Polens WRC-status i fara, WRC2-Emil och Jocke delar på sig, SM i Sprint hur i Skåne 2018, Lindberg utan smärta och historisk racing i helgen!
Verkar inte som att arrangören av WRC Rally Polen lyckades med vad man lovat, att höja säkerheten. Redan 2015 fick rallyt ”gult kort” från FIA med stränga krav på höjd säkerhet och nu menar brittisk webbmedia att rallyt inte kommer att få ny WRC-status.
Det rapporteras om publik som vägrat lyda funktionärer och genom hot placerat sig bara centimeter vid sidan av vägen där bilarna passerade i hög fart. Vidare sägs det att privatbilister körde in på sträckorna under pågående tävling. Fast det kanske allra värsta ändå var när en brandbil passerade en polis, körde genom avspärrningen och in på sträckan, mot färdriktningen. Turligt nog mötte brandbilen bara en enda rallybil och detta i en långsam bred sväng…
FIA:s rallydirector Jarmo Mahonen bekräftar att där varit ”några incidenter” som nu ska utredas. Han berömmer samtidigt den skandinaviska rallypubliken som uppträder på ett helt annat sätt än vad som syntes i Polen.
– Här fanns inte samma publikkultur som i Skandinavien, vissa vill bara komma så nära bilarna som möjligt, sa Mahonen bekymrat till Autosport.
Nu menar teamen att man måste hitta en ersättare till 2018 och man menar att det inte får finnas några kompromisser när det kommer till säkerheten. Även förarna är kritiska och känslan är att man inte vill köra i Polen igen då arrangören trots påstötningar i flera år inte agerar så kraftfullt som krävs.
Rallyts talesman Andrzej Borowczyk håller inte med och menar att fallet med brandbilen berodde på ”a stupid guy” som inte visste vad han sysslade med. Han är även övertygad om att Polen blir kvar som WRC-tävling med motiveringen.
– Rally Polen ger mästerskapet något speciellt och titta bara på antalet åskådare som kommer hit!
Fortsättning följer, men kontraktet med promotorn går ut i höst så vi får se…
*
I måndags kom utan tvekan juli månads tråkigaste rallybesked åtminstone ur svensk synvinkel, när Joakim Sjöberg i ett kortfattat meddelande på Facebook förklarade att han och Emil Bergkvist från nu går skilda vägar. Jocke skriver, ” Efter flera framgångsrika år, med segrar i Opel Adam Cup och ett EM-guld med Opel Motorsport 2015, har nu Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg valt att gå skilda vägar som förare och kartläsare. Duon har de senaste två säsongerna tävlat i WRC2 tillsammans med Belgiska J-Motorsport.
Jag är väldigt ledsen att behöva berätta att jag och Emil kommer gå skilda vägar. Jag önskar Emil ett stort lycka till i framtiden och hoppas han når de resultat som han förtjänar, säger Joakim.”.
Så klart mycket tråkigt för paret som efter tre körda tävlingar i WRC 2 ligger på 15:e plats bland de totalt 40 som kört i årets upplaga. Vad som ligger bakom beslutet framgår inte alls, men det känns som att allt hårt jobb (läs skaffa pengar) betalat sig dåligt resultatmässigt. Jag är också tämligen säker på att placeringen i WRC2 långtifrån är den som paret planerat.
Vad som händer nu står så klart skrivet i stjärnorna och närmaste tävling för duon var tänkt att bli helgens ”Slottssprinten” i samma Grupp H-Golf som man körde hem SM-segern i Gävle med. Vem som där kommer att lotsa Emil framgår i dagsläget inte och inte heller hur resten av WRC2-året kommer att se ut. Måste erkänna att jag har dålig koll på vilket som var tänkt som nästa framträdande här men till Rally Finland där man snart nått hundra anmälda, finns inte duon med i ”Entry list”. Frågan är om vi får se Emils namn med ny kartläsare i tidigare ”obligatoriska” WRC ADAC Rallye Deutschland…
*
Namn som finns med i Rally Finland är dock ”Sunnyside Experience” och Lars Stugemo/Kalle Lexe som plockar över R5-Skodan till det som vi i lite mognare ålder minns som ”Tusen Sjöars Rally”. Men redan nästa helg ämnar Lars och Kalle känna på finsk grus när man som lite genrep tänker sig starta i ”Autoglym Rally”. En tävling som i fjor vanns av Toyotas nya stjärna Esapekka Lappi och som kanske får möjlighet att köra här även i år. Men om det verkligen blir så är lite oklart, dels med tanke på turbulensen i Puppola och dels om FIA accepterar att Mäkinens gäng eller delar av detta, får köra som föråkare. Om FIA kräver att detta läggs till i raden av teamets tillåtna testdagar lär man avstå start.
Men även utan Toyota blir det ett tufft genrep för svensk-Skodan då vinnaren av WRC2 i Rally Polen, Ole Christian Veiby är en som även han tar Autoglym som genrep inför Rally Finland där han är anmäld. Startar gör också föraren som Tom Kristensson planerar att följa i spåren av, Opel Adam-cup vinnaren 2016 Jari Huttunen. Här blir det dock start i Marcus Grönholms R5-Skoda.
*
Sitter och funderar lite på morgondagens ”SM-sprint i Backe” i samband med SM-veckan i Borås. Säkerligen för dagen kul för både förare och åskådare men vad betyder det framöver för sporten? Med torsdagens tävling har ”SM i Sprint” avgjorts först på asfalt sedan på en grussträcka och nu är det med ”backe” som det hela ska avgöras. Var finns den raka linjen i den här uppställningen och vad är att förvänta sig de närmaste två åren när SM-Veckan ska avgöras i Skåne, först i Helsingborg/Landskrona och sedan 2019 i Malmö? Känns inte som att tävla i en backe är något att förvänta sig här, däremot borde man kunna köra såväl grus som asfalt. I de områden som är tänkta för SM-veckan finns dock inte så många aktiva rallyklubbar, i nordvästskåne är det i princip enbart SMK Örkelljunga som numera kan räknas som arrangör. Något bättre kring Malmö där man med lite god vilja kan räkna in både Arlövs MC, Lunds AC, Svedala MK och Trelleborgs MK som tänkbara arrangörer och kanske sugna på att ordna en sprintsträcka. Fast någon riktig ”backe” lär det knappast bli tal om och därmed blir även årets ”SM i Sprint” en engångsföreteelse.
Jag menar att SBF och Rallyutskottet så länge man ger tävlingen SM-status, rimligen borde sätta sig ner och en gång för alla besluta vad som gäller. Är det Sprint-SM på asfalt, grus eller är det backe som ska utgöra plattform för SM-medaljerna? Med helt olika förutsättningar år efter år är det ju stört omöjligt för deltagare att försvara ett SM-guld. Den ende som lyckats med detta hitintills är Eslövs Mats Andersson (bilden) som vann bägge åren tävlingen kördes på asfalt. Men det är kanske det som är meningen att ”inga träd ska få växa till himlen”…
*
En som kommer att köra i morgon är STAR-talangen Elias Lundberg men inte med sin SM-bil, R2-Peugeoten utan får istället låna Ola Axelssons Volvo 940 Grupp H. Inget märkligt då Ola är en av männen bakom STAR och så klart vill matcha fram Elias så mycket som möjligt.
I rallydelen av SM i Sprint är bilarna föredömligt enkelt uppdelade i 2 och 4WD något som gjort att R2-bilen varit tämligen chanslös bland de trimmade i 2WD-klassen.
– Jag är otroligt tacksam över att få låna Olas bil till denna tävling då min bil är för motorsvag för att ha någon chans att utmana den svenska eliten, konstaterar Elias.
– Att det sedan blir en stor utmaning att hoppa in i en ny bil som dessutom är bakhjulsdriven och möta sprintspecialister ser jag som en rolig utmaning!
TV-tiderna är följande: SVTPLAY 12.00-16.00 (kval) samt SVT 1 och SVTPLAY kl 16.00-19.30 (final).
*
Kommande helg samkör V8 Thunder Cars och STCC i klassiska Västkustloppet i Falkenberg. Till sin favoritbana kommer V8-ledaren Mattias Lindberg, Hässleholm Bryntesson Motorsports Ford Mustang och med fem raka segrar och en andraplats på sex heat. Detta innebär att Mattias toppar mästerskapstabellen överlägset.
– Det är ju många banor jag gillar men Falkenberg är en av mina favoriter, säger Mattias och varnar konkurenterna.
– Jag har varit rätt snabb där tidigare…
Senast Mattias körde i Norge var det med en svårt smärtande arm efter att en nerv kommit i kläm. Nu är armen bättre men inte utan, att han är orolig att smärtan kan komma tilllbaka.
– Jag ska till en sjukgymnast i veckan och jag hoppas att jag kan få något smärtstillande om det skulle behövas.
Med 54 poäng tillgodo på tvåan i mästerskapet, Marcus Palnér finns det marginaler att spela på så Mattias är inte speciellt oroad.
– Det känns bra, jag känner mig inte hotad. Det är sex race kvar på banor jag verkligen gillar. Jag känner att jag kommer att vara snabb på alla banor som är kvar. Det är bara om det uppstår tekniska problem, eller om jag blir påkörd eller gör ett misstag, som det kan hända något.
*
Konkurrens om racing publiken får ”Veeåttorna” av årets stora sportvagnshändelse, Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. För exakt 40 år sedan kördes första upplagan men faktum är att Sportvagnmästerskapet, (SPVM) har en ännu längre tradition, redan 1960 kördes det första renodlade sportvagnsmästerskapet.
En av hemmaförarna är Niklas Mårtensson från Tomelilla, som kör en Porsche 944 i Modsportklassen, där de lite mer ombyggda sportbilarna tävlar. Han har haft en lyckad inledning på säsongen med en seger och tre andra platser.
– I år vill jag också ta revansch för den lite snöpliga fadäsen förra året som kostade klassegern i ett av de två heaten. Högst upp på pallen i bägge racen är målsättningen, menar Tomelillaföraren.
Yngste föraren i helgen är Moncia Arwidsson från Floda, bara 16 år gammal. Monica som redan är rutinerad tävlar med en Mallock i Clubman-klassen.
– Det är ett skönt gäng som tävlar i klassen och sammanhållningen är god, liksom respekten för varandra både på och bredvid banan, svarar hon på frågan om det är något problem med ”gubbarna”.
I startlistan finns åtskilliga skåningar och en av dessa är entusiasten från Yngsjö, Tommy Benscik men tävlande för Svedala MK med sin Lotus Elan(bilden).
*
Därmed avslutar vi dagens blogg och nu väntar ”Hörbys Nationaldagar” eller Hörby Marknad. Här blir det en jakt efter en lämplig ny rallymaskot enligt bilden, fast vet inte riktigt om jag vill ha ännu mer grönt…