrats, troligen under första halvåret 2014.

*
BloggRuneTill slut måste jag tacka för det fina julkortet från far och son Rune och Andreas Nilsson från Hässleholm. Trodde först det handlade om tävlingen ”finn ett fel” men svaret var allt för enkelt. Varför placera en Toyota vid sidan av ett fullblod från Rüsselheim? Hur som helst tack och God Jul.

4 svar på “Porsche i WRC (?), Novikov saknas, ”fullt” i historiska Rally Sweden, tunt i Rally-SM:s 4WD och svensk i F1…

  1. Tjena Tommy, håller med om att det är jättesynd att inte Ramona, Ingemar och Hasse kör hel säsong men det kan komma nya förare… finns många WRC bilar i Sverige och göra ändringar i poängsystem för att man ”tror” det inte kommer så många trimmade 4WD är fel, det finns många NAT special och GrA 4WD med ! hoppas de nu tar tillfället att utmana, … 🙂 God Jul och tack för en bra blogg M.v.h Jerker Axelsson

    1. Hej.
      Den möjligheten finns med nya ”spelare” i Trimmat 4WD och kanske kan man hoppas att Fiestorna hamnar i händerna på andra duktiga chaufförer.
      God jUl
      Tommy

  2. Porschen går i Fias GT klass tillsammans med Nissan 350/370, Aston Martin, Lotus Exige, Lambroginin och några andra bilar. Så de kan köras här hemma också om folk vill ha fräcka nya bilar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *