PG och Adielsson till Asfalt SM, är WRC 2020 redan färdigt?, Østberg fick böter, Oliver med ny WRC-chans, nya succé för Nybe-Victors, dansk ”Ogier” toppar ”DSR”, ”FTL” dominerade i Norge, tungt för Bäckmans, Kevin kör World RX, Johan leder och Tom K. ”Årets Idrottare” för andra året i rad!
Det tog sig lite på slutet med anmälningar till deltävling två i Asfalt SM ”Drive VXO” som körs på Uråsa den 19 juni. Totalt 76 anmälda vilket är drygt tiotalet fler än vid premiären i Uddevalla.
Kul också att det trillade in namnkunniga förare på slutet som PG Andersson med Ford Fiesta R5. Han får sällskap av Mattias Adielsson/Andreas Johansson i nya Rally2-Fiestan i den åtta bilar stora klassen ”Internationella 4WD”. Kul också att för första gång se en Hyundai i20R5 i SM och detta med Kjell Sandberg/Stefan Ahl i hytten. Även i bland de nationellt klassade 4WD-bilar har intresset ökat och nu är man sju totalt varav fyra skåningar, Sune Larsson (Hörby, Christer Ahlberg (Simrishamn), Sofia Sörensson (Hörby) och så klassvinnaren från premiären med WRC-Fiestan, Stefan Kristensson(Tomelilla). Största klassen är Nationell 2WD med 38 anmälda och där tre favoriter var sent inne med sina anmälningar, Kristian Johansson, Mats Andersson och Joacim Kristiansson.
*
Då upplösningen av Rally Italia Sardegna kolliderade med SMK Hörbys deltagande i Hörby Kommuns Nationaldagsfirande var därför mitt fokus mer där än på Medelhavsön. Att luften fick ur rallyt och tråkigt nog kanske också hela WRC-säsongen redan på lördagen är tämligen uppenbart. Med ny dubbelseger för Toyota är nu avståndet till Hyundai i Märkes-VM så stort (49 poäng) att i princip måste Latvalas bilar strejka resten av året vilket inte känns så troligt.
I Förar-VM har Sebastien Ogier kopplat greppet och är efter tre segrar av fem möjliga elva poäng före teamkompisen Elfyn Evans. Helgens trea Thierry Neuville har 29 poäng upp till ledning medan Ott Tänak har ett gap på 57 poäng och detta efter bara fem tävlingar. Om Andrea Adamo tillbringade en tid efter Portugal i fosterställning så är den efter Sardinien säkert mer eller mindre permanent. Enda glädjeämnet för det ”ljusblå teamet” var att Jari Huttunen skötte sig exemplarisk och vann WRC2 och detta lite otippat. Förhandssnacket handlade mest om Andreas Mikkelsen som fortfarande leder trots helgens nolla och regerande mästaren Mads Østberg. En via tv uppmärksammad punktering för norrmannen på SS18 kostade honom både seger och 1000 euro i böter och risken att mista 25 poäng om han upprepar samma sak igen. FIA gillar inte att man svär i direktsändning vilket tvingar Mads att öppna plånboken. FIA:s tuffa beslut fick estländske rallyåkaren Gustav Kruuda att tända till vilket nu resulterat i en insamling för att betala Mads böter. Gustav motiverar insamlingen med att liknade utbrott förekommer titt som tätt i Formel 1 utan efterräkningar och uppmanar Mads.
– Never change Mads!
Strax före lunch hade där strömmat till lite drygt 400 euro…
Medan WRC känns mer eller mindre avgjort är läget i WRC2 något helt annat. Mellan ledande Mikkelsen och femman Teemu Suninen skiljer 19 poäng och det avståndet ändras inte efter Safarirally där ingen av toppförarna i klassen kör. WRC3 liknar mer WRC både vad gäller poäng och nationalitet på ledaren. Yohann Rossel vann i helgen och har nu 34 poäng tillgodo på Kajetan Kajetanowicz medan Nicola Cimain är ytterligare sju poäng bak.
Det är också den här trion som gör upp om var VM-titeln ska hamna, mitt tips ändå Polen då snabbe ”Kajto” har en tävling färre än tuffaste konkurrenterna.
*
Oliver Solberg fick som bekant lämna återbud till Sardinien och chansen att för andra gången få köra WRC-Hyundai på grund av att pappa Petter drabbades av Covid-19. Men det dröjde inte länge innan ny möjlighet uppenbarade sig även om det inte blir i en WRC-tävling utan i Italienska Mästerskapet och ”Rally di Alba”. För första gången på asfalt med ”The Beast” och såklart är Oliver förväntansfull.
– Jag får en fantastisk möjlighet att samla massa erfarenhet på asfalt och det känns bra att börja med en mindre tävling utan press!
Ändå har han lite att leva upp till då rallyts två senaste segrare båda kört Hyundai, Sebastian Loeb och Craig Breen. Fast riktigt press behöver han ändå inte känna då denna istället hamnar hos Ott Tänak. Som vanligt är rallyt en del av Olivers utbildning inför 2022 och ska ge honom en känsla av var i utvecklingen han befinner sig, men även att öva upp sina ”asfaltskills”
– Det viktigaste momentet jag måste lära mig innan tävlingen är hur man tar svängarna, man måste kunna gena rätt. Jag har sett hur dedikerade toppförarna är i den typen av körning, där de styr bilarna helt på utsidan av asfalten. Det är något jag behöver öva på….
Detta tror jag är helt rätt väg att matcha in Oliver i WRC-bilen, i tävlingar utanför VM-serien med alla mer namnkunniga medtävlare. Istället borde Adamo ge den 19-årige värmlänningen möjlighet att helt fokusera på WRC2-klassen och där nya Rally2-i20 snart ska göra debut. Som jag ser det har Oliver fortsatt jättechans att utmana både Mikkelsen och Østberg om VM-titeln men då ska inte fokus splittras mellan detta och enstaka WRC-inhopp.
*
För två veckor sedan presenterade sig ”The Two Victors” eller SMK Hörbys Victor Hansen med Ryd-kartläsaren Victor Johansson för den tjeckiska rallypubliken genom att köra R2-Peugeoten med sladd vilket förvånade många. I helgen var det så Litauen som fick stifta bekantskap med Team Nybe-duon som i Rally Zemaitija körde in som tvåa i klassen för Rally4/R2-bilar.
Då tävlingen ingick i såväl det litauiska som polska mästerskapet var startfältet stort och totalt fanns 56 2WD bilar anmälda och av dessa blev svenskarna fyra med bara två snabba BMW-förare före sig samt vinnaren Justas Simaska i en likadan Rally4 Fiesta som nu Victor premiärkörde. Tävlingen avgjordes enligt ”Victor 1” på ruskigt snabba vägar men allt efter som kom man bättre in i den nya Forden berättar Hansen.
– Med lite justeringar på inställningar och bromsar för att passa de litauiska vägarna kände vi oss mer bekväma med både bil och den speciella vägkaraktären.
Sant och efter första sträckan var paret 81:a av de 104 startade därefter började klättringen och en enda gång under tävligen tappade man någon placering för att sluta 34:a totalt.
– Det har varit en mycket intensiv och lång tävling där vi har lärt oss mycket i helgen, framförallt hur det är att tävla i Litauen för framtiden, förklarar Hansen och fortsätter.
-Vi har hittat saker vi kan förbättra både vad gäller däckval, inställningar som vi själva kan bli bättre på.
Victor i kartläsarstolen håller med.
– Det har varit en stor erfarenhet att få ta del av de sandiga och delvis ganska uppkörda vägarna och vad som är viktigt att tänka på vid sån här vägkaraktär!
Redan på torsdag är det ny tävling för paret men då i asfaltbilen, alltså Peugeot R2 och då på mer hemtam mark i tyska ”50. ADAC Rallye Stemweder Berg”. Här ska svenska Team Nybe mäta sina krafter med tio klasskonkurrenter.
*
I WRC dominerar Sebastien Ogier och kanske det är lite att överdriva, men i Danmark det Kristian Poulsen med kartläsare Ole R. Frederiksen som har lite av samma roll.
När halva serien ”Dansk Super Rally” är avklarad har Polo-åkaren full pott så när som på totalt tre tappade ”power stage-poäng”. Efter helgens DM3, Glad Rally Kalundborg har Poulsen fått ihop 177 poäng att jämföra med rallyts 2WD-vinnare Jacob Madsen/Line Nedergaard, Suzuki som står på 143 poäng. I ”DSR” slås alla klasser ihop och näst bäst i 4WD är Hyundai-föraren Simon Valentin/Peter Egholm med elva poäng mindre.
I Kalundborg var det annars mångfaldige tyske mästaren Fabian Kreim, även han i en Polo som var tuffaste nöten att knäcka och i mål efter de sju sträckorna varav en del gruspartier bland annat för svenskar välkända grusgropen i Gammelrand , var tio sekunder efter.
Bara sex sekunder skilde till Simon Valentin och så Marco Gersager/Carina Møller, Skoda som fyra, 23 bak Poulsen. Som femma rullade Stig Andervang/Robin Eriksson in med nyreparerad Skoda efter rullningen i Finland, bara en sekund bak Gersager.
För andrahands favoriten vid sidan av Poulsen, Suzuki-paret Kenneth Madsen/Mette Felthaus blev det ingen lyckad helg på sina hemmavägar. Till en början gick det bra och efter tre körda sträckor toppade den gula Suzukin, men på fyran gick det överstyr med ”bukkett styretøj” efter ett häck/stenmurbesök. När så även några av konkurrenterna fick problem så var det plötsligt en rödvit Polo i topp. Men även den danska varianten av Ogier fick problem och ett tokigt däckval på näst sista sträckan kostade 24 sekunder.
– Dessutom körde vi på en betongkant med vänster bakhjul men som tur var utan att få punktering däremot skadades fjädringen, berättar Frederiksen.
Nu hade man tur då det var service inför sista sträckan men bara med 16 minuter fick det bli en ren nödlösning för att kunna ta sig i mål. På transporten uppförde sig Polon som ”en vingeskudt krage”.
– Otroligt nog lyckades vi bli fyra på sträckan och tappade bara 3,7 sekunder och vi var så nervösa över att tappa hjulet. Men turen var på vår sida ” og facit er, 3 sejre ud af 3. Det er nu ikke så ringe”, konstateras det belåtet från #2 VW Polo GTI R5.
Den som bjöd klassvinnande Madsen bäst motstånd var Daniel Ernstedt/Fanny Jacobson även dom med en Suzuki. Men ”Mulle” hann inte med när Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammer lät sin R2-Peugeot gå loss på Själland.
14:e totalt och tvåa i klassen efter Oliver Saust/Peter Holm Madsen imponerar. I Danmark finns ingen klass för GruppF-bilar utan de går in i nationell klassen där de självklart inte är konkurrensduglig. Ändå slutade Lucas Helin/Annie Seel femma med sin Opel Astra och 45:a totalt i sista träningspasset inför Asfalt-SM i Uråsa om två veckor.
*
Om Kristian Poulsen är ”Ogier” i Danmark är det Frank Tore Larsen som kan ta åt sig samma status i Norge. Han och Morten Erik Abrahamsen tog den nya VW Polon till seger i Aurskog-Høland Rally.
Åtta sträckor kördes och där ”FTL” vann sex medan tvåan i rallyt, Marius Aasen vann de övriga med sin Skoda. Detta gav lite mer än 20 sekunders marignal mellan Polon och Skodan medan trean Anders Grøndal inte alls var med i matchen med nya Rally2-Fiestan. Nästan en och en halv minut upp till FTL är en marginal som säkerligen Anders inte är glad över. Steve Røkland vann R2-klassen före Morten Storsveen och till slut gick Steve också förbi vinnaren i Nationella kassen Olav Fredriksen i Volvo 240 om än med bara fyra sekunder.
*
Jessica Bäckman var den av Boden-syskonen som lyckades bäst i WTCR-premiären på ”The Green Hell” eller mer korrekt Nürburgring Nordschleife. Det var hennes och brorsan Andreas första besök på banan och detta med nya Hyundai Elantra N TCR och de visste på förhand att det skulle bli en tuff debuttävling i VM-serien. Nu fick Jessica en del tekniska problem under kvalet men i Race 2 tog hon ändå sina första VM-poäng genom att bli 14:e. Även Andreas hade problem under kvalet men ändå fick han till en 17:e tid. I racen däremot var det tyngre som kulminerade i en startkrasch i Race 2 där Andreas körde i en redan kraschad medtävlare.
*
Idag släppte Team Hansen nyheten att Kevin Hansen kommer att köra en av teamets två Peugeot 208 WRX i World RX. Vem som ska köra teamets andra bil uppges ännu inte vara klart men att målet är VM-seger för Kevin är uppenbart.
-Att avsluta World RX-kapitlet i Team Hansen och då på topp i mästerskapet skulle vara en härlig avslutning innan vi går in den elektriska eran, menar Kevin.
*
Johan Kristoffersson red vidare på vinnarvågen från Extreme E och tog en seger och en andra plats i RallyX Nordic när man besökte Finland. Hårt fajt med Höljes-vinnaren Niclas Grönholm men där en punktering för honom gjorde att Johan kunde vinna första finalen.
-Det är inte slut förrän det är slut, konstaterar teamchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, pappa Tommy.
Under natten jobbades frenetiskt på teamets VW Polo som gav en bekymmersfri söndag men där ändå Grönholm blev för svår.
– Kan inte göra mer än jag gjorde idag. Jag körde allt som gick, konstaterade Johan efter målgång.
Med bara en tävling kvar, på Westombanan i Arvika i augusti leder Kristoffersson mästerskapet med 27 poäng före Grönholm (osäkert om denne kommer att delta då) och 29 ner till Sondre Evjen.
*
I går var det ännu en stor dag för SMK Hörby då klubben var en av deltagande föreningar i kommunens digitala Nationaldagsfirande. Redan före lunch nåddes vi av beskedet att Junior-Världsmästaren 2020 Tom Kristensson utsetts till ”Årets Idrottare i Hörby Kommun 2020” vilket så klart satte extra guldkant på tillställningen. Dessutom något så ovanligt som att Tom fick det hedrande priset för andra året i rad. Även kommunalrådet Cecilia Bladh In Zito tittade in för vad hon tänkt vara en snabbvisit, men det sprack direkt. Istället tillbringade hon mer än en timma hos klubben och fick då veta allt som är värt att veta om den numera 61 åriga klubben och dess verksamhet. Dessutom avslöjades också att när hon var ung så gillade hon inte alls motorsport och förstod inte alls vad som var grejen. Men när hon flyttade till Italien och bosatte sig i Monza kom hon snabbt underfund med tjusningen och är nu väldigt intresserad av Formel 1 som ett arv från åren intill den klassisk racingbanan.
När så alla som ville fått prova på klubbens ny e-sportrigg och även sett sig mätta på rallybilarna utanför klubbhuset vidtog prisutdelningen för klubbens mest framgångsrika under fjolåret. Så klart en prisutdelning med åtföljande tårtätning under Covid-19-restriktioner. Här delade då ordförande Lars Servin ut fler pris till Tom, både ”Årets Förare” och ”Årets Prestation” hamnade hos nuvarande WRC2-föraren hos M-Sport Ford WRT.
Julia Thulin tog tredje inteckningen i priset för ”Årets Co-driver” och därmed är det permanent placerat i Julias prisskåp. ”Årets Nykomling” hamnade hos GruppF-åkaren Christian Tranström medan ”Årets Junior”, Nadja Fors inte hade möjlighet att närvara. Med en sådan dominant i klubben som Tom är det svårt för andra duktiga utövare att komma fram och därför beslöts att för 2020 även dela ut tre hederspriser som då hamnade hos Klara Andersson (2:a i J-SM i rallycross), Tobias Brink (2:a STCC) och Victor Hansen (2:a SM Otrimmat).
Med Brink fullt sysselsatt efter STCC-premiären och Hansen på väg hem från Litauen fick Klara själv representera de tre pristagarna.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.