Pajari ny ”full time driver” hos Toyota, Pajari/Mälkönens WRC2-triumf fick bitter eftersmak, Oliver missade att sätta pricken över i, enorma FIA-böter för Japan-arrangören, Wesslén/Edlund vann i Kroatien och SMK Hörby fick ta emot tungt Lions-pris!

24-timmar efter att Toyota firat segern i Märkes-VM efter den dramatiska finalen på hemmaplan, presenterades som utlovat ”TGR line up” för 2025. Nästan inga överraskningar, möjligtvis att WRC2-mästaren 2024 Sami Pajari kör full säsong med Toyota Yaris GR Rally1, då utan  tillägget ”HY” när hybriden förpassats till skroten.

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Full säsong i hop med Kalle Rovanperä, Elfyn Evans och Takamoto Katsuta innebär fyra bilar från Toyota till nästa år. I bland till och med fem i de tävlingar där även Sebastien Ogier finns med för att plocka poäng i Märkes-VM. Vilka dessa blir är fortfarande inte bestämt, men ”Rallye Monte Carlo” lär vara given.

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Toyota Gazoo Racing presenterade även Juha Kankkunen som nya teamchef efter Jari-Matti Latvala. ”JTL” blir kvar teamet men med en mer undanskymd roll då han till nästa år ska fokusera på ”ERC Historic” i par med Janni Hussi i sin Toyota Celica ST185 som dessutom får samma design som teamets bilar i WRC. På presskonferensen berättades även att Yuki Yamamoto och Hikure Kagaro fortsätter i Toyota Challenge Program. Inom kort lär även Hyundai och M-Sport presentera hur man tänker sig att tackla 2025.

*

Så långt allt frid och fröjd, men Sami Pajaris sätt att tacka sin co-driver sedan fyra år tillbaka, Enni Mälkönen ger mig en lite besk eftersmak. Efter VM-segern blev det för utomstående överraskande klart att Sami vill ha en annan röst i bilen från och med 2025.  

Sami och jag har haft stora drömmar tillsammans, vi har lagt ner hårt arbete för att uppnå dom, skrev Mälkönen på Instagram.

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Hans beslut att göra en förändring har överraskat mig och jag är förståeligt nog väldigt ledsen över det. Det här var inte det beslut jag ville ha!

Nu blev hon inte tagen på sängen utan har känt till Samis drastiska förändring ett tag, ändå blev hon besviken när det nu var oåterkalleligt.  Nio segrar, 14 pallplatser som toppades av segern i WRC2 var duons resultat sedan de började tävla ihop.

Jag har ägnat över tio år av mitt liv åt rally, hoppas och tror att min resa mot toppen fortsätter. När en dörr stängs öppnas en annan, avslutade Mälkönen.

Rykten sa att det var krav från teamet och att det var Latvala som låg bakom beslutet, men detta förnekar han bestämt.

Detta var Samis eget beslut och självklart är det alltid riskabelt val när du byter co-driver, speciellt när du har haft en mycket framgångsrik säsong, sa Latvala till DirtFish. 

Men det är kemin som måste fungera mellan förare och co-driver och vi som team kan aldrig bestämma vem som är co-driver, detta är alltid förarens beslut. Så i den meningen har Sami nu bestämt sig för att han behöver någon annan!

Någon ny co-driver har inte presenterats men Pajari förklarade att  han inte var orolig.

Det är en process som har fungera tidigare…

*

I går satt WRC2-tvåan Oliver Solberg i SVT:s studio som sidekick och ersättare för PG Andersson medan Pajari sprutade skumpa i Japan. Oliver stack inte under stol med att han så klart var besviken över att ha missat VM-titeln, så att säga på mållinjen.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Om inte Yohann Rossel lyckats ”kuppa” till sig seger i Chile genom att påstå att Olivers damm sinkade honom, hade det sett annorlunda ut. Men även den brutna tävlingen i Portugal blev ödesdiger och med tre poängs marginal blev det Sami Pajari som körde hem mästerskapet. Oliver var dock nöjd med det han och Elliot Edmondson åstadkommit under året, bland anat tre segrar men pricken över i lyckades man inte sätta. Frågan är nu vad som händer 2025 och enligt betydligt mer insatta källor än ”glasmästarens påg i Hörby”, kan nästa säsong innebära fokusförflyttning från  Skoda till ett annat märke. Finns då egentligen bara två att välja på, Toyota eller Citroën så får ni själv börja gissa…

*

Inte bara tävlande som drabbades av böter under ”Forum8 Rally Japan”, även arrangören fick smaka den beska medicinen. Det var på SS12 där plötsligt en minibuss kom körande på sträckan mot färdriktningen och stannade framför fronten på Elfyn Evans/Scott Martins Toyota. Den sedermera rallyvinnaren skulle just starta när där stod en Nissan-buss och blockerade vägen. En utredning visade att föraren lyckats trycka sig förbi avspärningsbanden och något annat fysiskt hinder fanns inte heller i vägbytet. Han lyckades också passera två andra funktionärsposter som försökte hindra honom, innan det slutligen blev stopp på startlinjen. 

Undersökningen visade också att det rådde stora brister i kommunikationen på sträckan. Bland annat fick inte race control någon information om händelsen förrän en tid efteråt och då genom Toyota-teamet. Föraren vägrade att lyda funktionärerna vid starten så polis tillkallades och grep föraren. Av förklarliga skäl var inte FIA imponerade och visade sitt missnöje genom att ge arrangören böter på totalt 150 000 euro. Inte första gången som rallyt i Japan haft säkerhetsproblem och detta spelade även in när den höga bötessumman beslutades.

*

Fanns lite förare/kartläsare från vår del av världen som var ute och tävlade helgen. På Sardinien körde Henning Solberg med fru Maud i en sprint vilket slutade med tredje plats med Skoda Rally2. Efter 16 minuters körning hade Martins Sesks kortast tid,  med Toyota Yaris Rally2 och  var 12 sekunder före hemmaföraren Valentino Ledda, Skoda.

Johan Wesslén/Valkyria Edlund valde att åka till Kroatien med sin udda Ford Fiesta för Grupp H och blev belönade för detta. Klar seger i 2WD-klassen med totalt 27 bilar i den bilmässigt spretiga klassen. Svenskarna tävlade mot Suzuki Baleno, Rover 216, Renault Clio, Proton och Golf TDI. Österrikaren Simon Wagner vann totalt i tävligen med fem sträckor och en körtid på runt 22 minuter.

Efter att halva ”Silver Fern Rally” Nya Zeeland körts håller PG Andersson med sin cypriotiska förare Evgeniy Kireev 17:e plats totalt och 13:e i klassen. Deras Porsche 911 har nu bara 27 sträckor kvar innan målgången på fredag i Christchurch. 

*

Idag överraskades SMK Hörby av Lions Club i Hörby som beslutat att utse klubben till mottagare av ”Lions Föreningspris 2024”.  På plats för att ta emot beskedet var klubbens ordförande Malin Lindström och sedan 1974 kassör Bertil Gunnarsson men som nu lämnar över till Anneli Nilsson och av någon konstig anledning även ”motorbloggaren”. Juryns ordförande Bengt Ekstrand med stöd av LC-ordförande Bengt Thörn, läste för oss och media upp motiveringen vid en enkel fika.

Foto: Tommy Svensson

”SMK Hörby har under mer än 60 år haft en framträdande roll som klubb i föreningslivet i Hörby. Ungdomssatsningen har genererat stora rallyframgångar både nationellt och internationellt. Den traditionella TV-Svängen är ett exempel på den framåtanda  och sammanhållning som råder i klubben. SMK Hörby har teamen som tar ut svängarna med bibehållen fart. Vi hoppas att SMK Hörby genom Lions Föreningspris banar väg mot nya mål i er verksamhet för framtiden.”.

Ordförande Lindström var av naturliga skäl både glad och överraskad över priset och menade.

Ett pris som visar att klubben räknas som en viktig del i kommunen och alltid extra kul när vi uppmärksammas utanför bilsportleden, känns riktigt, riktigt bra!

Hon fortsatte med hur överraskad hon blev när beskedet kom och att priset inte går att söka utan är en helt intern affär inom Lions, ger det extra tyngd.

Ibland känns det som att vi lever i vår egen bubbla men uppenbarligen märks vi även utan för denna…

SMK Hörby bildades 1960 och firar nästa år 65 år och samtidigt är det 60-års jubileum för TV-Svängen den 20 september. Priset som består av 20 000 kronor delas ut i samband med Lions Julmarknad på söndag den 1 december.  

4 svar på “Pajari ny ”full time driver” hos Toyota, Pajari/Mälkönens WRC2-triumf fick bitter eftersmak, Oliver missade att sätta pricken över i, enorma FIA-böter för Japan-arrangören, Wesslén/Edlund vann i Kroatien och SMK Hörby fick ta emot tungt Lions-pris!

  1. Hei Tommy.
    Dette utsagnet synes jeg er lavmål. Pajari vant punkt slutt.

    Om inte Yohann Rossel lyckats ”kuppa” till sig seger i Chile genom att påstå att Olivers damm sinkade honom, hade det sett annorlunda ut.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *