Paraguay blir inte lätt, mina vinnare Ogier/Solberg, västgöta ”VM” med ”drag under galoscherna”, SSR på säker mark och när polis avgjorde start i TV-Svängen…

Att ”Rally Paraguay” blir en utmaning utöver det vanliga är nog alla överens om och samtliga WRC-tävlare har i timmar studerat sträckorna kring ”Encarnación”. Med hjälp av detta har man så skapat sig bilder över vad som väntar från fredag. Ändå fick Sami Pajari en rejäl överraskning när det var dags för rek i tisdags.

Foto. TGR

 

Jag tror att vi förväntade oss lite enklare sträckor baserat på videorna vi hade, men nu har vi hittat några som är ganska knepiga, berättar Pajari för Rallyjournal.

Förväntade mig inte att det skulle vara lätt eller enkelt, men kanske blir det ännu knepigare än jag trodde…,

Han berättar att på pappret ser sträckorna ganska odramatiska ut med långa rakor avbrutna av lite vägkorsningar som ser enkla ut.

Foto: TGR

Men i verkligheten finns det gupp och små krön där man inte vet exakt hur bilen kommer att reagera. Utmaningen är hur snabbt man kan köra över dem, förklarade #5 Toyota Yaris GR Rally1.

Extra lurigt då raksträckorna lätt kan ge intryck av att det bara är att hålla fullt.

Men går det för fort kan det ge mycket obehagliga överraskningar, menar Pajari. 

Långa rakor kan innebära svårigheter att hitta exakta bromspunkter, något som Pajari tar sig an genom att i noterna inte notera exakt var/när han ska bromsa.

Måste nog ha lite fantasi och lita på sin instinkt…

Han gör jämförelser med sträckor som körts många gånger där förarna vet exakt på centimetrarna var de måste bromsa, så blir inte fallet i helgen. 

Toyotas påläggskalv summerar med att det bitvis är lika snabbt som hemma i Finland eller Estland., men här finns även bitar som påminner mer om Grekland. Även däckvalet blir viktigt även om han tror att de flesta väljer mjuka Hankook.

*

Som alltid har Ericsson Motorsport gjort en utmärkt översikt över tv-sändningarna från ”Ueno Rally de Paraguay”. TV4 Motor är de som sänder mest medan det från närbesläktade Sportkanalen kommer fyra sträckor. Power Stage körs som tidigare av TV12 medan SVT1 summerar vid midnatt på söndag.

*

Dags för WRC-tips i denna ovissa och mycket viktiga tävling.

WRC.

1. Sebastien Ogiér Toyota

2. Thierry Neuville Hyundai

3. Kalle Rovanperä Toyota

4. Elfyn Evans       Toyota

5. Ott Tänak       Hyundai

Foto. TGR

I huvudet hade jag först M-Sports Josh McErlean på pallen och så även Takamoto Katsuta, Toyota. Men så vann huvudet över hjärtat och då blir det med Ogier som vinnare som i helgen återgått till svart Toytota.

*

WRC2.

1. Oliver Solberg Toyota

2. Fabrizio Zaldivar Skoda

3. Gus Greenmsith Skoda

4. Yohan Rossel Citroën

5. ”Kajto” Kajetanowicz Toyota

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Här gick huvud och hjärta i takt och då måste det bli  värmländsk segrare i Paraguay. Om inte så lär möjligheterna till slutseger i WRC2 minska dramatiskt. Att han är snabbast och kanske även säkrast i klassen är nog obestridligt, men ibland räcker det inte att bara vara bäst. Ibland kan även Fru Fortuna vara inblandad och hittills har det funnits tillfälle när hon dj-vlats med Oliver och Elliot Edmondson. Förhoppningsvis har hon ”ledig helg” den här gången. Hade unnat Paraguay och Zaldivar en triumf, men inte större än en andra plats efter #20.

*

Knappt har dammet lagt sig efter ”Kullingstrofén” innan det åter är dags för Kullings MS att kavla upp ärmarna med populära ”Vedummästerskapet” väntande runt hörnet.

Återigen ett jävla drag i anmälningarna te VM-et, nästan obegripligt, konstaterar klubbens Conny Hansson.

Inte  någon serie eller Cup, inget FM/DM ingår, bara en synnerligt enkel tävling med exakt samma upplägg och sträcka sedan 25 år tebaks!

Maxantalet på grund av tidsschemat är satt till 80 bilar och det antalet lär uppnås innan lördag med den takt som hittills rått. 74 namn redan till en tävling som inte körs förrän den 5 oktober är oerhört imponerande.

*

Med blott någon timma kvar innan anmälan stänger till SM-finalen ”South Swedish Rally” den 13 september. Då har man lyckligtvis kravlat sig över gränsen till att tävlingen skulle ställas in. Denna hade satts till 50 bilar och i skrivande stund står räkneverket på 52 anmälda.

Foto: Kristian Lindberg

Stora klassen ”Internationella 4WD” med frågetecken efter stora, har i Olofström bara fem anmälda och där allt intresse knyts till var guldet ska hamna. Leder gör Dennis Rådström medan Kalle Gustafsson, Haninge är ende utmanaren, övriga är redan avhängda.  

*

Tävlingsbesiktningar har i alla tider varit föremål för mycket snack, kritik för att inte tala om ren ilska och i det här fallet var inte TV-Svängen på något sätt annorlunda. Dessutom var även tävlingen under slutet på 60- och början av 70-talet lite ökänd för sina notoriskt noggranna tekniker. Dessa släppte inte igenom något som man menade, inte var hundra procent regelrätt. Ofta uppkom då diskussioner med tävlande som kanske med all rätt, hävdade att samma bil med samma grejor aldrig stötte på problem utom i just TV-Svängen. Enväldige tekniske chefen Bo Andersson menade att detta var fullt möjligt, men inget skäl för honom att släppa igenom i hans ögon icke reglementsenliga bilar.  Helt ärligt var det ändå en minoritet som upplevde problem, dessutom var det ofta samma tävlande som år efter år hade ”kreativa högljudda diskussioner” med ”Bosse”. Meningslösa sådana, då regelverket oftast avgick som vinnare. En gång fick Bosse däremot ge sig för övermakten och detta i samband med TV-Svängens SM-premiär 1971, då bland annat Erik ”Eken” Johansson, Ludvika och klubbens egen Anders Johansson kom till start med då helt nya pilgröna VW 1302S i Grupp2-trim. Förutom färgen hade de båda en annan sak gemensamt, en ljudnivå som vida överskred det acceptabla enligt ”kungen” i besiktningshallen. 

Efter en väldigt hetsig och högljudd diskussion på blandad skånska och dalmål, togs beslut att låta polis avgöra om ljudet var på laglig nivå. Detta var före dagens verktyg för ljudmätning så det var mänskligt öra som gällde. Efter lite sökande lyckades man lokalisera Hörbys Polischef Herman Sjögren som för övrigt körde Opel Kapitän privat. Frågan ställdes om han ville vara snäll och avgöra surdegen som då pågick vid starten/besiktningen på dåvarande Scan. Efter viss tvekan följde Sjögren med dit och konstaterade där diplomatiskt.

Rallybilar ska väl höras lite?

Kung-Bosse replikerade ilsket.

Inte så här mycket, det är olagligt!

Polis Sjögren fick då en snilleblixt och såg en smidig lösning på problemet.

Detta kan jag inte avgöra, vi låter Gulin lyssna så får han bestämma!

Kjell Gulin var Hörbys då mest anlitade rally/racingmekaniker, tillika medlem SMK Hörby och vars verkstad på Ringsjövägen var nav för Hörbys rallyförare, Dessutom hjälpte Kjell ofta polis Sjögren de få gånger hans Kapitän strulade. När han dessutom inte hade ”Bosse” som sin största idol, förstod de flesta vart beslutet barkade. Mycket riktigt såg inte myndighetens nya ”ljudexpert” några problem.

Visst hörs det lite, men inte speciellt högt så inga problem låt dom köra!

”Case closed” och de pilgröna startade, Bosse surade medan Sjögren var stolt över hur smidigt han lyckades lösa ett problem långt utanför egna kompetensen. På bilden inspekterar han att bakljusen lyser på en tilltufsad Opel Rally Kadett under uppehållet på Scan.

Andra bilden är med klubbens egen DKW-kändis Stefan Lindh som inte hade några problem att något år tidigare få igenom sin F12:a (kan även vara en Junior?). Han och klubbens egen retsticka Tommy Andersson i vit skjorta och slips (alltid retar det någon var hans mantra i livet) lyckades även han framkalla ett leende hos Bosse, delvis skymd bakom Lindh vars bror Lars längst till vänster även han verkar gilla läget.     

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *