Polen het som WRC-arrangör, Sprint-SM inget fiasko, för mycket Ford i bloggen och Chevan som kom hem…

Polen är hetaste kandidaten som nykomling i WRC-kalendern för 2014. Just nu är FIA:s rallygäng inne i slutskedet med kalendern men fortfarande är bossen Jarmo Mahonen minst sagt förtegen. Inte bara om vilka tävlingar som ska ingå utan även om det blir den minskning från dagens tretton tävlingar till tolv, något bland annat fabrikanterna förespråkar.
– Bekräftar varken det ena eller andra förrän allt är klart, säger Mahonen till autosport.com
Men så här långt verkar Polen hetare än Brasilien och Kina som också vill ha WRC-cirkusen. Inte minst Kubicas framgångar lär ha spätt på rallyintresset hos polackerna och för oss svenskar blir det ju nästan WRC på hemmaplan. Färjan från Ystad och vips så är du mitt uppe i hetluften…
I september körs årets Rally Poland som deltävling i ERC och den som är aktuell för WRC. Två gånger har man haft en plats ”finrummet” 1973 och 2009 då Miko Hirvonen var snabbast. Men om nu Polen kommer till och man dessutom minskar med en tävling så är det alltså två som kommer att försvinna från dagens kalender . Mitt tips, Grekland och Mexico ligger risigt till…

*
Har fått lite påstötning varför jag inte skrivit om ”fiaskot” i Halmstad och då syftar man så klart på tidtagningsstrulet vid Sprint-SM. För det första tycker jag att ordet fiasko är alltför starkt i sammanhanget. Klart är däremot att tidtagningen inte funkade som tänkt och det får så klart inte hända när man vill lyfta ett arrangemang till SM-status. Vad som gick snett har jag ingen aning om, men till slut fick man trots allt att fungera med livetidtagning direkt i tv-rutan.
Uppenbarligen korrigerades dock inte alla tider från kvalet. Detta gjorde att det nog inte blev hundraprocentigt rätt vad gäller vilka som faktiskt var berättigade till att få en finalplats verkligen fick det. Tycker nog också att Stefan Klemetz och Jonas Kruse skötte situationen på ett bra sätt. Blev faktiskt riktigt imponerad över hur pass påläst Kruse var vad gäller för honom tämligen oskrivna RS-kort. Helt klart kan tävlingen utvecklas och bli bättre vilket jag också är säker på att den blir. Fiaskostämpeln vill jag därför inte sätta dit på premiären av Sprint-SM…

*
Gårdagens Fordstukade inlägg fick genast mejlkorgen att brinna. Väljer två som kommenterade Tanusen. Först välkände rallyfotografen Thorleif Olsson:
Det fanns ju en riktig hjälte i våra trakter som i mitten av 90-talet for fram i en fesblå Ford Taunus ekonomiare. Var det någon folk i skogen talade om, så var det när detta ekipage skulle dyka upp. Han for ju fram som en stridsvagn och åkte av lite smått både här & var. Vi talar inte om moderna fullfartskrascher i skumnotade 4:or över krön som inte öppnade, utan nöp, utan traditionella små skump o dunk utan att det tog stopp.
Om denne förare har det varit diskussion/efterlysning om bland etablerat folk. Troligen var det Mikael Johansson han hette, tävlande för Ljungby MK. Tillika ökänd för sin framfart i en blekvit VAZ/Lada som han tävlade med på och vid sidan av vägen under något år.
Dennes framfart i just Taunusen är dock något man sent lär glömma…
Mvh, Thorleif ”
Någon som minns om det var Mikael Johansson från Ljungby som rattade den ”fesblå” Taunusen?

*
Signaturen ”Old Opels never die they just go faster”, tyckte det blev lite väl mycket Ford. Han tipsade om en länk där Björn ”Nalle” Johansson i lokaltv:s Östnytt visade upp sin nybyggda Opel Kadett GT/E för Midnattsolssrallyt. Med 16-ventilersmotor blir den lätta Kadetten så klart en vass maskin men tyvärr lär den ändå inte räcka till mot framförallt nya popbilen Volvo 240. Men Nalle ska ha en verklig eloge för att han väljer att göra comeback i just en sådan bil som han en gång tävlade i. Det naturliga hade så klart varit att bygga en ”vinnarbil” alltså en tråkig 240:a eller en dyr Escort och detta utan tanke på historien utan  enbart vinna. Men Nalle utgår jag ifrån, valde med hjärtat och då fick det bli en gul/svart GT/E, för övrigt den första Opel han tävlade med. Snyggt jobbat!

*
BloggOpelracingSaabfreaken Bengt Åkesson var på Knutstorp i helgen och kunde inte motstå frestelsen att plåta ”Tusencupens” fränaste ekipage, Dan Henningsson med Kadett-65:an. Bara kolla och njut av den fina linjeföringen, de eleganta plåtvecken och smakfulla proportionerna.
A master piece, som en engelsman skulle utryckt sig om han såg Kadetten.

*
BloggCheva3I förmiddags ringde min asfaltkartis Stefan och med darr på rösten försökte berätta för mig vad som stod parkerat utanför porten.
– En orenoverad Chevrolet från 1955, levererad av Josef Rosenquist på Autocentralen i Hörby, flämtade han så småningom fram.
Det visade sig att bilens ägare var på besök i Skåne i ett försök leta upp Chevans rötter. Rotförsöket ledde rätt in till Stefans däckverkstad, här låg nämligen Autocentralen stolt återförsäljare i mellanskåne av Opel, Vauxhall, Chevrolet och Bedford på femtio och en bra bit in på sextiotalet. Alltså ”back to the roots” för den i Frihamnen i Stockholm 1955 hopsatta svarta ”snikversionen” av en av de allra mest lyckade Chevorna. Bilen var även försedd med lite ”Taxi-utrustning” varför man genast drog slutsatsen att den en gång varit taxibil (vid koll senare visade det sig dock var fel, den hade aldrig gått som taxi).BloggCheva1
Nuvarande ägaren hade däremot koll på att bilen sålts ny till en stolt man i Önneköp varför jag genast kontaktade Roland ”BB” Brorsson. Han har vid flera tillfällen berättat om vådliga taxifärder som barn (taxi skötte skolskjutsen i Önneköp på femtiotalet) och undrade om han kanske åkt i bilen.
– Nej vi kördes av Taxi-Russel och han hade aldrig någon snik-Cheva, han ville ha mer pulver under huven, berättade Roland.
Här slutar alltså storyn egentligen. Lite trist var att så sent som i vintras revs den gamla klassiska verkstadsdelen av Autocentralen för att ge plats för parkeringsplatser åt kommunpersonalen. Är säker på att den raka sexan och den treväxlade lådan sjöng en sorgesång ihop över att se barndomshemmet jämnat med marken. Kunde inte kommunfolket parkera sina bilar någon annanstans…

*

Vill du kommentera eller tipsa Motorbloggen så skicka ett mejl: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Tänk bara på att allt som mejlas kan komma med i bloggen såvida du inte själv skriver något annat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *