Petter förklarar själv, Loeb tog först segern, Magda tvåa i EuroRX, ”ungtuppen” Jonas visade klass på Sturup och Mikaela tog poäng!

Avgjordes årets Rallycross-VM i helgen trots att ytterligare två tävlingar återstår, ja omöjligt är det inte då Petter Solberg kunde inkassera ett riktigt general bakslag i Riga. Först diskningen i Q2 som innebar noll poäng och sedan direkt i Q3 blev det närkontakt av första graden med en däcktrave vilket spolierade alla semifinal och final tankar hos tidigare VM-tvåan. Petter berättar själv på Motorbloggen.BloggSolberg
En tredje VM-titel i rad försvann troligen i helgens lettiska ”VM-runde”. Jag behöver knappast förklara mina känslor efteråt efter att ha blivet fråntagen möjligheten att köra semifinal för första gången på 35 race. Teamet och jag lägger detta eländiga resultat bakom oss och fokuserar i stället på att slå tillbaka och kämpa om segrarna i de två sista tävlingarna av säsongen.
Det som gladde i Lettland var organisationen kring racet när VM för första gången landade på lettisk mark och jag är mycket imponerad över arrangemanget. Jag ger arrangören 10 poäng av 10 möjliga för premiären i VM. Från det vi kom hit har vi blivit mottagna på hjärtligaste sätt och allt ”alt har vært på stell”. Banan är imponerande och det har varit ett nöje att träffa åskådarna.
Inte bara teamet bakom tävlingen imponerade, min höjdpunkt i helgen var när presidenten Raimond Vejonis och statsminister Maris Kucinskis besökte oss på serviceplatsen för ”og slå ett prat”. Bägge visade stort intresse för sporten och det härligt att se deras och de lettiska myndigheternas engagemang för tävlingen.
Sportsligt startade helgen helt OK med en säker Q1. Vi blev diskvalificerade i Q2 för första gången någonsin i rallycross-VM. I Q3 förlorade jag sikten i det kraftiga regnet och imman på vindrutan gjorde att jag fick ett ”ublidt møte med en dekkbarrikade”. Med en åttonde bästa tid i Q4 höll det inte till semifinal.
Kommende VM-runde, sesongens nest siste, finner sted i tyske Buxtehude 14.- 16. oktober. Jeg vant der i 2014, og jeg går «all in» for ny seier der.
Kind regards
Petter”.

*
Nu blev Riga historiskt då det blev här som Sebastien Loeb tog sin allra första VM-seger i sin nya sport. Tyvärr blev inte finalen alls så dramatisk som kan skulle kunnat tro utan Loeb kunde relativt lugnt köra mot seger då tvåan Mattias Ekström valde att inte riskera något för att äventyra ett kommande VM-guld. BloggJohanTrean Timmy Hansen körde även han i litet vakuum och hade Andreas Bakkerud bakom sig medan nye VM-tvåan Johan Kristoffersson (bilden)körde in sist i finalen. Inför näst sista tävlingen i Tyskland leder nu Ekström på 228 poäng medan Johan Kristoffersson klättrade till andra plats 27 poäng efter. Solberg nu trea och med 34 poäng upp till ledande EKS-Audin och med bara två poängs marginal till Andreas Bakkerud blir med all säkerhet de sista två ”rounds” täta och dramatiska. Dock med klar fördel för Ekström.

*
BloggMagdaFör Magda Andersson, SMK Hörby blev det en lyckad helg med först sol på lördagen och hällregn på söndagen. Till slut körde Magda in som tvåa i finalen för klassen Touringscars efter att ha vunnit sin semi och startade i pole i sista körningen. Här var dock Kjetil Larsen i Skodan för svår men andra platsen i Riga innebär också att Magda stärkte sin andra plats i EM-tabellen då ledaren Ben-Phlip Gundersen inte nådde finalen. Inför Estering som är sista tävlingen i Euro RX skiljer sju poäng mellan Ben-Philip och Magda. Ner till trean har hon sedan tre poäng och där ligger Fredrik R Magnusen.

*

Julien Ingrassia (F), Sébastien Ogier (F) WRC Rally France - Corsica 2016 Photo: Daniel Roeseler

WRC Rally de France blev betydligt mindre dramatiskt än vad man kunde tro och de allra flesta av toppåkarna bemästrade ”de 10 000 kurvornas rally” utan större problem. För många kurvor är det på Medelhavsön och på sträcka fem hade Julien Ingrassia kartläsare till Sebastien Ogier noterat 659 ”riktiga kurvor”. Egentligen var det bara Kris Meeke som kluddade lite på lördagen men revanscherade sig med att vara snabbast på den avslutande power stage och ta de tre bonuspoängen.
Annars var det vinnaren och törs jag även säga världsmästaren för fjärde året i rad Sebastien Ogier/Julien Ingrassia som dominerade med eftertryck Tour de Corse.

2016 FIA World Rally Championship / Round 11, Rally de France, Tour de Corse 2016 / September 28 - October 02, 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Vann sex av de tio sträckorna, Kris Meeke tog tre och så blixtrade rallytvåan Thierry Neuville till på SS8 med att vara snabbast.
Om två veckor behöver den franska Polo-duon bara bli trea för att säkra guldet på spansk mark.
Trea slutade Andreas Mikkelsen/Andreas Jaeger som också kopplade ett stabilt grepp om VM-silvret med tre tävlingar kvar att köra. Neuvilles andra plats innebar även att han gick förbi Hyundai-kompisen Hayden Paddon (sexa i helgen) och håller nu ensam tredje platsen. Det är också bara belgaren och Mikkelsen som rent teoretiskt nu kan stoppa Ogier.

*
BloggMadsFör M-Sport blev rallyt en stor besvikelse med resultatraden åtta Eric Camilli, nia Mads Øtberg och som tia Ott Tänak. Mads och Ola Fløene förklarade före start att fokus var att ändra körstil med målsättningen att framöver kunna vara med i toppstriden även på asfalt. Trots lite problem med bromsarna de två första dagarna följde man planen och fick bra återkoppling att det nya körsättet fungerade.
Jeg er fornøyd med det vi har fått til i løpet av helgen, menade Mads efter målgång.
– Det er ikke en liten omlegging vi gjør, og følelsen inni meg er at det går saktere enn før. Det gjorde det også fra starten av, men vi ser at vi har utvikling gjennom løpet.
Med andra bromsbelägg försvann just det problemet och man kunde inrikta sig på att mäta utvecklingen med tiderna som blev acceptabla enligt Mads.
Best av alt, på den veikarakteren jeg har slitt mest med å få til å gå fort på asfalt, går det best nå. Alle forhold tatt i betraktning er jeg derfor veldig godt fornøyd med det vi har gjort her på Korsika.
Nu ser han och Ola framemot Spanien som inleds med grus och avslutas med två dagars asfalt.
Jeg har alltid gjort det bra der, og håper at jeg kan få et rent løp, uten noen tekniske utfordringer. På grusen skal vi være med i toppen. Når vi kommer over på asfalten, håper jeg at vi kan ta med det vi har lært her, dra det et stykke videre, og da blir det bra.

*
OM WRC-killarna inte var så stora glädjeämne för Malcom Wilson så levererade återigen Elfyn Evans som vann WRC 2 och säkrade guldet i klassen. Framöver blir det en intern uppgörelse mellan Skoda-åkarna Teemu Sunninen, Esapekka Lappi och Pontus Tidemand om vem som ska bli tvåa i tabellen…

*
På ett grått Sturup Raceway visade än en gång Rolf Grybb sin klass och vann Sturup Runt, näst sista deltävlingen i RS-DM/Asfaltcup. En seger som i mina ögon var överraskande gigantisk mot min förhandsfavorit Mats Lundahl.  Marginalen var en bit över 20 sekunder mellan den orange Opel Asconan och den gröna BMW M3:an.BloggJonas
Största utropstecknet på Sturup var utan tvekan SMK Hörbys Jonas Hansson som med storebror Johan vid skissblocket tog sin åttonde raka seger i C-klassen. Inte nog med detta bröderna Hansson betvingade även årets VOC-suverän Peter Vestlund i B-klassen med 2,5 sekunder. Även A-förarna fick känna på vad den blå 240:an kunde åstadkomma och vinnaren här Roland Brorsson kunde inte stoppa ”ungtupparna” utan fick nöja sig med femte platsen i VOC totalt. Men klassegern före Tyko Nilsson var aldrig i fara.
Årets Grupp-E-fantom är helt klart SMK Hörbys Magnus ”Sigge” Sigvardsson som i stort sett vunnit allt som kunnat vinnas. Nu lånade han Jesper Larssons Toyota och punkterade då alla spekulationer om att ”Max-Golfen” är magisk och att det är materialet som gjort Sigge så överlägsen. Även i en Toyota visade sig Hörby-föraren lika magisk och blev bästa Grupp E före Hässleholms Viktoria Lindh.
I toppstriden i Asfaltcup spetsade det till sig då tvåan Rolf Grybb var ensam i toppen om att få till det på Sturup. Varken ledaren Daniel Ekdahl eller trean Hampus Larsson stärkte sina aktier inför finalen i Eslöv den 23 oktober.

*
BloggKvickI helgen har danska kartläsarproffset Jeannette Kvick åkt rally i Spanien med Christina Giampaoli som ett litet genrep inför kommande WRC Rally Catalunya. Där ska danskan lotsa spanjorskan i dennes R2 Peugeot 208 och lustigt nog med startnumret precis efter skåningarna Mats Andersson/Jörgen Jönsson i Opel Adam R2. Genrepet gick bra berättar ”Kvicken”.
Vi slutter som 6’er i klassen ud af 11 biler og sørme ikke om vi slutter som 16 generelt ud af måske 60 biler!
Den havde vi ikke lige set komme og jeg er super stolt af min 1. Kører og super stolt af vores Engineer Lucia og også lidt af mig selv selvom jeg er super træt i hovedet nu!

*
Så kom den till slut, första poängen i ADAC GT Masters för Mikaela Åhlin-Kottulinsky och med nya teamkamraten Pierre Kaffer. Paret slutade på 10 plats och plockar den första poängplatsen i race 1 på Hockenheim.
Jag fick till en riktigt bra start och höll min 15 plats genom första snabba kurvan och sedan ut i den snabba vänstern på baksidan så var det full-gas men bilen vattenplanade i dryga 200 Km/h och jag gjorde fem fullfartssnurrningar och hade tur, mycket tur som inte slog i någonting, tappade till 24:e plats men jag kunde fortsätta” säger Mikaela.
Det kom att bli en händelserik inledning på racet som gav en slutlig 10 plats.
Vi är såklart glada över dagens resultat och för mig årets första poängplats och imorgon väntar årets sista race i ADAC GT Masters, summerar Mikaela som är taggad inför dagens race 2.

*
BloggHondaSvenska West Coast racing tog en ny seger i TCR International Series inför F1-publiken i Malaysia. Kevin Gleason tog den svenska Hondan till seger i race 2. I första vann Mikhail Grachev. Gleasons triumf innebar sjunde segern under året för West Coast racing.

*

Dagens bilder: Carsten Magnusson – Volkswagen Motorsport – Hyundai Motorsport – M-Sport Media – Stefan Hansson -Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *