Pontus klar för Skoda, ”slukhålet” Grupp H, inget WRC för Block och vad skiljer mer än 6,6 mil?

BloggPontus kopia 10Då stämde ordspråket ingen rök utan eld för idag kom nyheten att Pontus Tidemand och Emil Axelsson skrivit kontrakt med tjeckiska fabriksteamet ŠKODA Motorsport. Debut blir i Asia-Pacific Rally Championships första deltävling på Nya Zeeland den 17-19 april.
Jag ser verkligen fram emot den här nya utmaningen, säger Pontus.
Det gör mig otroligt stolt att mitt namn finns med på listan över chaufförer hos ŠKODA – som ju är ett av de mest framgångsrika varumärkena inom rally.
Var väl för cirka två veckor sedan som Skoda spåret avslöjades men då var Pontus mycket förtegen vilket inte var så konstigt då man låg inne i slutförhandlingar.
Den här chansen har jag längtat efter i många år och jag ska verkligen se till att förvalta den på bästa sätt både vad gäller prestation och utveckling!
Med Skoda tar Pontus nu nästa stora kliv framåt i sin karriär och premiär som fabriksförare blir i FIA Asia-Pacific Rally Championships säsongspremiär, International Rally of WhangareiNya Zeeland 17.19 april.
Vi har redan Asia-Pacific-mästaren Jan Kopecký och Europamästaren Esapekka Lappi i vårt team och de har visat en stark utveckling de senaste åren, säger ŠKODA Motorsport Director Michal Hrabánek och fortsätter.
För att vara bättre förberedda inför framtiden, får vi ännu en mycket begåvad duo i Pontus Tidemand och Emil Axelsson.BloggPontus2
Nu är ŠKODA är inte helt obekant för Pontus som redan har erfarenheter med märket, senast triumferade han i norska Rally Finnskog med en Even Mangaements Fabia Super 2000. Samma bil bar honom till andra platsen i Rally-SM 2012. Nu blir det inte nya R5:an som sätts i händerna på Pontus utan den beprövade Super 2000-modellen. Fortfarande en bil som är konkurrenskraftig och som förde Esapekka Lappi till EM-titeln ifjor. Men senare på säsongen blir det bilyte till den nya Fabian och inte minst till deltävlingen i Kina ska Pontus sitta i nya R5:an berättar Michal Hrabánek
Vi planerar att han ska köra den nya ŠKODA Fabia R5 i APRC och Kina är återigen med framåt säsongsavslutningen vilket är vår viktigaste marknad.
Både Pontus och Esapekka Lappi ingår i norska EVEN Management. Nu blir de även teamkollegor och direkt kom lyckönskningar på Twitter från Lappi till Pontus ”Welcome to the team Pontus and Emil!”.

*
Först var det Emil Bergkvist som fick kontrakt med tyska Opel och som fick en svensk ersättare i Opel Adam Cup genom Pontus Åhman. Sedan rodde Fredrik Åhlin i land ett avtal med hårdsatsande nätcasinot LeoVegas som ger både SM, NM och WRC-körningar med en R5-Fiesta. När så Pontus får kontrakt med Skoda känns det plötsligt som att svenskar på den internationella rallyscenen inte längre är lika sällsynta som SD-väljare på ett MP-möte med Fridolin/Romson. Analyserar man kvartetten så finner jag att minsta gemensamma nämnaren är att alla gått via”småklasser” som VOC eller R2 (undantaget Åhman som satt i en Grupp H Corsa innan Adam kom in i bilden) vilket jag tror är helt rätt väg att gå. Det vill säga om ambitionen är att komma ut i Europa och inte bara köra rally för att det är kul. Hur många förartalanger har inte försvunnit i ekonomiska ”slukhål” efter äventyr med våldsamma Grupp H-bilar eller halvrisiga 4WD-värstingar, som Lina Sandel skrev i psalmen, ”Jag kan icke räkna dem alla”…

*
BloggBlockI International Rally of Whangarei på Nya Zeeland får Pontus och Emil sällskap av Gymkhana stjärnan Ken Block som där gör ett av sina sällsynta framträdande i Rallly-Fiestan. Där plus två deltävlingar i Rally America, USA:s nationella mästerskap blir allt för ”Blocken” under 2015, alltså inte ett enda WRC-race. Faktiskt första gången sedan 2009 som den bredsladdande amerikanen inte kör WRC alls. Inte nog med att han skippar WRC, han har även bestämt sig för att inte ställa upp i World Rallycross, Rallyrcoss-VM. Istället blir det fullt fokus på Global Rallycross-serien i hemlandet.
– Ser framemot detta och att återta den titel som jag förlorade i fjor till Joni Wilman med bara fem futtiga poäng, förklarar Block.
Han gillar dock rally och vill absolut inte avstå från detta trots hårdsatsningen på GRC.
Rally är väldigt viktigt för mig om så enbart för att det är kul så även om det bara blir några få tävlingar i år.
Att Block inte kör i WRC uppskattas inte av många och man menar att den showande amerikanen är viktig för serien. En källa när promotorn säger.
WRC behöver Block mer än Block behöver WRC!
Märkligt är också att han väljer Global-serien för sitt rallycrossande då det är hans huvudsponsor Monsters konkurrent Red Bull som promotar här. Monster i sin tur står bakom slantarna i Rallycross-VM så lite konstigt är det kan man ju tycka…

*
BloggLoebI helgen gör Sebastien Loeb ännu ett inhopp i en DS3 WRC i Vins de Champagne Rally i nordöstra Frankrike. Den här gången sätter niofaldiga världsmästaren sin svägerska Sandra Rebout i högerstolen. Loebs egen fru Severinne hoppar istället in i Sandras man Dominique Rebouts högerstol i hans Peugeot 207 S2000 (bild från Twitter). Rallyt är andra deltävlingen i Franska mästerskapet och har 137 kilometer specialsträcka och för Loeb är det enbart för skojs skull han kör.
Kul att vara tillsammans med familjen och dela deras passion för rally. Dominique har gjort flera fina rally och idén med att vi skulle byta co-driver började som ett skämt, berättar Sebastien.
Efter ett tag kom vi fram till att idén var kanske inte så tokig trots allt…
Två gånger tidigare 1998 och -99 har han kört rallyt och vunnit båda gångerna. Men då var det inte i en WRC-bil utan i en Saxo Kit Car, men Daniel Elena skötte noterna redan då.

*
BloggWESTFör första gången sedan 1985 kör ett svenskt team samtidigt med Formel 1 och det sker i helgens race i Malaysia. Då kör Halmstad-baserade WestCoast Racing/Sportpromotion i TCR-klassen på Sepang International Circuit nära Kuala Lumpur. Med tre Honda Civic utvecklade av JAS Motorsport kör Gianni Morbidelli, Kevin Gleason och Rene Munnich under svensk flagg. Sportpromotions Greger Pettersson berättar.
1985 kördes DTM som supportklass till Formel 1 och då fanns det Volvo 240 Turbo i den tävlingen.
Nu 30 år senare är det alltså dags igen och är jag inte helt ute och cyklar tror jag att Knislingemålaren Pär Stureson var en av de som körde Volvo i det här racet. Senare på hösten stod Pär som totalvinnare av DTM. Respekt!

*
I morgon kommer tipset inför Simrishamnsmixen med sitt rekorddeltagande. Samma problem som eventuell gallring ställs inte Trelleborgs MK inför till sin DM-tävling Anderslövsrallyt. På onsdag den 1 april går anmälningstiden ut och i dag är där bara 30 anmälda plus två föråkare. Visst är det konstigt att 6,6 mil och två veckor kan innebära så här stor skillnad på intresse mellan Anderslöv och Simrishamn…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *