Pontus vann i Malaysia, Citroén-Kragh snabbast DM3, Mats Lundahl bäst i Örkelljunga och Sandell tvåa i Washington DC.

BloggTidemandNu är det inte långt borta att Pontus Tidemand och Emil Axelsson kan betrakta sig som mästare i FIA Asia Pacific Rally Championship 2015. I helgen ny seger och detta med knappt två minuters marginal till Skoda-kompisen Gaurav Gill. På tredje plats ingen, då resten av APRC-gänget tvingades bryta Rally Malaysia, säger något om hur tufft det var därborta. Redan innan de två avslutande sträckorna var det mer överlevnadsövning än rally och när det då dessutom började åska följt av ”heavy rain” blev det inte lättare. Ovädret kom plötsligt och när ingen av de tävlande hade rätt däck, ”drytires will no longer grip the slippery mud”. Tempot blev därefter men till slut kunde Pontus belåtet konstatera.BloggTiemand2
Vi bekämpade både hettan och annat och är nu vinnare av Malaysian Rally 2015!
Nu utökade Pontus ledningen i mästerskapet med två tävlingar kvar att köra.

*
Det blev Citroén-seger i DM3, alltså Danska Rallymästerskapets tredje deltävling ”Gjønge-Rally”Møn med Stege som centralort. Efter tio sträckor på totalt 55 kilometer stod Ib Kragh som vinnare med R5-Cittran, 13,7 sekunder före Steen Andersen, Mitsubishi EVO X.
Jag är mycket glad för att mitt team nu fått bilen att fungera bra, menade Kragh efter målgång.
Det var en kort tävling men sträckorna var mycket fina och nu har vi även goda chanser att vinna hela mästerskapet!
Nu hade Kragh lite tur för på andra sträckan körde tvåan Andersen på ett rådjur och tappade nio sekunder till Citroén-åkarenn. Fick efter detta också lite problem med styrningen på Mitsubishin som mekanikerna dock fixade.
Extremt hårt var det om tredje platsen totalt där Tim Svanholt, Mitsubishi och norske WRC2-åkaren Anders Gröndal körde in på exakt samma tid in på tiondelen.
Nu kör inte ”icke danskar om DM så i ”Norge-klassen” vann Gröndal före Hässleholms GP bekantingarna Rune och Viktor Danneborg, WRC- Mini respektive Citroen R5.
I 2WD-klassen var det Suzuki överst i listan genom Kenneth Madsen och med Kim Madsen som tvåa i en R2-Peugeot.

*
Idag skedde det som många anser vara i klass med ”Mission Impossible”, Svedalas Mats Lundahl vann SMK Örkelljungas RS-tävling ”Skyttesvängen”. Detta före läs noga, inte Asfaltkungen från Eslöv Mats Andersson utan Olofströms Mitsubishi-åkare Peter Nilsson. Först på tredje plats totalt kom Mats. För att ytterligare stärka dramatiken så körde alla tre i toppen på varsin kon i något av heaten, Mats väntade dock till allra sista innan han klippte till gummiklumpen BloggMats( på bilden tillber Mats och sonen Simon alla koners gud att i fortsättningen slippa träffas). Inte bara detta att Mats fick ge sig, han fick däng av två gröna rallybilar, bara det är extremt anmärkningsvärt…
Trea i A-förarnas 2WD-klass kom Hässleholms Rolf Grybb 9,5 efter Lundahls BMW.BloggLundahl

Än en gång blev det dubbelt ”Bröderna Larsson” från Vinslöv när Jesper vann B-förare Grupp E före Viktoria Lindh. Lillebror Hampus klippte i C-klassen för Grupp E och som tur var för Jesper var han den här gången rejält mycket snabbare än lillbrorsan. Han i sin tur var bara fem sekunder före sin egen farbror, Clas-Håkan Larsson.
Opel-seger blev det i B-förare R2 där SMK Hörbys Bengt Bengtsson åkte ifrån Eslövs Alf Nilsson med BMW Compacten.
Tufft värre var det i C-förare R2 mellan de bägge Hörbyförarna Tommy Nilsson, Honda och ”rookien” Marcus Lindström. Honda-Tommy inledde med att köra på en kon i första heatet men lyckades ändå till slut betvinga Marcus som körde årets första tävling i den av Ulf Olofsson lånade Eskorten. Åtta tiondelar var vad som skilde japansk högteknik från engelskt grovsmide…

*
I ”huvudklassen” VOC visade det sig att Roland Brorssons udda uppladdning med att åka gammal Opel Astra i 20 mil inför Skyttesvängen var ett lyckat drag. Vann två av heaten med sin timide kartläsare Martin Nilsson medan tvåan Erik Andersson var snabbast på sista. Nu räckte det ändå inte till för Erik utan Roland vann A-klassen med exakt en sekunds mellanrum till Erik. Nästan oslagbare Tyko Nilsson, för dagen med ny kartis i form av Anders Östberg blev bara trea, hela nio sekunder efter Roland i ”Black Beauty”. Precis som att Roland inte tyckte att 240:an var tillräckligt svart, för han sökte upp svart färg var helst den stod att finna oftast på lastbilsdäcken som markerade banan, detta av färgen på sidorna att döma…BlggRoland
Allra snabbast VOC:ar var dock Hörbys Robin Svensson i B-klassen, 15 sekunder kortare tid behövde han för att ta sig runt det kluriga provet. Som tvåa körde Lunds AC-förare Marcus Ekdahl in och dessutom bara en tiondel efter Roland.BloggTessan1 BloggTessan2
Skyttesvängen blev tuff något som dotter och far Terese och  Jan Lennartsson, SMK Hörby fick erfara. Redan några hundra meter efter start i första heatet rullade ”Tessan” den fina Kadett GSi:n. Pappa Jan försökte få fason på grejorna igen men till sist fick man ge upp.BlogggStefan
Utan Silver-VOC:en i startfältet passade kartläsare Stefan på att åka med sonen Johan Hansson och nu blir det nog svårt att få tillbaka honom. Familjen Hansson fick nämligen buckla med sig hem, eller rättare sagt två. Varsin för tredje platsen i C-klassen plus en ny fräsch på höger framskärm, något jag aldrig gett Stefan…

*
Rally Norduppland, ett gemensamt arrangemang av Films MK och Skutskärs MS vanns av Ljusdals Patrik Åkerman i sin Mitsubishi. De fyra sträckorna avverkades på lite över 13 minuter av Ljusdalingen medan Per-Arne Ljung behövde 17 sekunder mer, trea blev Mikael Åhman.
Tvåa totalt och bäste 2WD-åkare blev Katrineholms Fredrik Eriksson med Magnus Wallén på andra plats och unge Daniel Röjsel som trea.
*
När det kördes rally på småländska Höglandet med ”Lill-Eken” var det föga överraskande Johan Axelsson/Torbjörn Romedahl från Nässjö som var först i resultatlistan med den vita 940:an. Segern satt dock hårt inne och inte förrän på allra sista sträckan pressade han sig för Peder Hadarsson, Team Skogsåkarna.

*
BloggsandellTyvärr lyckades inte Patrik Sandell riktigt lika bra när den sjunde av totalt tolv deltävlingar i RedBull Global RallyCross kom till Washington DC. Extra tråkigt då det var här Patrik förra året tog sin första rallycross seger i USA. Nu blev det en andra plats för Bryan Herta Motorsports affischnamn.
Banan var snabb, asfalten guppig och med ett grusparti och ett hopp, som passar mig bra, menade Patrik.
I finalen stod Patrik också i första ledet och gjorde en bra start och kom iväg tvåa efter Nelson Piquet Jr som körde smart och höll ledningen i mål. Detta trots att han var hårt uppvaktad av svensken.
Jag kom iväg bra och låg precis bakom Nelson hela racet, jag var precis bak i stötfångare på honom. Han körde bra, inga misstag så jag får vara nöjd med vår andraplats.
Nästa deltävling körs i Los Angeles.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *