Pontus Tidemand till WRC-Academy, Sandells nya partner Maria och Bäcklund kör på Österlen!
En riktig knall levererades idag när Pontus Tidemand meddelade att han är klar för WRC-Academy och hoppar rätt in redan i Rally Portugal om tre veckor. Om detta har jag inte hört ett dyft tidigare och måste erkänna att det känns lite konstigt med Tidemand bland ”rookiesarna”. Visst Pontus är bara 21-år men känns redan för etablerad med SM-guld och allt för att kriga runt med Fredrik Åhlin och de andra.
Uppenbarligen tycker hans sponsor norska EVEN-rally annorlunda och har jobbat mot ”akademien” vilket Pontus är jätteglad över.
– Ja, det är snabba vändningar inom motorsporten. Det dök upp en möjlighet att vi kunde få till en satsning på WRC Academy under slutet av förra veckan. Jag är självklart mycket glad och tacksam för stödet, konstaterar han.
Årets serie har sex deltävlingar och premiären är redan sista helgen i mars, då Rally Portugal avgörs. Serien fortsätter sedan med Akropolis-rallyt i juni sedan vidare till Finland, Tyskland, Frankrike och slutligen Spanien i november då finalen avgörs. Av de sex tävlingarna så avgörs tre stycken på grus och två på asfalt, medan finalen avgörs på båda underlagen.
– Det kommer bli jättekul och ser verkligen fram emot första deltävlingen. Det kommer bli ett otroligt lärorikt år, då jag kommer få mycket erfarenhet av VM tävlingar och att få köra på asfalt, avslutar Pontus.
Mer WRC-nyheter, till Rally Portugal lämnar Staffan Parmander över högerstolen i Sandells Mini till rutinerade Maria Andersson, just nu sportchef på SBF. Parmander har fått förhinder och därför gör Maria comeback i hetluften, vilket ordinarie notläsare är mycket nöjd med.
– Jag är väldigt glad att vi hittade den här lösningen med Maria. Jag har fullt förtroende för henne med tanke på all den erfarenhet hon har från Rally-VM sedan tidigare.
Även Patrik Sandell låter lugn när han pratar om sin nya partner.
– Vi har känt varandra i många år, ända sedan hon började köra med Flodin, så på det personliga planet vet jag att det kommer att fungera, säger Sandell.
Hoppas det fungerar bra, även om jag tycker det låter konstigt att Parmander upptäcker ”förhinder” tre veckor innan start…
Det rullar på i Simrishamnsmixen, 169 anmälda och i går tillkom ett verkligt hett namn bland de som tävlar i TINTER Classic Rally Cup. Midnattssolrallyvinnaren 2010, Varas Kenneth Bäcklund kommer till start och detta troligtvis i ”Vinnar-Escorten”. Överhuvudtaget är intresset stort för cupen som hitintills lockat tjugosex klassiker. Något som blir extra intressant är hur Bäcklundhs tider kommer att stå sig mot övriga i Trimmat 2WD. Själv är jag inte överraskad om han är snabbaste 2WD på Österlen om drygt två veckor.
En annan publikfriare som anmält sig till cupen och premiären den 31 mars är Laxås egen ”sladdkung” Håkan Lind som jag skrivit om tidigare på bloggen. Håkan kör med en grön Volvo 240 som är hemtam på sträckorna kring Simrishamn då den tidigare ägdes av arrangörsklubbens egen Sven Nord. Utan att Sven ska ta illa vid sig, kan man bara konstatera att gasen fungerar på ett helt annat sätt under Håkans fot…
I morse när jag körde till jobbet kom jag ikapp en liten kö i höjd med Linderöd och längst fram låg en lätt anfrätt Mitsubishi pickup och ”puttrade” fram i cirka åttio kilometer. Gick snyggt ut på vägrenen och släppte förbi oss och det var när jag passerade pickupen som jag konstaterade vad som var fel. Mitsubishin var nämligen en A-traktor med ”LGF-triangeln” monterad på bakstammen. Den gled upp bakom mig och hängde sedan på i mina nittio plus, men undrar vad ”myndigheten” skulle säga vid en kontroll. ”Polera LGF-triangeln så den syns bättre kanske”…