Petter Solberg kör ERC i Värmland, Simon A. i tyska ”Hunsrück”, Andervang kör i Holland, Lucas H. vill klättra i ”DSR”, onotat i Eskilstuna och fruktträd måste beskäras…
1998 slutade Petter Solberg och Cato Menkerud tvåa i South Swedish Rally efter Mats Jonsson och Johnny Johansson. Placeringen efter tog storebror Henning detta år då SSR ingick som deltävling i ERC eller som det hette på den tiden Rally-EM.
Efter detta har Petter hålla sig borts från ERC men nu gör han comeback i ”hemmatävlingen” BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia. Bilen blir den VW Polo R5 som Oliver Solberg vann med i fjol och nu ska Petter försöka sig på att upprepa detta 13-15 juni. Till sin hjälp har han WRC2-åkaren Gus Greensmiths kartläsare Jonas Andersson.
Petter berättar att Polon ropade på honom varje gång han gick förbi den i verkstaden.
– Använd mig och sådan kan man bara inte ignorera, förklarar Petter och lägger till.
– Ni känner mig, ni känner den här familjen – rally är allt för oss. Förra året tog jag med min mamma på en åktur i min Citroën C4 WRC på några sträckor i Royal Rally of Scandinavia. Det var trevligt, men Oliver hade allt roligt och vann rallyt.
”Mr Hollywood” utlovar show i Värmland med Polon som är den allra första som tillverkades i Hannover av Volkswagen Motorsport, chassinummer 1. Han hoppas kunna ge upphov till leende hos alla sina fans, både svenska och norska.
–Jag åker inte dit för att försöka vinna, det är för showen, för att njuta av körningen och jag vill också ha lite av det roliga.
Familjen Solberg bor bara lite långa stenkast från sträckorna och att det är en hemmatävling är helt klart menar Petter.
– Rallyt är väldigt nära för oss, vi har många vänner och familj i närheten och självklart har vi med oss Monster Energy, Pirelli och Castrol. Vi gör det här tillsammans!
VD för rallyt Glenn Olsson delar Petters glädje över att få en av de riktiga rallyikonerna i startlistan.
– Att Petter gör comeback i högsta klassen är en dröm för oss. Detta eldar på intresset och jag hoppas alla rallyfans i både Sverige, Norge och övriga världen nu tar chansen och kommer hit – sommarens rallyfestival vill man inte missa!
Lika glada var man i Mlada Boleslav när Skoda Motorsport firade att i den i delen av världen ikoniska Skoda 200 RS fyllde 50 år. Som hedersgäster hade man bjudit in Oliver och Petter för att köra klassikern.
*
Förstår inte riktigt hur tyskar tänker när man ska namnge sina rallyn, på ”min tid” hette det kort och gott ”Hunsrück” i bland med tillägget ”Rallye. Nu är det något längre, ”34. Hunsrück Rallye powered by Deutsche Edelsteinstraße 2024” men ändå samma rally.
I helgen finns Eslövs Simon Andersson med Jörgen Jönsson, Hörby på plats i Veitsrodt för att försöka förbättra sin andra plats i Tyska Mästerskapet och klass RC4. En ”kort tävling”, bara åtta asfaltsträckor (fyra som körs dubbelt) har Simon att bemästra med #14 Renault Clio Rally4. Mot sig har skåningarna 16 andra Rally4-åkare, bland annat ledaren Tom Kässer, Peugeot.Inte bara kort utan även kompakt med första start klockan 13.00 på lördag med målgång runt 18.00. Totalt 114 anmälda och där inte Simon/Jörgen är de mest exotiska i fältet, den titeln tar amerikanen Jack Reese hand om med sin Nissan 350Z.
*
Längre rally på asfalt väntar flitige Stig Andervang som åker till Holland med Hyundai i20 N Rally2 i par med Johan Findhammer. Nästan 16 mil SS väntar i ”ELE Rally” (namnlängden vore något för tyskarna att ta efter?) och där Stig har 16 bilar i sin klass RC2 av de totalt 69 anmälda.
*
I Danmark och i Aabenraa på sydöstra Jylland inte långt från tyska gränsen körs ”Rally Sønderjylland” i Dansk Super Rally. Styvt 50 anmälda varav tre med blågula flaggor och så klart Tibros flitige ”danskdödare” Lucas Helin/Mikael Kjellgren som kör med nu lite mer utprovade Opel Corsa E OPC. Efter första deltävlingen håller Lucas 17:e plats totalt i ”DSR” men är även tvåa i sin klass.
Någon placering i mästerskapet har inte Älmhults Adam Grahn/Marcus Sundh då detta blir premiär med Ford Fiesta Rally4. I genrepet helgen som gick i ”YM Øst2” fick Adam se sig slagen av Lasse Karlshøj/Isabell Jørgensen Kvick med Peugeot, dags för revansch kanske? Trots danskt påbrå kör Malmöboende Erik Christensen med Volvo 242 på svensk licens medan kartläsaren Kasper Andersen Buhelt är fullblodsdansk. Leder DSR gör Kenneth Madsen/Mette Felthaus med Glad Sports Citroën C3 Rally2 och är även favoriter i helgen. Tufft motstånd lär Kenneth få av Simon Valentin Hansen/Karsten Isaksen med Hyundai precis som Ib Kragh/Jeanette Andersson Kvick. Utanför mästerskapet är tävlingens enda WRC-bil Hyundai i20 WRC med Esben Hegelund/Erik Kristensen. Närmast bakom Madsen i DSR är Casper Henning/Kristian Birk Hansen, Renault Clio R3 fem poäng efter. Ytterligare två poäng mindre har trean Jacob Egholm/Sarah Haurik, Renault Clio Rally5. Start på lördag klockan 11.00 och målgång strax före 18.
*
I ”7-Klubbar Serien” kör Eskilstuna MK på lördag en sprint, ”EHG Sprint” med runt 70 ekipage. Två sträckor varav en körs dubbelt bjuds det på och där forne fortåkaren Jan Björe, då med Golf och nu med Ford Fiesta R5 kanske är lite av favorit i par med Sune Vesterlund. Detta såvida inte Hannah Jakobsson/Philip Lindskog utnyttjar sitt ”momentum” och kör ifrån Björe. I 2WD gör Jari Saarinen/Elina Svensson en intressant start med en BMW 323. Ett drygt dussin anmälda i Appendix K och då med automatik ingående i ”Finess Onotade Rallyserie”, deltävling tre.
*
Ljungbys del i Svenska Sprintrallycupen, ”Midsommardansen Sprint” den 1 juni fick kännas vid färre anmälda än i premiären ”SSR Weekend”. Där var 80 anmälda medan Ljungby fick 23 bilar färre. Nu är det möjligt att efteranmäla sig, vilket gör att arrangören säkerligen inte gör allvar av hotet i inbjudan, att minst 60 ekipage behövs för att tävlingen ska bli av. ”Dackefejden” premiär för nya samarbetsprojektet mellan Södra och Småland, ”Sydsvenska Mästerskapet” har inte inneburit någon större rusning till ”Enterknapparna”. Tävlingen körs den 8 juni men redan på söndag ( 26 maj) stänger Wäxjö MS sin anmälan där det just nu finns 31 ekipage. I Tävlingsinbjudan går att läsa, ”Tävlingsledningen äger därmed rätten att avlysa tävlingen om mindre än 70 ekipage är anmälda”. Detta låter inte så bra med tanke på att mindre än hälften av det antalet är anmälda idag.
På Facebook diskuterades saken och det fanns fler olika orsaker enligt kommentarsfältet, bland annat ”för kort, mer sprint” (rallyt är 39 kilometer fördela på två sträckor som körs dubbelt) och ”för dyrt” (3000 kronor inklusive noter). Min tanke är att det säkerligen finns många olika saker som spelar in, bland annat att det är extremt tävlingstätt för tillfället. Nu ingår ”Dackefejden” förutom i ”SSM” även i ”MAS Rallycup” som trots de bästa ambitioner inte vill lyfta. Något som också ”MR SSR” Anders Martinsson konstaterade vid deras eftermöte.
– Lite besviken på antalet startande under lördagen, tycker nog allt att det var 30 för få då det var en så pass billig tävling i förhållande till antalet ss-mil, menade han.
Har gått och funderat lite på saken och när vi (SMK Hörby) snart har den 59:e TV-Svängen framför oss (7 september) känns det lite svajigt. Här finns enbart DM för Södra och så ”SSM” vilket kanske kan innebära att allt för få tar sig till Hörby för att köra klassikern. Även i augusti/september duggar tävlingarna tätt och för en vanlig ”jobbare” kan det bli svårt att få plånboken att räcka till, för att köra allt man vill.
Någon ljusning ser inte jag på den överetablering av cuper/mästerskap utanför SBF-klubbarnas kontroll som egentligen bara är SM-RM-DM. Övriga cuper är ambitiösa privata initiativ och så klart som enbart haft det bästa för både tävlande och arrangörer för sina ögon. Men nu känns det som att det är lite för mycket av det goda när cuperna börjar kannibaliserar på varandra, med resultat att det blir färre startande i varje tävling. Låter kanske brutalt men jag tror att det är som med fruktträd, dessa måste beskäras så att grenar klipps bort för att hela trädet ska kunna växa och ge rikligt med frukt. Låter man istället tjuvskott vara kvar så blir trädet visserligen stort, men ger oftast ingen större fruktskörd…
*
I morgon blir det ingen Motorbloggen och troligen inte på lördag heller. Ett socialt experiment väntar, men om det slår väl ut så kan det bli en blogg på söndag.
Trevlig Helg
*
Vill återigen påminna om att bästa sätt för kontakt är motorbloggen@telia.com eller 0705-28 55 33.