Paraguay blev Olivers rally även om Ogier var allra snabbast, expertanalys pekar på tok i poängsystemet, hjälp till SSR efterlyses, Rally Sweden erbjuder VIP-biljet ihop med Solberg och ”Bert Smé” var med i TV-Svängen redan 1965.
Sebastien Ogier må ha varit snabbast i ”Ueno Rally del Paraguay” men att Oliver Solberg stal showen backar jag inte en millimeter på. Efter punktering på SS3 trillade Oliver och Elliot Edmondson ner till tionde plats i WRC2 med 1.13,4 upp till då ledande Diego Domínguez.

I #20 Toyota Yaris GR Rally2 bets det ihop och vågar jag påstå med en makalös upphämtning som innebar seger på totalt 15 av de 19 sträckorna. Upp i ledning på söndagens första sträcka och i mål var man 22,5 sekunder före förste och tror jag ende VM-utmanare, Yohan Rossel. Detta var också värmlänningens fjärde seger i år.

Även ledning i WRC2 med elva poäng före Rosell och dessutom med lika många rallyn körda (sex).
– Lördagen blev en fantastisk dag och vi vann alla sträckor, förklarade en glad Oliver och la till.
– En seger som jag håller lika högt som den med Rally1-bilen i Estland!

Oliver berättade även att han upplevde rallyt mer som ”förarnas” än ”bilarnas”.
– Vi har alla samma ”power” och på rakorna är dom jämnsnabba, det var i kurvorna som det här rallyt avgjordes…
Med segern har han kommit tillbaka på banan och stack inte under stol med att han var först frustrerad men sedan stolt över sin och Elliots insats.
–Punktering är en del av spelet som gör ont när den kommer men på det sätt vi studsade tillbaka, det var riktigt coolt!

Oliver tog Paraguay och de sydamerikanska fansen till sitt hjärta.
– Har sagt det flera gånger men fansen här är helt fantastiska och ett stort grattis till arrangören som gjort ett enastående jobb med sitt rally.
Som avslutning blev det en hälsning till Elliot.
– Han fyller år på fredag och berättade för mig att den bästa presenten vore seger, så ”happy birthday” kompis!
*

Sebastien Ogier vann ”Ueno Rally del Paraguay” precis som jag förutspådde och nu är jag nästan helt säker på att det blir han och Vincent Landais som bjuds in till ” FIA:s Prize Giving Ceremoni” i höst. Om segern är det inte mycket att säga, mer än att Ogier är skickligare än de flesta på att undvika trubbel.

26,2 sekunder skilde till än så länge VM-ledande Elfyn Evans/Scott Martin medan Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe blev trea och med detta bästa Hyundai. Adrien Fourmaux klev in som fyra efter power stage, men plockades sedan bort av teamet. Ett taktiskt beslut då hans bil nu kan få nya delar till ”Rally Chile” utanför de som regelverket tillåter mellan tävlingar. Bryter man är det däremot fritt fram och nu kan fransmannen köra i Chile med ny växellåda plus annat relaterat till transmissionen.

För M-Sport Ford finns bara ett enda ord som täcker insatsen i Paraguay, katastrof. Avåkning, punkteringar, sönderkört oljetråg, ja listan kan göras lång men i mål kom både Gregoire Munster och Josh McErlean men över en timma efter Ogier.

Eländet tog dock inte slut med detta, som lök på laxen fick M-Sport även FIA-böter på 5 000 euro efter att en från teamet ”förirrat” sig in på en av specialsträckorna före att de var avstängda. Teamet var medvetna om att detta var sträng förbjudet enligt ”FIA International Sporting Code” och stängde genast av den skyldige från resten av tävlingen.
*
Väl medveten (finns en del som ständigt påpekar detta) om att mina kunskaper i WRC har sina luckor, låter jag en obestridlig expert som Jens Johansson leverera en analys av läget.
”Gårdagens avslutning visade nuvarande poängräkning från sin allra sämsta sida och att Neuville får 25 poäng är helt fel. Mitt förslag från första början var/är 3/2/1 på Powerstage och en poäng/SS-vinst ENBART på söndag. Då får ALLTID vinnaren flest poäng. Två förare stack ut, Ogier och Oliver (WRC2 visserligen mot väldigt svagt motstånd).

Fourmaux förtjänade en andra plats men vädret kan ingen rå på. Mitt poängförslag är för övrigt identiskt med Ogiers från 2023…
Däcken har med dagens fjädringsväg/stryktålighet på hjulupphängning i ännu större utsträckning blivit den svagaste länken. Förarna har blivit alltmer vana vid att kunna köra över ”stock och sten” i en dj-la fart. Touchar man något i vägkanten i 120km/h med ett fordon på runt 1.400kg borde det inte vara någon överraskning att däcksidan inte klarar detta. Hankook är absolut inte världens bästa däck, men att VM avgörs enbart på grund av av många punkteringar stämmer inte. OK Tänak, Neuville, Katsuta?”.
*
Bristen på funktionärer kanske jämsides med att hitta specialsträckor är det allra största hotet mot rallysporten, finns där nog inte många som säger emot på. Även om det finns en del klubbar som är lite sturska och hävdar att dom har gjort så fantastiska satsningar, att funktionärsbrist är för dom ett okänt begrepp. Jag är skeptisk och det räcker att hänga lite på Facebook för att bli varse att bristen på frivilliga är akut. Senast i raden är nästa helgs SM-final ”South Swedish Rally” där en av klubbarna bakom, Olofströms MK vädjar om hjälp. Med följande: ”Funktionärer sökes! Den 13 september körs SM-finalen i Rally i skogarna runt Olofström och Kristianstad. Jag (Björn Borgqvist) ska ansvara för en av sträckorna och saknar några funktionärer. Känner du att du har lust att ställa upp som vägvakt eller sitta i starten/målet på sträckan så får ni gärna skicka ett meddelande. Ingen av uppgifterna kräver några förkunskaper! Sträckan ligger vid Vilshult och kommer köras två gånger under dagen, en gång runt lunch och en gång vid 16-tiden så det blir en heldag. (Exakta tider kommer senare).”. SMK Hörby är tråkigt nog redan engagerade som stöd till Kristianstad MK på SS2/6 men det finns ju så många andra människor åtminstone på sociala medier, som brinner för rally. Nu är det ett bra tillfälle att visa detta genom att hjälpa Björn!
*
Idag öppnade Rally Sweden sin webbshop för att säkra biljetter till 2026-års andra deltävling i WRC, 12-15 februari. Arrangören slår gärna på hur enkelt det är att bli en del av ”rallyupplevelsen”, där ”Red Barn Arena” i Umeås utkant är rallyts ständiga nav.
– Lätt att nå, lätt att uppleva och lätt att uppskatta, menar arrangören.

Att man väljer att sälja rallyt med hjälp av Oliver Solberg som kanske till nästa år sitter i en Rally1-Toyota, är helt naturligt. Till februari lanseras ”Oliver Solberg Limited Edition Rallypass”, enligt hemsidan en unik biljett.
– Det här är biljetten för dig som vill komma riktigt nära rallyvärlden och skapa minnen för livet. Med endast 99 biljetter tillgängliga får du inte bara full tillgång till hela Rally Sweden med inträde till alla sträckor, du får även ett exklusivt Rally Sweden-kit som bara ges till innehavare av denna specialbiljett med unika prylar från Solberg-teamet.
Höjdpunkten blir ett exklusivt möte med Oliver efter torsdagens shake down som man menar, ”Det här är inte bara en biljett – det är en samlarupplevelse och en del av rallyhistoria”. Endast 99 biljetter finns att tillgå och priset för upplevelsen är 2 900 kronor. Den som nöjer sig med att enbart följa rallyt kan köpa ett vanligt rallypass i form av ett plastkort som ger tillträde till samtliga sträckor/arenor. För detta vill man ha 1200 kronor.
*
I SMK Hörby och TV-Svängen har åtskilliga förare och kartläsare passerat sedan klubben bildades 1960. Vissa har satt djupare avtryck än andra och detta utan att ens nå den allra yttersta toppen i distriktet. En sådan var Bert Hermansson eller ”Sme´n i Rönås” alternativt ”Bert Smé” vilket var ganska naturligt då han i hop med yngre broder Helge under många år drev ”Rönås Bil o Smide”. Faktiskt så att Bert var en av de som tävlade i TV-Svängen redan 1965 med Bengt Bell som kartläsare med dåtidens värsting i rallyskogen, Renault R8 Gordini. Paret tävlade i A-Juniorer och där bilparken inte var speciellt omväxlande, sex VW1500S och Saab Sport plus en vanlig ”96:a”. Udda var då Renault med två bilar medan Volvo inte användes mer än av en enda förare.

Efter en kort tid tröttnade Bert på den erkänt sköra R8:an och bytte till Opel Kadett av den lite ovanligare typen, Rallye Kadett 1700. De båda trivdes så bra ihop att det snabbt blev byte till den starkare 1900:an. Med detta etablerade sig Bert snabbare i DM-toppen. Han och kompisen Stig Kristiansson hade där ofta täta, jämna men alltid ärliga fajter. I början av 70-talet valde Bert att ta en paus och sålde sin fina Sprint Kadett till en klubbkompis. Dock blev inte pausen långvarig och när det dök upp en rullad Kadett till rätt pris slog Bert till. Kadetten riktades men inte till utställningsskick, då Bert menade att den nog ”inte rullat färdigt” så fram till nästa gång fick det bli som det var.

I TV-Svängen 1973 hade Bert Saab-åkaren från Hurva, Sune Esbjörnsson som kartläsare och paret lyckades bli fyra i A-förare Grupp 1. Placeringen före togs av klubbkamraten Roland Brorsson som dock körde moderna Opel Ascona A. Detta blev också Bert sista start i TV-Svängen och idag bor 87-åringen i Höör.