Petter Solberg lägger av, Mäkinen bekräftar Yaris R5, både V8 och RX för William N., Brink Motorsport komplett och fotograferande limbodansös…

Dagens inte bara största utan även tristaste motorsportnyhet kom från Petter Solberg som meddelade att han nu avslutar sin karriär och skriver.

Now, it’s time for the next chapter in Petter Solberg’s story!

Rabbla allt som yngre broder Solberg gjort inom motorsporten i över 20 år, känns för läsare av Motorbloggen som tämligen meningslöst. Ett så välkänt namn som Petter ”Mr Hollywood” Solberg finns det få av i motorsporten och att han de senaste åren lidit av en envis sjukdom som gjort honom väldigt trött har han inte hymlat med. Det är ändå inte den som gör att han tagit beslutet att lägga av, däremot har den gett honom tillfälle att fundera över framtiden och vad han verkligen vill göra framöver.

Jag älskar att tävla och kommer alltid att tävla på något sätt men nu har tiden kommit när det är dags att sätta punkt för mig som professionell förare, förklarar Petter.

Vad gäller sjukdomen så är han nu frisk sedan några månader.

– Formen och energin är tillbaka och nu är jag redo för ny utmaning, konstaterar Petter.

Med en tår i ögat minns han tillbaka på sina första år i WRC bland annat när Carlos Sainz och Colin McRae bitvis blev lite irriterad på den norska rookien som var lite för nyfiken enligt ”veteranerna”.

När jag kom till Ford 1999 skrek dom till mig, sluta ställ så mycket frågor om allt!

Världsmästartiteln i rally 2003 väcker så klart även den minnen, även när han som privatförare i Rallycross-VM tog guld och likaså åren med Volkswagen i World RX. Faktiskt ett av skälen till att Petter nu väljer nytt spår.

Deras beslut att lämna rallycrossen spelar roll i beslutet men än mer, att jag har seriösa ambitioner för framtiden och dom vill jag starta med nu. 

Nästa kapitel i ”The Petter Solberg story” innebär inte att sitta och mata duvorna hemma i Värmland utan det blir istället en ”Petter’s Farewell Tour”. Klart är att han kommer att köra ”Goodwood’s Festival of Speed” och det allra viktigaste för honom som norrman, ”Norges Råeste Bakkeløp”.

Sedan kommer jag även att köra i Polen den 7 september och Gymkhana GRiD World Finals, berättar Petter och fortsätter.

Dessutom kommer fler överraskningar under året, flera riktiga ”good ones”!

En sak är dock viktig för honom.

Allt detta gör jag för min egen, mina partner och sponsorers skull men där kommer inte att bli fler mästerskap för mig! 

Om framtiden är Petter lite luddig, men säger sig vilja jobba med fabriksteam i antingen i WRC eller WRX. Han vill bygga på sin erfarenhet och utveckla nästa generation förare. Att han även kommer att engagera sig lite mer i Olivers tävlande framöver är nog inte heller uteslutet.

För mig känns det idag både vemodigt men samtidigt en viss glädje över att jag faktiskt var på plats när Petter körde sin absolut sista tävling i WRC, Rally de Espana i fjol höst. Minns även fösta gången jag träffade ”Spydeberg-Expressen” i South Swedish Rally 1998. Hit kom Petter med Cato Menkerud  som kartläsare i en Toyota Celica vilket gav en total andra plats och placeringen efter knep storebror Henning. Även om ryktet om de glada norska bröderna hade hunnit före till Kristianstad så blev jag ändå förvånad över hur trevliga och glada dom även var i verkligheten. Just det goda humöret har präglat Petter genom hela karriären även om han i bland tänt till och blivit riktigt dj-la förbannad. Ändå är det showmannen Petter jag helst vill minnas och hoppas att jag även framöver får tillfälle att se ”Mr Holywood” in action på något vis. Tack för all underhållning Petter!  

*

I dag blev det klart med datum för Rally Japan som kandidattävling till WRC 2020. Årets upplaga är dock döpt till ”Central Rally Aichi 2019” och körs 9-10 november med HQ i Nagakute på den japanska huvudön. Ett populärt rally som i fjol lockade mer än 50 000 åskådare. 

*

I en finsk intervju avslöjar Tommi Mäkinen det som jag och många mer länge misstänkt att Toyota planerar för Yaris R5. Det som lockar förutom det rent sportsliga är så klart att R5-marknaden kan ge plus i ekonomin vilket är svårare med WRC-bilar. När man dessutom hör att Skoda fram till 2018 sålt över 280 stycken R5 Fabia och M-Sport ungefär lika många Fiestor förstår man att det kliar i ”pengaräknarfingert” i Puppola. Toyota är dessutom ensam i WRC om att inte kunna erbjuda R5-bil medan Volkswagen är lika ensam i andra änden med att bara bygga bilar för R5-klassen. Nu vill Mäkinen snabba på utvecklingen av en Yaris-R5 och för första gången bekräftar han planerna på R5.

Vi ska bygga en sådan bil!

Närmare detaljer vill han ännu inte avslöja mer än att det blir på Yaris bygget baseras och att det blir i Puppola som det hela ska ske. Men det blir ingen helfinsk affär utan Toyota Gazoo Racing kommer även att ta hjälp av japansk och tysk teknik. Finska källor menar då att motorerna kommer från den tyska grenen på Toyotas motorsportträd som även levererar motorn till Yaris WRC. Däremot ska design och all utveckling ske på finsk mark.  När R5 Yaris kan stå färdig avslöjas inte. 

*

Det blir både V8 Thunder Cars med Memphis Racing och rallycross med JC Raceteknik för Tomelillas William Nilsson den här säsongen. Han fortsätter därmed i RX2 Internationell Series.

Jag har kört rallycross i många år nu, så målet med RX2 International Series är att vinna tävlingar och i slutet av året stå med en mästerskapstitel, förklarar 19-åringen.

Sen är det såklart stenhård konkurrens och många delar som måste klicka, men efter det långa säsongsuppehållet är jag sjukt taggad på året.

Mästerskapet körs under sju deltävlingar runt om i världen. Just nu fattas det resurser för att kunna köra de sista två deltävlingarna i mästerskapet – något William arbetar för fullt med.

Jag jobbar stenhårt nu för att få ihop sponsorer så jag kan köra alla tävlingar, självklart är planen att kunna genomföra hela mästerskapet.

*

Ett tråkigt besked nådde mig i går, värmländske Toyota och rally-profilen Lennart Karlsson har gått bort i en ålder av 64 år. Under många år jobbade Lennart med TTE och var med när man var som allra mest framgångsrika på 70 och 80-talet. 

*

Då har Brink Motorsport gjort klart med sin line up inför TCR Scandinavia 2019. Det blir fjolåret STCC-fyra Andreas Wernersson som kommer in som ny plus att föga överraskande, bil tre körs av Tobias Brink själv. Redan annonserad är 16-åriga kartinglöftet Hannes Morin som förare i teamets ProMeister/Ramudden-sponsrade Audis.

*

På tal om Audi  så av en ren slump kom jag in på Hörby-firman ”Häggenäs Autos” hemsida. Hittade där en högst ovanlig syn, mellan två Svensson-Audi annonserades även ut en ”Audi RS3 LMS TCR/Tävlingsbil/”. En bil som verkar vara på rymmen från Brink Motorsport men som enligt annonsen inte är tävlingskörd. Prislappen på drygt 1,3 miljoner torde dock snäva av kundkretsen en smula…

*

I går blev det som bekant ingen Motorbloggen och ett av skälen ser ni på bilden som Ronny Andersson påpassligt tagit. Inför lördagens U-SM-tävling i EnduroHovdalafältet vid Hässleholm var det i går pressträff och där jag var på plats för ett reportage till kommande Motorlördag i Kristianstadsbladet. Det som måste imponera på er är min graciösa fotoställning, mer värdig en 20-årig limbodansös än en gammal fotograf. Tack Ronny för att du fångade detta episka ögonblick!!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *