PG tar över Pontus ratt, Solberg vill ha fabriksuppbackning, WRC i ”vinland” inte så positivt och SSR laddar om!
Lite så där i smyg avslutar nu Pontus Tidemand sin rallycrosskörning hos Mattias Ekström i EKS-teamets Audi S1 och ersätts av PG Andersson. I den andra bilen sitter som tidigare Edward Sandström.
Premiär för PG som Audiåkare blir i Turkiet och nya banan Istanbul Park den 11-12 oktober. Mattias Ekström berättar om teamets tuffa målsättning inför framtiden där PG nu är en pusselbit.
– Vi tror att P-G’s erfarenheter och kunskaper kan vara ett bra komplement i det utvecklingsarbete inför nästa säsong som nu är i full gång. Vår målsättning är klar, att bli världsmästare 2015!
Samtidigt vill Mattias tacka Pontus.
– Tack för hjälpen med utvecklingen av bil och tack för allt du har gjort för vårt unga team. Vi önskar dig lycka till!
Pontus är tacksam för chansen hos EKS-teamet och kommenterar.
– Det har blivit sju VM-rundor sedan EKS start i Hell i juni. Säsongen har kantats av ständig utveckling, hårda fighter och glädjeyra och EKS första mästerskapsmedalj, EM-brons.
– Jag uppskattar verkligen att Mattias gav mig den här chansen där jag fått ovärderliga erfarenheter, plockat upp många tips och dessutom få se ett team växa sig allt starkare på nära håll. Stort tack till alla inblandade, för er entusiasm och för att ni bevisar att inget är omöjligt.
Han stöttar Mattias och teamet i sin tuffa målsättning för 2015.
– Tvivlar inte en sekund på att EKS kan uppnå målet att bli världsmästare i rallycross 2015. Lycka till i er sista tävling för säsongen i Turkiet!
Visst låter det spännande med PG i Audin som bevisligen är en vinnarbil, är detta chansen han väntat på för en comeback i de riktigt stora sammanhangen? Hoppas kan man alltid och i en förlängning kanske det även kan bära till en och annan rallyratt att hålla i…
*
Nu vill Petter Solberg smida medan järnet är varmt och enligt Autosport söker han nu samarbete med någon fabrikant för att ytterligare utveckla sin del av rallycrossen. VM-guldet tog Petter som privatförare, något han nu verkar vilja ändra på.
– Vi har gjort detta på egen hand, tävlat och slagit de stora fabrikanterna men det har varit tufft, säger Petter.
Ryktet säger nu att den dubble världsmästaren har erbjudande att få stanna var i VM-serien, men även andra erbjudanden.
– Jag vill stanna här och är redo att göra så, men vill göra detta med en fabrikant, skulle behöva en ”good backer”!
Han menar att i jämförelse med Ford, Volkswagen och Peugeot har hans lilla team inte mycket till resurser.
De som hoppas på en come back i WRC för Petter kan nog sluta hoppas.
– Jag älskar rally det vet alla, men tyvärr finns där inga diskussioner alls i den riktningen….
*
Inte bara här hemma som rallyarrangörer har problem med markägarna. I Tyskland rasar nu vinodlarna som ahde sina stockar i närheten av sträckorna på ADAC Rally Germany. Thierry Neuville och Jari-Matti Latvala var två av flera som bestämde sig för att skörda lite tidigare än vad vingårdsägarna tänkt. Ägaren av ”Latvalas landningsplats” Daniel Gehlen menar.
– En bil kraschade rakt in i vår plantering av Wintricher Ohligsberg och förstörde runt 7-800 kvadratmeter vinstockar med skördklara druvor. Stockar som vi planterade för fyra år sedan och som nu skulle gett första skörden…
Tyvärr verkade inte arrangören heller vara på hugget och först två dagar efter rallyt kom man ut och tittade på förödelsen.
– Inte nog med detta, vägarna var avstängda för oss både under träning och tävling vilket gjorde att vi inte kunde jobba på flera dagar, konstaterar Gehlen.
En annan vinodlare, dock inte drabbad av avåkta rallybilar Constatin Richter var ändå irriterad.
– Ett år som detta med torrt väder efter mycket regn ställer till problem för oss, problem som vi måste åtgärda direkt vilket var omöjligt med avstängda vägar.
– Dessutom skräpar publiken ner och skadar vinstockarna. Kort och gott är vi inte alls glada över rallyt och den sorts turister som det attraherar…
Känns ändå rätt skönt att vinodlare inte är så vanligt i Sverige…
*
På fredag är det dags för SM-finalen Rally Uppsala och samtidigt är löftet Niklas Karlsson från Vallentuna redo för SM-comeback. Bytet till Mitsubishin har verkligen inte gått problemfritt men med ny motor hoppas Niklas att turen ska vända.
–Vi har ju inget med medaljstriden att göra, då vi av olika anledningar endast kört en av årets tidigare SM tävlingar. Men vi hoppas ändå kunna bevisa att vi hör hemma i toppen då allt stämmer, säger Niklas.
Vid sin sida har han en gammal bekant, Andreas Johansson, Eskilstuna.
-Ska bli riktigt kul att ha med Andreas i bilen igen, det är ju precis ett år sedan vi åkte ihop senast, även då i Rally Uppsala, avslutar Niklas.
*
Mer med medaljstriden att göra har Mattias Adielsson. Trots en klen inledning har göteborgaren spurtat med R2-Peugeoten och är nu med i guldstriden på Otrimmat 2WD på allvar.
– Vi siktar på att vinna i Uppsala och klarar vi det vinner vi SM guld, väldigt enkla förutsättningar för oss, vi vill vinna, säger han bestämt.
– Det kommer att bli en tuff och viktig sträcka som inleder, två mil i mörker är aldrig lätt. Jag har fått en hel del erfarenhet av mörkerrally genom åren så mörkret skrämmer mig inte, menar Mattias.
– Gäller bara att vara noggrann när man gör noterna så man känner igen sig när man kommer i full tävlingsfart!
*
När vi är inne på Rally-SM så kom där en fråga från Kjell Mattsson, Hudiksvall som undrar över hur SM-kalendern 2015 ser ut? Kul att kunna hjälpa till och så här kommer SM att köras till nästa år.
Preliminär SM kalender 2015: 13-14/2: Sandviken, 27-28/2: Östersund, 16/05: South Swedish Rally, 22/08: Askersund., 04-05/9: Linköping. och så precis som i år final i Uppsala den 25-26/9 med Rally Uppsala.
*
Passar bra att samtidigt berätta att South Swedish Rally har en form av uppstartsmöte ikväll och där basen Lasse Mattsson belåtet konstaterar.
– Tror knappt att vi tidigare någon gång haft så stort intresse från olika klubbar som inför nästa års rally, känns verkligen bra!
På mötet kommer säkert också att bestämmas start och målplats för rallyt, tipset så här långt är Karlskrona. Dock inget som Mattsson ville kommentera närmare…
*
Bilorientering är tråkigt nog en sport som för en ganska tynande tillvaro i Sverige. utomlands är intresset större och i helgen kördes Nordiska Mästerskapet i Finland. På plats där var Olofströms MK-kartisen Ingmar Evaldsson i par med Jonas Hjelm och paret lyckades riktigt bra.
– En bra helg, menar Ingmar.
– Fredags tävlingen gick sådär nia är väl okej medan lördagen går till historien som min bästa tävling genom tiderna med en fjärde plats som resultat.
I mästerskapstabellen ligger Hjelm/Evaldsson fyra i ”stora NEZ” och med samma placering i ”Nybörjarcupen” som paret vann 2013. Nästa deltävling körs i Sverige, utanför Norrtälje den 7-8 november. Där önskar Motorbloggen lycka till för Jonas och Ingmar!
*
Kan inte påstå att jag blev förvånad över att mitt omdöme om designen på Kadett City skulle få mothugg. Om inte som ett brev på posten, så ett mejl i korgen kom där mothugg direkt från Rune Nilsson, Hässleholm. ”Hej Tommy!
Kadett City nog är den väl lika grann som sina kompisar, kanske beroende hur man vårdar dom.
City tillverkades 1976-79. Bilen på din bild en 76-77 medan min vita skönhet är en 78-79.
Mvh Rune”.
Som sagt, smaken är som baken…
Nä tur är väl det, räcker gott med rödvinsvänstern hehe!!!
Jobbade du sent idag?
Hej.
Svårt att svara på, jobbar i stort sett alltid…
MVH
Tommy