Pontus leder WRC2 i Spanien, Ogier sparar däck, Veiby behöver service, SS-info till SSRC-finalen och så varning för farliga bälten!

BloggpontusVågar man skriva att Pontus Tidemand och Emil Axelsson har chocköppnat i WRC Rally de Espana? Okej, jag vågar och efter sex av dagens åtta sträckor leder den svenske Skodaföraren rejält, 37,9 sekunder före sin ”teammate” Jan Kopecky. Även på tredje plats är det Skoda och då så klart med förhandsfavoriten Esapekka Lappi, ytterligare två sekunder efter.
Känns inte som att vårt tempo är så högt, men tiderna säger något annat, konstaterar Pontus efter sexan.
Bilen är bra och Emil gör ett perfekt jobb med noterna och vi njuter verkligen av det här!
Pontus berättar också hur gärna han vill komma i mål efter misslyckandet på Korsica.
Måste hålla huvudet kallt även om jag inte precis känner någon press…

*

Jari-Matti Latvala (FIN), Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally Spain 2015

I WRC inledde Robert Kubica starkt och efter dagens två dammiga sträckor ledde polacken. Men två ”flat tyres” satte stopp för alla palldrömmar, som vanligt kommenterade den luttrade Kubica.
Efter sju sträckor är det nu Jari-Matti Latvala som har bäst ”pace” och leder före en annan skräll, Ott Tänak med Fiestan, 1,6 sekunder skiljer de båda åt. Trea är Sebastien Ogier som sparar däck, därav den ”dåliga” placeringen och är 2,8 sekunder baka Polo-kompisen.
Vill ha fräscha däck till dagens sista sträcka den långa Terra Alta 2 på 35 kilometer, förklarade Ogier.
Hemmafavoriten Dani Sordo i Hyundai är fyra, 10,9 sekunder bak Latvala.BloggÖstberg Även Mads Östberg har haft problem, punka på långsträckan men håller ändå femte platsen och är bara styvt fem sekunder från tredje platsen. Andreas Mikkelsen har lite svårt med de allra snabbaste, sjua och 24,5 efter ledaren.

*
BloggVeibyOle Christian Veiby var starkt på gång i WRC3 och efter fyra sträckor var Quentin Gilbert bara fem sekunder före den unge norske mångsysslaren. Men på SS5 gick det lite överstyr för Ole Christian med Cittran.
Kom i mål men med lite mindre skador på bilen efter att ha träffat ett broräcke. Reperation är nödvändig, konstaterade Veiby vid målet på sträckan.
Mindre skador, halva bilen är för f-n borta…

*
Trots allt lite i skuggan av WRC i Spanien så körs imorgon finalen i Sydsvenska Rallycupen med westernstaden High Chaparall som HQ. Första start är klockan 11.00 och man inleder med en ”publiksträcka” inne på cowboysens hemmaplan. En sträcka som beskrivs så här av notskrivaren/frontfiguren/sponsorn Anders Martinsson, ”Snabb asfaltsinledning med trånga vägbyten i häftig westernmiljö. Sista delen tuff sträcka på grus inne i skog med flera lyft. Perfekt för publiken för att få se förarna på nära håll.”. Sträckan körs även som sista sträcka, SS6.
Sedan fortsätter de åttio anmälda till sträcka 2, som även körs som SS5, ” Underbar snabb byväg över krön och lyft, här kommer de tävlande ställas på stora och svåra prov. Flera bra ställen i just i byn med långa svepande kurvor där det kommer att bli härlig bilåka. Relativt snabbt mot mål om man vill se de tävlande sladda i riktigt höga farter. Perfekt för publiken då de får se bilarna två gången men bara en kort paus mellan omgångarna. ”.
SS3 och 4 körs bara en gång och där trean beskrivs så här ”Inleder på en lite smalare skogsväg, säkert svårt för de tävlande att hitta linjen i körningen. Vägbytet efter km 1.60 blir sträckan snabbare och lurigare genom gårdar och med luckor i naturen,fram till vägbytet km 3,09 som kommer fort på och är skymt. Gasen i botten fram till vägbytet km 4,17 som också kommer fort på för de tävlande, lätt att åka rakt fram där. ”.
I målet på SS4 ska jag och lite andra Hörbyfolk husera och dit har de tävlande bjudits på, ”Snabb till mycket snabb sträcka. Första delen rytmisk följsam allmän väg. Partiet rund gården sevärt där man följer de tävlande länge. Vill man se häftig rallykörning i höga farter är det bäst att gå in från mål.”. Så här långt känns det precis som en sådan sträcka som jag egentligen avskyr…

*
En av de som kör finalen är Vissefjärdas talangfulle Golfåkare Jonathan Johannesson som nu uppmärksammats av vår kollega Barometern. Efter en nästan Rekordmagasinet karriär har nu 18-åringen planen klar för nästa år.
Jag satsar på att åka varenda deltävling i SM. Jag känner att jag gjort framsteg hela året och vill framåt, säger Jonatan i Barometer.
Med tanke på den snabba karriären från Ungdomsklassen till A-förare på nästan nolltid talar mycket för att Jonatan mycket väl kan blanda sig i fajten om SM-medaljerna. Något han även själv menar han har kapacitet för.
Jag är verkligen inte den som vill skryta om mig själv men jag är en duktig förare. Något annat vet jag inte!

*
BloggTCrI helgen har WestCoast Racing för avsikt att hålla liv i kampen om segern i TCR International Series som har två deltävlingar kvar, Thailand och så berömda Macao i Kina. Fem förare är med i toppstriden, med WestCoast Racing’s Gianni Morbidelli som fyra och 47 poäng bakom ledaren. Ytterligare 16 efter är nästa ”svensk” Kevin Gleason som femma. I teamfajten är svenskteamet trea med ledande Craft-Bamboo 71 poäng före.

*

Rally seat belts.Pic Jeff Connell 08/10/2015

Nu går man ut på brittiska motorsportsajter och varnar för ”piratkopierade” säkerhetsbälten av fabrikat, Sabelt, Sparco och Takata. Bältena säljs oftast genom eBay berättas det och sägs vara helt värdelösa. Kan till och med orsaka skador på grund av den bristfälliga konstruktionen. Därför uppmanar nu brittiska motsvarigheten till KO att man omedelbart monterar bort de farliga bältena och ersätter med äkta vara inköpta genom välkända motorsportleverantörer. Så se upp om du hittar allt för billiga bälten till salu, de kan vara livsfarliga…

*
BloggMotorI morgon kan Kristianstadsbladets läsare återigen njuta av ”Motorlördag” till frukosten. Den här gången har sportchef Patric Nilsson tagit pulsen på SSRC-tvåan Hampus Larsson från Vinslöv som i lördagens final har som främsta mål att hålla storebror Jesper bakom sig, båda kör i Grupp E. Lite kul är också att Vinslöv måste vara hetaste ”rallybyn söder om Dalälven” med Hampus som tvåa i SSRC:s prispottlista, Stoffe Nilsson tätt bakom som trea och så då Jesper på nionde plats. Tre av de tio främsta med postnummer till Vinslöv…

*
Ingen Motorbloggen lördag, all kraft läggs i målet på SS4 i SSRC-finalen.
Trevlig hleg,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *