PG, Wilsons enda glädjeämne och Stoffe tappade rallysegern då han körde för fort!
PG gjorde vad som förväntades av honom i Rally Bulgarien, stabilt och säkert lotsade han WRC-Focusen till bästa placeringen bakom de ”riktiga” VM-åkarna. PG:s sjunde plats måste vara Malcolm Wilsons enda glädjeämne den här helgen om ni frågar mig. En sådan total utskåpning som Citroën bjöd Ford-teamet på, tog de fyra första placeringarna, måste vara svår att komma över..
Men PG gjorde vad han skulle, frågan är om man kan säga samma sak om Hirvonen och Latvala? Eller är det Forden som har tappat så mycket att den helt enkelt inte är konkurrenskraftig längre? Läser visserligen att Wilson inte gett upp kampen om VM, men det verkar bara vara lite desperat ”peptalk”. Hur det ska gå till att rubba fransmännen vet inte jag, kanske Malcolm vet bättre?
Snackade just nu med Vinslövs Stoffe Nilsson som råkat ut för det otroliga i att tappa en rallyseger på grund av att han körde för fort!
Men så var det i Emådalens Rojarundan där Stoffe åkte första sträckan tre sekunder för fort. Bryttiden var 2.45 över de fem kilometerna och Stoffe åkte på 2.42 medan slutsegraren Åke Jacobsson åkte på 2.46. I hastighet betydde det att Subarun flög fram i 126 km/t i snitt medan det tillåtna var 121 km/t. Detta fick till följd att sträckan ströks och Stoffe slutade tvåa, 1,2 sekunder efter Jacobsson. Tidsskillnaden på första sträckan var fyra sekunder så det var bittert för Subaruåkaren. Hade han bara inte kört så fort…
Nu kan man ju alltid skoja lite om detta, att förlora segern på grund av att man kör för fort, men det gör inte jag. Istället blir jag både beklämd och bekymrad, för det är ett jätteproblem med de höga hastigheterna i rallyskogen. Jag är fullt medveten om svårigheten med att hitta lämpliga specialsträckor. I Småland med alla sina grusvägar och dessutom glest befolkat, måste det ändå vara något enklare än på många andra ställe att hitta krokigare mer lämpliga vägar. Ändå väljer arrangören att använda rena ”racersträckor” där farten under långa stunder pendlar runt 200 strecket, fråga mig inte varför!
Tidigare har jag skrivit om stämningen i Red Bullteamet och där Weber och Vettel inte verkar vara de allra bästa kompisarna. Efter söndagens race på Silverstone har nog inte kompisandan blivit bättre!
Lider även med Johan Sturesson som är inne i ett riktigt motflyt. Två nionde platser i helgens STCC-race i Falkenberg, motsvarar inte på långa vägar hans eller BMW:ns kapacitet. Någon gång måste det vända och då står Johan på pallen igen!
Efter en intensiv helg tar Motorbloggen semester och åker till Bornholm, men lugn det är bara för dagen, sedan är jag tillbaka igen.
Förresten är du sugen på en gammal Ferguson ”Grålle”? Då ska du åka till samlingsauktionen i Ekeröd om två veckor där en sådan kommer att säljas. Den ser inte ut att vara i toppskick, men för den händige så…
Det handlar om pengar, raka rallyvägar=lite spår=mindre reparationskostnader.
Hej.
Så enkelt är det naturligtvis! Men inte skulle jag vilja vara tävlingsledare i en tävling där man dramatiskt ökar hastigheten och därmed risken för olyckor, för att tjäna några extra kronor.Tror inte någon arrangör egentligen vill detta…
MVH Tommy