PG, Flodin, Lönnström, Liiten stabila vinnare i Snapphanerallyt, Tom K.fick bryta som tvåa, Oliver håller WRC-åkare efter sig, Dennis på väg mot pallen i Liepaja medan Covid-19 stoppade Nordh!
Det blev minst sagt en märklig helg där jag istället för att stå vid ringside vid några sträckor på EC Snapphanerally hamnade på östkustpärlan Rigelejes fina strand. Inte bara vädret dj-lades, medan resten av Skåne hade strålande sol så låg där ett bastant område med dimma/dis över östkusten från Åhus i norr och neråt Stenshuvud. Temperaturen både i vattnet och på land var okej, men någon solskyddsfaktor behövdes inte och dessvärre var det även strul med Rallyradion då Rigeleje verkade vara i någon sorts ”rallyskugga” och sändningen hackade så pass att det bara blev tröttsamt att försöka följa vad som hände på Hovdalafältet med omnejd. Skriver detta som en liten förklaring till varför dagens rapport från ”gruspremiären” blir så torftig som den blir. Inte första gången jag rapporterar från tävlingar på distans men den här gången skiljer mycket, bland annat all input från bloggläsare på plats plus allt som publiceras på Facebook.
Nu är det istället i stort sett enbart via Resultatservice jag kan kan berätta det som säkerligen de allra flesta redan vet och då bland annat att PG Andersson och Anders Fredriksson äntligen fick till det med GN Motorsports R5-Fiesta. Med en marginal på nästan en och en halv minut till Thomas Thunström behöver jag väl inte förklara utan att det var GNM och PG:s dag får början till slut. Mattias Adielsson försvann direkt efter en slarvig backning på SS2 där växellådan sa upp sig. Gläds även åt Jari Liiten/Tommy Andersson seger i ”4WD Övriga” en knapp minut före ett annat glädjeämne Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo. Att som smålänning hålla Mats Jonsson/Jon Magnusson bakom sig, dessutom i en WRC-Skoda måste innebära ett av deras största rallyögonblick under karriären.
I trimmat 2WD var det som väntat ingen som kunde hänga på J-WRC-genrepande Pontus Lönnström/Stefan Gustafsson. Även här var det stor marginal till tvåan och för mig ett annat glädjeämne, min klubbkompis i SMK Hörby Victor Hansen/Victor Johansson. Trea slutade Joakim Ellner Landberg/Ida Lidebjer Granberg.
Inför rallyt så pratade jag med hemmahoppet i Trimmat 2WD, Johan ”Kalle” Green som tippade att Patrik Flodin/Göran Bergsten skulle få det tuffare i Skåne än i Vännäs. Men den analysen stämde inte för det blev ”The Big Flodin Show” även i Hässleholm och från första till sista sträckan rusade ”Ilsbo-Expressen” fram. Sedan om han sitter i BMW, Skoda eller som nu Volvo 940 spelar ingen roll, Flodin ”is the shit”. Nu vann han med över minuten till ”Analys-Green” vilket samtidigt innebar dennes bästa placering någonsin i hemmatävlingen med SM-status. För att riktigt förstå Flodins storhet så slutar han tvåa totalt med en Volvo, dessutom åker han ifrån Green på Hovdala med 13 sekunder på Hovdala där han egentligen ska vara oslagbar. Med facit i hand är det riktigt, riktigt surt att Flodin aldrig fick till det på riktigt under sin internationella karriär, han om någon hade varit värd en WRC-ratt som jag ser det.
– Fy fan vad häftigt, En andraplats totalt – det trodde jag inte, säger Patrik.
Patrik och Göran kammade hem fem av rallyts sex sträckor vilket så klart var grunden.
– Det har känts bra från början till slut. Vi har inte haft några som helst missöden.Vi är verkligen supernöjda. Och stort tack till alla dem där hemma som jobbat stenhårt för att hjälpa oss och få oss förberedda inför den här tävlingen. Så stort tack alla, hälsar Patrik.
Även Emil Karlsson/Jessica Larsson, Hällefors förtjänar ett omnämnande som trea i klassen med sin 940. 20 sekunder efter hemtame ”Kalle” imponerar på mig.
Men före alla dessa utom Flodin hade säkerligen Tom Kristensson/Joakim Sjöberg varit med sin andra plats inför sträcka nio. Bara 12 sekunder skilde mellan Ilsbo och Hörby när kopplingen på Toyotan la av.
*
Avslutar dagens lite tunna SM-rapport med en hälsning från säkerhetschefen Anders Åberg.
”Jag vill passa på att tacka alla som respekterat dessa unika förhållningsregler utan publik. Detta var antagligen första gången någonsin en riktig rallytävling körs utan publik! Lägg därtill SM-status!
Jag vill passa på att rikta ett extra tack till de funktionärer som ställt upp och stått och motat bort folk vid våra yttre vägspärrar. Fantastiskt bra gjort! Den som enskilt ska ha det största tacket är Oscar från Apex.se som utan förvarning fick gå in och ta hand om det yttre skalskyddet och själv ställa sig vid infarten till Hovdala och mota bort upp emot 500st bilar!!! RESPEKT. Grattis alla pristagare och på återhörande!
*
Hoppar över till ERC Rally Liepaja där lördagens fyra sträckor nu avslutats och med svenskt i topp. Oliver Solberg/Aaron Johnston visar att fjolårsvinsten i rallyt inte var någon tillfällighet. Leder med tio sekunder före WRC-profilen Mads Østberg/Torstein Eriksen, Citroën och 16 före guldjagande Alexey Lukyanuk. Då ska man dessutom veta detta.
– Vi tappade minst 20 sekunder på sista sträckan när jag körde ikapp framförvarande bil och snurrade, såg inte ett enda dugg i dammet, förklarade Oliver.
Østberg försökte förklara sitt tillkortakommande gentemot den snabbe svensken.
– Inte nöjd, vi har haft lite problem och förlorat lite tid!
Lukyanuk gav norrmännen stöd och förklarade.
– Noll sikt på vissa ställen…
Fyra är Eerik Pietarinen, Skoda medan de båda MRF-åkarna Craig Breen och Emil Lindholm följer varandra en dryg halv minut efter Oliver. Försvann efter allt för hård satsning för att komma kapp Solberg gjorde Nikolay Gryazin. Inför sträcka fyra låga han tvåa, sju sekunder efter men sedan blev ”accident”.
Dennis Rådström/Johan Johansson är på väg mot en stark pallplats och ligger nu trea efter mer hemtame Martins Sesks och Ken Torn där bara 0,3 sekunder skiljer. 12 sekunder skiljer sedan ner till Dennis men det kunde varit mindre.
– Slutet här var inte bra och jag är faktiskt besviken. Vi gjorde flera misstag, kanske beroende på hettan i bilen, ursäktade sig Dennis.
Adam Westlund/Daniel Arhusiander gör ett strålande ”Liepaja” och håller sjätte platsen, visserligen långt efter nästan två minuter. Men som Adam redan sagt, att här är man främst för att se och lära inför framtiden. Detta fick inte Albin Nordh/Christoffer Bäck möjlighet till då det vid ankomsten visade sig att en i temat påvisade Covid-19. Bittert då 72-timmars testen före ankomst gav grönt ljus…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se