Polen-test slutade med dödsolycka, Mille J. vill klara alla kurvor till 100 procent, Simon A. med grönt på Corsan, rykten placerar Oliver i Rally1-Toyota och 40 bilar till SM-sprinten i Norrköping.
”ERC Orlen Oil Rally Poland” fick en tragisk start när fyran i ”ERC Juniors” och regerande juniormästaren i Italien, 21-årige Matteo Doretto omkom under dagens test, Doretto kraschade illa i ett träd med sin Peugeot 208 Rally4 och trots snabb hjälp från räddningspersonal, gick inte hans liv att rädda. Kartläsaren Samuel Pellegrino klarade sig med lättare skador. ERC-arrangören är noga med att påpeka att testen skedde utan koppling till rallyt utan på mark tillhörande ett företag.

– Den första informationen vi fick, tydde på att föraren satt fastklämd i fordonet och frivilliga brandkårer samt enheter från Szczytnos brandkår ryckte ut till platsen. Trots att de utförde hjärt-lungräddning avled föraren”, sa Grzegorz Różański , talesperson för staden Olsztyn till Radio Olsztyn.
Doretto körde sin första säsong i ERC Juniors och så sent som förra månaden i ERC-deltävlingen i Ungern delade han som trea pallen med Calle Carlberg/Jørgen Eriksen och Victor Hansen/Ditte Kammersgaard. Motorbloggen sänder sitt djupa deltagande till Dorettos familj, vänner och rallykompisar.

Foto: Henrik Åkeson
Ingen tvekan utan att det börjar bli alldeles för mycket tragedier i den sport som troligen de flesta bloggläsare precis som jag, älskar. Det betyder dock inte att kärleken behöver vara blind och att det går åt h-e för fort i rallyskogen idag backar jag inte en millimeter ifrån. Räcker att kolla på en vanlig DM-tävling när ändå tämligen oerfarna C-förare håller ett tempo som ger kalla kårar längs ryggraden. Vad som ska göras för att öka säkerheten är jag inte rätt man att svara på, men har svårt att se hur bilarna kan bli mycket säkrare än vad som är fallet idag. Likaså har den personliga säkerhetsutrustningen aldrig varit så bra som nu, ändå dör folk i rallykrascher. Det enda som inte förbättrats sedan åtminstone 60-talet är specialsträckorna. Tvärtom har dessa försämrats och är i många fall alldeles för snabba för sportens eget bästa. När jag påpekar detta får jag alltid mothugg från grupper som tycker det ”så fränt” när det går på varvstopp med ”5” lysande ilsket rött på instrumentbrädan. Kanske är det fränt, men ingen kan snacka bort konsekvenserna om/när bilen lämnar vägen…
*
Att efter denna omskakande inledning av Polens ERC-bidrag fortsätta med ”the show must go on”, känns absolut inte helt okej, ändå ska jag försöka.

I Mikolajki gör Mille Johansson/Johan Grönvall sin tredje EM-start med italienska MS Munarettos Škoda Fabia RS Rally2. Duon kommer till start med gott självförtroende efter sjätte platsen senast i Värmland.
– Vi tar helt klart med oss alla lärdomar från Karlstad med både bil och däck (Hankook) där fick vi oss en liten värdemätare på var vi står fartmässigt i dagsläget mot de andra, förklarar Mille.
De polska sträckor är kända för att vara snabba men även mjuka och spåriga vilket Mille väl känner till.
– Vi vet sedan tidigare att underlaget är väldigt mjukt, nästan som att köra i sand på vissa ställen. Vi körde här 2023 i vår EM-debut i 2WD-klassen, men i år är det inte en enda sträcka som är samma, så vi har inte den fördelen jag hoppats på…
Målsättningen är att få till bra flyt och en körning som stämmer till hundra procent i varje sväng. Kartläsare Johan är inne på samma spår:
– Jag tycker att både jag och Mille känner oss mer och mer bekväma i bilen för varje mil vi gör. Målet är som vanligt att samla mer erfarenhet och försöka hitta ännu mera fart.
*

Även Simon Andersson och Jörgen Jönsson har idag känt på ”sin nya EM-bil”, Opel Corsa Rally4. Lyckligtvis utan några större draman även om det fanns, avslöjade av synliga bevis höger fram med polska grönsaker i stötfångaren.

– Vi körde fem rundor och då höjde vi även bilen mot slutet för att platsa bättre i spåren, allt känns fint, hälsar #58.
*
Rykteskarusellen kring Oliver Solberg och Rally1-körning för Toyota blir allt intensivare och de handlar om en start i ”Neste Rally Finland”. När WRC2-ledande Yohan Rossel bröt i Sardinien så kan nu Oliver ”springa i luckan”, alltså har råd att avstå finsk start i WRC2. Oliver själv förklarar dock att han inte på något sätt förbereder sig för ”Topclass”. Detta trots att ryktena, många sprungna direkt från Jyväskylä där Toyota Gazoo Racing håller till. Till Rallyjournal sa Sardinien-vinnaren
– Jag har inte förberett mig på någonting, det verkar som att ni har fler rykten än jag – för jag vet mycket mindre!
*
Det blev gallring som väntat inför SVT och SBF:s SM-jippo i Norrköping i samband med ”SM-Veckan”. En tävling som ligger helt utanför Rally SM och där jag är tveksam till dess status som Svenskt Mästerskap. Nu blev det 40 ekipage som får göra upp på Himmelstalund, 14 i 4WD och resterande 26 kör i 2WD. Tävlingen den 27 juni körs enligt följande: ”Tävlingen genomförs på en specialsträcka på ca 2400 meter fördelat på asfalt och grus. Alla kör 2 kvalomgångar. Dom bästa sträcktiderna i resp. klass går vidare till final. Antalet bilar till final avgör arrangören på tävlingsdagen. Finalen körs i 2 omg. där den sammanlagda körtiden utgör slutresultatet.”. Vilka kriterier som använts för gallring är för mig oklart, men oavsett hur man gått tillväga så är så klart de som inte kom med besvikna, vilket även synts på sociala medier. Rallysprinten pågår 13.00-19.15 och då har man konkurrens av både ”Kanotpolo”, ”Aquabike” och ”Discgolf”.

De skånska inslagen är båda från Hässleholm, Johan Green/Kevin Athley (bilden) och Johannes Haraldsson/Magnus Lörd.
Läser din blogg dagligen 👍
Brukar aldrig kommentera, men håller fullkomligt med dig,det går inte för fort på raksträcka,problemet är att det går att köra en tävlingsbil för fort i en sväng……..
Hej jag håller fullständigt med att idag går det alldeles åt helvete för fort på för raka vägar. Det var mycket intressantare och roligare ett se och höra rallybilarna på smala och slingriga vägar. Så ta bort fjädringsvägen och ta fram standard motorer med begränsad trimningsgrad med dagens skyddsbågar. Blir bra test för standard bilar. Värsting bilarna hette det grupp B bil??? försvann ju pga att de var för våldsamma, men bilarna idag är ju lika våldsamma och ”klent” byggda. Men visst är det häftig med dagens värstingar. 😃