Pontus kör WRC2 på Korsika, Loeb till Dakar, Vauxhall annonserar efter rallyförare och Sandell blir VD!
Som nykorade Asia Pacific-mästare är det nu dags för Pontus Tidemand och Emil Axelsson att attackera nästa utmaning, WRC2- delen av Tour de Corse till helgen. Det blir totalt fjärde VM-starten för Skoda Motorsport och med tre tidigare pallplatser är siktet ännu en gång inställt på pallen.
– Det här blir en annorlunda men spännande tävling, säger Pontus.
– Väldigt långa sträckor på den här typen av vägar med helt nya noter kräver mycket, speciellt med tanke på att det här är min första tävling på asfalt i år.
Svenskarna kommer väl förberedda och har hunnit testa ordentligt med nya Skoda Fabia R5.
– Det är viktigt nu mot slutet av säsongen när alla vill knyta ihop säcken så bra de kan att tagga till lite extra, menar Pontus.
Inför Korsika ligger Pontus och Emil sexa i WRC 2, det trots att man bara deltagit i utvalda tävlingar. Hittills är 16 bilar anmälda till WRC 2 på Korsika, och SKODA- och EVEN Management-kollegan Esapekka Lappi förväntas bli en av de tuffaste konkurrenterna.
*
Dakar-rallyt 2016 ser ut att bli et av de intressantaste på många år (frågar ni mig så är detta egentligen tämligen ointressant, har svårt att gå igång på den här formen av rally) med bland annat Mikko Hirvonen i en av bilarna. Idag kom så nyheten att Sebastien Loeb ställer upp med en Peugeot 2008 DKR. WRC-kungen kör i samma team som Carlos Sainz. Detta har kallats Peugeots ”dream team” och man värmer upp med ”Rallye du Maroc” i början av oktober.
– Det som slog mig mest var att Dakarbilen är en helt annan upplevelse jämfört med rallybilen. Från WRC är jag van att köra runt hindren men med den här bilen kan man köra rakt över dem, konstaterade Loeb efter test av ”Öken-Peggan”.
– Det tar tid att vänja sig och att våga lita på att det verkligen går…
Peugeots ”dream team” blir komplett med Stéphane Peterhansel, som har vunnit Dakarrallyt hela 11 gånger, och den femfaldiga Dakarvinnaren på två hjul, Cyril Despres.
*
När det nu är klart att det 2016 återigen körs ett Brittiskt Rallymästerskap så har många vaknat upp. Till exempel har Opels brittiska motsvarighet Vauxhall planer på att dra igång en cup för Vauxhall Adam i R2-utförande, alltså inte att förväxla med den tyska motsvarigheten ADAC Opel Adam Cup som körs med en något tamare variant.
I annonser efterlyser man nu hågade förare att skicka in intresseanmälan ( bara detta att annonsera efter rallyförare känns lite overkligt 2015). Cupen kommer att köras med sju deltävlingar och riktar sig till förare som är yngre än 26 år. Vid en snabb genomläsning av förutsättningarna påminner mycket om hur Adam Cup är upplagt. Till exempel krävs att man som förare måste vara bered på att kasta in egna pengar för att få lov att köra en Vauxhall. Hur mycket framgår ock inte. En sak som jag ställde mig frågande till var om en tävling blev inställd var föraren ändå tvungen att pröjsa teamet. Ett annat krav som kanske upplevs jobbigt att det ställs krav på att man kan prata ”flytande engelska”. Vauxhall Motorsport ställer även upp med en mentor i form av regerande brittiske asfaltmästaren Simon Mauser. Så unga svenska talanger,finns ju en del att välja bland, detta är kanske språngbrädan ut i stora vida världen…
*
Har varit dålig på att följa upp hur det gått för Wäxjös Honda-åkare Emrik Smedberg sedan han bytte spår och i år kört Citroen på de danska racingbanorna. Noterar idag att han blev 6:a i Citroén DS3 Cup när serien är slutkörd vilket får betecknas som fullt godkänt med tanke på Emriks orutin på asfalt.
*
En som fortsätter med rally är nye Junior-Mästaren Pelle Willén men till SM-finalen i Uppsala byter han ut sin häftiga Grupp h-Golf till en något tamare Suzuki och sätter Martin Holmdahl i högerstolen. Bilen, en 1300-kubiks Grupp-N bil som går i Grupp-H, har Pelle lånat utav rallyradions Ola Strömberg.
– Junior-SM borde inte vara så dyrt som det är idag, sånna här bilar (Suzuki) har i princip alla råd med. Alla juniorer ska kunna åka SM utan rika föräldrar eller stora sponsorer. Vi gör ju det här för det är kul, säger Pelle om varför de valt att ställa upp med den i SM-sammanhang ovanliga bilen.
Målet med satsningen är klar:
– Vi ska bevisa att man kan ha kul med enkla medel även på SM-nivå, avslutar Pelle.
Trycker många ”Gilla” på detta!!!
*
Nu räcker det inte med att åka Global Rallycross borta i USA och lite rally då och då för Patrik Sandell. I det nystartade företaget Frösö Park Driving Experience kommer Patrik att erbjuda sin förarkompetens på hemmaplan. På nya isbanor i Västbyviken, Frösön och på Fålatjärnen, Rödön samt en motorbana intill flygplatsen erbjuds bil- och däcktester till internationella företag samt förarutbildningar för grupper.
– Jag reser världen runt och tävlar inom motorsport och har sett otroligt många olika upplägg på aktivitetsarenor för bilrelaterade events. Anläggningen på Frösö Park med sin närhet till flyg, hotell, konferensanläggning och de olika banorna är helt unik i sitt slag. Här finns allt inom 5 minuter, säger Patrik Sandell, vd Frösö Park Driving Experience.
Östersunds kommun och Krokoms kommun har gett bygglov till Frösö Park Fastighets AB att bedriva isverksamhet i Västbyviken och på Fålatjärnen under vintern 2015/2016. Verksamheten är hårt miljöreglerad och kontrolleras av Östersunds och Krokoms kommuns miljöenheter.
*
Idag gratulerar vi min klubbkompis Victor Hansen som fyller 16 år. Redan på lördag väntar rallydebuten som förare i FRRC-SPECIALEN uppe i Jönköping. Som kartläsare har Victor större rutin och har till och med hunnit med att ligga på taket i Kim Nilssons VOC-940. Något han säkerligen inte har för avsikt att bjuda pappa Jens på i den gula f.d Mattias Adielsson-Polon.
*
När jag skrev om Noah Milell och Karting-VM i Italien måste jag så klart även skriva om klubbkompisen i Kristianstad Karting klubb, Simon Ohlin. Medan Noah åkte hem efter semifinalen gick det bättre för Simon som nådde finalen. I den 36 förare stora VM-finalen för KF Junior hade Simon sällskap av Isak Blomquist, de här två var enda svenskar som kvalificerade sig. När ett varv återstod hade Simon en 17:e placering när han blev brutalt påkörd av en kines. Tack vare detta föll Simon tillbaka till en 26.e plats.
– Som Simon kört den här säsongen så påstår jag att han är bland de tio snabbaste i hela världen, menar pappa Peter.
Närmast väntar nu Simon på besked om att bli uttagen till landslaget.